Thomas Mann (Lübeck, 1875– Zürich, 1955)
Heinrich és Thomas Mannról – 1900 körül készült kép
Felesége, Katharina Mann 1905
Thomas Mann háza Münchenben, Herzogpark, Poschingerstraße (rekonstrukció 2003)
Mario és a varázsló, 1929 tragikus úti élmény 1926-os olaszországi nyaralás élményanyaga – irritáló atmoszféra- valóságos est, de nem a varázsló halálával végződött Műfaja: elbeszélés; jellemzői Terjedelme hosszabb a novellánál Egyszálú cselekmény (esetleg 1-2 mellékszállal) kis kitérővel Idő- és helyszínváltozás A főhős életének fontos esetleg sorsdöntő pillanatát kiragadja, jól megvilágítja A novellánál kisebb fokú intenzitás, drámai sűrítés jellemezheti
A mű elbeszélőjének jellemzői A narrátor valóságos vagy konkrét személy, az író és olvasó közti közvetítő szerepe van. Mindent tudó szubjektív hangú elbeszélő (E/1, T/1. használata + kommentálja az eseményeket) Viszonya a történettel kettős: - utólag átlátja az események közti összefüggéseket - Érzékelteti a fordulatokat követő lelkiállapotokat
A drámai felépítésű, lineárisan építkező novella cselekménye 1. rész: helyszín (Torre di Venere), főszereplők, az alcím hatása, kellemetlenségek megjelenése (ülés penzió, fürdőruha-közerkölcs megsértése) 2. rész: Cipolla estje A drámai felépítésű történet tetőpontja, tele feszültséggel (közönség megvárakoztatása, kisebb attrakciók, 20 perces szünet az est második fele: nyílt akaratfosztás, és –átvitel (a római úr, az elbeszélő) Tetőpont: a torz Cipolla elhiteti Marioval, h. ő M. szerelme, Silvestra. M. csókja; döbbent csend Megoldás: Mario két lövéssel megöli Cipollát.
A mű értelmezése Cipolla magatartása, módszere, hatása a fasizmus természetrajzát világítja meg Legfőbb törekvése a hatalom megszerzése Eszköze: hipnózis, szuggesztió, fenyegetőzés, erőszak, megalázás Az értelmet elaltatja az emberekben Fasizmussal szembeni magatartás: kevés a passzív ellenállás (a római úr), csak a Mario-féle tettek segíthetnek az ember méltósága és szabadsága ellen támadó durva erőkkel szemben Nemzetiszocialisták előretörésétől való veszélyre hívja fel a figyelmet Th. Mann