A szókincs szerveződési kérdései Pléh Csaba

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
Advertisements

Gábor Kata MTA Nyelvtudományi Intézet Korpusznyelvészeti osztály Infotrend kiállítás A gépi ferdítéstől a gépifordításig.
Az információ alaptulajdonságai 1.Mérhető 2.Tudásunkra hat Értelmességi alapfeltétel értelmes >< igaz állítás.
Elme tudat nélkül: a változások és szabálytalanságok detekciójának pszichofiziológiája a látásban CZIGLER ISTVÁN MTA PSZICHOLÓGIAI KUTATÓINTÉZET MAKOG-TIHANY.
A gyermekek nyelvelsajátítása
Informatikai tudásleképezés paradigmái és problémái Szekeres András Márk.
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
2003. november INFOtrend 2003 Váradi Tamás MTA Nyelvtudományi Intézet Korpusznyelvészeti Osztály Nyelvi technológiákkal az információs.
Köszönet az alapanyagért Ivády Rozália Eszternek Pléh Csabának Lukács Ágnesnek.
K-Chat Dr. Szepesvári Csaba Kutatási Alelnök mindmaker.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
MI 2003/ Néhány probléma: - Hogyan fordítanánk angolra? - Hogyan érthetnénk meg egy rövid törénetet? - Miként lehetne kigyűjteni az MTI hírekből.
EMLÉKEZÉS.
A főnév-főnévi összetételek feldolgozásának dekompozíciós és integrációs folyamatai Ladányi Enikő Kognitív tanulmányok MA II. évfolyam.
Non-profit szervezetek bevételi szerkezetének elemzése.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
A számítógépes nyelvfeldolgozás alapjai
A munka világával kapcsolatos tudás
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
A technológia szerepe a pedagógiai értékelés fejlesztésében
Tanuláselméleti megközelítés
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
A nyelv problémája természetes, és mesterséges nyelvek.
Információ típusok.
Az emberi tanulás.
A többnyelvűség pszicholingvisztikai kérdései
Tudattalan emlékezet a nemlétezőre Ivády Rozália Eszter Pléh Csaba Lukács Ágnes.
Change blindness Változás -vakság.
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
Magyar nyelvtanulók angol lexikai hangsúlyának akusztikai vizsgálata Nagy Judit SZTE Nyelvtudományi Doktori Iskola Angol Alkalmazott Nyelvészeti Program.
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Gábor Kata MTA Nyelvtudományi Intézet Korpusznyelvészeti osztály Magyar tudomány napja, A gépi ferdítéstől a gépifordításig.
Zöngétlenedés: beszélőfüggő paraméter? Gráczi Tekla Etelka, MTA Nyelvtudományi Intézet II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, Budapest,
Katz és Fodor '63 egy fogalom jelentése vonások halmaza
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Idegen nyelvek tanulása
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
A nyelv, mint jelrendszer
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
A megértés folyamata Kemény Ferenc Babarczy Anna
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Klasszikus héber nyelv 4.: Szintaxis
Nicsak, ki beszél – már a számítógépek is... Szita István Eötvös Collegium.
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Az elvárások szerepe a közlekedési környezet észlelésében. Siska Tamás szakpszichológus Együtt Bt. „Erős pillérek-javuló közlekedésbiztonság” Közlekedésbiztonsági.
Chapter 2 Human Information Processing
Szövegfeldolgozás ontológiák segítségével – fogalmak azonosítása Szekeres András Márk.
Adatbázisszintű adatmodellek
Webes tartalmakban alkalmazható szteganográfiai módszerek vizsgálata
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
A kapcsolati hálók szerepe a tudásháló építésében Kis Márta Heller Farkas Főiskola A konnektivizmus a tudásszervezés új paradigmája MAFIOK XXXIII. országos.
A generatív nyelvelmélet
A megértés folyamata Pléh Csaba Látás, nyelv emlékezet BSc kurzus, Március 31.
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
Látás Nyelv Emlékezet Bevezető óra A KOGNITÍV TUDOMÁNYRÓL Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Bevezetés a nyelvtudományba 3. Nyelvi szintek
Készítette: Pető István Szent István Egyetem
Előadás másolata:

A szókincs szerveződési kérdései Pléh Csaba pleh.csaba@ektf.hu Információs Pszicholingvisztika kurzus PPKE 2014 ősz

