Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Makádi Mariann Veszprém, 2012. február 20.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
„Ezt egy életen át kell játszani”
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Makettek, modellek a földrajztanításban
Napocska Napköziotthon
A Nemzeti alaptanterv változásai
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Az OKNT-adhoc bizottság kerettanterve „Természettudományt mindenkinek” 2009.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A testnevelési tanterv.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
A kerettantervek fejlesztése
A NAT és a megújuló tanárképzés rendszere
Dr. Kaposi József május. Az előadás vázlata A NAT-kiegészítés főbb elemei A NAT kiegészített bevezetője Új kiemelt fejlesztési feladatok Hangsúlyos.
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
vizuális kommunikáció
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
„A tehetség nem ismer határokat” („Talent has no Borders”/„Talentul este fără frontiere”) Földrajz - turizmus A földrajz és ifjúsági turizmus tehetséggondozó.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Kovács Október Budapest, február.
Szeretettel köszöntöm
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Szabó Márta Szolnok február 15.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A kerettantervek és implementációjuk szakmai támogatása Bánkuti Zsuzsa.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az új Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Iskolakert.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Természettudományos tudásképváltozás és a természetismeret Makádi Mariann.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Szegedi Tudományegyetem
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Makádi Mariann Veszprém, február 20.

Műveltségi területek közös kiemelt céljai a tevékenykedtetés (cselekvő részvétel) (kísérlet, megfigyelés) középpontba állítása; az informatika alkalmazása; a szociális kompetenciák sokirányú fejlesztése; a közösségi élethez, a munka világába való belépéshez szükséges képességek és ismeretek; az aktív részvétel, öntevékenység és a kreativitás biztosítása; a médiumok alkotó használata; az egészséges életmód kialakítása

Műveltségi területek általános jellemzői Hangsúly: a tudás öröme, a beleélés, a személyes véleményalkotás és a társas tanulás különböző formái; Kiemelten: az információk megszerzése és kritikai értelmezése; Spirálisan bővülő tudáselemek - életkori szakaszokként ismétlődő szempontok szerint; Nem lezárt rendszer; Nem a tanórai feldolgozás sorrendjét és szintezését jeleníti meg

A közművelődési tartalmak kiválasztásának főbb szempontjai  Szerepe közös nevelési-oktatási értékek, kiemelt fejlesztési feladatok megvalósításában  A főbb átfogó területek megjelenítése: –hon- és népismeret; –európai és regionális tudat; –környezeti nevelés; –felkészülés a felnőtt lét szerepeire; –pénzügyi, gazdálkodási és vállalkozási ismeretek  A földrajzoktatás hagyományainak megőrzése + tartalmi-szemléleti megújulás  Reflektálás a megváltozott társadalmi elvárásokra

A Földünk-környezetünk műveltségi terület szerkezete I. Alapelvek, célok II. Fejlesztési területek földrajzi, környezeti folyamatokról műveltségi terület- specifikusan! 1. Tájékozódás a földrajzi térben 2. Tájékozódás az időben 3. Tájékozódás a környezet anyagairól 4. Tájékozódás a környezet kölcsönhatásairól 5. Tájékozódás a hazai földrajzi, környezeti folyamatokról 6. Tájékozódás a regionális és a globális kérdésekben III. Közművelődési tartalmak

Fejlesztési területek Felépítése Képzési területek és tevékenységek szerinti blokkokban Egymásra épülés érzékeltetése! 5-6. évf. ► 7-8. évf. ► évf.

5–8. évfolyam 9–12. évfolyam 5–6. évfolyam7–8. évfolyam A természetföldrajzi folyamatok és a történelmi események időnagyság- rendi és időtartami különbségei érzékelése, ► ► időtartambeli különb- ségeinek tudatosítása. A földtörténeti, a termé- szetföldrajzi, a társadalmi- gazdasági és környezeti folyamatok időnagyságrendi különbségeinek értelmezése. A környezeti folyamatok időrendiségének felismerése. Jelenségek szabályszerű ismétlődésének felismerése (pl. a Föld mozgásaihoz kötődő változások), ► A kontinenseken megismert események, jelenségek, folyamatok időrendbe állítása,► ►szabályszerűen ismétlődő természeti és társadalmi környezeti változások leírása, ► ►a földtörténeti folyamatok és a környezeti változások időrendbe állítása, értelmezése. ►az időszámítás csillagászati alapjainak alkalmazása a gyakorlatban. A rövidebb távú természeti, társadalmi és környezeti folyamatok áttekintése hazai példák alapján. A rövidebb és hosszabb távú természeti, társa- dalmi és környezeti folyamatok áttekintése. Eligazodás a földtörténet időegységekben, ► ►folyamatok és képződmények elhelyezése a földtörténet időegységekben. Az evolúciós szemlélet fejlesztése. 2. Tájékozódás az időben

Közművelődési tartalmak jellemzői Képzési szakaszok (5-8, évfolyam) szerint rendszerezett elemek Elvek:  Az egyes témákhoz, altémákhoz kapcsolódó fogalmi kör fokozatos bővítése rendszerszemlélet  K onkrét, világos, de a megvalósítás szintjén nem korlátozza a felhasználó szabadságát

