Választott témánk: Történelem évszámok tanulása A történelem évszámok tanulása sokaknak gondot okoz. Vannak, akik egyszerűen leülnek és bemagolják az anyagot. De nekünk ez nem megy. Összegyűjtöttünk pár ötletet amivel segíthetjük a megtanulásukat:
Felmérést készítettünk iskolánk felsős tanulói körében Okozott-e valaha gondot az évszámok tanulása? Hogyan tanulják az évszámokat? Akinek volt valamilyen saját módszere, kértük, írja le röviden. Az ötödik évfolyamon még nagyon kevés évszámot kellett tudniuk, így nem okozott problémát náluk, módszerük sincs rá. Így őket kihagytuk a kiértékelésből.
Információ forrásaink: www. tortenelemtanulas. Blog.hu Somogyi Ferencné fejlesztő pedagógus Gerbnerné Váradi Anna történelemtanár Borsyné Káli Andrea történelemtanár Ladányiné Czihi Anikó történelemtanár Szentesné Hlatki Hajnalka fejlesztő pedagógus Iskolánk diákjai Siklósi Adrienn angolt és tanulásmódszertant tanító pedagógus http://www.mohaonline.hu/elet_es_stilus/endrey_marcell_rubik_ kocka_vilagbajnok Egyszer volt…az ember https://www.youtube.com/watch?v=6ybp0f9kNjg Nyitott egyetem https://www.youtube.com/watch?v=D1-qPj4_gGw https://www.youtube.com/watch?v=CGx9aOGxaHk https://www.youtube.com/watch?v=JeG0T67eGYs történelmi játék:Assassin's Creed Unity https://www.youtube.com/watch?v=si_HvHDquFg
A felsőbb évfolyamokon szinte minden tanuló azt válaszolta, hogy okozott már problémát számára az évszámok tanulása. Így el kezdtünk tanulási módszerek után kutatni. A következőket találtuk:
Ötleteink: Mindenkinek van számítógépe,telefonja. Ezek alkalmasak a papír fecnik helyének. Mivel többször kezünkbe vesszük ezért így is „belemegy” a fejünkbe. Aztán mindig más helyre tesszük. Dicsérettel minden jobb. Egy évszám után egy cukorka így jó impulzust kap az agyunk és könnyebbe megjegyzi. Táncoljunk! 0-9-ig kitalálni a számokra egy-egy tánclépést! Pl. 1608 akkor az 1-es tánclépés és a többi. A legjobb viccet csinálni belőle! A leckét énekeld el egy spontán dallammal,kedvenc daloddal vagy mondd fel vicces hangon. Ezt nagyon jó csinálni barátokkal. Ha szereted a idegen nyelveket akár lefordíthatod idegen nyelvre. Memória játék. Felforgatni ami jó félre tenni. Matematika! A számok között összefüggést keresni. Pl.:1222 :1+2=3 2+2=4 az első két szám eggyel kisebb a utolsó kettőnél.
Mozogjunk. A ház különböző pontjaira egy eseményt kirakni Mozogjunk! A ház különböző pontjaira egy eseményt kirakni. Nálad az évszám van és meg kell keresned a megfelelőt. Sport? Foci! Lionel Messi mezszáma a 10-es. Cassias-é az 1- es. 1001-ben vezette be I. István Magyarországra a kereszténységet. Asszociációs módszerek: 1789 : Mint egy történet….. 1: gyertya 7:zászló 8: hóember 9: cica= A gyertya meggyújtotta a zászlót amitől elolvadt a hóember és a hideg víz rázúdult a cicára.
Ha szerencséd van, és érdekel a tananyagrész ,akkor lehet hogy könnyű a magolás. Ha nem, akkor ezeket az ötleteket ki lehet próbálni, de a lényeg az, hogy úgy tanuljuk meg, hogy élvezzük. Olyan dologgal amit szeretünk csinálni.
Mi Harmat Árpád történész/történelem tanár módszerét gondoltuk tovább : Kiemelendő a történelem „felülről szemlélésének” technikája, mely valóban megkönnyítheti a tanulást. Ennek lényege, hogy a diák egy konkrét esemény megtanulásához úgy fogjon hozzá, hogy először felülről tekintsen a történelmi körülményekre, vagyis előbb ismerje és értse meg az időbeli és térbeni környezetet.
A mi módszerünk: egy 3D-s történelmi időutazás: Ma már rendelkezésünkre áll a 3D technika. Vannak 3D-s videó- játékok, filmek, animációk. Egy ilyen játék így épülne fel: egy virtuális időszalag, amin ki lehet választani a kort, évszámot, eseményt és szereplőt. Hirtelen ott találnánk magunkat a helyszínen, végig járnánk az események helyszínét, találkoznánk a szereplőkkel, átéreznénk a kor hangulatát. Egy történelmi időutazás lenne. Találtunk a francia forradalomról egy elképzelésünkhöz hasonlót, de az egy akciójáték. A játék neve: Assassin's Creed Unity. Az általunk elképzelt játékban hasonlóan nézne ki a környezet, de mindig tananyaghoz kapcsolódó feladatokon keresztül juthatnánk el az esemény folytatásához. Amíg nem készülnek ilyenek helyettesítjük élő 3D-s drámajátékkal.