1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly 2013 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lépj tovább a szolgálatban!
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
A kölcsönös befolyásolás
JÉZUS KRISZTUS A SZERETET „SZÉLSŐSÉGE”

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Weblap szerkesztés HTML oldal felépítése Nyitó tag Záró tag Nyitó tag Záró tag oldalfej tözs.
12. A díjtartalék számítása
2011. június 21. Kisfaludy Károly Megyei Könyvtár
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
4 négyzetes kérdés Készen vagy? B A
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Humánkineziológia szak
Online Katalógus aleph.nyf.hu.
3. A FILMELBESZÉLÉS SZERKEZETE
A bibliai lecke előkészítése és tanítása (1-2.)
A mozgóképi elbeszélés
Műveletek logaritmussal
Euklidészi gyűrűk Definíció.
4. VÉGES HALMAZOK 4.1 Alaptulajdonságok
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE 2/  További programozási tételek További programozási tételek 
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Karakterisztikák mérése 1 Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás V
Virtuális méréstechnika 12. Óra Karakterisztikák mérése November 21. Mingesz Róbert v
A bőr színe…..
A matematika Albert Lenard 5 B osztaly. A matematika: speciális tan; melyről az emberiség (mint lentebb látható) többezer év óta még nem tudta eldönteni,
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
Tűrések, illesztések Áll: 34 diából.
JSP és JavaBean JavaServer Pages és Java Beans Fabók Zsolt Általános Informatikai Tanszék Miskolci Egyetem.
Pázmány - híres perek Pázmány híres perek.
Év eleji információk Előadó: Hosszú Ferenc II. em Konzultáció: Szerda 9:50 – 10:35 II. em
6. SZÁMELMÉLET 6.1. Oszthatóság
Mohák, korpafüvek, zsúrlók, páfrányok, stb.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Festményei 2 Michelangelo Buonarroti Zene: Gregorian Amazing Grace N.3
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém 2007.
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
szakmérnök hallgatók számára
Exponenciális egyenletek
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
4. Feladat (1) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
Kirándulás, Apáthy-szikla – Árpád kilátó - Hüvösvölgy
var q = ( from c in dc.Customers where c.City == "London" where c.City == "London" select c).Including( c => c.Orders ); select c).Including(

Az ábrázolás módszerével való megoldás szükségessé teszi egy ábra készítését * A számokat és mennyiségeket a feladatból grafikusan ábrázoljuk * A feladatmegoldás.
4 Négyzet probléma Készen vagy? B A
13. A zillmerezés, mint bruttó
Miért nem valóságos az idő?
20).7-es szint Rákóczi 2. sz. barlang előtt
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
DORMÁND.
Határozatlan integrál
7. Én lelkem, mire csüggedsz el? Mit kesergesz ennyire? :/: Bízzál Istenben s nem hágy el, Kiben örvendek végre. Ki nekem szemlátomást Nyújt kedves szabadulást,
Információáramlás és kommunikáció 2010/2012. Ön szerint az információ-átadás mely formáját helyezi előtérbe az intézményvezető? (fő) (fő)
Hányszor csodálkozunk azon, amikor halljuk, hogy mások már 100%-ot teljesítenek! Thema: 100%-os teljesítmény És hányszor halljuk, hogy több, mint 100%-ot.
Jézus követése Ifjúsági óra.
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
Uraim és hölgyeim, itt az új 2011-es Pirelli Naptár A naptár első része a nők naptára, míg a második rész a férfiaké.
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 8.2/  További programozási.
előadások, konzultációk
1Objektumorientált elemzés és tervezés – Dinamikus modellezés Gyurkó György Objektumorientált elemzés és tervezés Dinamikus modellezés.
Előadás másolata:

1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly

Elbeszélés Nyelvi tevékenység, állítások sorozata, ahol az állítások egy történetet mondanak el. Az elbeszélés tehát: történetmesélés. 2

Történetmesélés A hétköznapi emberi kommunikáció és a művészi tevékenység egyik legbonyolultabb, mégis legalapvetőbb formája. Ősi tevékenység Az emberiség történetének kezdete óta mesélünk egymásnak történeteket. 3

