James Watt Verebes Erika 10. a
Tartalomjegyzék Születési év, korirányzat Korai évei Tanulmányai Kisérletezései Gőzgép Kitüntetései Utolsó évei
Születése év, korirányzat James Watt 1736. január 19 Greenock Klasszicizmus Ész, értelem Feltalálások kora James Watt 1736. január 19-én született a skóciai Clyde folyó torkolatában fekvő kis kikötőben, Greenockban.
Korai évei Apja: hajóács, hajótulajdonos Anyja: Agnes Muirhead Előkelő család Presbiteriánusok Kiváló kézügyesség Matematikaihoz való tehetség Apja jómódú hajóács, hajótulajdonos és vállalkozó volt, édesanyja, Agnes Muirhead előkelő családból származott és jó nevelést kapott. Mindketten presbiteriánusok voltak. Watt nem járt rendszeresen iskolába, hanem édesanyja tanította. Kiváló kézügyessége mellett tehetsége volt a matematikához, és lelkesen hallgatta a skót nép történetét és legendáit.
Iskolák magántanulóként végezte betegeskedése miatt hajóács apja mellett dolgozott Londonban kitanulta a műszerész szakmát glasgowi egyetemen, mint a műszerész-műhely vezetője
Korai évei 17 évesen elhunyt anyja Londonba utazott Matematikai műszerek Skócia, Glasgow műszergyártás Glasgow-i Egyetem, engedélyezték kis műhely nyitása Joseph Black 1767 Margaret Miller vette feleségül(aki az unokatestvére) 6 gyermek Mikor Watt 17 éves volt, édesanyja elhunyt, és apja szerencséje is kezdett elpártolni. Watt Londonba utazott, ahol egy évig matematikai műszerek készítését tanulta, majd visszatért Skóciába, és Glasgowban műszergyártó vállalkozásba kezdett. Mivel azonban nem töltötte le hét éves mesterlegénységét egy műszerész műhelyében, a Glasgow-i Hammermen Guild (az a céh, amely az összes, kalapáccsal dolgozó mestert összefogta) meggátolta működését annak ellenére, hogy egyetlen más matematikai műszerkészítő sem volt Skóciában. Wattot a Glasgow-i Egyetem (University of Glasgow) professzorai mentették meg, akik 1757-ben engedélyezték, hogy kis műhelyt nyisson az egyetem területén. Az egyik professzor, a fizikával és kémiával foglalkozó Joseph Black Watt jó barátja és támogatója lett. 1767-ben Watt feleségül vette unokatestvérét, Margaret Millert, akitől hat gyermeke született.
Kisérletezései Robinson professzor Gőzzel kezdett kísérletezni Gőzgép-modell szerkesztése Sok kudarcot való kisérletezés gőz hőjének mintegy 80%-a a henger felfűtésére fordítódik hengerbe hideg vizet fecskendezve kondenzálták le a gőzt külön kamrában csapassák le 1765-ben egy működő modell Watt négy évvel műhelye megnyitása után barátja, Robinson professzor tanácsára a gőzzel kezdett kísérletezni. Annak ellenére, hogy még egyetlen működő gőzgépet sem látott, megkísérelt egy gőzgép-modellt szerkeszteni. Ez először nem működött kielégítően, de Watt nem adta fel a kísérletezést, és elolvasott minden hozzáférhető irodalmat a témáról. Másoktól függetlenül rájött a rejtett hő jelentőségére a gép működésében. Amikor 1763-ban megtudta, hogy az egyetemnek van egy Newcomen-féle gőzgépe, de azt Londonba vitték javíttatni, rávette az egyetemet, hogy szállíttassák vissza, és vele javíttassák meg. A szerkezet épp hogy csak működött. Hosszas kísérletezés után Watt megállapította, hogy a gőz hőjének mintegy 80%-a a henger felfűtésére fordítódik, mivel ebben a gőzgépben a hengerbe hideg vizet fecskendezve kondenzálták le a gőzt. Javasolta, hogy a gőzt ne a hengerben, hanem egy külön kamrában csapassák le, és akkor a henger nem hűl le a beáramló gőz hőmérséklete alá. Javaslatának életképességét 1765-ben egy működő modellen mutatta be külföldön.
Gőzgép ipari méretű gőzgép -> ehhez több tőkére ->Black John Roebuck, Carron Vasgyár alapítójának támogatása a dugattyú és a henger megmunkálása 8 éven át földméréssel pénzt keresett a további munkálatainak befejezésére Soho és Watt 25 éven át együtt dolgoztak Ezután nagy munkába kezdett egy ipari méretű gőzgép elkészítéséért. Ehhez több tőkére volt szüksége, és ennek egy részét Blacktől szerezte meg. Sokkal jelentősebb volt John Roebuck, a híres Carron Vasgyár alapítójának támogatása – ő Watt üzlettársa lett. A fő nehézséget a dugattyú és a henger megmunkálása okozta. Az akkori idők vasmunkásai inkább kovácsok voltak, mint gépészek, így az eredmény sok kívánnivalót hagyott maga után. A tőke nagy részét a szabadalom megszerzése emésztette fel, amihez akkoriban a parlament jóváhagyása kellett. Hogy biztosítsa az anyagiakat, Watt kénytelen volt 8 éven át földméréssel pénzt keresni. Roebuck tönkrement, és a szabadalmi jogokat Matthew Boulton, a Soho öntöde tulajdonosa szerezte meg. Soho és Watt rendkívül sikeres együttműködést alakított ki – a következő huszonöt évben végig együtt dolgoztak.
