Átalakul a szakképző intézmények fenntartása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Pásztor Tibor főosztályvezető
A TÁMOP projekt intézményi hatásai a Somogyi TISZK-ben Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes.
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
AZ ISKOLAI RENDSZERŰ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
A szakképző iskolai intézményrendszer változásai és új képzési utak
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Szervezetfejlesztési Program
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
A szakképzés tapasztalatai a Büttner Kft-nél Dr. Büttner Tamás Ügyvezető igazgató SzaSzeT Konferencia Marcali
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
FELVETÉSEK A SZAKKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁHOZ Előadó: Szymczak Judit.
A „Nógrád megyei TISZK infrastrukturális fejlesztése” TIOP-3.1.1/08/ című projekt célja Dénes Anita ERFA projekt menedzser.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. üzleteiben
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A kamarai garanciavállalás jogi kérdései
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Intézményfenntartás a köznevelésben, új irányok
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
„a gyakorlat a legjobb tanítómester, igazi gazdákat ez formál" (Tessedik Sámuel) Román István agrárszakképzésért felelős helyettes államtitkár március.
A szakértők szerepe a szakképzési stratégia megvalósításában
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
„A GAZDASÁG SZOLGÁLATÁBAN” Debrecen szeptember 25. Tirpák Zsolt főigazgató szeptember 1.
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
A GAZDASÁG ÉS A TÁRSADALOM SZOLGÁLATÁBAN Debrecen január 26. Tirpák Zsolt főigazgató szeptember 1.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
D UNAÚJVÁROSI S ZAKKÉPZÉSI C ENTRUM IGAZGATÓI TÁJÉKOZTATÓ ÉRTEKEZLET JÚNIUS 29.
Bemutatkozik A Debreceni Szakképzési Centrum Péchy Mihály Építőipari Szakközépiskolája NYITOTT KAPUK NAPJA
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
1 A munkaerőpiac aktuális kérdései és a szakképzés helyzete különös tekintettel a duális képzésre Cseresnyés Péter munkaerőpiacért és képzésért felelős.
Őszi Attila főigazgató. ELŐZMÉNYEK A szakképzés kezdetei városunkban  Dunaújváros – új, tervezett, város  A szakképzés kezdete 1953 Technikum/(1969)Főiskola.
Régi és új feladatok új megközelítésben, márciustól működik az OGYÉI Dr Pozsgay Csilla Főigazgató Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet.
A szakképzési hozzájárulás hatékony felhasználása Cséfalvay Ágnes.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
Változások és új lehetőségek a szakképzésben 2016.
Az egyházi szakképzés helyzete Koblencz Attila
ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI REGIONÁLIS PROJEKTINDÍTÓ RENDEZVÉNY
Szakképzési centrumok
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Határokon átívelő projektek.
Lorem ipsum.
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Kamarai gyakorlati oktatói képzés és vizsga
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

Átalakul a szakképző intézmények fenntartása Dr. Czomba Sándor Munkaerőpiacért és Képzésért Felelős Államtitkár Nemzetgazdasági Minisztérium

Helyzetkép Több szakmunkásra, technikusra van szükség, mint amennyit a képzési rendszer kibocsát Hiányzik a modern termelésbe bevonható, jól képzett és megbízható, széles körű alapismeretekkel rendelkező munkavállaló A képzetlen, olcsó munkaerő napjainkban már kevésbé keresett A magyar gazdaságnak több szakmunkásra és technikusra van szüksége, mint amennyit a jelenlegi oktatási rendszer képez, amelyben mindenki vezető akar lenni, ugyanakkor az érettségi vagy a felsőfokú diploma megszerzése után jön rá, hogy technikusként vagy szakmunkásként jobban el tudna helyezkedni. Általános továbbá a kérdést nem ismerők körében sajnos az a vélekedés, hogy a nagyvállalatok a képzetlen, olcsó munkaerőt keresik Magyarországon. Ez lehet, hogy igaz volt a korábbi időszakban, de biztosan nem igaz napjainkban. Éppen fordítva, amit keresnek, az a modern termelésbe bevonható, jól képzett és megbízható, széles körű alapismeretekkel rendelkező munkavállaló.

NEM FOGLALKOZTATOTT PONTENCIÁLIS MUNKAERŐTARTALÉK FOGLALKOZTATOTT

Foglalkoztatási lemaradásunk az európai átlagtól Ma a mintegy 400 ezer álláskereső fele szakképzetlen, nekik a felnőttképzés hozhat felemelkedést. Ma még a „meglévő” munkaerővel is mennyiségi és minőségi problémák vannak. A következő években a magyar gazdaság felemelkedését a jól képzett munkaerő biztosíthatja, amelyben a szakképzés kulcsszerepet kap.