Mi is az a történet? 4

Történet Arisztotelész (ie.384-ie.322) athéni filozófus szerint Olyan eseménysor utánzása, amelynek van eleje, közepe és vége. Időbeliséget (időbeni egymásutániságot, kronológiát) Oksági kapcsolatot (ok-okozati összefüggést, kauzalitást) 5

Az arisztotelészi meghatározás két dolgot feltételez : Időbeliséget (időbeni egymásutániságot, kronológiát) Oksági kapcsolatot (ok-okozati összefüggést, kauzalitást) 6

„Az alma piros. A körte sárga.” Elbeszélés? 7

„Az alma piros. A körte sárga.” –Ez nem elbeszélés, mert sem időbeliséget, sem oksági kapcsolatot nem tartalmaz. 8

„Jancsi szerette Juliskát. Juliska szerette Jancsit.” –Elbeszélés? 9

„Jancsi szerette Juliskát. Juliska szerette Jancsit.” –Ez sem elbeszélés, mert sem időbeliséget, sem oksági kapcsolatot nem tartalmaz. 10

„Jancsi szerette Juliskát. Azután Juliska megszerette Jancsit.” –Elbeszélés? 11

„Jancsi szerette Juliskát. Azután Juliska megszerette Jancsit.” –Még mindig nem elbeszélés, mert bár időbeliséget már tartalmaz, de oksági kapcsolatot még nem. 12

„Jancsi szerette Juliskát. Juliska ettől úgy meghatódott, hogy ezért végül ő is megszerette Jancsit.” Elbeszélés? 13

„Jancsi szerette Juliskát. Juliska ettől úgy meghatódott, hogy ezért végül ő is megszerette Jancsit.” Ez az állításpár már elbeszélés. Azért az, mert az állítások nem csak időbeli viszonyban vannak, hanem olyan időperiódust ívelnek át, amelyben a történések ok-okozati kapcsolatban állnak egymással. 14

Történet = átalakulás Minden történet valamilyen átalakulást ír le. Így volt ez az előbbi történetben is (Jancsi és Juliska). Az átalakulás különböző fázisokon megy keresztül. 15

Az átalakulás fázisai Tzvetan Todorov (1939-, bolgár filozófus) szerint az átalakulás minden történetben öt fázisra bontható: 1.Kezdeti egyensúlyi állapot 2.Megbomlik az egyensúly 3.Felismerjük az egyensúly felbomlását 4.Kísérlet(ek) az egyensúly visszaállítására 5.Új egyensúlyi állapot kialakulása 16

Összefoglalva az eddigieket: 17

Megfelel-e egy állítás-sorozat az elbeszélés kritériumainak? Megtalálható benne az időbeliség? Megtalálható benne az oksági viszony? Megtalálható benne az átalakulás öt fázisa? 18

A török és a tehenek Ki írta? Hogyan szól? 19

Móricz Zsigmond: A török és a tehenek 01:41 20

Megfelel-e a versike az elbeszélés kritériumainak? Megtalálható benne az időbeliség? Megtalálható benne az oksági viszony? Megtalálható benne az átalakulás öt fázisa? 21

Jelöld be az időbeliséget leíró sorokat! 1.Volt egy török Mehemed, 2.Sose látott tehenet. 3.Nem is tudta Mehemed, 4.Milyenek a tehenek. 5.Egyszer aztán Mehemed 6.Lát egy csomó tehenet. 7."Én vagy a Mehemed!" 8."Mi vagyunk a tehenek!„ 9.Csodálkozik Mehemed: 10."Ilyenek a tehenek?„ 11.Számlálgatja Mehemed, 12.Hányfélék a tehenek. 13.Meg is számol Mehemed 14.Háromféle tehenet: 15.Fehéret, feketét és tarkát. 16."Meg ne fogd a tehén farkát!„ 17.Nem tudta ezt Mehemed, 18.s felrúgták a tehenek 22

