Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Transz-eurázsiai közlekedési kapcsolatok nagy- és középhatalmi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN JÚNIUS 2.
Advertisements

KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
MI LESZ VELED NYUGDÍJ(AS)?
A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
Energia – történelem - társadalom
Gabonapiaci kilátások Potori Norbert AgroMash Expo,
A tercier és a kvaterner szektor
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Reklámtorta 2013 DIMSZ Vámos-Hegyi Attila elnök. A kutatás módszertana • DM Szenzor elnevezésű ágazati kutatásunk célja és módszertana az előző évhez.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
ENERGIABIZTONSÁG 2009 Földgáz és energiabiztonság Rahóty Zoltán E
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
A biztosítók vagyonkezelésének aktuális kérdései Mit kezdjünk az alacsony hozamkörnyezettel? MABISZ Konferencia október 19. Hamecz István elnök-vezérigazgató.
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
Zsibrita Mátyás – DÍJSZÁMÍTÁS Zsibrita Mátyás – március 20.
Az IPCC szervezete és az IPCC jelentések
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA II.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
A BRIC-országok jövője
Urbanizáció a fejlődő országokban
A sokezer éves birodalom kihívásai az új évezredben Kína népességének jövője a növekedés és a környezeti tudatosság tükrében május 11.
Észak Dél ellen.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
1 Energiapolitikánk gazdasági meghatározottságai” Dr. Hegedűs Miklós ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Fenntartható társadalom, fenntartható.
FÖLDRÉSZEK.
Tudásvezérelt újraiparosítás az EU-ban De mi lesz a hazai Kkv-kal?
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás.
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet XIV. Logisztikai Fórum Magyar Logisztikai Egyesület Budapest,
1 AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Cementipari észrevételek és javaslat november 20. a es időszak tervezett CO 2 kvóta kiosztásával kapcsolatban MAGYAR CEMENTIPARI SZÖVETSÉG.
Összehasonlító gazdaságtan
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
A magyar gazdaság várható helyzete
Politikai és szociálgeográfia I.
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
International Center for Economic Growth Európai Központ International Center for Economic Growth Európai Központ Folyó fizetési mérleg és FDI alakulása.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Bali Mihály (földrajz-környezettan)
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Menekültügyi trendek 2005 és 2010 között Kihívások és a joggyakorlat válaszai Európai Migrációs Hálózat november 8. dr. Tüske Rita.
Magyarország a globális világgazdaságban
Közlekedés Gőzmozdony és tutaj.
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
Az EU és a civil szervezetek kapcsolata Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei az EU-tagság kapcsán” Budapest, 2005.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Változó éghajlat és a mezőgazdaság
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
ben Európában telepítették a világ napelemes rendszereinek 70%-át, 2013-ban ez az arány már csak 28% volt, - az új PV (photovoltaic - fotovillamos.
LNG lehetséges import beszerzési forrásai. A világ LNG piaca 2015-ben a globális nemzetközi LNG kereskedelem volumene elérte a 244,8 millió tonnás értéket,
Magyarország – Csehország Bilaterális gazdasági kapcsolatok Orosz György főosztályvezető, Globális Főosztály KÜLGAZDASÁGÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁRSÁG.
Az urbanizáció (urbs, urbis)
Intermodális vasúti szállítmányozás
Előadás másolata:

Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Transz-eurázsiai közlekedési kapcsolatok nagy- és középhatalmi erőterekben Dunántúli Tudományos Osztály szakmai teadélután Pécs, április 28. MEGJEGYZÉSEK A TÁVOL- KELETI KAPCSOLATOK LOGISZTIKÁJÁRÓL

Megjegyzések a távol-keleti kapcsolatok logisztikájáról 4 A cím egy korábbi cikkre utal: 4 Fleischer Tamás (2008) A távol-keleti kapcsolatok logisztikája és a Duna lehetséges szerepe. Műhelytanulmányok 78. szám. 17 p. Budapest, MTA VKI, július. ISBN Frissebb írások: 4 Erdősi Ferenc (2013) A közeledő Távol-Kelet: A transzeurázsiai közlekedési kapcsolatok jelene és jövője. Pécs, IDResearch Kft. – Publikon. 282 p Euro-Asian Transport Linkages: Paving the Way for a More Efficient Euro-Asian Transport. (2012) United Nations Economic Commission for Europe, United Nations, New York and Geneva. [ ]. 2