25 év alattiak foglalkoztatási lemaradása az európai átlagtól

A középfokú oktatásba belépő tanulók összlétszáma (fő) és aránya   A jelenlegi középfokú beiskolázás - Demográfiai helyzet: 1990-ben kb. 174.000 tanuló kezdte meg középfokú tanulmányait – 2013-ban alig több mint 120.000 A különbség 50.000 tanuló a 9. évfolyamon A csökkenés szinte kizárólag a szakiskolába belépő tanulókat érintette

A szakképzési rendszer átalakításának célja A szakképzési rendszer vonzerejének növekedése A kétkezi munka becsületének visszaállítása Az átjárhatóság biztosítása A jövőben növekedjen a szakképzést választók száma Tévhit eltörlése: szakképzés zsákutca jellegű →továbblépési lehetőség biztosítása a felsőoktatásba A korábbiakban vázolt helyzetnek az orvoslása a szakképzési rendszer feladata. Ezért az átalakítások alapvető célja, hogy minél többen válasszák a későbbiekben a szakképzési rendszert, mert bár közhely, mégis igaz, egy keresett, jó szakma többet ér egy sima érettséginél, vagy egy a munkaerőpiacon hasznavehetetlen diplománál.   Ha ezt a problémát nem oldjuk meg rövidtávon, annak hosszú távon nagyon súlyos gazdasági, társadalmi következményei lesznek. Vissza kell adni a kétkezi munka becsületét, el kell érni, hogy a szakképzési rendszer vonzereje növekedjen.    A szakképzés már ma sem zsákutca, a 2 éves érettségire felkészítő képzéssel van lehetőség a továbblépésre. Ennek ellenére törekszünk arra, hogy további a képzési utakat biztosítsunk, hogy ne kizárólagosan csak a gimnázium predesztináljon felsőfokú tanulmányokra, hanem aki tehetséges, az a szakképzésen át is ugyanolyan eséllyel érhesse el akár a felsőoktatást is.

A legfőbb kihívások a szakképzésben A gazdasági igények szolgálata: a jelenleginél több szakmunkás és technikus képzése A duális képzés erősítése: a képzőhelyek száma és a képzési lehetőségek bővítése, a duális képzési formában részt vevők számának emelése A szakképzési rendszer színvonalának emelése: a képzés minőségének, hatékonyságának, eredményességének javítása Jelentős kihívás az oktatási rendszer számára, hogy a munkaerőpiac szempontjából nem megfelelőek az arányok az iskolatípusok között, jelenleg ugyanis a középiskolás korú tanulók 40-45 százaléka jár gimnáziumba és szakközépiskolába, és mindössze 10-20 százalék választja a szakiskolát. Ennek figyelembevételével a jövőben indokolt a középfokú képzés szerkezetének átalakítása annak érdekében, hogy a szakképzésben minél többen vegyenek részt.

Fejlesztési lehetőségek - A gazdasági igények kiszolgálása A hiányszakmát választók számának növelése az ösztöndíjrendszer finomhangolásával Az ösztöndíjjal támogatott hiányszakmák körének bővítése Az iskolai rendszerű felnőttoktatás (esti munkarend) formáinak kiterjesztése a gyakorlatorientált szakmákra is

Fejlesztési lehetőségek – A duális képzés erősítése (1.) A gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés elsődlegességének megerősítése a gazdasági „kamarai garanciavállalás” bevezetésével A gyakorlati képzés ágazat specifikus szabályozásának kialakítása A gyakorlati képzés végrehajtása ellenőrzésének erősítése és hatékonyságának növelése A gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés elsődlegességének megerősítését és ezen keresztül a duális képzés kiszélesítését célozza a „gazdasági kamarai garanciavállalás” bevezetése. Ezáltal a tanuló csak akkor vehet részt iskolai tanműhelyben a gyakorlati képzésen, ha a gazdasági kamara nem tudja gazdálkodónál, tanulószerződéssel „elhelyezni”.  Így csak a gazdaság által biztosított összes gyakorlati hely betöltését – azaz a kamara ilyen értelmű igazolásának kiállítását – követően kerülhetnek a tanulók az iskolai tanműhelyi képzésbe.

