4. A FILM formanyelvi eszközei Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2010.01.24.
A film formanyelvi eszközei Téma, keret Képsík Kameraállás Kameramozgás Kompozíció Képtér felosztása Képmélység Alakok száma, elrendezése Szimmetria, egyensúly Dinamika Szemszög Az objektív látószöge Mélységélesség Világítás Hang Montázs
Téma, keret Téma: a kép tárgya, többnyire az ember Lehet azonban az ember környezete is. Keret: kép határa (zárt, nyitott) A vászon széle nem valódi keret Maga a kép vonja meg a saját kereteit A figyelem fókusza
Képsík (képméret, plán) Fajtái: Nagytávol (nagytotál) Távol (totál) Kistávol (kistotál) Egész alakos Amerikai plán Félalakos Bő félközeli (bőszekond) Szűk félközeli (szűkszekond) Közeli (premier plán) Szuperközeli (super plán)
Kameraállás Normál kameraállás Felső kameraállás Alsó kameraállás
Kameramozgás A kameramozgás fajtái: Fix kamera Svenk Billentés Zoom Fárt Krán
Kompozíció (a kép felépítése) Elrendezések A képtér felosztása Képmélység Alakok száma, elrendezése Szimmetria, egyensúly Dinamika Szemszög Elemek Síkok Vonalak Tömegek Színfoltok Fényfoltok Árnyékfoltok
Képtér felosztása Vízszintes tagolás (1-2-3… osztatú kép) Függőleges tagolás (1-2-3… osztatú kép) Mélységi tagolás (1-2-3… osztatú kép)
Képmélység Stílus kérdése a képmélység használata vagy elvetése: Mélységi komponálás Kétdimenziós, lapos, síkszerű kép használata
Alakok száma, elrendezése Alakok száma alapján Egy-, két-, három-, többalakos kép Alakok elrendezése szerint: Vízszintes, függőleges, átlós, háromszög, stb.
Szimmetria, egyensúly Szimmetria szerint: Egyensúly szerint: Szimmetrikus kép Aszimmetrikus kép Egyensúly szerint: Kiegyensúlyozott kép Kiegyensúlyozatlan kép
Dinamika Az állókép érzékelteti, „kifejezi” a mozgást A filmen csak meg kell mutatni. Háromféle mozgás: A kép tárgya mozog A kamera mozog Mindkettő mozog A mozgások különfélék: A tér tekintetében Az idő tekintetében Sebesség tekintetében
Szemszög Objektív szemszög Szubjektív szemszög Nézőponti szemszög Ansnitt Beállítás-ellenbeállítás Átforgatás
Az objektív látószöge Normál objektív Nagylátószögű objektív Teleobjektív
Mélységélesség Tartomány, amelyen belül élesnek látjuk a képet Totálokhoz: nagy látószögű objektív Közepes plánokhoz: normál objektív Közeli felvételekhez: teleobjektív
Világítás Főfény Ellenfény Derítőfény
Hang A hang típusai: Beszéd Zene Zörej
Hangfajták A hang fajtái: Képen belüli hang: Képen kívüli hang: A hangforrás látszik a képen Képen kívüli hang: hangforrás nem látszik a képen Diegetikus hang: A hang része a cselekménynek Nem diegetikus hang: A hang nem része a cselekménynek
Hang-fajták kombinációi Hang-kombinációk: Képen belüli diegetikus hang Képen kívüli diegetikus hang Képen belüli nem diegetikus hang Képen kívüli nem diegetikus hang
Montázs Technikai értelemben: Művészi kifejezőeszköz értelemben: Vágás, ragasztás, összeszerelés Művészi kifejezőeszköz értelemben: A folyamatos filmtér megteremtésének eszköze A folyamatos filmidő megteremtésének eszköze A filmi igeidők és igemódok megteremtésének eszköze A film ritmusteremtésének eszköze
Montázsfajták A montázs fajtái Technikai értelemben: Folyamatos vágás Ugró vágás Képen belülre vágás Képen kívülre vágás Belső montázs Vertikális montázs Művészi kifejezőeszközként: Lineáris montázs Párhuzamos montázs Ellentétes montázs Szekvenciális montázs Asszociációs montázs
Szergej Eizenstein montázselmélete Metrikus montázs Ritmikus montázs Hangsúlyos montázs Felhang-montázs Intellektuális montázs
vége