7.tétel: Terület és településfejlesztés 1945 és 1990 között

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A DIKTATÚRA KIÉPÜLÉSE MAGYARORSZÁGON
Advertisements

A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Változások a hazai kereskedelem szerkezetében 1945-től napjainkig
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
A szocializmus Magyarországon szabadon választható tárgy SZOLNOKI FŐISKOLA 2010/2011-es tanév I. félév Levelező tagozat Társadalomtudományi Tanszék Dr.
A MAGYAR AGRÁRGAZDASÁG FEJLŐDÉSE A SZÖVETKEZETI RENDSZER MEGSZILÁRDULÁSÁTÓL A RENDSZERVÁLTOZÁS KAPUJÁIG
Települések A városok.
10. 5 A rendszerváltozás tartalma és következményei (pl
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Polgárosodás a vidéki Magyarországon
A kollektivizálás Magyarországon
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Az évi OTK Halmai Márton - TTUOMT II. évfolyam, Földrajz BSc, Idegenforgalmi szakirány
A Rákosi rendszer terület és településfejlesztési törekvései
A magyar városok szerkezetének átalakulása a rendszerváltozás után
Magyarország népességének alakulása a honfoglalástól napjainkig
Az Urbanizáció És Városaink Tankönyv:
Az urbanizáció és városaink
Magyarország regionális folyamatai és térszerkezete
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az észak-alföldi közép- és kisvárosok feldolgozóipara az ezredfordulón
MTA Regionális Kutatások Központja Településracionalizálás, falupolitika és falurombolás Romániában és Magyarországon az államszocializmus időszakában.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Összehasonlító gazdaságtan
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Kádár-korszak ( ) „a legvidámabb barakk” „gulyáskommunizmus”
A XX. század magyar gazdaságpolitikája. Tanulságok az ezredforduló küszöbén.
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Mányik Henrietta N5W1BY. Regionális politika fogalma A területrendszer működésébe történő tudatos beavatkozásokat jelenti. Magyarországon inkább a területfejlesztés.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
A Közép-Dunántúli Régió ipara
Közép-Magyarország településszerkezete
Transznacionális és multinacionális vállalatok
A tervgazdálkodási rendszer kialakulása
A szocialista kori gazdasági szervek típusai és jellemzői 15. foglalkozás április 29.
A világnépesség növekedése
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
A SZTÁLINI DIKTATÚRA.
Dunaújváros, mint interregionális térszervező központ
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Az iparpolitika fejlődési pályái a volt szocialista országokban Lux Gábor PhD hallgató PTE KTK Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Regionális gazdaságtan 7.
Sonnevend Péter Új munka indult:
A SZOVJET GAZDASÁGPOLITIKA
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
Népesedési folyamatok I. rész Az Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszer alapvető feladata a területi politika,
Magyarország szovjetizálása
Kiútkeresés a válságból között
Közép-Európa társadalom-földrajzi vonásai
Magyarország szovjetizálása
AZ „ÚJ SZAKASZ” ÉS KUDARCA
ÚJRAKEZDÉS A HÁBORÚ UTÁN
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Népesedési folyamatok I. rész
Európai Uniós ismeretek
Készítette: Fertig Dávid
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Készítette: Koleszár Gábor
Magyarország regionális politikájának története
Magyarország – falvak (községek) városok
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

7.tétel: Terület és településfejlesztés 1945 és 1990 között 1. A második világháború utáni újjáépítés (1945-48/49) 2. Rákosi-rendszer (1948/49-1956) 3. A Kádár-korszak terület-és településfejlesztése (1956-1989)

II. Világháború utáni újjáépítés Készítette: Szabó Tünde Anita

Tisza és Duna hidakat felrobbantották a nyersanyag-, energia- és munkaerőhiány az ipari termelés 1945 májusában a háború előtti szint alig 30%-a jóvátétel fizetése a Szovjetuniónak A Szovjetunió tulajdona  magyarországi vállalatok és ingatlanok

A romok eltakarítása, Újjáépítés 1946 vége  a 28 felrobbant tiszai és dunai híd felének helyreállítása 114 vasúti hídból 100 üzembe helyezése 1947 március  8220 teherautó, 8066 személygépkocsi és csaknem 15 ezer motorkerékpár A vasúti közlekedés 500 darab gőzmozdony üzembe helyezése  Truman-mozdonyok

Hidak helyzete háború előtt 8373 db 2,0 m-nél nagyobb közúti híd  összhossza 67 136 m volt felrobbantott hidak száma 1424 db  17%, hosszban 41% a Duna- és Tisza-hidak 100%-ban pusztultak el 1945 végéig  a felrobbantott hidak több mint a felének helyreállítása hároméves terv végére  a hidak 90%-a újjáépült, 80%-ban végleges vagy félállandó jelleggel

a Kossuth híd és a szolnoki Tisza-híd

A nagyobb nyílású hidak végleges jelleggel történő helyreállításának fő időszaka a hároméves terv és az első ötéves terv volt. Budapesten  Szabadság híd Margit híd Széchenyi Lánchíd 1950. november 7  óbudai Árpád híd 1952 ősz  Boráros téri Petőfi híd Budapest alatti Dunaszakaszon  két közös vasúti-közúti híd  dunaföldvári, melyet a közúti Hídosztály és a bajai, melyet a vasúti Hídosztály állíttatott helyre

Tisza-hidak közül szolnoki, a tokaji és a szegedi tiszafüredi, csongrádi és algyői hidak 1947-48. évek  szegedi Tisza-híd 1948-49. évek  vásárosnaményi híd első ötéves tervidőszakban  új utak, azokon új hidak is épültek a fejlődő közlekedés igényeinek kielégítésére megkezdődött hazánkban a feszített betonszerkezetek alkalmazása kísérleti jelleggel  szabadszállási alumínium híd

a pénzügyi stabilizáció megteremtése 1946. augusztus 1-én került sor Sikere  szovjet jóvátételi szállítások átütemezésével a kormány mérsékelni tudta kiadásait Amerikai kormány átadta Magyarországnak a Magyar Nemzeti Bank aranykészletét háború előtti bérszint jelentős csökkentése  jól kereső rétegek béreit 60-70%-kal, a munkásokét 30-40%-kal