Fejlesztési lehetőségek – A duális képzés erősítése (2.) A tanulószerződések arányának növelése a szakközépiskolai (technikus) szakmák esetén is Bizonyos állami és uniós támogatások esetén a gyakorlati képzésben való vállalati részvétel előny A gazdasági kamarák hathatós közreműködésével több kkv gyakorlati képző és több tanműhely a nagyvállalatoknál Törekvés: 8.000-ről 20.000-re növelni a gyakorlati képzésben közreműködő gazdálkodók számát 2018-ra

A szakképző iskolák hatékony és eredményes működésének feltételei Önállóság: a szakmai önállóság mellett részleges gazdálkodási önállósággal rendelkeznek Felelősség: meghozott döntéseikért felelősséggel tartoznak Motiváltság: a szakmai önállóságból fakadó eredményes és színvonalas feladatellátás

Miért szükséges a fenntartói feladatok átvétele? Szakképző iskola – eltérő fenntartási, működtetési megközelítést igényel A működési döntéseket (napi-, rövid távú) az iskola szintjén kell meghozni Egy kézben a szakmai irányítás és fenntartás Közvetlen beavatkozási lehetőség Intézmények között szorosabb kapcsolat Gyorsabb, rugalmasabb reagálási lehetőség a gazdasági igények változásaira

Mit jelent az „átvétel”? Tiszta profilú szakképző intézmények (szakközépiskola, szakiskola) teljes körű átvétele Vegyes profilú intézmények esetén csak a szakképzési feladatellátás átvétele történik meg Az átvett „feladat” integrálódik valamely szakképzési centrumba Az átvétel és az integráció folyamata nem érinti a korábbi intézmények szakképzési feladatellátási, képzési struktúráját.

Új szakmai háttérintézmény: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal (NSZFH) 1. Feladata: egyes szakképzési centrumok feletti szakmai felügyelet Szakmailag irányítja és ellenőrzi az intézményeket Tervezi és ellenőrzi a szakképzési centrumok költségvetését Meghatározza a centrumok szakmaszerkezetét

A szakképző intézmények névváltozásáról szakközépiskola szakiskola szakgimnázium szakközépiskola 4+1 A jelenlegi szakközépiskolai képzés (4 év: szakmai érettségi + 1 év: technikusi OKJ-s – állam által elismert – szakképesítés/végzettség) szakgimnáziumban (5 (4+1)) év: érettségi + gyakorlatorientált technikusi OKJ-s végzettség) folytatódik A jelenlegi szakiskolai képzés (3 év: OKJ-s szakmai végzettség) szakközépiskolában (3 év: OKJ-s szakmai végzettség), továbbá a tanulók választása alapján további két év után az egységes érettségi vizsgára felkészítés biztosítása kerül megszervezésre. 3+2

A megvalósítás szakaszai Fenntartóváltás törvényi hátterének megteremtése, a szakképzési állami intézményfenntartó (NSZFH) létrehozása → 319/2014. (XII. 13.) Korm. rendelet Az új szakképzési feladat ellátási struktúra kialakításának szakmai előkészítő feladatai → 1040/2015. (II. 10.) Korm. határozat Új szakképzési centrumok létrejötte → 2015. július 1-ig Intézmények, feladatok átvétele, intézményi infrastruktúra kialakítása, intézményi vagyon és kötelezettségek átadása-átvétele A fenntartóváltásban érintett többcélú intézményekből 2015. július 1-jén kiválnak - kormányrendeletben meghatározottak szerint – az NSZFH fenntartásába kerülő szakközépiskolai, szakiskolai nevelés-oktatást végző, illetve kollégiumi intézményegységek. A kivált intézményegységek – mint tagintézmények (tagiskolák) – 2015 július 1-jén beolvadnak az addigra külön jogszabály által megalapított szakképzési centrumokba. A korábbi intézményi integráció során létrejött integrált szakképző intézmények tagintézményei önálló tagintézményként (tagiskolaként) olvadnak be a szakképzési centrumokba.

Elvárt eredmények A gazdaság, a munkaerőpiac változó igényei gyorsabban, hatékonyabban érvényesülhetnek a szakképzés rendszerében Rugalmasabban működnek a szakképző iskolák Átlátható feladat ellátási struktúra, költséghatékonyabb működés jön létre Követhetően hasznosulnak a fejlesztési források Hatékonyabb együttműködés az iskolák és a gazdálkodó szervezetek között – erősödik a duális képzési rendszer

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!