4 Jelenleg 1% GDP növekedéshez globálisan 2,5-3,0% világkereskedelem növekedés társul. A várakozások szerint 2030-ra a teljes EU importja is és exportja is megháromszorozódik Kína és Oroszország viszonylatában. Ez azt is jelenti, hogy a jelentős kiegyensúlyozatlanság (az EU-15 importja pl. Kínából 60%-kal, Oroszországból 70 %-kal haladja meg az exportot) legalább is a belátható időben fenn fog maradni. (Ivanova et al. 2006) 4 Azon el lehet gondolkozni, vajon valós és tartós lehetőség-e a termelésben helyben nem megoldott megtakarítások és korszerűsítések problémáinak ilyen mértékű áthárítása a Föld más területeire és a közlekedési ágazatra, s vajon globális egyenlegben hosszabb távon fenntartható termelési szerkezetet alapozhat-e meg a szállítások egyre növekvő volumene. Mindenesetre tény, hogy míg a fejlett országok, így az Európai Unió közlekedéspolitikája a saját maga számára a gazdasági növekedéshez képest csökkenő, annál kevésbé növekvő közlekedési teljesítmények elérését tűzi ki, addig a világkereskedelem alakulása éppen ennek a fordítottját idézi elő, vagyis az egységnyi GDP növekedéshez ennél jelentősen nagyobb szállítási teljesítmények párosulnak. 3 Megjegyzések a távol-keleti kapcsolatok logisztikájáról

4 Általános megfontolások: a távol-keleti kereskedelem részesedése Európai Unió (4,031) Észak-Amerika (1,324) Kelet-Ázsia (2,388) Egyéb (1,164) Forrás: Egyed Géza szakállamtitkár előadása GKM, Budapest, május ábra. Világkereskedelmi áramlatok, 2004 [milliárd $]

5 Forrás: Eriksen, Odd (2005) Public consultation on the extension of the major trans-European transport axes to the neighbouring countries and regions – Comments from Nordland County Council European Commission March 2005

6

7 8. ábra. Szállítmányozási időadatok összevetése Korea – Észak-Európa viszonylatban

4 A Távol-Kelet és Európa közötti szállítási útvonalak között három főbb tengeri folyosót (1 délről Afrika megkerülése, 2 Szuezen át különböző európai kikötőkbe, és 3 a Jeges-tenger felé északról) és öt szárazföldi folyosót különböztettünk meg. (1 a transzszibériai, 2 a TRACECA és 3 a déli folyosók kelet-nyugati irányban, 4 az észak-déli folyosó a Perzsa-öbölhöz és 5 az átlós folyosó Kínán, Kazahsztánon át Szentpétervár felé). A tengeri folyosók megtételéhez napra, a szárazföldi folyosók megtételéhez napra van szükség. Természetesen a folyosók a legkülönbözőbb módokon kombinálhatók, és ha valamelyik szerepe a jövőben áttörést fog jelenteni, akkor minden bizonnyal az ottani körülmények fognak további jelentős fejlesztésre kerülni. 4 Az áruszállítások jövőbeli alakulására vonatkozóan háromféle lényegesen különböző forgatókönyvvel lehet számolni. 8 Összegzés a távol-keleti kapcsolatok logisztikájáról

4 (1) Az időfaktor szerepe felértékelődik, és vele a szárazföldi vasúti kapcsolat szerepe is. Jelenleg a teljes áruforgalom kétharmadát kitevő konténerforgalom 90%-ban tengeri szállítással bonyolódik le, ami megítélésünk szerint elsősorban a múltbeli áruszerkezet (olcsó tömegáru) összetételét tükrözi vissza. Az áruk spektruma már ma is jelentős bővülést mutat, és a jövőben még inkább eltolódás várható az értékesebb áruk irányában. Az értékesebb árukból növekvő veszteséget jelent a napos tengeri út árukészletének a biztosítása, és növekedni fog a nyomás a fele időt igénybevevő vasúti, szárazföldi szállítás körülményeinek és kapacitásviszonyainak rendezésére. Itt elsősorban a transz-szibériai és az „átlós” (Kazahsztánon és Oroszországon át vezető) folyosók felértékelődésére számítunk, a jó orosz–kínai és orosz–európai kapcsolatoknak mindkettőben fontos szerepe van. Amennyiben ez a forgatókönyv érvényesül, akkor az Európán belüli szállítás távolsági szakaszán is értelemszerűen a vasút szerepe kerül előtérbe. 9 Összegzés a távol-keleti kapcsolatok logisztikájáról

