Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Advertisements

ÉRDEKELLENTÉTEK A BALKÁN KÖZLEKEDÉSI ELÉRHETŐSÉGÉBEN
A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
A „Közép-Európa Év ” V4 és KEK elnökség
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
A világ az I. világháború előestéjén
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az új Magyarország Fejlesztési Terv ( ) Dr. Aubert Antal.
MTA Regionális Kutatások Központja Az államhatárok hatása a városok fejlődésére a Kárpát-medencében Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
Kelet- és közép-európai tudománytörténeti vázlat Horváth Gyula _______________________________ Magyar Regionális Tudományi Társaság 11. vándorgyűlése Győr,
Magyar Regionális Tudományi Társaság november 23.
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
MTA Regionális Kutatások Központja A dunai fejlesztések és azok elmaradásának geopolitikai háttere Hardi Tamás PhD tudományos főmunkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
Magyar Regionális Tudományi Társaság III. vándorgyűlése Sopron, november 26. Dr. Kolber István Regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős.
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
MTA Regionális Kutatások Központja A Nyugat-Balkán kutatásának eredményei Hajdú Zoltán MTA RKK, Pécs
EURÓPAI DUNA STRATÉGIA Parkoló pálya vagy gyorsítósáv – Napi Gazdaság Logisztikai konferencia 2010 április 27 Budapest Dr.Doór Zoltán Elnök Magyar Logisztikai.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Geopolitikai kihívások az Európai Unió külső határai mentén Nyíregyháza március 29. Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.) Tanszékvezető egyetemi tanár.
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
A MÁV Zrt. pályahálózat helyzete, fejlesztése
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
Az országos közúthálózat fejlesztése,
Közelgő vihar Út a világháborúba
Nyári Tábor, Hajdúszoboszló
MLE MFB október 7. Szabadka – Szerbia és Montenegro
Logisztikai hálózat és folyosók
Magyarország modernkori gazdaság- és társadalomtörténete Készítette: Szávai Ferenc egyetemi tanár BCE.
Vízi és vasúti szállítás
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
1914.
Európa városhálózata. A., A városok számokban I. A városodottság mértéke – Európa: 71,9% 1. magasabb értékek – Észak- és Északnyugat-Európa (Belgium –
A népesség számának változása Európában
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Közlekedés Gőzmozdony és tutaj.
Hol ér véget a selyem út? A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE Révkomárom, november 24–25. Selye János Egyetem.
A POLITIKA SZEREPE A BALKÁN KÖZLEKEDÉSÉBEN Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2006.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
Kelet-Közép-Európa értelmezése
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Bulgária.
Európa regionális földrajza
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
Horvátország.
1 Regionális gazdaságtan 9. előadás A regionalizmus és regionális politika az Európai unióban.
1 Globalizáció és lokalizáció a tér és a hely átértékelődő szerepe Gazdaságföldrajz I. Dr. Bernek Ágnes 2008.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A világháború kezdete július 28. – november 11.
Közép-Európa társadalom-földrajzi vonásai
Orosz geopolitikai és geoökonómiai érdekek a Duna mentén
Az első világháború.
Szövetségi rendszerek
33. EURÓPA FELOSZTÁSA.
SZÁRAZFÖLDI KÖZLEKEDÉS
4. SZERBIA FÖLDRAJZI FEKVÉSE.
1. A BALKÁN- FÉLSZIGET.
Előadás másolata:

Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja TRANSZEURÓPAI KÖZLEKEDÉSI TENGELYEK FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS HATÁSA A BALKÁN TÉRSZERKEZETÉRE Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja

A Balkán közlekedés-földrajzi fekvése Földrajzi / gazdasági / közlekedési periféria Interkontinentális, orientális kapocs Az európai piac koncentrációja Jelmagyarázat: Az áruszállításban 8 órán belül közutakon elérhető népesség száma millióban

A balkán szerep az európai közlekedés hálózati rendszerében csomópont (hub) jelentéktelen kapu (gateway) harmadlagos szűk hinterland a Range nyomasztó fölénye tranzitterület (ÉNy–DK, ÉK–DNy, É–D) politikai/katonai gazdasági jelentősége

A Balkánon átvezető főbb közlekedési vonalak Jelmagyarázat: l/a – az Oszmán Birodalom érdekeit szolgáló nemzetközi (multi­nacionális, ill. délkelet-európai érdekeket is szolgáló) vonalak; I/b – kifejezetten az Oszmán Birodalom érdekeit szolgáló (belső balkáni) vonalak; II. – a Szuezi-csatorna vonzásának hatására az Égei-tenger felé tartó vonalak; II/1 – a marginális jelentőségű pontuszi történelmi útvonal (potenciális jelentősége van a gépi közlekedés idején); II/2 – az Iszker-Sztruma tengely; II/3 – a Morava-Vardar-tengely; III. – az elsősorban az Osztrák–Magyar Monarchia érdekeit szolgáló) vonalak; III/4 – a Boszna–Neretva tengely; III/5 – az Una vasút; III/6 – a Lika vasút; III/7 – a Budapest–Zágráb–Ogulin–Fiume vasút; III/8 – a Bécs–Ljubljana–Trieszt vasút; IV. – a jugoszláv (szerb-montenegrói) érdekeket szolgáló Belgrád–Bar vasút