A szókincs szerveződése Kis ismétlés a megértésről és a hangokról A szavak szerkezete. Mi minden van egy szóban . A szótár szerepe a megértésben.. Restaurációs hatások és előfeszítési eljárások Az előfeszítés és a tovaterjedő aktiváció A mentális lexikon szerveződése. Rendszer és egyéni szótár viszonya Mikor jellemzem egy mutatóval a szótárt, s mikor Kis Lajost? Egyszerű mutatók. Noble. F, N, entrópia Skálázásos eljárások. Képzeletiség, motoritás, EPA Asszociatív és kategória viszonyok a fejben Szintagmatikus és paradigmatikus . Szófaji és fejlődési meghatározók Asszociatív hierarchiák elemzése. Klaszterezés és MDS Közvetlen csoportosítási módszerek

A megértés megértése A megértés gyorsasága. Találatok és Tévedések versengése Alternatív felfogások: modulok és interakciók A tudás és az inger viszonya. Elvárások a megértésben

A megértés szakaszai

Visszatérő kérdések minden elemzési szinten 1. Az általánosítás: hangtípus, szófaj stb 2. Statisztika és szabályok viszonya 3. Alulról-felfelé és Felülről-lefelé áramlás 4. Helyzethez igazodás és tanulás

Találatok és Tévedések versengése A kontextus támogat : Találat A kontextus félrevezet :Tévedés Kinyitom ajtót a kuxxxx  kulccsal  kutyának

Kontextushatások hangok, szavak, és szerkezetek szintjén is Pollack és Pickett (1964) természetes beszélgetésből kivágott egyedi szavakat izoláltan mutatott be: felismerhetetlenné váltak. Mondatba visszarakva tisztán felismerhetőek. A nyelvtani szerkezetek és a statisztika teszi lehetővé, hogy jóslatokat tegyünk beszéd közben. A leggyakrabban használt 50 angol szó a beszélt szövegek 60%-át, az írottak 45%-át teszi ki. A kulccsal kinyitottam  ajtó STATISZTIKA A kulccsal kinyitottam  az ajtót NYELVTAN /Markó Alexandra felvétele/

A kontextus hatások a hangok, szavak, és szerkezetek szintjén is Gyors a beszéd és gyors a megértés. Percenként 140-180 szó, 3-4 szó/sec. Mesterségesen felgyorsított beszéd: akár a normális sebesség kétszeresével mondott szöveget is megértjük.

A hangok világa Az általánosítás: hang  fonéma int invas  [n] eltűnik a három [n] eltérése ing Beszélők közötti általánosítás: mintavételen alapuló normalizálás

Tévedések: összekeverés zajban a képzési hasonlóság alapján (Miller és Nicely, 1955)

Példa az invarianciára: perceptuális találatok az inger eltérései ellenére Lieberman [di] és [du] [d]-je eltérő Az átmenetet tekinti az észlelő rendszer Együtt a magánhangzóval Talán saját motoros mintára fordítja Nagyon gyors: 25-30/sec, szekvenciákat jegyes meg: téves – tevés

Kategorikus észlelés

Statisztika és szabályok viszonya A hangok elvárt sorrendjei: * kp , tv Ritka kra pro Vajon ez segíti vagy nehezíti-e az észlelést? Gyakoriság számít vagy entrópia? Statisztikai tény-e, hogy az – ik és az – ás szóvég gyakori, vagy nyelvtani, szabályalapú hatás?

Felülről-lefelé hatások a hangok feldolgozásában Hosszabb szegmens: könnyebben felismerhető Ugyanaz a k hang egy szóban (kalap) könnyebben észlelhető Broadbent és Ladefoged: Mi a következő angol szó? bit, bet, bat, but? 1.: gyakorlás 2. és 3.: b¥t közepesen magas mesterséges hang Ha a felvezető mély (2.), akkor bit. Ha a felvezető magas (3.), akkor bet. 14

A fonémarestaurációt magyarul a szintaxis is befolyásolja A majmo*** nézik a gyerekek…

A mentális szótár fogalma A szavak a szótárban vannak. De ez csak egy leképezés. A fejben is vannak. Ez a mentális szótár. Sőt , eredetileg a fejben vannak, onnan kerülnek a szótárba

Egy szó aspektusai

Kis feladatok Írjon le minél több szót, ami eszébe jut. Mindig térjen vissza a kiinduló szóra ! Kecske

Teher

Szavak a fejünkben Mutatók Jelentésteliség, Noble. Hány szó jut eszembe Asszociatív hierarchia. Szabad asszociációnál Kötött asszociációk. Skálázások. Imagery, Motority Asszociatív rokonság. Átfedések

Noble asszociatív jelentésteliség M

Képkiváltó instrukciók Mennyire jut eszébe egy belső kép a szóról? 1 2 3 4 5 Kutya Iroda Érték

