Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
A tanári munka értékelése
Az iskolai szociálismunka
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
V. Kollégiumi Konferencia március 26. A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Intézet és a Deák Ferenc Középiskolai Kollégium rendezvénye.
Széchenyi tehetségműhely
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Az osztály és az iskolapszichológus együttműködési lehetőségei Iskolapszichológusok Módszertani Bázisa Budapest, november 27.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Szociális tanuláselmélet
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Pedagógusok etikai kódexe
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
Szocializáció és személyiségfejlődés
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ
A pedagógus.
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
Szupervízió formái (L. van Kessel)  - duális: vizor - vizand tapasztalati szupervízió- élő szupervízió  csoportos szupervízió: vizor – a vizand egy csoport.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon
A lelki egészség védelme az iskolában
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Pedagógia – pszichológia
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Jelen és jövő A Budaörsi Nevelési Tanácsadóban. Mi történik a Nevelési Tanácsadóban? Vizsgálunk Szakvéleményt írunk Terápiát végzünk, gyógyítunk (rajz,
A szaktanácsadó segítő szerepe
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Pedagógus értékelési rendszer
Készítette:Tóth Sándorné
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A pszichológiai mérés alapjai
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Személyes életvitel.
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
főosztályvezető-helyettes
Közoktatási vezető II. félév
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Neveléslélektan Debrecen
Előadás másolata:

Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY 2009.11.12. Iskolasegítő munkacsoport Információ kontra kommunikáció, Indulatátvitel a folyamatban Tábit Sarolta Klinikai szakpszichológus, igazgató

Meggyőző kommunikáció, hatékony ismeretátadás a pedagógus-diák folyamatban az intézményen belül, a társintézmények és a szakmák között mottó: Nem lehet nem kommunikálni!

Az előadás vázlata 1. Az iskola mint a szociálpszichológia terepe 2. Az iskolai kommunikáció vizsgálata 3. A pedagógus hivatás-személyisége 4. Tanár-diák kommunikáció 5. Konfliktusok a kommunikációban 6. Az iskola szervezeti kultúrája 7. Pedagógus lelki egészsége 8. Pszichoterápiás fogalmak azonosítása az oktatási-nevelési folyamatban 9. Intézmények közötti kommunikáció 10. Mit adhat a pszichológia a pedagógiának?

1. Az iskola mint a szociálpszichológia terepe Miller: kommunikációs paradigma Von Bertalanffy: rendszerszemlélet Az üzenet tartalma, kontextus Küldő és befogadó Mitől lesz eredményes a kommunikáció?

2. Az iskolai kommunikáció vizsgálata Mérei-féle szociometria Kurt Lewin: mezőelmélet Bandura: szociális tanulás Kelman: szociális befolyásolás Goffman: szerep és személyiség

3. A pedagógus hivatás-személyisége A kiváló tanár személyiségprofilja (Amerikai Oktatási Tanács vizsgálata 1992) => pályaválasztásának előzményei => pályamotivációja => kollegiális kapcsolatai => önjellemzése => iskolán kívüli élete ALAPVONÁSOK: felelősség-teljesség Emberszeretet Jó kommunikáció Empátia Szaktudás önismeret

A tanári befolyásolás forrásai: Jutalmazó erő Kényszerítő erő Legitim erő Vonatkoztatási erő Szakértői erő A tanár mint vezető – vezetési stílusuk és osztályszerkezet összefüggései

4. Tanár-diák kommunikáció A szocializáció folyamatai: Közvetlen tanítás Jutalmazás és büntetés Megfigyeléses tanulás A modell-kiválasztás okai: A büntetéstől való félelem Másodlagos megerősítés Félelem a szeretet elvesztésétől Vikariáló megerősítés Státusirigység Szociális dominancia hasonlóság

5. Konfliktusok a kommunikációban A konfliktusok szintjei: Intrapszichés konfliktusok Interperszonális konfliktusok Társadalmi konfliktusok Az iskolai konfliktusok okai, forrásai: Érdek-, szükséglet- és célkonfliktusok Strukturális konfliktusok Értékkonfliktusok Viszonykonfliktusok Az iskolai stressz hatása mindezek kialakulására és megoldására.

6. Az iskola szervezeti kultúrája Fengler: a tanárokkal szembeni elvárások és tanárszerepek A tanulók elvárásai: tanítás, gondoskodás, vezetés, irányítás, barátság  szakember, tanácsadó, apa, példakép, barát A szülők elvárásai: tanítás, nevelés, tanácsadás, lelkisegítség  szakember, szövetséges, segítő, tehermentesítő

3. A kollégák elvárásai: részvétel, támogatás, szolidaritás  barát, segítőtárs, küzdőtárs 4. A felettes elvárásai: minden feladat megoldása, a vezető munkájának tehermentesítése, lojalitás, az iskola legitimálása  a szervező, detektív, gondnok, örök munkaerő, imázsgondozó, tudósító 5. A nyilvánosság elvárásai: oktatás, kiválasztás, tanácsadás, alkalmazkodás, értékmegőrzés  bíró, szaktanácsadó, nevelő, terapeuta

7. A pedagógus lelki egészsége A kiégéshez vezető szervezeti okok: A problematikus diákok nagy aránya Hierarchikus, bürokratikus iskolarendszer Definiálatlan feladatok és kompetenciák Rossz csoportklíma Szerepzavarral küzdő szülők Merev iskolavezetés Korlátozott előrejutási lehetőségek

A kiégés megelőzése: Szervezetdiagnosztika és szervezetépítés A minőségbiztosítás gyakorlati átültetése Esetmegbeszélő csoportok Külső szupervízió Iskolapszichológus

8.Pszichoterápiás fogalmak azonosítása az oktatási-nevelési folyamatban Elhárító mechanizmusok áttétel-átvitel Viszontátvitel Projektív identifikáció A személyiség, mint munkaeszköz

9. Intézmények közötti kommunikáció Információ-áramlás és információ-torzulás A jelző rendszer hatékonysága Tanácsadó kontra pedagógusok Orvosi szemlélet kontra pedagógiai megközelítés Ki az esetgazda? Az esetátadás buktatója

10. Mit adhat a pszichológia a pedagógiának? A pszichológiai készségek javítása pedagógusoknál  növekvő hatékonyság Szupervíziós csoport, rendszeres értekezletek, nyílt napok  jobb közérzet Szervezetfejlesztés  jobb munkahelyi klíma

Köszönöm a figyelmet!