Jelöld be az időbeliséget leíró sorokat! 1.Volt egy török Mehemed, 2.Sose látott tehenet. 3.Nem is tudta Mehemed, 4.Milyenek a tehenek. 5.Egyszer aztán Mehemed 6.Lát egy csomó tehenet. 7."Én vagy a Mehemed!" 8."Mi vagyunk a tehenek!„ 9.Csodálkozik Mehemed: 10."Ilyenek a tehenek?„ 1.Számlálgatja Mehemed, 2.Hányfélék a tehenek. 3.Meg is számol Mehemed 4.Háromféle tehenet: 5.Fehéret, feketét és tarkát. 6."Meg ne fogd a tehén farkát!„ 7.Nem tudta ezt Mehemed, 8.s felrúgták a tehenek 23

Jelöld be az oksági viszonyt leíró sorokat! 1.Volt egy török Mehemed, 2.Sose látott tehenet. 3.Nem is tudta Mehemed, 4.Milyenek a tehenek. 5.Egyszer aztán Mehemed 6.Lát egy csomó tehenet. 7."Én vagy a Mehemed!" 8."Mi vagyunk a tehenek!„ 9.Csodálkozik Mehemed: 10."Ilyenek a tehenek?„ 11.Számlálgatja Mehemed, 12.Hányfélék a tehenek. 13.Meg is számol Mehemed 14.Háromféle tehenet: 15.Fehéret, feketét és tarkát. 16."Meg ne fogd a tehén farkát!„ 17.Nem tudta ezt Mehemed, 18.s felrúgták a tehenek 24

Jelöld be az oksági viszonyt leíró sorokat! 1.Volt egy török Mehemed, 2.Sose látott tehenet. 3.Nem is tudta Mehemed, 4.Milyenek a tehenek. 5.Egyszer aztán Mehemed 6.Lát egy csomó tehenet. 7."Én vagy a Mehemed!" 8."Mi vagyunk a tehenek!„ 9.Csodálkozik Mehemed: 10."Ilyenek a tehenek?„ 11.Számlálgatja Mehemed, 12.Hányfélék a tehenek. 13.Meg is számol Mehemed 14.Háromféle tehenet: 15.Fehéret, feketét és tarkát. 16."Meg ne fogd a tehén farkát!„ 17.Nem tudta ezt Mehemed, 18.S felrúgták a tehenek 25

Jelöld be a sorok végén – kapcsos zárójellel és nyilazással – a változás öt fázisát! Jelöld be a sorok végén – kapcsos zárójellel és nyilazással – a változás öt fázisát! 26

1.Kezdeti egyensúlyi állapot 2. Megbomlik az egyensúly 3. Felismerjük az egyensúly felbomlását 4. Kísérlet(ek) az egyensúly visszaállítására 5. Új egyensúlyi állapot kialakulása 1. Volt egy török Mehemed, 2. Sose látott tehenet. 3. Nem is tudta Mehemed, 4. Milyenek a tehenek. 5. Egyszer aztán Mehemed 6. Lát egy csomó tehenet. 7. "Én vagy a Mehemed!" 8. "Mi vagyunk a tehenek!„ 9. Csodálkozik Mehemed: 10."Ilyenek a tehenek?" 11. Számlálgatja Mehemed, 12. Hányfélék a tehenek. 13. Meg is számol Mehemed 14. Háromféle tehenet: 15. Fehéret, feketét és tarkát. 16. "Meg ne fogd a tehén farkát!" 17. Nem tudta ezt Mehemed, 18. s felrúgták a tehenek. 27

1.Kezdeti egyensúlyi állapot 2. Megbomlik az egyensúly 3. Felismerjük az egyensúly felbomlását 4. Kísérlet(ek) az egyensúly visszaállítására 5. Új egyensúlyi állapot kialakulása 1. Volt egy török Mehemed, 2. Sose látott tehenet. 3. Nem is tudta Mehemed, 4. Milyenek a tehenek. 5. Egyszer aztán Mehemed 6. Lát egy csomó tehenet. 7. "Én vagy a Mehemed!" 8. "Mi vagyunk a tehenek!" 9. Csodálkozik Mehemed: 10."Ilyenek a tehenek?" 11. Számlálgatja Mehemed, 12. Hányfélék a tehenek. 13. Meg is számol Mehemed 14. Háromféle tehenet: 15. Fehéret, feketét és tarkát. 16. "Meg ne fogd a tehén farkát!" 17. Nem tudta ezt Mehemed, 18. s felrúgták a tehenek. 28

vége 29