Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A konfliktusok és kezelésük
Advertisements

A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
Lemondás az uralomról I.Jézus Krisztus megtiltotta a tanítványkörnek az uralkodást, úgy, ahogy azt a társadalomban gyakorolják. Mk 10:35-45 „Ekkor hozzálépett.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A deviancia összetett fogalma
A brit Konzervatív Párt megújulási kísérlete: A progresszív konzervativizmus.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
A TISZTELET RELÁCIÓI ÉS HATÁSA ÉLETÜNKRE
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Motivációs kérdezés technikája
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
Behaviorizmus (előzmények)
Szociális tanuláselmélet
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Konstruktív konfliktuskezelés
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
MOTIVÁCIÓ.
Péczeli Katalin előadása
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A SZOCIALIZÁCIÓ.
AZ AGRESSZIÓ.
A tanácsadó és a mentor szerepe
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
CARL ROGERS
A vidéki tér sikertényezői
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
A szomatikus marker feltevés
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
EURÓPAI TANÁCSADÓK SZÖVETSÉGE (ETSZ), European Consultants Unit (ECU)
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Konfliktusfelismerés fáziskéséssel (meghalljuk-e a másik vészjelzéseit…)
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Nevelés és nevelői attitűdök
A lelki egészség védelme az iskolában
A kriminálpszichológia
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
2. Döntéselméleti irányzatok
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Motiváció.
A hatékony vezető eszközei
Kutatásmódszertani dilemmák
Szervezeti kultúra.
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
A reklám centruma.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése AGRESSZIÓ.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
A szakiskola jelene és jövője
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Mire alkalmas AZ alkalmasságvizsgálat? - jóembert keresünk
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Neveléslélektan Debrecen
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek különféle kísérleti elrendezésben, beleérve az egyetemi laboratóriumot, vagy bármilyen hirtelen kialakított helyszínt

Milgram kutatása az engedelmességről 1) A rend vagy a kísérletvezetők kívánsága úgy tűnik, hogy enyhíti a kísérleti személlyel kapcsolatos cselekvésért érzett felelősséget 2) A státusnak vagy a hatalomnak a jelei felismerhetők voltak 3) A „láb az ajtóban” jelenséghez hasonló volt tapasztalható, amikor az elektromos sokkok kicsit szándékosak és fokozottak voltak

Milgram kutatása az engedelmességről Helyzeti tényezők 1) Abban az esetben, ha a kísérleti személy közelebb volt az áldozathoz kisebb volt a valószínűsége annak, hogy szándékosan engedelmeskedjen 2) Továbbá a mód, ahogyan a kísérleti személy viszonyult a kísérletvezetőhöz ez is kevésbé tette valószínűvé, hogy szándékosan engedelmeskejen

Milgram kutatása az engedelmességről Kritikák 1) A magánélethez való személyiségi jogok nem voltak biztosítva 2) A személy nem volt tájékoztatva arról, hogy a kísérlet distresszt vagy konfliktust idézhet elő 3) A személy nem volt kikérdezve, hogy ténylegesen részt akar e a kísérletben ebben a részében is venni

Milgram kutatása az engedelmességről 4) A kísérlet hosszú távú hatásai, beleértve a kísérlet vezetőkbe vetett bizalmat, az én-kép elvesztését vagy megváltozását, annak felfogását, hogy bánthattak egy másik személyt, amikor nem vették figyelembe

Engedelmesség A viselkedés megváltozása a válaszadásban a másiktól jövő nyílt utasításra történt. Az egyénnek adott parancs gyakran hatalommal bí a személy engedelmességi viselkedésére nézve A hatalom sem nem fontos sem nem elégséges az egyén viselkedésének a megváltoztatásához

Engedelmesség A másik parancsoló formában hangzó kérésére adott válasz

Az engedelmességnek való ellenállás 1) Az egyének arra tanítani, hogy cselekedeteikért felelősséget vállaljanak 2) Emlékeztetni a személyeket, hogy feltétlen alávetéssel reagálni az utasításokra nem helyes dolog 3) Megismertetni a kísérleti személyekkel az engedetlenségi modelleket

Az engedelmességnek való ellenállás 4) Kérdés a szakvélemény szerepe és az egyénre szabott parancs motivációja 5) Tanítani a személyeket az engedelmességre késztető erő hatására

Hatalom 1) Kényszerítő hatalom – egyén által birtokolt lehetőség fenyegetéssel és büntetéssel kikényszeríteni a másikat hogy változtassa meg viselkedését Kis befolyású személyek befejezik a a kapcsolatot Felügyeletet igényel Egészen nehéz fenntartani

Hatalom 2) Jutalmazó hatalom – a bemutatott viselkedés pozitív megerősítése 3) Legitim hatalom – a tekintély személy által követett szerepet vagy státust megjelenítő viselkedés 4) Szakértői hatalom – ismeret vagy tapasztalat ami képessé teszi a személyt, hogy ezt a viselkedést produkálja (Ann Landers)

Hatalom 5) Referens hatalom – csodálat és valószínű képesség arra, hogy ezt a viselkedést produkálja, a legszélesebb értelemben 6) Információs hatalom – szigorúan az információra alapozott viselkedés változásra való képesség

Hatalom Egyéni különbségek A feleségek a férjeiknek szakértői hatalmat adnak A férjek a feleségeknek referens hatalmat adnak A fiatalabb személyek nagy valószínűséggel szakértői hatalmat használnak A referens hatalom az életkorral növekedik

Authoritarianizmus AZ az ideológia, amiben a társadalmi és gazdasági problémák megoldhatók erős, hatalmas központosított kormányzással ami képes irányítani és kontrollálni a társadalmat Cél: az egyéneket engedelmessé tenni Példa: Fasizmus

Authoritarianizmus 1) Hagyományörző (konzervatív) 2) A hatalommal rendelkező elismerése és alárendelődése az erősebb hatalomnak 3) Agressziv 4) Destruktiv és cinikus 5) Megbecsült hatalom és szívósság 6) Babonás és sztereotipiákat használó

Authoritarianizmus A magas autoritarianizmussal rendelkező szülők gyermekei nagyobb valószínűbben alacsony önértékeléssel rendelkeznek

Egyéni különbségek