új pénz bevezetése  forint, váltópénze a fillér szénbányák 1946. június 26-ai államosítása szénbányák államosítását 1946. december 1-én a négy legnagyobb nehézipari komplexum  a Rimamurány-Salgótarjáni Vasmű Rt., a Ganz-gyárak, a Weiss Manfréd Acél-és Fémművek Rt. és a Győri Vagon- és Gépgyár, és az érdeklődő körükbe tartozó cégek állami kezelésbe vétele követte 1947. szeptember 29  a nagybankok és az általuk ellenőrzött cégek állami tulajdonba vétele egyidejűleg a régi, kétszintű bankrendszer is megszűnt

a Magyar Általános Hitelbankból  Beruházási Bank Pesti Magyar Kereskedelmi Bankból  Külkereskedelmi Bank a vidéki pénzintézetek jó részéből az 1949-ben létrehozott OTP  Országos takarékpénztár 1947. november 28  államosították a bauxit- és aluminiumipart mezőgazdaság kollektivizálása

első hároméves terv 1947. augusztus 1-én kezdődött és 1949 végére fejeződött be  célja: az újjáépítés munkáját befejezve a tervperiódus végére a mezőgazdasági termelés közelítse meg az utolsó békeév szintjét, a gyáripari termelés pedig 27%-kal haladja is meg azt  félsiker ipari termelés 1949-ben közel 40%-kal múlta felül az 1938-ast mezőgazdaság az 1938-as szintet sem tudta elérni

Újjáépítés a II. világháború után Széles Máté Attila

Magyarország a háború után Verseny a szavazatokért a kommunista párt a szovjetekre támaszkodott földosztás A városok és az ipar újjáépítés élelmiszerellátás

Az élet normalizálása élelmiszer és tüzelő alacsony bérek és növekvő árak Gazdasági Főtanács megalapítása beszolgáltatási kötelezettség Magyar Köztársaság

Intézkedések: infláció megfékezése bankóprés értékálló pénz az adók növelése a kiadások visszafogása a fogyasztási cikkekből készleteket felhalmozása az ár- és bérrendszer megreformálása Forint bevezetése

Európa szétszakadása „Vasfüggöny” A NATO és a Varsói Szerződés

Rákosi-rendszer (1948/49-1956) Rákosi Mátyás „Sztálin legjobb tanítványa” крокодилъ

A Rákosi rendszer terület és településfejlesztési törekvései Készítette: Pólin Lénárd Geográfus MSc ter.település fejlesztés

Rákosi Mátyás

Rákosi Mátyás A Magyarországi Tanácsköztársaság idején helyettes kereskedelmi népbiztos, majd a szociális termelés népbiztosa volt. 1945–56 között a Magyar Kommunista Párt illetve a Magyar Dolgozók Pártja főtitkára. 1952–53 között a Magyar Népköztársaság Minisztertanácsának elnöke.

Rákosi korszak Rákosi korszak 1945-1956 Alapjaiban formálta saját ízlésűre az országot Sztálinista mintára építi a rendszert: személyi kultusz Féktelen terror: ÁVH, Koncepciós perek, osztályidegen elemek eltávolítása gulag-táborba, pártellenzék pusztítása Megalománia Országos Tervgazdasági Tanács és az Országos Tervhivatal

Rákosi-címer az 1949. évi XX. törvényben elfogadott új állami jelkép

A Magyar Népköztársaság zászlaja, benne a „Rákosi-címerrel” (1949–1956)

Kommunista hatalomátvétel és megszilárdulás Utcára vitték a munkásokat skandálni Szalámi politika (57%-os többségű KGP ellen) „Kékcédulás választások” Koholt vádak Párt Betiltások SZDP beolvasztása = Magyar Dolgozók Pártja A későbbiekben munkatáborok (Recsk), Kitelepítések (Hortobágy)

Recski munkatábor

A Magyar Kommunista Párt törekvései 1945-1948 1945-ös földreform (nagybirtok felosztás) Kollektivizálás és Kolhoz ("коллективное хозяйство„ "közös gazdaság" Tervgazdálkodás Államosítás

Az első ötéves terv (1950-54): Erőteljes, fokozott ütemű iparfejlesztési programot írt elő. A beruházások 50%-át az iparba tervezték/ mezőgazdaságba mindössze 14%-át az iparon belül a nehéziparba irányult a beruházások 90%-a, amely a mg, a könnyűipar és az élelmiszeripar elhanyagolásához vezetett. Mo-ot a szén és acél országává akarták tenni (Gerő hirdette meg) Az ország adottságait tekintve irreális. célkitűzésnek bizonyult, és beláthatatlan következményekkel járt.

Kommunista átalakítás céljai Vas- és Acél Országa: Államosítani a bányaműveket illetve a vas és acél műveket Nehéz- és hadiipar teljességgel indokolatlan erőltetett fejlesztése 1949-re befejeződtek az államosítások. Állami tulajdonba vették a 10 főnél többet foglalkoztató kis üzemeket és a bérházakat is

Rákosi Mátyás Vas- és Fémművek 1950-56’

Rákosi Mátyás Vas- és Fémművek 1950-56’

Rákosi Mátyás Vas- és Fémművek 1950-56’

Kollektivizáció és Rekviráció Üzemeket, az áruházakat, a földbirtokokat, az iskolákat, a színházakat, a mozikat, a könyvtárakat, a műkincseket, a gyógyszertárakat, a lakóházakat, egyes helyeken a kisiparosok műhelyeit és szerszámait a pénzintézeteket és a lakóházakat, ipari, bánya- és közlekedési üzemeket.

„TSZ”!?

