4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Advertisements

VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN JÚNIUS 2.
Zajszennyezés.
A vasúti közlekedési hálózat elemzése, közlekedési feltételek, szűk keresztmetszetek, fejlesztési irányok Előadó: Kövesdi Szilárd, GYSEV Zrt. Vezérigazgató.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Légi fuvarozáshoz kapcsolódó okmányok
A tercier és a kvaterner szektor
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Budapest, Előadó: Dr. Mihalik József
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
A győztesek felelőssége – Tájkép csata után
Logisztika vizsgafeladat
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések
Kombinált fuvarozások
Készítette: Dudás Gábor Kovács András Molnár Dániel
Megy a gőzös, megy a gőzös….
2009 Tehergépjárműves balesetek- Egy tanulmány tanulságai Pausz Ferenc Pausz Ferenc 2009.Október 20. Tököl 2009.Október 20. Tököl „Erős Pillérek-Javuló.
Nyíregyháza, szeptember 09.
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Első előadás: Bevezető,
Magyarország vasúthálózata a kezdetektől 1914-ig
M&T 4 esettanulmányok 1 Vasút - 1 Közlekedéstörténet – XIX.század Széchenyi hálózata, gabona, Adria Magánvasutak, telekpanamák, Baross, tarifarendszer.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Városi tömegközlekedés
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Katonai Műszaki Doktori Iskola A katonai közlekedési rendszertechnika helye, szerepe a katonai műszaki tudományokban Szűcs László CSc / Előadás: án.
ÁRUSZÁLLÍTÁSI ALAPFOGALMAK
megújuló hatósági felügyelete
a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt.
Galovicz Mihály, IH vezető
Lesku Miklós - polgármester Záhony Város
Lesku Miklós - polgármester Záhony város
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Logisztikai hálózat és folyosók
Magyarországi vezetékes szállítás fő vonalai
Zsibrita Mátyás – Fuvarozási módok Zsibrita Mátyás – március 20.
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
Vízi és vasúti szállítás
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
A közlekedés környezetvédelme 2+0f2cr. földön, vizen, levegőben.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Az Európai Unió Közlekedési politikája
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Közlekedés Gőzmozdony és tutaj.
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
Közlekedés és környezeti hatásai
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Budapest Turisztikai Marketingje Készítette : Romolhatatlan Norbert.
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
Közlekedési pályák víztelenítése III. rész
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
M1 – a kontinens első elektromos földalatti vasútja
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Hungarian Testing Board
Egységrakomány képző eszközök Készítette: Dávid István
Dr. Lakatos Péter, egyetemi docens
Magyarország infrastruktúrája
Előadás másolata:

4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer: A közlekedés személyek, áruk, hírek és információk helyváltoztatása [közlekedési rendszerek jegyzet] Személyek vagy tárgyak mozgása, melynek célja a közlekedési pályákon történő szállítás [wikipedia] Közlekedési rendszer: Közlekedési rendszer közlekedési pálya közlekedési pálya közlekedési jármű energia ellátási, hajtási rendszer kiszolgáló létesítmények szabályozás környezetvédelem támogatás Rohács Dániel Rohács Dániel

4. 2. Közlekedési pályák Közlekedési pálya: A térnek részben vagy egészben lehatárol része, ahol a helyváltoztatás végbemegy [közlekedési rendszerek jegyzet] Mindazon létesítmények összessége, melyek lehetővé teszik a közlekedési járművek (eszközök) közlekedését két adott földrajzi pont között [wikipedia] A közlekedés igényeinek levezetésére szolgáló létesítmény, rendszer Rohács Dániel

4.2. Közlekedési pályák (folyt.) Csoportosítás a kialakítás alapján Természetes pályák Légi közlekedés: légterek Vízi közlekedés: belvízi (folyók, tavak), tengerek az útvonal kitűzését szolgáló technikai elemekkel ellátott tér Mesterséges pályák Vasúti, közúti, csővezeték, drótkötélpályák, csatornák Közlekedési pályák Természetes Mesterséges - Vízi közlekedés - Légi közlekedés - Vízi közlekedés - Közúti közlekedés - Vasúti közlekedés - Városi közlekedés - Csővezetékes szállítás - Kötélpályás szállítás - Hírközlés informatika Rohács Dániel