Gőzgép működéselve mai formáját James Watt lényeges része a kazán tüzelőanyag elégetésével ->magas hőmérsékletű és nagy nyomású gőz ->munkavégzésre . munkahengerben jön létre a kölcsönhatás dugattyú mozgásának iránya elosztó dugattyú „ide-oda” mozgást dugattyúrúd egy csuklós hajtókaron „fáradt gőz” közben jelentősek a mechanikai energia- és hőveszteségek A gőzgép mai formáját James Watt angol tudós alakította ki. Találmányát napjainkban is a „gépkorszak” egyik legnagyszerűbb alkotásának tekintik. Minden gőzgép lényeges része a kazán, ahol a gép működéséhez szükséges gőzt fejlesztik. A tüzelőanyag elégetésével előállított magas hőmérsékletű és nagy nyomású gőz munkavégzésre képes. Az ún. munkahengerben jön létre a kölcsönhatás a jól záró dugattyú és a gőz között. A dugattyú mozgásának iránya azáltal változik, hogy a dugattyú elé, majd mögé egy elosztó segítségével gőzt vezetnek. Így a dugattyú „ide-oda” mozgást végez. A dugattyúrúd egy csuklós hajtókaron át hozza létre a célnak megfelelő forgómozgást. A nagy nyomású, forró gőz miközben munkát végez, kitágul – energiája csökken – lehűl. Ez az ún. „fáradt gőz” a gőzgépekből a szabadba távozik. A dugattyús gőzgép működése közben jelentősek a mechanikai energia- és hőveszteségek, hatásfoka kb. 10% . Ezért ma már nagyon ritkán használják.
Gőzgép fajtái Stabil gőzgépek: helyhez kötve dolgoznak Járművek hajtására szolgáló gőzgép Hajók és csónakok meghajtása Szárazföldi Gőzmozdony Gőzautó Gőzüzemű úthenger Hóeke vontatógép A gőzgépek fajtái[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése] Kialakítás szerint a legtöbb gőzgép dugattyús gőzgép vagy gőzturbina. Felhasználás szerint Stabil gőzgépek: helyhez kötve dolgoznak. További két részre oszlanak: Gőzgépek, melyeket üzemük közben gyakran le kell állítani és reverzálni (ellenkező irányban elindítani), például a sodrony készítő gépeket vagy acélhengerművet hajtó gőzgépek. Állandó üzemű gépek, ilyenek az erőművekben, gyárakban, malmokban alkalmazott gőzgépek, valamint a villamos hajtások előtt széles körben használtkábelvasút és drótkötélpálya hajtását ellátó gőzgépek. Szivattyúk, például Schwade-féle gőzszivattyú vagy a pulzométer, melyeket manapság a villamos szivattyúk már kiszorítottak. Járművek hajtására szolgáló gőzgép Hajók és csónakok meghajtása Szárazföldi járművek hajtása Gőzmozdony Gőzautó Gőzüzemű úthenger Hóeke Vontatógép
Képek
Utolsó évei 1800-ban vonult nyugalomba társulása Boultonnal véget ért Matthew Boulton és ifjabb James Watt új találmányokkal távcsöves távolságmérés új módszerét egy berendezést levelek másolására olajlámpa szerkezetét egy gőzzel hajtott mángorlót eszközt szobrok másolására Németországba és Franciaországba utazott Walesben 1819. augusztus 25-én, 83 éves korában halt meg Birminghamben. Watt 1800-ban vonult nyugalomba, abban az évben, amikor társulása Boultonnal véget ért és az alapvető szabadalma lejárt. A vállalkozást átvette a két fiú: Matthew Boulton és ifjabb James Watt. William Murdoch a társuk lett, és az üzlet virágzott. Watt eközben új találmányokkal kezdett foglalkozni. Feltalálta a távcsöves távolságmérés új módszerét, egy berendezést levelek másolására, tökéletesítette az olajlámpa szerkezetét; készített egy gőzzel hajtott mángorlót és egy eszközt szobrok másolására. Második feleségével Németországba és Franciaországba utazott, és földbirtokot vásárolt Walesben, amit jelentősen megnövelt. 1819. augusztus 25-én, 83 éves korában halt meg Birminghamben.
Források http://www.mozaweb.hu/Lecke-FIZ-Fizika_7-5_Hoerogepek_Kiegeszito_anyag-105295 http://www.tananyag.almasi.hu/ojudit/Tudosok/Tudosok/watt.htm http://hu.wikipedia.org/wiki/G%C5%91zg%C3%A9p
Köszönöm a figyelmet!