Szocialista Iparvárosok Decentralizált – Centralizált? Sztahanovista munkaverseny! Minőség helyett mennyiségi szemlélet! Ózd (Oxigénbefúvásos acélgyártás). Dunaújváros („Sztálinváros”) – (Vas- és acél kombinát) Budapest (Nehézipari centrum) Paks (Nehézipar és konzervipar) Tatabánya (Szénbányászat)

Sztahanovista munka és beszolgáltatási verseny

Ózdi iparvidék

Dunaújváros iparvidék

Tatabányai Szénbányászat

Köszönöm a figyelmet!

Szocialista városok területi elhelyezkedése

A Kádár-korszak terület- és településfejlesztése (1956-1989) Kollektivizálás, téeszesítés A falu „szocializálása” (1960) Készítette: Major Orsolya

Előzmények Magyarország… 1944. ősze újra megszállt terület (erőszak, fosztogatások, elhurcolás, háborús károk) demokratikus újjáépítése - MKP (földreform) háborús vesztes 1945. február-március: földigénylő bizottság 1945. VI. tc. - földosztás

Tildy-kormány földosztás befejezése, bányák és erőművek államosítása élelmiszerhiány, éhínség (városiak!), áruhiány segélyszervezetek: UNRRA, amerikai zsidó JOINT mezőgazdasági termékek beszolgáltatása, adók kivetése

Mezőgazdaság kezdetben nem célterület; majd az agrárpolitika célja: szövetkezetesítés 1945-46. termelőszövetkezetek (kolhoz, szovhoz) 1948.12.12. Kormányrendelet a téeszek alakításáról és működéséről (3 fejlettségi szint)

Egyéb változások A vas és acél országa - „3éves terv” (nehézipar <–> mg., könnyűipar) A közlekedés helyzete 1949. Ferihegy reptér

társadalmi átalakulás Migrációs változások társadalmi átalakulás az ország elhagyása, személyi veszteségek, deklasszálódás domináns réteg: kistulajdonos (27 -> 47%) nagyon gazdagok, nincstelenek alkalmazottak számának változása az életszínvonal növekedése számokban csökkenő munkanélküliség

Településhálózati változások falusi lakosság(II. vh. után) 1949. Bp. és 3 vidéki város (100 E fő) XX. sz. II. fele: nagybirtok, tanya helyzetének változása 1949. városban(54) a népesség 1/3-a, 2/3 falvakban, tanyákon (1949-ben külterületen élők száma 1576000 fő) a városok eloszlása egyenlőtlen; városhiányos térségek a városok számának növekedése

A második hullám Rákosi: Vas-acél országa 2 fő cél: nehézipar fejlesztése; a mg.-i tulajdonviszonyok megváltoztatása, azaz a szövetkezetesítés folytatása ’50-es évek eleje: munkanélküliség megszűnése (nők is!), ipar dinamikus fejlődése – új gyárak (pl. Szálin Vas- és Acélművek, almásfüzitői timföldgyár) új városok (Inota-Várpalota, Kazincbarcika, Sztálinváros, Oroszlány) nincs: felújítás, karbantartás, IS fejlesztés (vasút, Bp.-i tömegközlekedés) a szegénység dominál főváros <-> vidék

Az I. 5 éves terv (1950-54) 67 milliárd Ft a gazdaságba (ipar) mg. teljes kollektivizálása téeszekbe kényszerítés (magas adóterhek, beszolgáltatás, ÁVO -„elszámoltatási bizottság”) ingatlancserék a földdel rendelkezők „lehetőségei”

A téeszek súlyának változása 1948-1953 Téeszek száma Téesz tag Szántóterület nagysága (hold) Téesz átlagos területe (hold) Téesz munkás 1948. vége 468 13000 50000 76000 32000 1953. nyara 5000 < 370000 1250000 2500000 230000

Kulákok (megszorítások: adók, hitelek, gépek, gazdasági épület - lakóház, családi fenyegetések) Magángazdaságok száma, magántulajdonok részesedése , mg-ból élők számának változása Gépesítésbeli lemaradás, művelési technika szerény fejlődése, a szakértelem hiánya => termelés növekedése mérsékelt => élelmiszerhiány => 1951. jegyrendszer

Nagy Imre kormánya beruházások módosítása nagyberuházások leállítása Agrárpolitikai változások: kuláklista eltörlése magánparaszti adóterhek csökkentése; beadási hátralék 1954. új beszolgáltatási rendszer téeszek száma: 5100 -> 4381 tagok száma: 370 ->230 művelt terület nagysága: 2,5 M -> 1,6 M hold javul a parasztság és a nyugdíjasok helyzete

Hegedűs András miniszterelnöksége „resztalinizáció” beszolgáltatás, erőszakos kollektivizálás (1955-ben újra 5000 a téeszek száma!)

Kádár korszak mezőgazdasági politikája 1956. forradalom – a parasztellenes agrárpolitikai követelések megvalósítása 1958. a mg. teljes kollektivizálása (téesz- lelki „kényszer” ) 1960. vége: vállalkozói szervezetté alakulás (kolhoz) 1961-től gépek vásárlása 1962: 1,2 M téesztag, majd munkaerőhiány 1970-1977: (eltérés a kolhozmodelltől) növekszik a magángazdaságok száma, a háztáji gazdálkodás felvirágoztatása magánosítás, privatizáció, gazdasági szerkezetváltás

MKP röpirat

Beszolgáltatás

Beszolgáltatás

Államosítás

Államosítás

A kollektivizálás Magyarországon Készítette: Farkas Bertalan Földrajz BSc 2.évfolyam

Tartalom Szovjetunió A II. vh és a kommunista diktatúra kiépítése A kollektivizálás fogalma Előzmények: Szovjetunió A II. vh és a kommunista diktatúra kiépítése A kommunista gazdaságpolitika Magyarországon A kollektivizálás folyamata: 1., 2. és 3. szakasz Az 1967 évi III. és IV. törvény

A kollektivizálás fogalma Eredeti értelmében a közösségi tulajdonba vételre vonatkozik, a mezőgazdaság átszervezését, a kommunista gazdaságpolitikában a paraszti magángazdaságok erőszakos felszámolását és területükből mezőgazdasági nagyüzemek (termelőszövetkezet) kialakítását jelenti. Kényszerítő eszközökkel vették rá a parasztokat arra, hogy adják be a földjüket a szövetkezetbe.