4 (2) Az időfaktor szerepe felértékelődik, és a hajózás képes ezt követni a maga megújulásával. Ha a hajózási/kombinált szállítási technológia jelentős megújulása nyomán járhatóvá lehetne tenni a jeges-tengeri útvonalat, ez mind Európa, mind Amerika felé alapvetően átrendezné a szállítási folyosókat és a távolsági viszonyokat. Értelemszerűen egy ilyen változásban is döntő szerepe van az oroszországi kapcsolat alakulásának. 10 Összegzés a távol-keleti kapcsolatok logisztikájáról

4 (3) A globális környezeti tényezők szerepe felértékelődik, és a szállítási ráfordítások és kibocsátások elfogadhatatlanná teszik a jelenleg kialakuló globális munkamegosztást. Az emberi munkaráfordítás költségei közötti különbség csökkenésével jelentősen lecsökken az a haszon is, ami ma a termelés globális megosztását rentábilisnak mutatja, ugyanebben az irányban idéz elő változást az is, ha meg kell fizetni a közlekedés által előidézett externális költségeket. Ebben a forgatókönyvben kisebb szerepet kap új közlekedési folyosók felértékelődése, és a megmaradó, még mindig jelentős forgalom a ma is ismert, minőségében javított folyosókat fogja használni. Sajátos módon ennek, a közlekedés mérséklésére építő forgatókönyvnek az esetén marad egyedül esélye annak, hogy a Duna, mint közlekedési folyosó szerepet kapjon a távol-keleti szállítások európai fogadásában, de egyébként ebben az esetben is elsősorban a vasútnak a (személyforgalomban is) megnövekvő szerepére számítunk. 11 Összegzés a távol-keleti kapcsolatok logisztikájáról

4 Összességében, az áttekintés kevéssé bízik abban az egyszerű képletben, hogy a távol-keleti forgalom folyamatos növekedése valamennyi ma igénybevett közlekedési csatorna számára hasonló arányú növekedést ígérne. A termelési szerkezet ma is látható változásai a közlekedés jelentős további növekedése esetén is minden- képpen komoly ésszerűsítést és súlypont-átrendezést kívánnak, ami megítélésünk szerint a legnagyobb valószínűséggel a szárazföldi folyosók, és ezen belül is a vasúti kapcsolatok felértékelődését vonja maga után. Ennél is nagyobb esélyt adunk annak a forgatókönyvnek, amely szerint a jelenlegi tendenciák alapján előrebecsült további forgalomnövekedés hosszú távon nem következhet be, sőt az trendnek meg kell fordulnia, és a termelési szerkezet bizonyos visszarendeződésének (egyenletesebb földi eloszlásának) kell hosszabb távon bekövetkeznie. 12 Összegzés a távol-keleti kapcsolatok logisztikájáról

A közeledő Távol-Kelet 4 [Kínába] „…a legnagyobb tömegű ásványi és más nyersanyag Ausztráliából (ércek), a Közel- és Közép-Keletről (olaj), továbbá Dél- Ázsiából és Latin-Amerikából érkezik, míg a készáru- és félkészáru- export Ázsia más makro-régióin kívül elsősorban az Egyesült Államokba, valamint az EU-térségbe irányul.” 4 Árutömegben kínai import-többlet, hozzáadott érték miatt pénzforgalmi export-többlet alakul ki. 4 ‚Metabolikus kizsákmányolás’ ? 13

14 Az emberiség ökológiai lábnyoma 1975 óta túllépi a Föld biokapacitását. Forrás: Ewing B., D. Moore, S. Goldfinger, A. Oursler, A. Reed, and M. Wackernagel. (2010) The Ecological Footprint Atlas Oakland: Global Footprint Network

15 Az egyes országok ökológiai lábnyoma 2007 Forrás: Annual Report (2012) Global Footprint Network

A közeledő Távol-Kelet 4 Ecological Footprint, biocapacity, and population, Ecological footprint Population [millions] Ecological Footprint of Production [gha per person] Ecological Footprint of Consumption [gha per person] Biocapacity [gha per person] Overshoot [ecological footprint per biocapacity] World China USA Hungary ,55

Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Transz-eurázsiai közlekedési kapcsolatok nagy- és középhatalmi erőterekben Dunántúli Tudományos Osztály szakmai teadélután Pécs, április 28. MEGJEGYZÉSEK A TÁVOL-KELETI KAPCSOLATOK LOGISZTIKÁJÁRÓL KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !

18