Szerdahelyi Emőke: Témavezető: Dr. Kálmán Anikó egyetemi docens

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Leonardo da Vinci szakképzési projektek Magyarországon TÓTH Csenge Tempus Közalapítvány Az Élethosszig tartó tanulás program nemzeti irodája.
A tanári munka értékelése
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Információs és kommunikációs technológiák a hazai és a francia közoktatásban.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Tudományos eredmények tudástranszfere a „Life long learning” szellemében - Alapkutatások eredményei a tudástranszferben - Dr. Gálfi Márta.
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPOLITIKA – JÓ képzettséget és JÓ munkát minden gyermeknek, mire felnő! Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Czibere.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Hatékonyság – Esély - Integráció TÁMOP /2-C június 27.
A társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési és reintegrációs programokkal TÁMOP kiemelt projekt.
A kerettantervek fejlesztése
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Pedagógiai szakmai szolgáltatás
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
A projekt az Europai Unio támogatásával, az Europai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
2009. szeptember 21–27.. Az alternatív vitarendezés, az érdekalapú tárgyalás és a resztoratív technikák bevezetése a szakképző intézmények működési és.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Workshop VI. - Bevált gyakorlatok a mediációban - A Közép Európai Mediációs Intézet bemutatása.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Gazdaságtudományi Kar Faculty of Economics Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről Miskolc, március 25. Veresné dr. Somosi.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet térségi tevékenysége Budapest, november 30. Hálózatépítés - kapacitásbővítés – OFI-Pontok /távmunka/
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
Előadás másolata:

Szerdahelyi Emőke: Témavezető: Dr. Kálmán Anikó egyetemi docens Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet Műszaki Pedagógia Tanszék Felnőttoktatási Szakértő Szakirányú Továbbképzési Szak Szerdahelyi Emőke: Témavezető: Dr. Kálmán Anikó egyetemi docens Alternatív vitarendezés technikájának bevezetése a szakképzésben,a tanárok továbbképzése

Hipotézisek A pedagógus kollégák alapképzéséből hiányzik a konfliktuskezelési technikák témájában a felkészítés. Ismeretlen számukra az alternatív vitarendezés témája és iskolai alkalmazhatósága. A pedagógus-továbbképzési rendszerben szereplő egy-egy harminc órás tanfolyam nem hoz lényegi változást a pedagógus szakmai személyiségében, elég hamar kioltódik ezeknek a hatása. A tanfolyamok inkább elméleti, mint gyakorlati fókuszúak. A rövid kurzus idő nem ad elégséges alkalmat és lehetőséget az interiorizációra, attitűdváltásra. A tanfolyam résztvevőjében az elsajátított ismeretek nem alkottak tudásrendszert; ezek a tudás elemek atomizálódva, az integrálódás lehetősége nélkül használhatatlanok. A hatékony agresszió- és konfliktuskezeléshez holisztikus szemléletű összefogás kell az intézményben, az adott településen.

Kutatási módszerek Szakdolgozatomban több féle kutatási módszert kívántam alkalmazni, amely kvalitatív és kvantitatív adatokat egyaránt felhasznál. Dokumentumok gyűjtése és elemzése, szakirodalmi tájékozódás. Kérdőíves vizsgálat A tanárok attitűdváltozásának a vizsgálatára, pedig az interjú módszer speciális formáját az önreflexiós levelek tartalom elemzését választottam. A kutatásban összesen 271 tanfolyami hallgató vett részt, mint mintaelem. 610 tanfolyami értékelő kérdőív és 554 önreflexiós levél állt rendelkezésemre. A kérdőív 15 kérdést tartalmaz. A kérdőív 11 kérdése vagy kérdéscsoportja zárt kérdést tartalmaz, a válaszadó három-, vagy öt-, vagy hétfokú skálán jelölheti válaszait. A többi esetben nem strukturált kérdéseket tettünk fel. A kérdőív hat kérdése a tanfolyam tartalmát vizsgálja, két kérdés a résztvevő érzéseire kérdez rá, egy kérdésben értékelhetik a trénerek munkáját a résztvevők, a többi kérdés a technikai és tárgyi feltételekre, illetve fejlesztési javaslatokra kérdez rá. A tanfolyami értékelőlapok elemzésekor hat kérdéscsoportot tartottam fontosnak szakdolgozatom szempontjából, melynek megállapításait a későbbiekben fejtek ki. Így itt a technikai és tárgyi feltételekkel kapcsolatos megállapításokra, a trénerek értékelésére és a fejlesztési javaslatokra nem fogok ebben a munkámban kitérni. Elemzési szempontként az attitűdváltozás jelzését, a pedagógiai munkában való alkalmazásra való utalásokat, motiváltságot és a sajátélményű tanulásra tett önreflexiókat figyeltem meg. A 271 hallgató nemek szerinti megoszlása: 65 férfi (23,98%), és 206 nő (76,02%). A hallgatók átlagosan 77,82 kontakt órát töltöttek a tréning csoportokban. A minta nagysága a képzési rendszer modularitásából fakadóan tanfolyami egységenként más és más, mivel különböző képzési utakat teljesíthettek a résztvevők. A tanfolyam értékelőlapokat és az önreflexiós leveleket a képzési modult követően töltötték ki, illetve írták meg a vizsgálatba bevont személyek. A kérdőíves vizsgálat anonim jellegű volt, az önreflexiós levelek esetében kértük a név feltüntetését. A tanfolyamok végén kiosztott kérdőívek mindegyikét kitöltve kaptuk vissza, az elemzés során egy-egy kérdés esetében általában 1-9 % közötti a nem válaszolók aránya.