Előzmények Szovjetunió 1924: Lenin halála, Sztáliné a hatalom Totális diktatúra, tisztogatások, személyi kultusz, NKVD Tervgazdálkodás, erőszakos iparosítás (nehézipar) Mezőgazdaságban kollektivizálás Kolhozok (TSZ) és szovhozok (állami gazdaságok) Kuláktalanítás, Kulákok a GULAG-ra Ukrán parasztság kiéheztetése

Előzmények A II. vh és a kommunista diktatúra kiépítése 1941: Jugoszlávia, SZU megtámadása, hadüzenet USA-nak 1944: sikertelen kiugrás, Szálasi, utolsó csatlós állam 1944 dec. 22: Ideiglenes Kormny: koalíció 1945 jan. 20: Mo fegyverszünetet köt 1945 febr. 4-11 : Jaltai konferencia, K-Európa a SZU-é 1945: újjáépítés, földosztás, választások: FKgP 1946: köztársaság, Baloldali Blokk, szalámitaktika 1947: kékcédulás választások: MKP 1948: MDP, nyílt diktatúra 1949: egypárti választások, tanácsköztársaság

A kommunista gazdaságpolitika Magyarországon Állami tulajdon, nincs magántulajdon Tervgazdálkodás, nehézipari beruházások 1947: első 3 éves terv 1950: első 5 éves terv „A vas és acél országa” Szocialista iparvárosok Mezőgazdaságban kollektivizálás

A kollektivizálás folyamata Beszolgáltatási rendszer, kulákok Padlássöprések Szovjet mintára termelőszövetkezetek Kezdetben erőszakos belépés, majd engedmények (háztáji) 3 szakaszból állt: 1948-1953, 1953-1958, 1958-tól

Az egyéni gazdaságok megoszlása területnagyság szerint 1949 közepén Forrás: Dr. Fenyő, György :Földjog és földügyi intézmény-hálózat 1. A földtulajdon és a birtokszerkezet 1945-1990 között

Képek, plakátok Forrás: http://www.mozaweb.hu/Lecke-Tortenelem-Tortenelem_8-A_Rakosi_diktatura-102082

1. szakasz: 1948-1953 Erőszakra történő belépés Ellenállás A tagok száma lassan nőtt

A TSZ-ek számának, taglétszámának alakulása 1948 és 1953 között 1. szakasz: 1948-1953 A TSZ-ek számának, taglétszámának alakulása 1948 és 1953 között Forrrás: http://www.prmara.eoldal.hu/cikkek/tortenelem/a-rakosi-korszak.html

2. szakasz: 1953-1958 1953: Sztálin halála, változás Rákosi helyett Nagy Imre a hatalmon Csökkentették a beadási kötelezettségeket, törölték a beszolgáltatás elmulasztásáért kirótt börtönbüntetéseket és egyéb kedvezményeket adtak. A fokozatos meggyőzés elve került előtérbe. Ennek ellenére 376 ezer TSZ tagból 150 ezer kilépett és fellendült az egyéni gazdálkodók kedve

3. szakasz 1958-tól Kimondják, hogy a szocializmus alapjainak lerakása a föld kollektivizálása nélkül nem lehetséges. A fokozatosság elvét betartva szervezték az embereket a TSZ-be. Ennek hatására rohamosan nőtt a TSZ tagok száma, ami 1961-re elérte a 1,1 millió főt. 1960-ban az Országgyűlés határozatot hoz a falu szocialista átalakításáról. Megengedték a parasztoknak a megtermelt feleslegük eladását. Bevezették a földjáradékot, a nyugdíjbiztosítást és az öregségi járadékot. Javult a szakember ellátottság és a gépesítettség. Kiépült a háztáji

1967. évi III. törvény a mezőgazdasági termelőszövetkezetekről

Általános rendelkezések 3. § A termelőszövetkezet a tagok önkéntes személyi és vagyoni társulása útján létrehozott szocialista mezőgazdasági nagyüzem, amely a szövetkezeti tulajdon alapján, a közös és háztáji gazdaság összekapcsolásával, tagjai munkájával, a termelőszövetkezeti demokrácia rendszerében, a népgazdaság érdekeivel összhangban, önálló szövetkezeti vállalatszerű gazdálkodást folytat, megvalósítja a tagság társadalmi egységét és szocialista nevelését. A termelőszövetkezet szervezete A TERMELŐSZÖVETKEZET SZERVEI 15. § (1) A termelőszövetkezet testületi vezető szervei: a közgyűlés, a vezetőség és az ellenőrző bizottság. (2) A vezetői feladatokat a tisztségviselők, az üzemi vezetők és más vezetők látják el. (4) Egyes feladatok ellátására a termelőszövetkezetben bizottságok szervezhetők.

TISZTSÉGVISELŐK ÉS ÜZEMI VEZETŐK A termelőszövetkezet vagyona 28. § (1) A termelőszövetkezet tisztségviselői: az elnök, az elnökhelyettes és a közgyűlés által választott állandó jellegű bizottságok elnökei. (2) A termelőszövetkezet üzemi vezetői: a főmezőgazdász(…), a főkönyvelő, a szervezeti egységvezetők, az állatorvos és a jogtanácsos. Az üzemi vezetőket és más szakembereket a vezetőség bízza meg. A termelőszövetkezet vagyona 37. § (1) A termelőszövetkezet tagja köteles a saját, valamint a vele közös háztartásban élő családtagok (…) használatában levő összes földet a termelőszövetkezetbe bevinni. 39. § (1) A belépő tag köteles (…) térítés ellenében a termelőszövetkezet tulajdonába adni a saját és a vele közös háztartásban élő családtagok tulajdonát képező, a háztáji gazdaság kereteit meghaladó vagyontárgyakat.

