Váradi Antal szakmai főtanácsadó E-közigazgatás és ágazati programok főosztály I Informatikai Sz Szakképzési K Konferencia 2006.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Advertisements

A felsőoktatási szakképzési programok
FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Munkavállalás OKJ szakképesítéssel? Előadó: Eperjesi Zsuzsanna képzési igazgató Változások a szakképzésben konferencia PBKIK november 29.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Szent László ÁMK Szakközépiskolai Intézményegysége
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Az informatikai és hírközlési szakképzés jelenlegi helyzete és a fejlesztés készültségi foka (OKJ és modul rendszer helyzete, a szakmai alapozás és képzés.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI RT.
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Alapozó tantervek Új alapozó tantervek valamennyi szakmacsoportban; informatikában is. Hozzászoktunk: Informatika tanár edzett! tanév, melyben mind a négy.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumhoz tartozó szakképzések jelenlegi helyzete Bazsáné Dr. Szabó Marianne osztályvezető Kutatási, Oktatási és Innovációs.
A szakképzés-fejlesztés aktualitásai Az FVM KSZI feladatai, szolgáltatásai Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
Ágazati szakképzés változásai
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
INFO-ERA KONFERENCIA HELYI TANTERV KÉSZÍTÉSE A SZAKKÉPZÉSBEN.
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
1 Utazás § turizmus Program Utazás § turizmus Program Siófok december 3.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
1 FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉSEK AJÁNLOTT KÉPZÉSI PROGRAMJAI, ÉVI FEJLESZTÉSEK Legányi Mariann NSZFI Kutatásszervezési és fejlesztési osztály.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Új paradigmák a FSZ képzés kereskedelmi szakmáiban Medvéné dr Szabad Katalin november 30.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Egészségügyi szaktárca fejlesztései (szakképzést érintő tervek)
Szakképzési dokumentumok
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
1 Csontó Béla Az új OKJ bevezetése Informatikai rendszergazda Informatikai hálózattelepítő és –üzemeltető.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
Modul rendszerű oktatás bevezetésének feladatai a Kaposvár-TISZK-ben és a partneriskoláiban.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
S ZAKKÉPZÉSI TANTERVEK Informatika Szakképzési Konferencia Szabó András.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Szakmai vizsgák az egészségügyi szakképzésekben
Szakképzési változások
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Gépgyártástechnológus technikus modulrendszerű képzésének BEMUTATÁSA Gépipari, Közlekedési Szakközép- és Szakiskola Jendrassik György Tagintézmény SZOLNOK.
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumhoz tartozó szakképzések jelenlegi helyzete Bazsáné Dr. Szabó Marianne osztályvezető Kutatási, Oktatási és.
Soós László Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály szakmai tanácsadó
Előadás másolata:

Váradi Antal szakmai főtanácsadó E-közigazgatás és ágazati programok főosztály I Informatikai Sz Szakképzési K Konferencia április 5. Az új informatikai és hírközlési szakmastruktúrával összefüggő fejlesztési feladatok

Az új szakmastruktúra fejlesztését meghatározó stratégiák és tervek  Szakképzés-fejlesztési stratégia ] [1057/2005. (V. 31.) Korm. határozat]  Nemzeti Fejlesztési Terv (I. NFT HEFOP 3.2 és 4.1 intézkedései; II. NFT)  Az egész életen át tartó tanulás stratégiája [2212/2005. (X. 13.) Korm. határozat]

Szakképzés-fejlesztési stratégia (1/4) Ki kell alakítani az új szakképzési szerkezetet [I. 2. d)] A modulrendszer bevezetésével biztosítani kell a széles szakmacsoportos alapozást és az erre épülő szakképesítések rendszerétA modulrendszer bevezetésével biztosítani kell a széles szakmacsoportos alapozást és az erre épülő szakképesítések rendszerét Felelős: OM, FFM, szakképesítésért felelős miniszterek Határidő: december 31., illetve azt követően folyamatos

Szakképzés-fejlesztési stratégia (2/4) ra tervezett részintézkedések: Jogszabályban ki kell adni a mintegy 400 szakképesítést tartalmazó, új szerkezetű Országos Képzési Jegyzéket.Jogszabályban ki kell adni a mintegy 400 szakképesítést tartalmazó, új szerkezetű Országos Képzési Jegyzéket. [Megjelent: 1/2006. (II.17.) OM rendelet; M.K.2006/18.sz.] Az iskolarendszeren kívüli szakképzésben megszerezhető szakképesítések tartalmát - összhangban a szakképesítési rendszer fejlesztésével - korszerűsíteni kell.Az iskolarendszeren kívüli szakképzésben megszerezhető szakképesítések tartalmát - összhangban a szakképesítési rendszer fejlesztésével - korszerűsíteni kell. Határidő: május 31.