A külső hatalmi érdekek által alakított tranzitszerep Római Birodalom: Via Egnatia Oszmán birodalom felvonulási vonal: Isztambul–Nis–Belgrád hadiút utánpótlási/tartomány működtetési vonal: Szaloniki–K. Mitrovica [Szarajevó] vasút Brit/német transzeurázsiai vasúttervek; Berlini kongresszus Belgrád–Nis–Szófia–Isztambul („Bagdad vasút”) Nis–Szkopje–Szaloniki [„Szuezi útvonal”] Oroszország: pánszláv politika, gyenge gazdasági erő, távolmaradás Jugoszlávia (szintetikus állam): nemzetközi tranzittengely belföldi kohézióerősítő szerepben

1940/1950-es évek Második világháború: mellékfront, a gépesített hadműveletek és nehéz terepviszonyok „A harci tevékenységek méretéhez képest egyetlen fronton sem volt nagyobb veszteségünk páncélosokban és járművekben, mint az alig járható Balkánon.” (Guderian) „Ha Hannibál elefántjaival át tudott kelni az Alpokon, shermanjaink előtt sem lehet akadály a Balkán.” (Churchill) 1940/1950-es évek: erős politikai megosztottság, tranzitfunkció megszűnése,

1970-es évek: TEM – Balkánon szétágazó autópálya-hálózat

TEN • PEN • TINA hálózatok Európa közlekedéshálózata közelmúltig: összefércelt országos hálózatok, nemzeti érdekek, interoperabilitás hiánya jelen: egységes európai piac – harmonizálatlan közlekedés ellentmondása követelmény: versenyképes, koherens, kiegyensúlyozottabb Európa  a vonalas fővonali infrastruktúra európai léptékű, fenntartható, környezetbarát, integrált rendszere Kréta 1994: 9 korridor Helsinki 1997: 10 fő- és több mellékkorridor

TEN • PEN • TINA hálózatok 1 – szárazföldi korridorok; 2 – kiemelkedő fontosságú transzbalkáni; 3 – dunai vízi út; 4 – nem korridor autópályák; 5 – M9 mint az Új Selyemút része

Balkáni korridorok 4 szárazföldi korridor (V., IV., IX. és X.) végpontja balkáni kikötő 1 folyamhajózási korridor 1 Balkánon belüli korridor (VIII.) Külpontos csomópont: Budapest – sugaras szétágazás Balkánon belüli további osztódás

Fejlesztések Egyenlő státus – eltérő érdekek Egyenlőtlen fejlesztések Összeurópai érdekek (intercentrális) Németország/Törökország érdeke? Egyenlőtlen fejlesztések a IV. korridor kivételes geopolitikai jelentősége problematikus korridorok (IX., Vc. stb.) drasztikus különbségek az EU-támogatásban

A hálózatban rejlő stratégiai alternatívák A) Békés időkben ÉNy–DK • É–D tranzit a Közép- és Észak-Balkánon át Anakronisztikus nagysebességű vasút Görögországban

A hálózatban rejlő stratégiai alternatívák (2) B) Békétlen időkben K–Ny tranzit a Dél-Balkánon át: versengés az északi bolgár–macedón–albán „Via Egnatia” (VIII. korridor) és a déli, görögországi „Egnatia Odos” között

Boszporusz átjárhatósága? Kerülő olajvezetékek

A korridor végpont kikötők versenye Észak-adriai és fekete-tengeri kikötőcsaládok eltérő rakományszerkezete „Tengerre magyar” – de hol? „Nekünk Konstanca kell!” – M9 A Boszporusz átjárhatósága Globalizáció • kínai árudömping a tengeri kereskedelem új logisztikai rendszere a dél-görögországi kikötők felértékelődése

Térszerkezeti hatások Közelmúlt: történelmi térszerkezet konzerválódása Jövő: a hálózat teljes kiépülése után módosulások Bosznia, Románia és Bulgária javára „Alagúthatás”: területi egyenlőtlenségek növekedése korridorok menti vonalas és csomóponti koncentráló távol fekvő térségek kiürülése

Regionális és közlekedéspolitika szerény eszközei a kiegyensúlyozottabb területi fejlődés érdekében belföldi főutak korszerű mellékvonalak [Menenius Agrippa…] a helyi gazdaság és társadalom erősítése (lokal sourcing)