A termelőszövetkezet gazdálkodása A közös munka teljesítése 43. § (1) A termelőszövetkezet mezőgazdasági termelést és feldolgozást, szolgáltatást és más kiegészítő tevékenységet, valamint beszerzést és értékesítést végez. TERVKÉSZÍTÉS 45. § A termelőszövetkezet tervszerű üzemi gazdálkodásának megvalósítása érdekében köteles éves termelési és pénzügyi tervet (a továbbiakban: éves terv) készíteni. (…) A közös munka teljesítése 58. § (1) A termelőszövetkezetben a közös munkát a tagok és családtagok végzik. (2) A közös munkában való részvétel a termelőszövetkezet minden tagjának joga és kötelessége. (3) A termelőszövetkezet köteles gondoskodni tagjainak az adottságoknak megfelelő rendszeres és képzettségük szerinti foglalkoztatásáról.

Háztáji gazdaság 69. § (1) A termelőszövetkezet tagja háztáji gazdaság fenntartására jogosult. (2) A háztáji gazdaság a termelőszövetkezeti tagok kisegítő gazdasága, amelynek célja a tagok és a családtagok háztartási szükségleteinek kielégítése és jövedelmének fokozása. A háztáji gazdaságban árutermelés is folytatható. (3) A közös és a háztáji gazdaság egymással szorosan együttműködő szerves egység. 70. § (1) A termelőszövetkezeti tag háztáji gazdasága magában foglalja: a) a háztáji gazdálkodás célját szolgáló gazdasági épületeket; b) a háztáji állatállományt; c) a háztáji gazdálkodás folytatásához szükséges anyagokat, munkaeszközöket és kisgépeket; d) a háztáji földet. (2) Az (1) bekezdés a)-c) pontja alatt felsorolt vagyontárgyak személyi tulajdonban vannak. (2) A háztáji gazdaságban a jogszabályban megállapított állatállomány tartható.

A háztáji föld (2) A háztáji föld területe termelőszövetkezeti tagonként 800-1600 négyszögöl (2877-5755 m2) lehet. A háztáji szőlő és gyümölcsös területe (…) nem haladhatja meg a 800 négyszögölet (2877 m2). (3) A tag a belterületen, zártkertben vagy közvetlenül a tanya körül levő földjét személyi tulajdonjoga alapján háztáji földként használja.

Plakátok Forrás: http://www.biztositasimuzeum.hu/targy.php?id=70

1967 évi IV. törvény a földtulajdon és a földhasználat továbbfejlesztéséről

Kívülállók földjeinek megváltása 3. § (1) A kívülállók tulajdonában levő olyan földek, amelyek e törvény hatálybalépésekor termelőszövetkezet használatában vannak, megváltás ellenében termelőszövetkezeti tulajdonba kerülnek, kivéve, ha a tulajdonost a megállapított időpontig termelőszövetkezetbe tagként felveszik. (2) Továbbra is a termelőszövetkezeti tag tulajdonában marad a tagnak az a földje, amely termelőszövetkezeti használatban van.

A termelőszövetkezeti földtulajdon tartalma A föld utáni térítés 11. § A termelőszövetkezet a törvény alapján tulajdonába került földért (erdőért, telekért, épületért) a volt tulajdonosnak (…) a Minisztertanács által meghatározott mértékben és módon térítést köteles fizetni. A termelőszövetkezeti földtulajdon tartalma 12. § (1) A termelőszövetkezetet a tulajdonában vagy egyéb címen használatában levő föld tekintetében megilleti a birtoklás, a használat és a hasznok szedésének joga, továbbá - e törvényben meghatározott keretek között - a rendelkezés joga.

Személyi földtulajdon és földhasználat 21. § (1) Állampolgároknak a község (város) belterületén levő földjei legfeljebb 1600 négyszögölig (5755 m2) személyi tulajdonban vannak. (2) Zártkertben a szőlő és gyümölcsös(…) legfeljebb 800 négyszögöl (2877 m2), az egyéb zártkerti terület pedig legfeljebb 1600 négyszögölig (5755 m2) van személyi tulajdonban. 23. § (1) A termelőszövetkezet tagjának személyi földhasználata a háztáji földön valósul meg.

A zártkerti földek tulajdona és használata 26. § (1) Zártkert a község (város) külterületének nagyüzemileg nem művelhető, elkülönített része. (2) A zártkertnek az a rendeltetése, hogy az állampolgárok személyi földtulajdona és földhasználata - a belterületen kívül - ott állandósuljon. Vegyes és záró rendelkezések 34. § Térítés ellenében állami tulajdonba kell venni a termelőszövetkezeti tagoknak más község (város) területén fekvő azokat a földjeit, amelyek nem kerülhetnek vagy nincsenek átadva termelőszövetkezeti használatba

A kolhoz és a TSZ összehasonlítása

Az Új Gazdasági Mechanizmus (1968) Országos településhálózat-fejlesztési koncepció – OTK (1971) Készítette: Schlosser Aletta Dóra

BEVEZETÉS TELEPÜLÉSHÁLÓZAT térbeli rend - szabályszerűség települések összessége részei – településhierarchia ≈ településrendszer TELEPÜLÉSHÁLÓZATI PROBLÉMACSOPORTOK Sűrűsödési és átrendeződési konfliktus Csomópontok gyengesége Hiányok / lyukak a hálózatban Hálózati kapcsolatok / kohézió Hálózatmenedzsment (irányítás)

A településhálózat alakulása Magyarországon Trianontól a II. világháborúig Trianoni döntés  a településhálózat súlyos átalakulása Területi veszteségek kompenzálása: funkciók pótlás más városokkal = mai regionális centrumok / régióközpontok (5) (+ Budapest) Vonzáskörzetek hálózata: központ nélkül maradt kistérségek kistérség nélkül maradt központok Magyarország felosztása 1920-ban

