A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Juhász Gyula Trianon 1.
Advertisements

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
könyvtár ismeretek A könyvtár fogalma, típusai
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A magyar irodalom és nyelvtan vizsga a 8. évfolyamon
Világörökségünk A budai vár.
H ő sök tere Milleniumi Emlékm ű Épült :
Történeti episztemológia
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A romantika Magyarországon
Automatikus Esztergom Halló magyar! Hol vagy? Felelj! Zsámbék.
A MAGYAROK VILÁGHIMNUSZA
A fejlesztés hatása a szervezetre
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Kultúra, nemzet emlékezet
Kultúra, nemzet, emlékezet
Kultúra – nemzet – emlékezet
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A Nyugat.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Tildy Zoltán.
1956. október 6. Műegyetem Október 23. Petőfi szobor Parlament Bem tér.
TAMOP /2/KMR Projekt szakmai vezető: Demeter Attila alezredes március 23. A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális.
Arany János: A walesi bárdok.
Budapest turisztikai marketingje
Juhász Gyula Trianon eszem 1.
Magyarország hídjai szerző: Zs. Baja Türr István híd.
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban Moldován István MultiMédia az oktatásban konferencia Zsigmond Király Főiskola,
Iskola a határokon A magyar-szlovák-ukrán hármashatáron végzett kvalitatív kutatás eredményei, Sik Dorka és Szécsi Judit ELTE TáTK A projekt.
Migráció és migrációs potenciál
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Állami jelképekről és ünnepekről” szóló, 3. főtörvény.
A reformkori romantika Magyarországon
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Marginalitás és jól-lét – kibékíthető koncepciók? Inkluzív társadalom – jól-lét – társadalmi részvétel A Kodolányi János Főiskola szakmai konferenciája.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
A projekt az Europai Unio támogatásával, az Europai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
2008. február 22. Budapest 1 A magyar történettudomány az európai egységesülés korában Glatz Ferenc Akadémikus Az MTA Történettudományi Intézetének igazgatója.
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
Magyar történelmi zászlók (Válogatás). A honfoglalás zászlója (rekonstrukció)
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A világ 7. legszebb villamosvonalán
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Európai identitás magyar történész szemmel
Arany János.
Magyar történelmi zászlók
Árpád-ház Program Sajtótájékoztató november 19.
Budapest Programajánló
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
ÁROP /C/A A komplex programmal segítendő leghátrányosabb
Kolozsvár.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Juhász Gyula Trianon 1.
Juhász Gyula Trianon 1.
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
Nemzeti Színház szeptember 21.
Juhász Gyula Trianon eszem 1.
Előadás másolata:

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Debreceni Egyetem Nyelvtechnológia és bioetika workshop Debrecen, szeptember 10.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Magyar emlékezethelyek Vitaindító szeptember 10

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” 1. A kollektív emlékezet A) Történelem és emlékezet – történelem: kritikai viszony a múlthoz → a résztvevők szempontjainak kikapcsolása – emlékezet: egzisztenciális viszony a múlthoz; „csak az emlékezetben alakul ki a valóság” (Marcel Proust) → az emlékezet interszubjektív jellege (a „mi”- csoporthoz tartozók emlékeinek interiorizálása)

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” B) Az emlékezés antropológiai funkciója – egyén: a gondolkodás és az éntudat alapja az emlékezés – közösség: a közösség léte az interszubjektív emlékezésen alapul („elképzelt közösségek”; a fenomenalitás elve) – egyén és közösség viszonya: az egyén a közösségtől kapja az alapvető értelemsémákat (nyelv) egyéni identitás: egyéni és kollektív emlékezet összjátéka kollektív traumák: hatásuk az egyéni traumákéval rokon

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” – jelen és múlt viszonya az emlékezésben az emlékezet jelen-érdekeltsége (a mindenkori jelen értelmének megalkotása) → a felejtés/elfojtás szerepe ~ „palimpszeszt”

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Nemzet alatti és nemzet fölötti identitások – nemzet fölötti kollektív identitások nincs összemberi emlékezet/összemberi identitás (a globalizáció paradoxona) → a legnagyobb „mi”-csoportok alapja: a nagy vallási civilizációk → európai identitás – nemzet alatti kollektív identitások a csoportemlékezetek rétegzettsége, ellentmondásos viszonya

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” 2. Az emlékezethely A) Az emlékezethely fogalma és szerkezete – eredete: mnemotechnika – locus memoriae (a nem narratív emlékezettartalmak téralakzatokhoz való hozzákötése) – meghatározása: a múltból merített értelemsémák, jelentések csomópontja, kikristályosodása – létrejöttének feltétele: az emlékezés szándéka

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” – Az emlékezethely szerkezete hordozó szimbolikus jelentés ársadalmi funkció – Az emlékezethely típusai általában: anyagi és eszmei konkrétan: események, emlékművek, épületek, szövegek, intézmények, fogalmak

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” B) Az emlékezethely paradoxona – „emlékezettársadalmak” vs. „felejtéstársadalmak” ismétlés vs. felidézés (múlt és jelen viszonya megfordul) → az emlékezés közvetettsége