Mennyire jut eszébe egy belső mozgás a szóról? 1 2 3 4 5 Igazság fagyi Futam

Mozgáskiváltó érték

Osgood Szemantikus differenciál. Érzelmi megítélés Evaluation Potency Acitivity

Politikai szavak. 70es évek Pléh-Czigler

Putnoky Jenő mutatói

Asszociatív hierarchiák

Formai jellemzők

Tovaterjedő aktivációs modell: A szavak a jelentés alapján izgalomba hozzák a hozzájuk kapcsolódó szavakat. Ez megjelenik asszociációkban, de a szófelismerés kontextus hatásaiban is bölcső baba ágy kórház nővér állat orvos doktor emlős madár kanári folyó láz hő lázálom nap hattyú zöld fű sárga

Alapvető szemantikai viszonyok Szinonimia Hasonlóság Hiponimia: alárendelés. Troponimia : mód Pl. ha a bicegés egy járás fajta, akkor a bicegés járás Meronimia. Rész. A csukló a .. Része Kontextuális kapcsolat.

Néhány alapgondolat a szemantikai viszonyokról Hierarchia, taxonómia. Csökkenő hasonlóság. Mérhető info átfedéssel s nyereséggel. Összekapcsolódik a Katz Fodor feéle kompozicxis szemantikával Klaszterelemzés a távolságokról

Hálózat típusok Hierarchia, állítás, kontextus Definitional networks emphasize the subtype or is-a relation generalization or subsumption hierarchy, supports the rule of inheritance for copying properties defined for a supertype to all of its subtypes. Állat emlős kutya Assertional networks are designed to assert propositions. conceptual structures. Kutya – ugat Implicational networks patterns of beliefs, causality, or inferences. Ajtó kilincs, kinyílt

A hasonlóság mércéi

Közelség és mentális szemantika Közelség lesz a szemantikai előfeszítés magyarázata. beteg genny Igen gyors folyamat. Nem tudatos stb. Közelség magyarázza a döntési időket A kanári madár A kanári állat. Körkörösség. Az RI s hasonlók a szerkezet magyarázatai. Az RIt pedig a szerkezet magyarázza

Collins és Quilian modellje RI mint a közelség mércéje. Finomítások Prototípus hatások. Rövidebb vagy vastagabb élek

RI mércék és a modell Sentence True sentences Mean reaction type time (msec) P0 A canary can sing. 1.3 P1 A canary can fly. 1.38 P2 A canary has skin. 1.47 S0 A canary is a canary. 1.00 S1 A canary is a bird. 1.17 S2 A canary is an animal. 1.23

Információs átfedés Tartalom Pl. szék, bútor gyak Hasonlóság a legközelebbi nodeból Resnick mérce Szék és sámli közelebb, mint szék és szekrény

Szerkezeti módszerek klaszterelemzés átfedésekből (Deese)

Magyar asszociatív eredmények Lengyel Zsolt adatai, Czégel Dániel elemzése Entrópia és gyakoriság viszonya szófajfüggő

MDS metszetek az átfedésekből egyetem

10-14 évesek

Összevetés Egyetem Felsőtagozat

Együttelőfordulási (coocurence) hálózatok szövegekben

Együttelőfordulási mutatók Sztenderdizálva a megjelenési gyakorisággal.

Enguix et al : jó megfelelés corpus és asszociációk között

Papermo et al a kontextus és az igazolás szerepe Módszer Riporter - sör Riporter – fordító

A ritkábbat fura mód igazolóbbnak veszi

PMI Ľ log2 Pđw1;w2Ţ Pđw1ŢPđw2Ţ Ľ log2 Pđw1jw2Ţ Pđw1Ţ Pđw2jw1Ţ Pđw2Ţ f đw1;w2Ţ Eđw1;w2Ţ

A szavak jelentésviszonyai és az agyi képviselet (Pulvermüller): van egy közös rész, a Wernicke halántéki terület, s a szó jelentésének megfelelő másodlagos rész Cselekvés szavak: dob, rúg, fog Vizuális szavak: néz, lát, tekint, bámul Akciós potenciálok az agyban Közös terület: halántéklebeny Látási: tarkó, mozgási: mozgató lebeny

Pulvermüller, 2005: izomorfia a motoros és a nyelvi rendszer között

A szótár mint a nyitottabb rendszer (Pinker) Nyelvtan Lassan változik történetileg, stabilabb Szabályok Korán rögzül a gyermeknél Elülsőbb agyrészek Szótár Gyorsan változik, nyitott pl. FLOPPI, SZÉVELD Statisztika Véglegesen nem zárul le a felnőttnél Hátsóbb agyrészek

Házi feladat A Putnoky normák mutatóinak korrelációi Gyakoriság és asszociatív sokféleség. Hívószavak entrópiája Szócsoportosítási vizsgálatok klaszter elemzése Troponimia: mozgásigék részletes elemzése A WordNet elemzési rendszer bemutatása Példák corpus alapú kollokáció elemzés és asszociáció összevetésére