1951 – az első országos településfejlesztési elképzelés + TERINT A településhálózat alakulása Magyarországon 1945-től a Koncepció elfogadásáig (’50-es évek) 1951 – az első országos településfejlesztési elképzelés + TERINT 1957 – nincs komolyabb előrelépés 1958 – a népgazdasági tervezés része ipar Budapest cél: a falvak és városok közti különbség felszámolása, a lakosság életszínvonala a., erőltetett iparosítás – szocialista városok b., ingázás: falvak – kisvárosok c., aprófalvas térségek problémája – megyerendszer – tanyarendszer A települések osztályba sorolása a TERINT kapcsolata alapján (1951) Forrás: Hajdu Z. 1989

1963 – Magyarország Településhálózat-fejlesztési Tanulmányterve A településhálózat alakulása Magyarországon 1945-től a Koncepció elfogadásáig (’60-as évek) 1963 – Magyarország Településhálózat-fejlesztési Tanulmányterve településkategóriák regionális szemlélet érvényesül  regionális központok hálózata 9 régióközpont a megyék első településhálózati terve gazdasági célok > társadalmi célok cél: a területi, társadalmi konfliktusok megakadályozása 1969 – Országos Településhálózat-fejlesztési Keretterv Régióbeosztás az 1963-as településhálózat-fejlesztési koncepció alapján Forrás: Perczel K., Gerle Gy., 1966

Országos Településhálózat-fejlesztési Koncepció 1971 települések hierarchikus rendje – nagyság, népességszám funkció, szerep, szolgáltatás megállapítása  települési formák Budapest 5 ellenpólus nagyváros fejlesztése ÉK-DNY ipari tengely ipartelepítés: Alföld aprófalvas térségek  faluközpontok városhiányos térségek  városok alapítása pénzelosztás a termelőerők területi elrendezése infrastruktúra fejlesztése a lakosság életkörülményei megyei tanácsok

Országos Településhálózat-fejlesztési Koncepció 1971 Budapest Miskolc, Debrecen, Szeged, Pécs, Győr megyeszékhelyek, + Sopron, Baja, Nagykanizsa, stb. Regionális gondolkodás Funkcionális és hálózati szempontok Központi szerepkör nélküli települések megszűntek az alapellátási elemek elvándorlás közlekedés 2000-ig várossá fejleszthető települések 130 kiemelt szerepkörű központ  3000 település szabályozása

Országos Településhálózat-fejlesztési Koncepció 1971 BÍRÁLAT konfliktus – nem támaszkodik reális alapokra csak a településhierarchia csúcsa csak a célokat részletezi ––– egyoldalú városfejlesztés  egyenlőtlenségek stagnáló települések  nincs megoldás helyi adottságokat nem vesz figyelembe gazdasági-ipari válság Budapest domináns Az Országos Településhálózat-fejlesztési Koncepció középfokú és magasabb szerepkörű központrendszere és a tervezési-gazdasági körzetek, 1971 Forrás: Hajdu Zoltán

Az 1971. évi OTK Halmai Márton - TTUOMT II. évfolyam, Földrajz BSc, Idegenforgalmi szakirány 2013.10.14.

Az OTK előzményei Tudományos Politikai 1968: új gazdasági mechanizmus életszínvonal emelkedése, vállalkozói jókedv megjelenése Kádár János: lojalitás bizonyítása drasztikus centralizáció Tudományos Évtizedes viták a célkitűzések és a gyakorlat körül Folyamatos publikációk településfejlesztési témákban Eredmény: minőségileg új politika szükséges! 102

Az OTK tartalma Teljes településrendszerre vonatkozó stratégiai terv Redisztribúció lépcsői szerinti differenciáció Hierarchia-szintek kialakítása (6 szint) 127 település (4%) Fejlesztési források 83%-a Gyorsított urbanizációs folyamatok indukciója További települések (cirka 3000) alá-fölé rendeltsége: megyei tanács ∑ eddig nem tapasztalt tudatosságot áraszt + megadja a politika stratégiai céljait és a társadalmi-gazdasági fejlődés követelményeivel való összhangot 103

A hierarchia-szintek 1. Budapest 4. Részleges felsőfokú központok 2. Kiemelt felsőfokú központok 3. Felsőfokú központok 4. Részleges felsőfokú központok 5. Teljes körű középfokú központok 6. Részleges középfokú központok 104

A hierarchia-szintek - Budapest Fejlesztésével kapcsolatban nemzetközi összevetések reális lehetőségét jósolja Egyértelmű kiemelés 105

A hierarchia-szintek – Kiemelt felsőfokú központok Regionális centrumok 1,5 millió lakos felsőfokú szerepkörét biztosítják Miskolc, Debrecen, Szeged, Pécs, Győr 106

A hierarchia-szintek – Felsőfokú központok Megyei szintű felsőfokú szükségletek ellátása Nyíregyháza, Szolnok, Kecskemét, Békéscsaba, Székesfehérvár, Szombathely, Kaposvár 107

A hierarchia-szintek – Részleges felsőfokú központok Felsőfokú központok segítése, saját térségen belüli feladatok ellátása Zalaegerszeg, Nagykanizsa, Sopron, Tatabánya, Veszprém, Szekszárd, Baja, Eger, Salgótarján, Dunaújváros, Hódmezővásárhely 108

A hierarchia-szintek – Teljes körű középfokú központok Járásnyi területen középszintű szerepkör biztosítása 64 település, pl.: Karcag, Kazincbarcika, Szigetvár, Balassagyarmat, Pápa, Mosonmagyaróvár, Kalocsa 109

A hierarchia-szintek – Részleges középfokú központok Teljes körű középfokú központok munkájának segítése 39 település, pl.: Hajdúszoboszló, Sárospatak, Kunszentmárton, Dabas, Kapuvár, Barcs 110