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” C) Az emlékezethelyek és jelentésük változékonysága − emlékezettörténet – a változások oka: a jelen mindenkori értelemigényének alakulása a hatalom instrumentalizációs törekvései – a változások jellege: spontán és irányított folyamatok eredője – a változások típusai keletkezés és megszűnés hangsúlyeltolódás, jelentés- és funkcióváltás – Az emlékezettörténet kritikus pontja a kommunikatív és kulturális emlékezet határa

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” D) Az emlékezethelyek kutatása – cél: a kollektív emlékezet történetének leírása – módszertan a kutatás nem ítélkezik az emlékezettartalmak fölött a kutatás az emlékezethely funkcionális hatékonyságát vizsgálja a kutatás korlátai és paradoxona – a múltból csak az kutatható, ami dokumentálva van – a jelen kérdőíves módszerrel is kutatható

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” 3. A magyar emlékezethelyek A) A magyar emlékezethelyek történeti aspektusa – az emlékezéstörténet időintervalluma: két évszázad – a magyar emlékezettörténet determinánsai geopolitikai széttagoltság az emlékezés gyakori megszakítottságai erős konfrontáció a szomszédok kollektív emlékezetével negyvenéves kollektív amnézia a 20. század 2. felében a nemzet „befejezetlensége” (→ ← Nyugat-Európa)

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” B) A kutatás strukturálásának szempontjai – meghatározandó az emlékezethelyek száma (fr. és ném.: 130 körül) az emlékezethelyek listája az adatforrások köre az adatfeldolgozás elméleti és gyakorlati szempontjai a kötetstruktúra kialakítása (későbbi feladat) – interdiszcplinaritás az egyes szakterületek szerepe a kiválasztásban és a feldolgozásban a diszciplínák együttműködésének gyakorlata

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” C) Javaslat az elemzendő emlékezethelyekre (a bázisdiszciplína megjelölésével) – Nemzeti nagyság – „visszavonás” – nemzethalál Redditus” – a huntörténet a magyar kollektív tudatban (T, I) Verecke, „párducos Árpád”/„Árpád apánk” (T, I) Tatárjárás (T) Tripartitum (T) Mohács (T, I) Zrínyi és a vadkan (a Habsburg-uralom emléke Magyarországon) (T, I) A Tudományos Akadémia, Lánchíd, lóverseny (Széchenyi István) (T) „Boldog békeidők” – Ferenc József – Sissy (T, I, K) Trianon (T, I, K) Don-kanyar (T, K) Hideg napok (T, I, K) Sorstalanság (Holokauszt; T, I, K)

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” – Szép, új világ „utolsó csatlós” (T) A tanú (T, I,K) „A legvidámabb barakk ” / „ gulyáskommunizmus ” – Kádár János (T, I, K) Vasfüggöny (Határnyitás) (T, K) III/3 (T, I, K) – Forradalom, szabadság R á kóczi, kuruc – labanc Március 15. – Kossuth Lajos – Petőfi Sándor – Pilvax, trónfosztás, Görgey, az „áruló” – Aradi 13 (T, I, K, N), Október 23. – Nagy Imre – 301-es parcella (T, I, K)

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” – Művek – művészek – az irodalmi emlékezet helyei – kultusz és irodalom (a Halotti Beszédtől Széphalmon át Balatonszárszóig) Bánk bán János vitéz Toldi Az ember tragédiája Egri csillagok Ady Endre Bartók Béla József Attila Latinovits Zoltán

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” – Kultuszok Szent István, az á llamalap í tó (T) Mátyás, az igazságos (T, I, N) – a kolozsv á ri Mátyás-szobor (komplex → identitás) Bocskai és hajdúhagyomány (T, N) Bethlen Gábor – Erdély (T, I) Széchenyi és Kossuth (T, I, N, K) Görgey, az „áruló” (T, I, K)

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” – Identitás Magyar nyelv (Ádámtól-Évától a finnugor rokonságon át a sumerológiáig) (NY, I) Himnusz, Szózat (I, NY) Tót atyafiak (T, I) 100 tagú cigányzenekar (N) Kivándorlás – az emigráció emlékezethelyei (T, I, K) Népies – urbánus (I, T, K) Piros-fehér-zöld (T, N) Szent Korona, címer, Árpád-sávos zászló, turul (T, N)

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” – Vallás „nyakas kálvinista” (T, I, N) Debreceni Nagytemplom (komplex → trónfosztás) „pápista” (T, I, N) debreceni gályarab-emlékmű (T) – Magyarország és a nagyvilág Déli harangszó – „a kereszténység védőbástyája ” (T, I, N) Aranycsapat, 6:3 (T, I, K) Magyar Nobel-d í jasok (T, K) Rubik-kocka (T, K) Gulyás – Goulasch (N)

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” – Tájak (T, I, N) A lokális identitások emlékezeti helyei Tokaj „A magyar tenger”: a Balaton Budapest Hortobágy Kolozsvár „Pannon táj” Cívis