4. A FILM formanyelvi eszközei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Festészet 8. A kompozíció
Advertisements

A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A fényképezés alapjai Szerző: Erdei-Gulyás Gabriella Origo Web Team HQL 2010 Kft.
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz…
PowerPoint program A PowerPoint programot nyissuk meg a Start menüből.
Kamerakezelés.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Rajzi rész
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Mini felderítő repülőgép készítése SolidWorks-szel
Fizika tanár szakos hallgatóknak
Az optikák tulajdonságai
Készítette: Szabó Zénó
Kamerakezelés A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta.
Térábrázolás különböző életkorokban
Gráfbejárás
Térelemek Kőszegi Irén KÁROLYI MIHÁLY FŐVÁROSI GYAKORLÓ KÉTTANNYELVŰ KÖZGAZDASÁGISZAKKÖZÉPISKOLA
Műszaki ábrázolás alapjai
Kifejezési eszközök a filmművészetben A képkivágások.
2. előadás GÉPRAJZ, GÉPELEMEK I..
Mindennap egy ablakot kinyitni és a kellemes meglepetést élvezni.
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
Microsoft Excel Általános ismeretek.
Festményei 2 Michelangelo Buonarroti Zene: Gregorian Amazing Grace N.3
szakmérnök hallgatók számára
Készítette: Horváth László
ALAPVETŐ TÉRELEMEK KÉT KÉPSÍKOS ÁBRÁZOLÁSA
Szemhibák, szemüvegek Chyby oka, okuliare
Kirándulás, Apáthy-szikla – Árpád kilátó - Hüvösvölgy
Készítette: Szabó Zénó Az animáció Szabó Zénó
A fényképezőgép fizikai felépítése
7. Házi feladat megoldása
Ideális folyadékok időálló áramlása

Az expresszionista stílus jellemzői és a Rettegett Iván I.
A tér képi megjelenítése 2. rész Geometriai alapok
20).7-es szint Rákóczi 2. sz. barlang előtt
Tárgyak műszaki ábrázolása Képies ábrázolások
Mozgókép - Alapfogalmak
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
A t e r m é s z d a l Csak az erős ember ismeri a szeretetet,
Felbontás és kiértékelés lehetőségei a termográfiában
Elektronikus tananyag
VIDEOTECHNIKA/formanyelv
1 Miben segít az ultrahang a vállsebésznek ? Tatabánya.
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
13. EGYENSÚLY, SZIMMETRIA Összeállította: Nikli Károly
25. Utómunka, FILMSZERKESZTÉS, VÁGÁS
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
6. SZOVJET-OROSZ MONTÁZSISKOLA
Prezentációk készítése
OPTIKAI TÜKRÖK ÉS LENCSÉK
Fotokémia és Fényképezés
Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
A film mint dokumentum a fikciósfilm, a dokumentumfilm, a fikciós dokumentumfilm, a cinema verité, az antropológiai film és a privát filmezés kategóriái.
Összeállította: Nikli Károly
Digitális fotózás Alapok.
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
1 13. AZ OBJEKTÍV LÁTÓSZÖGE Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013.
Filmezés alapjai, ötlet-forgatókönyv 6. témakör. A forgatókönyv játékfilmek és dokumentumfilmek írásban rögzített anyaga. Hasonló a szövegkönyv, amely.
MOZGÓKÉPI KIFEJEZŐESZKÖZÖK
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Előadás másolata:

4. A FILM formanyelvi eszközei Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2010.01.24.

A film formanyelvi eszközei Téma, keret Képsík Kameraállás Kameramozgás Kompozíció Képtér felosztása Képmélység Alakok száma, elrendezése Szimmetria, egyensúly Dinamika Szemszög Az objektív látószöge Mélységélesség Világítás Hang Montázs