Az OTK értékelése Pozitívumok tudatosította a települések összetartozását, hálózat-jellegét településekkel kapcsolatos érdekek tudatosítása lokálpatriotizmus erősödése, helyi energiák aktiválása Budapest túlsúlyának alapvető csökkentése nagy és középvárosok dinamikus fejlődése, a fejlesztésekhez kedvezőbb feltételek teremtődése városhiányos területek központokkal való ellátása várossá nyilvánítások! városi funkciók átalakulása hierarchia-szinten belüli kiegyenlítődés rávilágít a tudományos kutatások szükségességére 111

Az OTK értékelése Negatívumok nem sikerült átfogni a településhálózat egészét (kicsi, de legfontosabb rész fejlődését irányítja) nincs összhang a terület-, a településfejlesztés és a közlekedéshálózat fejlesztése között megyehatárok megnövekvő szerepe túlzott jelentőséggel bír a hierarchia települések ellenkező hozzáállása, eltérő viszonyulás népességbeli kérdések, rurális térségek migrációja nincs összehangolt centrum-vonzáskörzet fejlesztés érdekkülönbségek, aggályok városhiányos területek látványos csökkenése, DE egyes térségekben hiányzik az igazi város (fejlődési motor) 112

Vajon hatékony volt a koncepció? Egy várható eredmény, prognózis, mely az OTK-tól függetlenül beteljesül? A településhálózat globális makrofolyamatok eredménye Roppant nehéz eldönteni; nem élte meg a tervezett időt Haszna, javai: Deklarálta a területi, települési szempontok létét Szélesebb körben elfogadtatta a ‘regionális gondolkodást’ Funkcionális és hálózati szempontok előtérbe helyezése Infrastruktúrális fejlesztések arányának növekedése Megyék közötti különbségek mérséklődése DE Tervutasítás, sematikus modellek -> alkalmatlan az irányításra Célok világosak, az oda vezető út nem! Műszaki és közigazgatási szemlélet: társadalmi problémákat

Az OTK utóélete, megítélése Periodikusság 1970-es évek pozitív visszhangok, támogatás 1980-as évek Változás Kritikák megfogalmazása Felülvizsgálatok 1990-es évek Alapvető elutasítás 2000-es évek ‘újrafelfedezés’ Aktualizálás Dokumentum szakmai rehabilitációjára mutató törekvések

Polgárosodás a vidéki Magyarországon Harmadik út? Polgárosodás a vidéki Magyarországon

Hipotézisek a hazai társadalomfejlődés alternatíváiról Az író nem tartotta könnyen járható útnak a 80-as években az államszocializmusból a fejlett kapitalizmusba való átmenetet,ezért egy új társadalmi formáció kialakulását várta,és ezt nevezte a „harmadik útnak”(„szocialista vegyes gazdaságnak”)

A lengyel,a porosz,a magyar értelmiségiek egy évszázadon keresztül a „harmadik út”eszméjének bővületében éltek. A kelet-európai értelmiségek,akik inkább közép-európainak nevezték magukat a nyugati pénzhajhász és anarchisztikus kapitalizmus és a keleti tradicionalizmus és despotizmus közé szorulva látták magukat.

A harmincas években földreformot szorgalmaztak,hogy a családi kisgazdaságok ,különösen a piacra termelő kertgazdálkodás felé orientálódjon,mind gazdaságilag és társadalmilag Kelet-Európa 1949.évi szovjetizálása és a mezőgazdaság erőszakos kollektivizálása hatására úgy tűnt,hogy véglegesen felszámolták egy harmadik út lehetőségét.

Magyarország különbözik a többi kelet-európai országtól. Magyarországon az agrártermelés nagyobb hányada származik a családi vállalkozásból. Míg Mo-on a családi agrártermelés részesedése az össztermelésből stabil volt az utóbbi évtizedekben,addig a legtöbb országban csökkent. Elméletünk szempontjából a legfontosabb az,hogy a polgárosodás ,a családi vállalkozás újjáéledése K-Európában mintha csak Mo-on lenne megfigyelhető

A családi agrártermelés kiterjedése és dinamikája a kollektivizált szocialista gazdaságokban

A magyar eset Mo.a 80-as évek közepén befejzte az iparosítást,posztindusztriális korszakba lépve még mindig nagy falusi népességgel rendelkezett s nagy hányada termelt élelmiszert. A családi agrártermelés stabil maradt ,a hanyatlás jeleit más vonatkoztatásban ellensúlyozták a növekedési tendenciák. A közelmúlt agrártörténetének legfontosabb eseménye a mezőgazdasági kisvállalkozások megszületése.

A szocialista országok a posztindusztriális korszakban Az 1970-es évek elején végzett kutatások meglepő eredményt mutattak a városi-falusi népességeloszlás adataiban. A falusi népesség lassan csökkent a szocialista extenzív iparosítás folyamán. Jelentősen lecsökkent a mezőgazdasági népesség aránya

A nem mezőgazdasági népesség aránya: 1949 12,3% 1960 23,6% 1970 32,2% Ez abból eredt,hogy az iparosítás és a kollektivizálás hatására sokan az iparban vállaltak munkát,de nem akartak vagy tudtak a városokba költözni,ezért ingázni kezdtek. 1949-ben a falusi lakosság 76%-a volt agrárnépesség,míg a 70-es évek közepén a falusi lakosság többsége a mezőgazdaságon kívül dolgozott. Ez a folyamat az alulurbanizáltság.

Az alulurbanizálódást az tette lehetővé,hogy az ipari munkások első generációja,amelyet a kollektivizálás a városi iparba tanított „kárpótlásként” megtarthatta a családi törpegazdaságot. A családi törpegazdaságok a kollektivizálás után is jelentős szerepet játszanak. A községi lakosságnak 90,a városinak 30%-a állított elő mg-i terméket 1982-ben Így a családi agrártermelés szempontjából az első helyen álltunk a szocialista országok között.