Szakképzés-fejlesztési stratégia (3/4) Képzőktől független szakmai vizsgarendszer működését biztosító regionális intézmény-hálózatot kell kialakítani [II. 3. a)] Felelős: oktatási miniszter, szakképesítésért felelős miniszterek Felelős: oktatási miniszter, szakképesítésért felelős miniszterek Határidő: december 31.

Szakképzés-fejlesztési stratégia (4/4) ra tervezett részintézkedések: A vizsgáztatás függetlenségének fokozása érdekében a vizsgát szervezők vizsgaelnöki javaslattételét meg kell szüntetni. Erősíteni kell az elnök szerepét a vizsgáztatási és ellenőrzési folyamatban [Megjelent: 9/2006. (III.27.) OM rendelet; M.K.2006/33.sz. (kiemelhető új elemei: jegyzék, ellenőrzés, póttétel)] Határidő: november 30. Ki kell dolgozni a szakmai vizsgarendszer koncepcionális átalakításának tervezetét Határidő: március 31.

Az új szerkezetű Országos Képzési Jegyzék (1/4) Az új OKJ április 1-jén hatályba lépett! [Módosítása: 8/2006. (III. 23.) OM r. 23., 24.§; M.K.2006/32.sz.]  Rendelkezéseit  Rendelkezéseit - kivételekkel - a április 1-jét követően megkezdett szakképzésre kell felmenő rendszerben alkalmazni  2006-ban szakképzés akkor indítható, ha a szakmai és vizsgakövetelmények, az iskolai rendszerű szak- képzés esetén a központi programok (tantervek) kiadásra kerültek (ha a jogszabályi feltételek adottak)  Szakképzést a megkezdésekor hatályos szakmai és vizsgakövetelmények alapján kell befejezni  december 31-ét követően a 37/2003. (XII. 27.) OM rendelet szerinti szakképzés már nem indítható

Az új szerkezetű Országos Képzési Jegyzék (2/4) Az új OKJ-ben nem szereplő [pl. a számítógép-kezelő (- használó, a )] Az új OKJ-ben nem szereplő [pl. a számítógép-kezelő (- használó, a postai üzleti asszisztens)] szakképesítések esetében szakképzés indítható március 31-ét követően is a 37/2003. (XII. 27.) OM rendelet alapján mindaddig – de legfeljebb december 31-ig – amíg az új OKJ előírásaihoz illeszkedő szakmai és vizsgakövetelmények, központi programok, [a modul- térképek, a konverziós tábla (az összehasonlító jegyzék)] meg nem jelennek Jóváhagyásra került a számítógép-kezelő (-használó) szakképesítés központi programjának adaptált változata a látássérültek, a tanulásban akadályozottak, a mozgássérültek és a hallássérültek számára

Néhány jellemző további változás: IHM szakképesítések száma 23-ról 16-ra módosult [rész-szakképesítések (6) és elágazások (32) nélkül]. Érettségi vizsgára épülő felsőfokú szakképesítések száma 4 és egy felsőfokú elágazás A Számítástechnikai szoftverüzemeltető szakképesítés az új Informatikai rendszergazda ( ) szakképesítés rész-szaképesítése lett 52-es szinten [Fogyatékkal élők (sajátos nevelési igényű tanulók) számára iskolai rendszerben is a fogyatékosság típusától, fokától függően] Az Internethez kapcsolódó szakképesítések megjelenése: Internetes alkalmazásfejlesztő, Webmester, Web-programozó Az új szerkezetű Országos Képzési Jegyzék (3/4)