Téma, keret Téma: a kép tárgya, többnyire az ember Lehet azonban az ember környezete is. Keret: kép határa (zárt, nyitott) A vászon széle nem valódi keret Maga a kép vonja meg a saját kereteit A figyelem fókusza

Képsík (képméret, plán) Fajtái: Nagytávol (nagytotál) Távol (totál) Kistávol (kistotál) Egész alakos Amerikai plán Félalakos Bő félközeli (bőszekond) Szűk félközeli (szűkszekond) Közeli (premier plán) Szuperközeli (super plán)

Kameraállás Normál kameraállás Felső kameraállás Alsó kameraállás

Kameramozgás A kameramozgás fajtái: Fix kamera Svenk Billentés Zoom Fárt Krán

Kompozíció (a kép felépítése) Elrendezések A képtér felosztása Képmélység Alakok száma, elrendezése Szimmetria, egyensúly Dinamika Szemszög Elemek Síkok Vonalak Tömegek Színfoltok Fényfoltok Árnyékfoltok

Képtér felosztása Vízszintes tagolás (1-2-3… osztatú kép) Függőleges tagolás (1-2-3… osztatú kép) Mélységi tagolás (1-2-3… osztatú kép)

Képmélység Stílus kérdése a képmélység használata vagy elvetése: Mélységi komponálás Kétdimenziós, lapos, síkszerű kép használata

Alakok száma, elrendezése Alakok száma alapján Egy-, két-, három-, többalakos kép Alakok elrendezése szerint: Vízszintes, függőleges, átlós, háromszög, stb.

Szimmetria, egyensúly Szimmetria szerint: Egyensúly szerint: Szimmetrikus kép Aszimmetrikus kép Egyensúly szerint: Kiegyensúlyozott kép Kiegyensúlyozatlan kép

Dinamika Az állókép érzékelteti, „kifejezi” a mozgást A filmen csak meg kell mutatni. Háromféle mozgás: A kép tárgya mozog A kamera mozog Mindkettő mozog A mozgások különfélék: A tér tekintetében Az idő tekintetében Sebesség tekintetében

Szemszög Objektív szemszög Szubjektív szemszög Nézőponti szemszög Ansnitt Beállítás-ellenbeállítás Átforgatás

Az objektív látószöge Normál objektív Nagylátószögű objektív Teleobjektív

Mélységélesség Tartomány, amelyen belül élesnek látjuk a képet Totálokhoz: nagy látószögű objektív Közepes plánokhoz: normál objektív Közeli felvételekhez: teleobjektív

Világítás Főfény Ellenfény Derítőfény

Hang A hang típusai: Beszéd Zene Zörej

Hangfajták A hang fajtái: Képen belüli hang: Képen kívüli hang: A hangforrás látszik a képen Képen kívüli hang: hangforrás nem látszik a képen Diegetikus hang: A hang része a cselekménynek Nem diegetikus hang: A hang nem része a cselekménynek

Hang-fajták kombinációi Hang-kombinációk: Képen belüli diegetikus hang Képen kívüli diegetikus hang Képen belüli nem diegetikus hang Képen kívüli nem diegetikus hang

Montázs Technikai értelemben: Művészi kifejezőeszköz értelemben: Vágás, ragasztás, összeszerelés Művészi kifejezőeszköz értelemben: A folyamatos filmtér megteremtésének eszköze A folyamatos filmidő megteremtésének eszköze A filmi igeidők és igemódok megteremtésének eszköze A film ritmusteremtésének eszköze

Montázsfajták A montázs fajtái Technikai értelemben: Folyamatos vágás Ugró vágás Képen belülre vágás Képen kívülre vágás Belső montázs Vertikális montázs Művészi kifejezőeszközként: Lineáris montázs Párhuzamos montázs Ellentétes montázs Szekvenciális montázs Asszociációs montázs

Szergej Eizenstein montázselmélete Metrikus montázs Ritmikus montázs Hangsúlyos montázs Felhang-montázs Intellektuális montázs

vége