Thomas Mann (Lübeck, 1875– Zürich, 1955)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Arany János: Toldi összefoglaló
Advertisements

Történeti episztemológia
Örkény István: Tóték.
Katona József:Bánk bán
Móricz Zs.: Hét krajcár.
A szerelem istene: Erósz, Amor, Cupido
Puskin: Anyegin.
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
Utolsó ellenségem a halál Elfuthatok előle? Bagdadban láttam a halált. Adj gyors lovat, mely estig Sumerába ér! Hogy lehet most Bagdadban ez a fickó? Hiszen.
A hullám musical Előzmények Todd Strasser amerikai ifjúsági regénye A tanár jegyzetei Szövegkönyv és dalszövegek Zeneszerzés, hangszerelés Stúdiómunka,díszletfestés.
A görög színház működése
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
A mozgóképi elbeszélés
A képzőművészet-terápia
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
FRANCIA REGÉNY Kialakítói: Stendhal, Balzac és Flaubert
Novellaelemzési szempontok
Orosz realizmus ELŐZMÉNYEK:
A regény műfaji jellegzetességei
Móricz Zsigmond (1879,Tiszacsécse- 1942, Budapest) Felesége: Holics Eugénia (1905–1925) Simonyi Mária (1926–1937)
Az I. világháború 1914-től 1918-ig tartott. Az összesen több mint 15 millió ember halálát okozó, négy éven át tartó öldöklő küzdelem a korabeli gyarmat-
Csokonai Vitéz Mihály Dorottya.
Friedrich Hölderlin 1770.március június 7.
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
Kertész Imre: Sorstalanság
Lelkem, áldd az Urat, Áldd az Urat, Egyedül Õt imádd!
A nyelv, mint jelrendszer
XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia V. Országos Művészeti Diákköri Konferencia Sopron április
Antigoné.
Dráma Irodalmi mű.
Goethe: Faust 23/C.
Apokalipszis 12/C.
Antropológia VI A szabad akarat II.. Kierkegaard Az emberek valóban ostobák. Azokkal a szabadságokkal, amelyek valóban az övék, nem élnek, hanem olyanokat.
Szabó Magda: Katalin utca
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Móricz újszerű parasztábrázolása Tragédia Barbárok
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Ez a képsorozat nyilvános videók kockáit tartalmazza. Kitakartuk a képeken jól látható személyek arcát, mert nem szerettünk volna senkit megalázni,
Hogy milyen vetítéseket szeretek? A jó vetítéseket szeretem! Szerintem.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Szerző: Kostyalik Marcell 9.c
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Einstein és Planck A fotoeffektus.
A BALLADA Formája: verses Szerzője: népballada – ismeretlen
Négy gyertya égett szép csendben.
Szeretem az Urat, mert meghallgatja könyörgésem szavát.
Franz Kafka ( ).
Morális kérdések a XX. század világirodalmában
TÉREY JÁNOS: ÁTKELÉS BUDAPESTEN (2014) Arató László 2015.
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
A mese.
1. Balladák.
Katona József:Bánk bán
Babits III. pályaszakasza húszas-harmincas évek
A képzőművészet-terápia
Pecha Kucha prezentáció
Katona József:Bánk bán
A „Varázsfuvola” és „Csongor és Tünde” hasonló motívumai
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A klasszikus szerkezet a görög tragédiában:
Paulay Ede rendezésében
A strukturalista, a hermeneutikai és a dekonstruktív interpretáció
375.
A novellaelemzés szempontjai
Mikszáth Kálmán novellái
Arany János:Toldi -összefoglaló
Katona József Érettségi tételminta.
"A fényképen mindig két ember van a fényképész és a néző."
Előadás másolata:

Thomas Mann (Lübeck, 1875– Zürich, 1955)

Heinrich és Thomas Mannról – 1900 körül készült kép

Felesége, Katharina Mann 1905

Thomas Mann háza Münchenben, Herzogpark, Poschingerstraße (rekonstrukció 2003)

Mario és a varázsló, 1929 tragikus úti élmény 1926-os olaszországi nyaralás élményanyaga – irritáló atmoszféra- valóságos est, de nem a varázsló halálával végződött Műfaja: elbeszélés; jellemzői Terjedelme hosszabb a novellánál Egyszálú cselekmény (esetleg 1-2 mellékszállal) kis kitérővel Idő- és helyszínváltozás A főhős életének fontos esetleg sorsdöntő pillanatát kiragadja, jól megvilágítja A novellánál kisebb fokú intenzitás, drámai sűrítés jellemezheti

A mű elbeszélőjének jellemzői A narrátor valóságos vagy konkrét személy, az író és olvasó közti közvetítő szerepe van. Mindent tudó szubjektív hangú elbeszélő (E/1, T/1. használata + kommentálja az eseményeket) Viszonya a történettel kettős: - utólag átlátja az események közti összefüggéseket - Érzékelteti a fordulatokat követő lelkiállapotokat

A drámai felépítésű, lineárisan építkező novella cselekménye 1. rész: helyszín (Torre di Venere), főszereplők, az alcím hatása, kellemetlenségek megjelenése (ülés penzió, fürdőruha-közerkölcs megsértése) 2. rész: Cipolla estje A drámai felépítésű történet tetőpontja, tele feszültséggel (közönség megvárakoztatása, kisebb attrakciók, 20 perces szünet az est második fele: nyílt akaratfosztás, és –átvitel (a római úr, az elbeszélő) Tetőpont: a torz Cipolla elhiteti Marioval, h. ő M. szerelme, Silvestra. M. csókja; döbbent csend Megoldás: Mario két lövéssel megöli Cipollát.

A mű értelmezése Cipolla magatartása, módszere, hatása a fasizmus természetrajzát világítja meg Legfőbb törekvése a hatalom megszerzése Eszköze: hipnózis, szuggesztió, fenyegetőzés, erőszak, megalázás Az értelmet elaltatja az emberekben Fasizmussal szembeni magatartás: kevés a passzív ellenállás (a római úr), csak a Mario-féle tettek segíthetnek az ember méltósága és szabadsága ellen támadó durva erőkkel szemben Nemzetiszocialisták előretörésétől való veszélyre hívja fel a figyelmet Th. Mann