Az új szerkezetű Országos Képzési Jegyzék (4/4) (... a változások folytatása) Új szakképesítés pl. az IT kommunikációs szolgáltató, amelynek elágazásai az IT-mentor, a Közösségi informatikai szolgáltató, az Oktatási kommunikációtechnikus Új szakképesítés az Adatbázis adminisztrátor: leágazásai az Adatbázistervező, az Adatelemző A Távközlési technikus elágazásaként jelent meg négy új szaktechnikus elágazás, illetőleg egy új rész-szakképesítés a Távközlési üzemeltető A postai üzleti asszisztens szakképesítés új neve Postai ügyintéző lett

Informatikai és hírközlési szakképzés fejlesztési feladatai (1/5) Az szakképesítések fejlesztésével kapcsolatos feladatok megvalósítása az alábbi keretek szerint folyik: A szakképzési törvény előírásainak teljesítéseként a 2004-ben megkezdett korszerűsítési munka eredményei alapjánA szakképzési törvény előírásainak teljesítéseként a 2004-ben megkezdett korszerűsítési munka eredményei alapján Az I. NFT HEFOP es program 2004 – ig történő megvalósításának ütemében:Az I. NFT HEFOP es program 2004 – ig történő megvalósításának ütemében: OKJ OKJ  szakmai és vizsgakövetelmények  modultérkép  központi program (tanterv) kidolgozása és megjelentetése.

A szakmai és vizsgakövetelményekkel kapcsolatos fejlesztési munkák során figyelembe kell venni:  A szakképesítések munkaterületei és a képesítéssel betölthető munkakörök a munkaerő-piaci igényeknek megfelelően megváltoztak  A képzési tartalom tekintetében megjelentek a korszerű ismeretek (pl. az Internet előtérbe került)  Új tantárgyi területek léptek be (pl. minőségirányítás, kommunikáció) Informatikai és hírközlési szakképzés fejlesztési feladatai (2/5)

(... folytatás)  Moduláris (tananyagegység) alapú felépítés  Bemeneti kompetencia (a bemeneti elméleti és gyakorlati tudáselemek), szakmai előképzettség meghatározása (pl. a fogyatékkal élők esetében) (31, 33, 51, 52, 54-es szintű szakképesítések)  Tanulási kimenetek (a képzés során szerzett ismeretek, készségek, szélesebb szakmai és egyéni kompetenciák) meghatározása (a képzésben részt vevő mit tud, mit képes megérteni, illetve elvégezni egy képzési szakasz végén) Informatikai és hírközlési szakképzés fejlesztési feladatai (3/5)

Informatikai és hírközlési szakképzés fejlesztési feladatai (4/5) (... folytatás)  Formális, informális, nem-formális tanulás eredményeinek beszámítása (a bármilyen formában megszerzett tudás hivatalos elismertetése)  Munkahelyi (vállalati) szakmai gyakorlat általánossá tétele, tartalmi és módszertani fejlesztése a speciális képzési időszakban

Az IHM szakképesítések OKJ bizottságai A szakképzési törvény alapján az oktatási miniszter 2003 májusában létrehozta és a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszterrel, a szakképesítésért felelős miniszterrel együtt működteti az OKJ folyamatos fejlesztésére és korszerűsítésére a szakmacsoportonkénti bizottságokat. A 6-os Elektrotechnika-elektronika, a 7-es Informatika, 17-es Kereskedelem-marketing, üzleti adminisztráció és a 19-es Egyéb szolgáltatások szakmacsoportos OKJ bizottság. Informatikai és hírközlési szakképzés fejlesztési feladatai (5/5)

Az IHM felelősségével megvalósuló feladatok az LLL stratégiájából  Hatékony oktatási módszerek és tanulásirányítási rendszerek bevezetésére intézkedési terv kidolgozása, az IKT alkalmazásának elterjesztése céljából [2212/2005. (X. 13.) Korm. hat. 10-es pont]  Komplex fejlesztési program kidolgozása a távoktatás, az e-learning és a community learning területén, a közművelődési intézmények bevonásával [11-es pont]  Célcsoport-centrikus és modul rendszerű képzési programok, tananyagok, tantervek kidolgozására és hozzáférhetőségének biztosítására intézkedési terv összeállítása [12-es pont]

Köszönöm a figyelmet!