A közművelődési tartalom keretét jelentő tematikai egységek 1. A tér és ábrázolása 2. Az idő 3. A természeti környezet és jelenségei 4. A társadalmi-gazdasági tér szerveződése és folyamatai 5. A földrajzi tér regionális szerveződése 6. Globális kihívások

Közműveltségi tartalmak példák A tér és ábrázolása 1.Téregységek 5-8. évf.  Személyes tér. A földrajzi tér: a közvetlen környezet, lakóhely, környező táj, haza  Földrészek és óceánok  Térhierarchia (kis-, közép-, nagytáj; közigazgatási egységek és termelési területek, régiók) évf.  A Föld, a Naprendszer és a Világegyetem;  Geoszférák és felépítő részeik  Funkcionális terek (vonzáskörzetek, gazdasági erőterek, integrációk)

Közműveltségi tartalmak példák A tér és ábrázolása 2. Térábrázolás 5-8. évf.  Térrajz, útvonalrajz, menetvázlat, térképszerű ábrázolások, térképvázlat; úti- és helyszínrajz  A térképi ábrázolás (égtájak iránya, szín- és jelkulcs, felirat, méretarány, aránymérték)  Térképfajták (domborzati, közigazgatási, turista-, autós, időjárási térkép, kontúrtérkép) földrajzi fokhálózat évf. A térmegismerés és a térábrázolás eszközei: ábrák (tömbszelvény, keresztmetszet), térmodellek; űr- és légifelvételek; GPS Űrkutatás és távérzékelés társadalmi-gazdasági jelentősége

Időarányok nem változtak! – de nehezen értelmezhetők 5-6. évfolyam 4-8% 7-8. évfolyam 4-8% évfolyam 4-8% (minimális óraarány)

Nemzeti alaptanterv kerettantervek iskolai pedagógiai programok helyi tantervek

A tantervi szabályozás szintjei Kormányrendelet Miniszteri rend. Helyi A helyi szinten a kerettantervek adaptálása NATKTHT KTHT

A követelményrendszer új értelmezése Követelmény- rendszer Tartalmi összetevő Teljesítmény- összetevő Személyiség- összetevő A tudás elsajátításához szükséges ismeretek A tanulók ellenőrizhető, bizonyítható tudása Teljesítményekhez szükséges képességek Közműveltségi tartalmak

Kerettantervi irányelvek 1. Valósághű képet adni a világról (természeti és társadalomföldrajzi jellemzők) 2. Oknyomozás  Ne statikus képük legyen a világról  Értsék a környezet működését 3. Prognosztizálás  Tevékenységek következményei  Az emberiség sorsa a környezettel való gazdálkodástól függ

Szemléleti újdonságok „A valódi felfedezés nem abban áll, hogy új területeket találunk, hanem abban, hogy új szemmel nézzük az ismert világot.” (Marcel Proust) 1. Regionális szemléletmód –Tájak – modellszerűség – tipikus tájak –Országcsoportok –Régiók 2. Szintetizáló szemléletmód –Általános földrajzi szemlélet –Földrajzi övezetesség –Problémacentrikus megközelítés 3. Tevékenységeken alapuló megismerés

Kerettantervi irányelvek  5. évfolyamtól önálló földrajz tantárgy! lehet integrált természetismeret is, de azt az Ember és természet kerettanterve  Minden szinten Magyarország (Kárpát-medencei kitekintéssel)  Regionalitási alapelv (közelitől a távoli felé)  Modellszerűség (pl. tipikus tájak, földrajzi övezetesség, társadalmi és környezeti modellek)  Több környezeti vonatkozás nem leíró, hanem fenntart- hatóság

Az országok tanításának szemlélete Általános iskola: Regionális földrajz de erős válogatással Középiskola: Nem regionális földrajz! A világban lejátszódó folyamatok példájaként A földrajzi szempontból kiemelkedő országok (világgazdasági szerepük, hazánk szomszédjai, típusországok)  modellszerű szemlélet

Visszautaló tanítási stratégia általános  egyedi nagyobb egység  kisebb egység nem kiemelni az országot a környezetéből! 5-6. évf.7-8. évf.9. évf.10. évf. kontinen- sek felis- merése és megneve- zése kontinens kontinens- rész ország term.földr-i példák társ.földr-i példák általános ismeret sajátos ismeret jelenségekre, folyamatokra, összefüggésekre  vissza- utalás visszautalás a  speciális konkrét ismeretekre  előre- utalás

Régiók földrajzi jellemzése Milyen szempont alapján jelölték ki?  Földrajzi jellemzői  Helye, szerepe  Kapcsolatai Erőforrások  milyen lehető- ségek? Földrajzi- kör- nyezeti vonásai (a régiószervezés szempontjából fontosak Világgazdasági, politikai, kultu- rális életében (jelentősége, szervezeti, szövetségi tagsága) Belső (Hogyan működik együtt a régió?) Külső (Miért ilyen kapcsolatai vannak?)  jellemzési algoritmus kialakítása