KÉPZÉSI RENDSZER Esetmegbeszélés Resztoratív technikák a vitarendező eljárásban Esetmegbeszélés Szupervízió Konfliktuskezelés és bevezetés a mediációba Mediáció Konfliktuskezelés és az alternatív vitarendezés tanítása – multiplikátor képzés Személyközpontú megközelítés alapjai

összesen Észak - Magyarország Dél - Dunántúl Dél - Alföld Régiókon kívüli Szakképzési feladatot ellátó közoktatási intézmények száma összesen (db) 201 76 55 70 A képzésben részt vett intézmények száma (db) 69 18 (23,68%) 20 (36,36%) 16 (22,85%) 15 Összes képzésben részt vett (fő) 271 81 83 84 23 Együttműködő intézmény (db) 22 7 8 Együttműködő intézményből képzésen részt vett (fő) 179 51 63 65 Tanúsítványok száma (db) 610 132 259 146 73 OM statisztika , Közoktatási Tájékoztató 2007/ 2008. Feladatellátási helyek száma

Összegzés, diszkusszió A pedagógusok szemléletváltozását és a pedagógiai gyakorlat megújulását nem szabad újabb és újabb projekt indításával, Európai Uniós finanszírozású programcsomagok bevezetésével megoldottnak hinni. Szükséges olyan hosszú távú szakmapolitikai intézkedéseket, képzési rendszereket kialakítani a tanárképzésben és tanár-továbbképzésben, amely hosszú távon garantálja a korszerű ismeretek és módszerek integrálódását az iskolák és a pedagógusok gyakorlatába. Költséghatékonysági szempontból az egyéni felkészítést gazdaságtalannak ítélem, a globális tantestületi képzési „kötelezettség” bevezetésével szemben. A hosszú távú megtérülés szempontjából szükség lenne arra, hogy a tantestületek teljes létszámban kapjanak felkészítést, egyszerre, egy időben úgy, hogy a képzési folyamat végére, együtt alakíthassák ki közösen az intézményük erőszak-kezelési stratégiáját és végrehajtási tervét. Fontosnak tartom, az összehangolt cselekvési tervek, képzési rendszerek kialakítását, nemcsak a szakemberek részére, hanem a tanulók számára is. Elkerülhetetlennek látom azt is, hogy további jogszabályi változások deklarálják az oktatásügy azon feladatát, hogy megtanítsák a tankötelezettség időtartama alatt gyerekeinknek az aktív, felelősségteljes, demokratikus állampolgár szerepét. Ezt csak abban az esetben tudja az oktatási intézmény teljesíteni, ha az alternatív vitarendezést tantervi követelményként és tartalomként is meghatározza a szaktárca. Meglátásom szerint központi és ágazatközi intézkedés-sorozatokat szükséges hozni az iskolában, a társadalomban megjelenő agresszió csökkentésére, kezelésére, ezt a felelősséget nem lehet csak az iskolarendszerre hárítani.

Összegzés, diszkusszió 2. Az a hipotézis, hogy a tanárok alapképzésben és továbbképzésben sok ismeretre tesznek szert, de alkalmazni kevésbé tudják több alkalommal igazolódott. Az alternatív vitarendezés eszközeit, az alternatív vitarendezési eljárásokat nem ismerték, de átfogó, logikusan felépített képzési rendszerrel, és a pedagógusi munkában való alkalmazhatóság bemutatásával, pedagógusokra szabottan át lehet adni a pedagógusoknak. A modulokba tervezett kompetenciafejlesztés, hosszabb képzési időtartamba tervezett szakaszos képzés elősegíti a szemléletváltozást,a pedagógusok szakmai személyiség fejlődését, az új intézményi és tanári gyakorlatok kialakítását. A hallgatói visszajelzések megerősítik, hogy a gyakorlatra építő és gyakorlatorientált képzést nyitottsággal fogadják, és a tapasztalati tanulás elősegíti az új ismeretek integrálódását az addig kialakult tudásrendszerükbe.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!