Tárgyalástechnika.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Advertisements

Kvantitatív módszerek
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
Az adminisztratív adatbázisok állományainak hozzáférhetősége.
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
A stratégiai tervezés módszertana
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
Fogalma, összefüggések
Árpolitika a turizmusban
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A fogyasztói magatartás
Vállalatok pénzügyi folyamatai
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A vállalkozások környezete
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
A bürokrácia térnyerése Weber szerint a bürokráciának a társadalmi fejlődéssel összefüggésben bekövetkező „előrenyomulása” speciális racionalitásával függ.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Tibai Eszter Indíts el új munkatársat! A képek származási helye: internet és saját.
III. A logisztika jövője
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A szervezeti problémák kezelése
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Kontrolling házi dolgozat
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A marketing piac tartalma
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
Pénzügyi mutatószámok!
Partners Hungary Alapítvány A Partners for Democratic Change International tagja Civil stratégia előkészítő kerekasztal január 14. Szolnok.
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Vállalatgazdaságtan : vállalatelméletek
Minőség menedzsment 6.előadás
Kereskedelmi levelezés
Stratégia célrendszer
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
Információ, adat, jel, kód
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
Edzéselméleti témák Kiválasztás
Készletgazdálkodás és logisztika
Az ISO 9001:2008 MinőségIrányítási Rendszer (MIR) dokumentumai A dokumentáció lehet bármilyen alakú vagy típusú adathordozón.
1 Business marketing. 2 3 kevesebb, de nagyobb vevő szoros eladó-vevő kapcsolat származtatott kereslet rugalmatlan kereslet ingadozó kereslet versenytárgyalás.
Jegyzetkészítés 5/17.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
Globomax Zrt. külpiacra jutásának lépései: Előadó: Csonka László Globomax Zrt. kereskedelmi vezérigazgató helyettes Mi kell tehát a külpiacok meghódításához?
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Az üzletek operatív működtetése
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Országos nagykereskedelmi menedzser
A problémafeltárás technikái
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
A vásárlási döntés folyamata
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Csuklós munkadarab-befogó készülék koncepcionális tervezése
Barcsák Marianna KPSZTI
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Tárgyalástechnika

Az értékesítési tárgyalás befolyásoló tényezői

Befolyásolási képesség: Információ: Tudás Legitimitás Szükséglet-felismerés Információ: Peremfeltételek Cél Stílus Körülmény Idő: Határidő Felkészülési idő Konkrét időpont

Befolyásolási képesség

Tudás, szakértelem Nem feltétlenül szükséges, hogy a tudással mi magunk rendelkezzünk, de olyan nincs, hogy NEM TUDOM. Ismernünk kell az információforrásokat, így ha több lépésben is, de birtokába jutunk a tudásnak. (példa) Valójában csak akkor lehetünk tényleges tárgyaló partnerek, ha tudásunk akkora (vagy megközelítőleg akkora), mint a tárgyalásban részt vevő másik félnek. Ellenkező esetben nem tudjuk kontrollálni az általa elmondottakat, és nem leszünk képesek befolyásolni a tárgyalás eredményét. (Konkurenciaismeret, árismeret…)

Legitimitás Tárgyalási pozíciónk jelentősen javulhat, ha képesek vagyunk a másik félnek bizonyítani, hogy álláspontunkat törvények, szabályok, szerződések támasztják alá. Ugyanilyen célból használhatjuk azokat a szakemberek által készített kiadványokat, módszertani anyagokat, szakkönyveket, amelyek a törvények, szabályok magyarázatát szolgálják. Az írásos, közösen elfogadott szabályok a későbbi panaszok esetén a felek legitimációját tisztázzák. (példa-adásvételi szerződés, szállítási határidő)

A másik fél szükségleteinek, helyzetének, lehetőségeinek ismerete Ezeket az információkat felhasználva alakítjuk ki céljainkat: pl. az általunk javasolt megoldásban szerepel a másik vagy többi fél szükségleteinek kielégítése is; vagy nem javaslunk olyan megoldást, amit semmiképpen nem áll módjában teljesíteni stb.

