K ÖZIGAZGATÁSI REFORMOK A KORMÁNYZÁS JELES NAPJAI MPTT éves vándorgyűlése 2013. Május 30-31, Kolozsvár Pálné Kovács Ilona, PTE BTK Politikai Tanulmányok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A lakosság gazdasági várakozásai GKI Fogyasztói Bizalmi Index Mérők Klubja május 30. Udvardi Attila Kutatásvezető GKI Gazdaságkutató Zrt.
Advertisements

Korrupció az igazságszolgáltatásban és a bűnmegelőzésben Állami szereplők és a korrupció „Kormányzati válaszok” Sántha György, dr. IRM Miniszteri Kabinet.
A Duna-Tisza közi hátság vízgazdálkodás-fejlesztése a fenntartható vízügyi politika alapelvei szerint Dr. Madarassy László c. docens BME Vízépítési és.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Munkanélküli fiatalok: egy hátrahagyott generáció
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
MTA Regionális Kutatások Központja A HATALOM TÉRBELI MEGOSZTÁSÁNAK DILEMMÁI Regionális reform-forgatókönyvek Pálné Kovács Ilona, MTA Regionális Kutatások.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Brüsszel milyen messze van
A gondnoksággal kapcsolatos szemléletváltás az új Polgári Törvénykönyv cselekvőképességi szabályaiban Kovács Melinda Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
Csanády András (KIM-KFSTF)
10. 5 A rendszerváltozás tartalma és következményei (pl
Magyarország potenciális vegetációmodellje Eszköz a természetes növényzet lehetséges változásának felmérésére tájhasználat-változás esetén Somodi Imelda,
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Hallgatói mobilitás a Debreceni Egyetemen.
MTA Regionális Kutatások Központja Urban-regime Pécsett Pálné Kovács Ilona PTE BTK, MTA RKK.
Adódhat-e új lehetőség Magyarország számára az európai együttműködésből? Lóránt Károly Sopron, Közgazdász klub március 1.
Nyelvtanárok szemléletbeli paradigmaváltása Győr, október.26 Rusznak Karolina Dr. Végvári Valentyina PTE BTK Szláv Filológia Tanszék Pécsi Orosz.
Társadalom – politika – média Komplex digitális tananyag- és taneszköz- fejlesztés a társadalomtudományi képzés számára (TÁMOP /1/A )
A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság tevékenysége Horváth Gyula.
Közszolgáltatás-szervezés és regionalizmus Budapest térségében Készítette: dr. Kovács Róbert Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A kormányzati munka minősége és számon- kérhetősége – az energiaszektor mint politikai mumus dr. Matos Zoltán XI. Vezérigazgató Találkozó április.
1 Béres Attila, osztályvezető, Elemzési és Kontrolling Osztály, Koordinációs IH, NFÜ Budapest, május 6. A monitoring és az értékelés kapcsolata.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program ( ) folyamatos és félidei értékelése Tájékoztató a évi értékelési tevékenységről a Monitoring.
Szervezetfejlesztési Program ÁROP November 12. Teljesítménymenedzsment fejlesztési módszertan Előadó: Tóth Dorottya.
E RASMUS PROGRAM A K ÖZIGAZGATÁS - TUDOMÁNYI K ARON A 2013/2014. TANÉVBEN BÍRÓ GÁBOR ISTVÁN DÉKÁNI HIVATAL, NEMZETKÖZI ÜGYEK.
Fiatalok az új magyar demokráciában a politikai magatartás és részvétel aspektusából Készítette: Kovács Tamás PTE BTK Politikai Tanulmányok Tanszék MA.
Témavezető: Pálné Kovács Ilona DSc egyetemi tanár Készítette: Gyimesi Péter PTE-BTK Politikai Tanulmányok Tanszéke Politikatudomány (MA) szak, II. évfolyam.
Összehasonlító elemzés egyes külföldi választási reformok tapasztalatairól, társadalmi, politikai költségeiről Keil András OTDK április 16.
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
