PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 14-2.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PPKE ITK 2006/07 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 3.
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Mintacím szerkesztése •Mintaszöveg szerkesztése •Második szint •Harmadik szint •Negyedik szint •Ötödik szint D modelling in the terrestrial.
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 3.
Matematika II. 3. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2010/2011. tanév Műszaki térinformatika ágazat tavaszi félév.
Illés Tibor – Hálózati folyamok
Ütemezési algoritmusok (FCFS, SJF, RR)
Euklidészi gyűrűk Definíció.
Számítógépes hálózatok
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
Távközlő hálózatok tervezése október 3. 1 Router buffer méretezés (várakozásos, veszteséges forgalmi modell alapján) Takács György 8. Előadás.
Távközlő hálózatok tervezése szeptember Forgalmi méretezés alapelvei Takács György 2. Előadás.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 3.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 9.
PPKE ITK 2005/06 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 3.
1. Egy 2 kiszolgáló szervből álló rendszerhez PCT-II forgalom érkezik. A forgalomforrások száma S = 4. A szabad forgalomforrások hívásintenzitása  = 1/3,
ADATBÁZISOK
6. SZÁMELMÉLET 6.1. Oszthatóság
Kliensoldali Programozás
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 5.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 7.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 8.
PPKE ITK 2007/08 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY
A kiskorúak védelmének etikai dilemmái
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 1.
szakmérnök hallgatók számára
Ptol-1 Ptolemy Claudius, the great Greek mathematician lived and worked in the 2 nd century B.C. An important theorem about inscribed quadrilaterals.
Matematika II. 1. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2010/2011. tanév Kataszteri ágazat tavaszi félév.
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 3 / 1 C h a p t e r 3 Stability Functions.
Hálózatok modellezése. Hálózatok Many complex systems in nature and society can be successfully represented in terms of networks capturing the intricate.
Költség-minimalizálás az ellenőrző kártyák alkalmazásánál Feladatmegoldás, kiegészítés.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
Elektronikus tananyag
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (őszi) Távközlési hálózattervezés forgalmi nézőpont Tájékoztatás Várakozásos.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 3. – 4.
PPKE ITK 2010/11 tanév Őszi félév Távközlési hálózattervezés forgalmi nézőpont Tájékoztatás 3. Várakozásos rendszerek.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 6.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 10.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. – 02.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 15.
előadások, konzultációk
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (őszi) Távközlési hálózattervezés forgalmi nézőpont Tájékoztatás 3. Várakozásos rendszerek.
PPKE ITK 2006/07 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 3.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 11.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 8.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 4.
PPKE ITK 2007/08 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 3.
PPKE ITK 2006/07 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY
PPKE ITK 2007/08 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 8.
PPKE ITK 2004/05 tanév IV. évfolyam Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 7.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 9.
PPKE ITK 2005/06 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 5.
PPKE ITK 2005/06 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 8.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 8.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
Takács György Hálózattervezés tárgy 3-4. Előadás
Csurgalékvíz tisztítás
Előadás másolata:

PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Delay Systems 2.Applied Queuing theory 3.Network of Queues Várakozásos rendszerek TPV rendszerekben, számítógépes hálózatokban, Internetben, IP rendeszerekben … ez a szokásos üzemmód.

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Network of Queues Márvolt 1.Többdimenziós várakozásos rendszerek (vázlatos ismertetés) 2.Bevezetés a várakozásos hálózatokhoz 3.Szimmetrikus várakozásos hálózatok 4.Jackson tételei 5.Várakozásos hálózatok egyetlen lánccal 6.Zárt várakozásos hálózatok több lánccal 7.Egyéb kérdések

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Egyetlen zárt lánc – példa – 1. Feltevések: S állandó. Egyidejűleg S job kering. A CPU és az I/O eszközök mindegyiket sokszor szolgálják ki. Távozó job helyére azonnal új job lép példa: S = 4 K = 3 (CPU + 2 I/O) exponenciálistartásidők: s = 1/μ

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Egyetlen zárt lánc – példa – 2. Relatív intenzitások kiszámítása    Λ i Λ i Λ i Λ i Λ i Λ i Λ i Λ i μ i μ i μ i μ i Állapotegyenletekből relatív állapotvalószínűségek számíthatók. Relatív forgalmak:

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Egyetlen zárt lánc – példa – 3. q 1 (j)= 1 q 2 (j)= 1 q 3 (0)= 1 q 3 (1)= 2 q 3 (2)=

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Egyetlen zárt lánc – példa – 4. Emlékeztető:

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Egyetlen zárt lánc – példa – 5. a csomópont forgalma (erl)

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Egyetlen zárt lánc – példa – 6. A konvolúció sorrendjét megcserélve megkapható, hogy: Little tétel alapján az átlagos rendszerben tartózkodási idő (várakozás + kiszolgálás): (Mean sojourn time = waiting +service) kiszolgálási idők: s 1 = 28, s 2 = 40, s 3 = 280

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Egyetlen lánc – 4. MVA algoritmus (Mean Value Algorithm) K csomópont, S igény (egyetlen láncban), α k relatív forgalmak. Rekurzió az igények x darabszáma szerint. A k. csomópontnál átlagosan L k (x) igény van Emlékeztető !

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Egyetlen lánc – 5. Lépések: s k az átlagos tartásidő az n k kiszolgáló egységet tartalmazó k. csomópontban itt azonnal kiszolgálják (Processor Sharing) (Preemptive Resume) average sojourn time!!

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Egyetlen lánc – 6. Emlékeztető: Ha x=1, akkor nincs várakozás a rendszerben  W k (1) = s k

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Egyetlen lánc – példa – példa (= példa, de MVA-val) K=3, S=4, relatív k értékek: Képletek a rekurzióhoz:

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Egyetlen lánc – példa – 2. Képletek a rekurzióhoz: x (=S) = 1 W k (1) = s k !

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Egyetlen lánc – példa – 3. Képletek a rekurzióhoz: x (=S) = 2

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Egyetlen lánc – példa – 4. Képletek a rekurzióhoz: x (=S) = 3

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Egyetlen lánc – példa – 5. Képletek a rekurzióhoz: x (=S) = 4 A tartózkodási idők (sojourn times) ugyanazok mint a példában !

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – BCMP várakozásos hálózatok Egynél több típusú igény esetén is lehetséges a szorzat alakú megoldás (Jackson második modelljének általánosítása. BCMP  Baskett, Chandy, Muntz és Palacios ) Feltételek: BCMP–networks can be evaluated with the multi-dimensional convolution algorithm and the multidimensional MVA algorithm.

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Kevert várakozásos hálózatok Mixed queueing networks (open & closed) are calculated by first calculating the traffic load in each node from the open chains. This traffic must be carried to enter statistical equilibrium. The capacity of the nodes are reduced by this traffic, and the closed queueing network is calculated by the reduced capacity. So the main problem is to calculate closed networks. For this we have more algorithms among which the most important ones are convolution algorithm and the MVA (Mean Value Algorithm) algorithm.

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Több-dimenziós konvolúciós algoritmus Az algoritmus

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – A konvolúciós algoritmus módosított formában alkalmazható. Részletek: Tankönyv példa 2.MVA algoritmus is alkalmazható, Tankönyv Állapotok száma rohamosan növekszik Több-dimenziós rendszerek α j k mutatja j. lánc forgalmát a k. csomópontban

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Kleinrock négyzetgyök szabály – 1. Optimális kapacitás hozzárendelés: várakozás + kiszolgálás mivel az átlagos tartózkodási idő M/M/1-re: m lásd: Tankönyv 9.5.1

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Kleinrock négyzetgyök szabály – 2. ahol: várakozás + kiszolgálás Legyen a rendszer teljes kapacitása Minden olyan kapacitás kiosztásra, amely ezt teljesiti az alábbi átlagos tartózkodási időt adja az összes üzenet (igény) számára:

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Kleinrock négyzetgyök szabály – 3. További jelölések: Kleinrock’s square root law: The optimal allocation of capacity which minimizes m 1 (and thus the total number of messages in all nodes) is: ha teljesül, hogy: Ezzel: Bizonyítás: p

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-14-2 – Értelmezés: Optimális a kiosztás, ha minden csomóponthoz először a szükséges minimális kapacitást rendeljük. Majd a megmaradó kapacitást, ami miatt: az átlagos forgalom folyam négyzetgyökével arányosan osztjuk szét. Kleinrock négyzetgyök szabály – 4.