Változások a családi agrártermelésben az elmúlt évtizedben Az elmúlt évtizedben a családi vállalkozások száma és a családi művelés alatt álló földterület száma csökkent,míg a szocialista,iparosított,bürokratikusan szervezett nagyüzemi vállalkozás pedig növekedett. 1972-ben és 1982 között a vállalkozások száma 11%-al a művelés alatt álló földterület 23%-kal csökkent.

Okok: A 70-es években pénzbeli kárpótlást vagy takarmányt adtak,ha lemondtak a háztájiról Sokan áttértek az állattenyésztésre Az öregek nem léptek be a szövetkezetbe,lassan kihaltak 2 hektáros vagy nagyobb gazdaságok hanyatlása

A kollektivizált szocialista mezőgazdaságban folyó családi termelés alternatív elméletei

Három különböző elméletet ismerünk: Proletarizálódási elmélet Paraszt-munkás elmélet Félbeszakadt polgárosodás elmélete

Proletarizálódási elmélet Ez volt a szovjet típusú mezőgazdaság hivatalos teoterikusainak elmélete.E felfogás szerint a családi agrártermelés átmeneti jelenség.A szocialista mezőgazdaság fejlődése során fokozatosan,de elkerülhetetlenül „iparszerű termelési rendszerré alakul át,a volt parasztság,pedig a teljes proletarizálódás felé halad.

A paraszt-munkás elmélet Ide tartoztak azok az ipari munkások,akik megtartották vidéki lakóhelyüket és részt vállaltak a családi agrártermelésben

A „félbeszakadt polgárosodás” elmélete A „polgár” és a „polgárosodás” jelentésváltozásai.A sztálinista időszakban a „polgár” negatív címke volt,jelentését figyelmenkívül hagyták és a kispolgárral vagy a kapitalistával azonosították.

Metateorikus következtetések Ennek a „harmadik utas” stratégiának az a lényege,hogy a gazdaság-és társadalompolitikához a hazai polgári fejlődést hangsúlyozza,célja,hogy a polgárosodó értelmiség mellé felzárkóztasson egy izmosodó,egymással versenyben felnövő nemzeti tulajdonos polgárságot,nem csupán a mezőgazdaságban,hanem a gazdaság minden területén

Energiatengely (fordizmus „virágkora” Magyarországon)

A beruházások alakulása volumenértékben Magyarországon (1950=100%) Forrás: Századok statisztikája (2001) KSH, 45. p

Terület- és településfejlesztés Magyarországon a rendszerváltozásig (Összefoglalás) Honfoglalás- államalapítás területfejlesztési következményei A királyi vármegyerendszer – Szt. István államszervező munkája, egyházszervezet kiépítése A feudális Magyarország területfejlesztése Nemesi vármegyék, tatárjárás után – várépítések (IV. Béla) Török ellenes harcok, elnéptelenedés Betelepítések, Mária Terézia és II. József regionalizációja Reformkor Széchenyi István területfejlesztési tevékenysége Bach-korszak Regionalizáció az önkényuralom korában A dualizmus területfejlesztése Árvízmentesítés – lecsapolás Vasútépítés Urbanizáció Polgári vármegyék Trianon és a két világháború közötti területfejlesztés Újjáépítés 1945-48 A terület- és településfejlesztés szocialista öröksége(1948-1990)

A szocialista örökség (Aubert Antal alapján) Szakasz: 1950-es évek Szocialista közigazgatás tanácsi megye(1948/49) Erőltetett iparosítás: energiagazdaság → hagyományos nehézipar – Északi- és Dunántúli-középhegység tengelye, Migráció: Alföld → Budapest, Dunántúl, ipari tengely, Központi tervezés → nincs elkülönült területfejlesztési politika. Szakasz: 1960-as évek Iparosítás: feldolgozóipar → dekoncentráció → helyi ingázó körzetek, 1959 MSZMP kongresszus – területfejlesztési cél megfogalmazása: vidéki ipartelepítés – megyeszékhelyek és az 5 vidéki nagyváros (Boudeville „növekedési póluselméletének hatása).

A szocialista örökség Szakasz: 1970-es évek Alapiparosodás befejezése, szolgáltató szektor növekedése, 1968-as reformcsomag → életkörülmények területi közelítése (ipartelepítés önmagában nem elég), → gazdasági szerkezetváltás. Posztindusztriális fejlődés nem kezdődött meg → eladósodással konzervált! Regionális fejlesztés: infrastrukturális beruházásokat kívánt volna, de nincsenek források! 1971 OTK kiegyenlítés a cél – de a különbségek erősödtek

A szocialista örökség Szakasz: 1980-as évek Ellentmondásos folyamatok: A regionális politika a legelmaradottabb területek elé fordult („a halmozottan hátrányos térségek felzárkóztatása”), Új regionális folyamatok formálódtak Budapest újabb kiemelése megindult, Mezőgazdasági jövedelmek csökkenése – az Alföld hátránya fokozódik (iparosítása nem hozott eredményt). 1982 – új magánvállalkozási formák (GMK, PJT, Kisszövetkezetek) – magángazdaságok erőteljes földrajzi koncentrációja (Budapest 50%, vidéki nagyvárosok 25%) 1986 – helyi tanácsok önállóságának erősítése

A szocialista örökség A szocialista időszak regionális fejlődését a nagy térségek közötti különbségek mérséklődése és a városhálózat kiépülése jellemezte, a településhálózat inkább csak formailag modernizálódott (falu-város életkörülmény-különbsége, helyi önszervezésre képes társadalom hiánya), befelé forduló gazdaság, nagyvállalati vertikális integráció (fordizmus)  belső piaci hálózatok gyengék  települési-, térbeli koordináció hiánya, a terület- és településfejlesztési politikának csak önálló kompetenciája nem volt, de kiegyenlítő hatása valamennyire érvényesült (nem derült ki, hogy mely régió vagy település mennyire alkalmas a modern gazdaság működtetésére).

Elmaradott falusi térségek ÉK-Magyarországon

Halmozottan hátrányos helyzetű települések Magyarországon az 1980-as évek közepén