Hosszabb és nehezebb tehervonatok Európában KBSZ konferencia 2014.05.07. Budapest Molnár László nemzetközi szakértő MÁV ZRT ÜFI molnar6l@mav.hu
Piaci igények Optimalizálni a fuvaroztatók költségeit A nagyobb európai szolgáltatók képesek egyes viszonylatokban elegendő elegy biztosítására Kiválasztott viszonylatokban ki kell próbálni Ez a legegyszerűbb módja a költségek csökkentésének és a kapacitás növelésének Európában elsősorban az intermodális fuvarozás a célpiac Piaci igények
Járulékos hatások Pozitív hatások Költség, befektetés Pályavasút: Növeli a szűk kapacitást Vállalkozó Vasút: Hatékonyabb erőforrás felhasználás Csökkenő fajlagos költségek Nagyobb forgalom Pályavasút: Pálya alkalmassá tétele Kevesebb pályahasználati díj Fenntartási költség nő Vállalkozó Vasút: Növekvő rendezési költség Mozdonyok felszerelése Járulékos hatások
Nemzetközi példák Ország Max. vonathosz Max. elegytömeg Viszonylatok hossza Ausztrália 3.750 m 29.500 t 1.000 km Kanada 4.300 m 21.000 t elterjedt Kína 2.720 m 21.600 t 653 km Oroszország 2.000 m 12.000 t India 1.500 m 15.000 t 1.839 km Dél Afrika 4.000 m 41.000 t 860 km USA 5.600 m 10.000 t Nemzetközi példák
Kulcstényezők A mozdonyok teljesítménye illetve száma a vonatokban A kapcsolókészülékek és a kocsiszekrények erőssége A légfékezést biztosító kompresszorok teljesítménye, fékrendszerek Az útvonalon fekvő állomások leghosszabb vonatfogadó kitérő vágányainak a hossza (az esetleges előzések, keresztezések miatt) Kulcstényezők
Európai háttér EU 1315 és 1316/2013 határozatai Célkitűzések 2050-re Vonathossz TEN-T 740 méter Célkitűzések 2050-re CO2 kibocsájtás – 60% 300 km-nél hosszabb fuvarok több mint 50%-a vasút, belvíz (nyolcszoros növekedést jelenthet) 9 multimodális korridor megalakítása EP elutasította az 1500 méterre való növelést Európai háttér
Szükséges előfeltételek a bevezetéshez Az infrastruktúra alkalmassá tétele Vonatdinamikai feltételek meghatározása Vonat hosszirányú kinyúlása elemzése Biztosítóberendezések alkalmassága A biztonsági szint nem csökkenhet Közlekedési hatóság engedélye Specifikus forgalmi szabályozás Hálózati Üzletszabályzat átdolgozása Menetrendi és üzemirányítási megfontolások Szükséges előfeltételek a bevezetéshez
Különleges feltételek Németországban 835 méteres vonatokra Maximum 84 vagon és 2 plusz mozdony Fékszázalék megemelése Lassan működő fékezésű vonatban nem lehet „G” fék A vonatbefolyásoló berendezést ki kell kapcsolni az induló állomáson Menetközbeni mozdony- vagy mozdonyvezető váltás esetén a sebesség a következő váltókörzet végéig nem haladhatja meg a 40 km/h-t Csak előzetesen engedélyezett típusú mozdonyok továbbíthatják a vonatot Különleges feltételek Németországban 835 méteres vonatokra
Túlhosszú vonatok Magyarországon E2 sz. Utasítás előírásai szerint 600 méternél hosszabb vonatok esetében Max 80 km/h sebesség 500 méter felett fék 5-17% emelés 600-700 méter között az első 5 kocsi max. 100 méter hosszban „T” állásban a vonatnem váltó 700-800 méter esetén minden kocsi vonatnem váltója „T” állásban Vonalirányító előzetes engedélye Légveszteség max. 1perc/1 bar Túlhosszú vonatok Magyarországon
Marathon projekt Tesztek 1500 méteres vonatokkal Két 750 méteres vonat összekapcsolása saját mozdonyaikkal A középen lévő mozdony távirányítással működik (egy mozdonyvezető) Kombinált forgalom termináltól-terminálig Nagy európai távolságokra rendezés nélkül Egyszerű rendszer, minden mozdonyon alkalmazható kiegészítő felszerelések http://www.dailymotion.com/video/x19yc2d_train-marathon-le-train- le-plus-long-de-france-1500-metres_travel Marathon projekt
Biztonsági megfontolások Fékezés Gyorsan vagy lassan működő fékek Honnan fékezzünk Jelentős időkülönbség a fékek működésében Vészfékezés ívben Általános fékúttávolság A fékezés hatékonysága nem csökkenhet Csökkentett fékezett tömeg figyelembevétele No-ban „T” -5%, „P” -20% A vonat kinyúlása, összehúzódása No-ban max. 84 vagon. Térközök hossza (ETCS max. 4095 m) 200 méteres biztonsági távolság(50-150) Útátjárók kérdése Hidak terhelhetősége Téves irányítás kérdése Biztonsági megfontolások
Levont következtetések Összehangolt változások szükségesek a VV és PV részéről Alapos előkészítés szükséges Csak kiválasztott viszonylatok Piaci potenciál alapos elemzése A gördülő állomány fejlesztése Win-Win megoldás biztosítása Tesztvonatok leközlekedtetése Levont következtetések
Köszönöm a figyelmet!