Információ

A tárgyalás peremfeltételei Makro szint: az adott termékpiac általános, országos/regionális helyzetének ismerete Mezo szint: a helyi termékpiac kiegészítő és helyettesítő termékeinek ismerete és versenytársismeret Mikro szint: a tárgyalópartner személy/vállalat piaci helyzetének ismerete

Partnerünk céljairól, helyzetéről, lehetőségeiről SZUBJEKTÍV ELEMEK MAGÁNSZEMÉLY ESETÉN: Társadalmi helyzete Családi állapota Döntéshozatali képessége (DOS) Előítéletessége Céljai Jövője

Partnerünk céljairól, helyzetéről, lehetőségeiről SZUBJEKTÍV ELEMEK VÁLLALAT ESETÉN: Misszió (küldetésünk, célunk) (példa) Vízió (jövőkép, főtevékenység) (példa) Tulajdonosok és menedzsment Működési környezet

Ügyfélminősítés Objektív elemek Szubjektív elemek Adatbázis alapú Vagyon/tőkeellátottság Fizetőképesség Fizetési készség Mérlegadatok Magánsz./vállalat Szubjektív elemek Loyalitás Személyes kapcsolat Hatásközpont BESOROLÁS

Objektív / szubjektív „A” osztálytól „E” osztályig O/Sz A B C D E Max. vásárlóerő Nagy vásárlóerő Közepes vásárlóerő Min. vásárlóerő Alacsony vásárlóerő

A tárgyaló partnerünk személyiségjegyeiről, tárgyalási stílusáról Ez azért fontos, hogy partnerünk, számunkra esetleg ismeretlen tárgyalási stílusát ne alkalmazhassa „tárgyalási technikaként”, pl. a tárgyalás adott szakaszában elkezd kiabálni, esetleg fenyeget bennünket stb. Tudnunk kell, hogy ilyen módon csak a fel nem ismert tárgyalási technika hat.

A tárgyalás körülményeiről Helyszín: otthon, hivatali helyiség, bemutatótér, vezetői iroda, vásári stand Ülésrend: az asztalok „U” vagy „T” alakú elrendezésénél létrejönnek uralmi és alárendelt pozíciók (az „U” két függőleges szárát összekötő rész közepe, a „T” vízszintes részének középpontja ilyen uralmi pozíciónak tekinthető). Ezért az „I” alakú elrendezés, vagy a „kerekasztal” használata ajánlatos, de a mai tárgyalóhelyiségekben használatos ovális formájú asztal is megfelelő. Kötött-kötetlen

Idő

A tárgyalás határideje Ez az az időpont, amikorra a tárgyalást, valamilyen okból le kell zárni, pl. mert az akció lezárul, vagy mert áremelés várható. Esetleg bizonyos „időhúzó” technikák kizárására stb. Az eladó határidejének ismerete taktikázásra ad lehetőséget a vevőnek, pl. bizonyos időhúzó taktikával (lásd a tárgyalásra való korlátozott felhatalmazottság következményeit) nyomás alá helyezhető az engedmények kikényszerítésére.

A felkészülésre rendelkezésre álló idő Ez a dokumentumok átadásától a tárgyalás kezdetéig rendelkezésünkre álló időszak. A felkészülésnek van egy optimális ideje, ami alatt a dokumentumok a vevő számára áttanulmányozhatók, feldolgozhatók, és a tárgyalás céljai, taktikai elemei megfogalmazhatók. A felek ekkor már döntés-előkészítést végeznek és prekoncepciókat fogalmaznak meg

A tárgyalás konkrét ideje Ez két vonatkozásban lehet fontos: egyrészt, hogy a tárgyalás mely napszakban zajlik, másrészt, hogy milyen hosszú ideig tart. A napszakra vonatkozóan javasoljuk a kora délelőtti időpontot, ugyanis akkor vagyunk képesek a legjobb szellemi teljesítményre. A tárgyalás hossza nyilván a termék bonyolultságától és fontosságától függ. Gyakran fordul elő, hogy csak több menetben sikerül eredményt elérni.

Tartalmi kérdések

Tartalmi kérdések 1. A felkészülés a tárgyaláshoz szükséges ismeretek, információk összegyűjtésével, feldolgozásával kezdődik. Ebbe a vevő szakembert is bevonhat, hogy az igényeket legjobban kielégítő terméket válassza (optimális esetben a „szakértő” maga az eladó) Az alternatívákon belül megoldási variációkat, kompenzációs lehetőségeket is tegyünk. A kompenzálás azt jelenti, hogy ha valamelyik célt nem tudjuk elérni, akkor más, számunkra kedvező megoldással igyekszünk azt pótolni. Példa: a kereskedő több kedvezményt nem ad, nem is ajánlhat semmit, de kérésre +1 garanciát vállal, ha a vevő előrehozza a döntést. További példák: 5 db felsorolása

Tartalmi kérdések 2. Nagyban növelheti a másik fél megállapodási hajlandóságát, ha látja, hogy javaslataink kidolgozásánál az ő céljait, igényeit felmértük és figyelembe vettük. Érdemes csomagterveket kidolgozni, amelyben saját és a partner céljai is megfogalmazódnak (bizonyítandó a közös érdek, „nyer-nyer” megerősítése)