4. 3. Közlekedési jármű Meghatározás: Formái funkciójuk alapján: A közlekedés helyváltoztatására szolgáló eszköz [közlekedési rendszerek jegyzet] Formái funkciójuk alapján: Személyszállító, Áruszállító, Vontató: önálló hajtóberendezés nélküli személy és áruszállító járművek továbbítását végzik (pl. vasúti motorkocsi, önjáró uszály) Különleges rendeltetésű: speciális feladatokat ellátó jármű, mely nagyrész a közlekedési főtevékenység kiszolgálásához kapcsolódik (pl. pályaépítő jármű) Rohács Dániel

4. 3. Közlekedési jármű (folyt.) Formái kialakításuk szerint: Vasúti: Személygépkocsik, tehergépkocsik, motorkocsik, mozdonyok Közúti: Személygépkocsik, motorkerékpárok, autóbuszok, trolibuszok, tehergépkocsik, kerékpárok, fogatott járművek Vízi: Belvízi hajók: személyhajók, áruszállító hajók, vontató- és tolóhajók Tengeri hajók: személyhajók, áruszállító hajók Légi: Hajtóművel rendelkező eszközök: Forgószárnyú eszközök: repülőgépek Merevszárnyú eszközök: helikopterek Hajtómű nélküli eszközök: Vitorlázó repülőgép, léghajó, hőléggömb kötélpályás Rohács Dániel

5.2. Vasúti közlekedés Kialakulása a Manchester-Liverpool gőzüzemű vasút átadásától számítható, 1830-tól Kezdetekben az egyes országok - a nemzeti iparra jellemző műszaki szabályozásokkal - külön-külön fejlesztik a vasútvonalakat A nemzeti vasúthálózatok összekapcsolása számos akadályba ütközött: Eltérő nyomvonalak: Európában általánosan a 1435 mm a meg-határozó, de pl. FÁK, Finnország 1524mm Eltérő villamosítási rendszerek: Egyenáramú (800, 1500, 3000V) Egyfázisú, váltakozó áramú Egyfázisú, váltakozó áramú ipari frekvenciájú Rohács Dániel

5.2. Vasúti közlekedés (folyt.) Transzeurópai vasútrendszer interoperabilitásának főbb feltételei: Villamosítási rendszer Mozdonyváltás a határátmeneteleken, ill. többáramrendszerű mozdony Infrastruktúra (vonalak) Járművek műszaki paraméterei Vasúti járművek: Személy és áruszállításra a személygépkocsik, tehergépkocsik, motorkocsik, mozdonyok halmazát általában vonatba rendezik, melyek szállítókapacitása messze meghaladja a közúti járművekét Tradicionális járművek: Sebességkorlát 160-200 km/h 100-600km-es távolságon belül biztosít kedvező eljutási lehetőséget (költség, idő tekintetében) Rohács Dániel

5.2. Vasúti közlekedés (folyt.) Gyorsforgalmú járművek: pl. német ICE, francia TGV (25 éves!!) Speciális – nagyobb sebességet megengedő – vonalvezetés Rohács Dániel

5.2. Vasúti közlekedés (folyt.) Gyorsforgalmú járművek: pl. német ICE, francia TGV (25 éves!!) Speciális – nagyobb sebességet megengedő – vonalvezetés Maximális TGV sebesség (világrekord 2007. Július 29): 575 km/h Pl. Lyon-Párizs 506 km, 1 óra 55 perc (1 megállóval) Sebességkorlát: 350 km/h (zajszennyezés miatt) 1 km vágány 40 millió EUR (kb. 4-5 km autópálya) 2015-re Budapestig tervezi megépíteni a Francia kormány Budapest-Bécs 50 perc, Budapest-Párizs 6 óra (vs. repülő cca. 5 óra 10 perc) 1000 km-ig kedvező eljutási lehetőséget ad (költség, idő) Rohács Dániel

5.2. Vasúti közlekedés (folyt.) Előnyei: Nagy tömegű, közepes és nagy távolságú személy és áruszállítás Gazdaságos és környezetkímélő üzem A kombinált áruszállítás fő hordozója Iparvágány esetén átrakás nélküli forgalom lebonyolítása Hátránya: Szállítási színvonal növelése csak jelentős beruházásokkal, és élőmunka ráfordítással lehetséges Iparvágány nélkül gyűjtő és terítőfuvarozás szükséges Hatóságilag szabályozott díjszabás, korlátozott versenyképesség Rohács Dániel