Magyarország 2020 Intézményi reformok. A stratégiai-alkalmazott kutatás jelentősége (tudományos paradigmaváltás) 1. EU távlati „tervezés-kényszer” – előrelátható.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Nyers Rezső, az „új mechanizmus” egyik legjelentősebb ösztönzője
Egészségügy, magánegészségügy, biztosításügy makrogazdasági szempontjai Prof. Dr. Bod Péter Ákos, tanszékvezető egyetemi tanár Gazdaságpolitikai Tanszék,
A közfeladatok ellátásának nehézségeiről. Társadalmi célok üzleti módszerek.
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
Leonardo program keretében szerzett brüsszeli tapasztalatok Varga Marianna GYMS Megyei Önkormányzat, EINKO GYMS Megyei Önkormányzat, EINKO Nyugat-dunántúli.
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
Régió, megye, járás (kistérség): múlt- jelen- jövő Pálné Kovács Ilona MTA KRTK, Regionális Kutatások Intézete Pécs,
1 ANDOR László az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosa „Az Európai Unió jövője” konferencia.
BIZTONSÁGPOLITIKAI KURZUS 2003/2004 II. FÉLÉV VÁLSÁGKEZELÉS TÓTH LÁSZLÓ MSC HADMÉRNÖK EZREDES SZEGED BIZTONSÁGPOLITIKAI KÖZPONT ELNÖKE.
A pécsi EKF a magyar politikai diszkurzív térben Dr. Tarrósy István, egyetemi adjunktus, PTE BTK Politikai Tanulmányok Tanszék MTA PAB, december.
Pólustól a fővárosig Civilek a fejlesztési projektekben Glied Viktor PTE BTK Politikai Tanulmányok Tanszék.
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
Bevezető gondolatok a II. MAKE konferenciához Fertő Imre MAKE május 3.
Érettségi eredmények május-június. 13. A – Emelt szint.
AZ UNIÓS TAGÁLLAMOK IDŐARÁNYOS ABSZORPCIÓS TELJESÍTMÉNYE BUDAPEST JABLONSZKY GYÖRGY.
Útfüggőség és területi reformok Magyarországon Magyary Konferencia. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Június 12.
ÉRDEKEL ???. Időpont: május 6-8 Helyszín: Kolozsvár (Kolozsvár-Alsóvárosi Református Gyülekezet) Téma: SZEXUALITÁS SZEX or WHAT? MOTTÓ: A szex nem válasz.
„Globális biztonsági kihívások – közép-európai szerepvállalások” Nemzetközi társadalomtudományi konferencia Pécs, Európa Ház/International House – 2006.
Önértékelés - életpálya - változó kompetenciák
MTA Regionális Kutatások Központja Középszintű reform és/vagy területi léptékváltás Pálné Kovács Ilona
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Közigazgatási technológia E-kormányzat. E-kormányzat jelentősége Kormányzási reform Közigazgatási modernizáció Közszféra fejlődése.
Dr. Illésné Dr. Kovács Mária Borbás Emese
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Európai Társadalmi Jelentés 2008 Műhelybeszélgetés Oktatás május 30.
Csehország területi beosztásának rendszere Készítette: Jablonszky Ábel Földrajz BSc
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK ONLINE MARKETING MULTIKULTURÁLIS ASPEKTUSAINAK FELTÁRÁSA MULTIKULTURALITÁS A XXI. SZÁZADBAN TUDOMÁNYOS KONFERENCIA
Európai és regionális integrációs folyamatok magyar szemszögből
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Fordulatok után / fordulatok előtt
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Helyi jóléti politika és teljesítmény menedzsment Dr. Kovács Róbert
Előadás másolata:

K ÖZIGAZGATÁSI REFORMOK A KORMÁNYZÁS JELES NAPJAI MPTT éves vándorgyűlése Május 30-31, Kolozsvár Pálné Kovács Ilona, PTE BTK Politikai Tanulmányok Tanszék

T ÉMAVÁLASZTÁS A reformok egymásba érnek, nem „jeles napok” Az irány cikk-cakkos Az eredmények értékelése elmarad Minden reform megrázkódtatás a kormányzati rendszer ( s persze az érintettek) számára Értjük-e, mi, miért történik?

A REFORMOK KÜLSŐ MOTIVÁCIÓJA : A KORMÁNYZÁS SZÁMÍT Neoliberalizmus- NPM „hagyatéka” a kormányzással szembeni elvárások standardizálása A kormányzási modellek, politikai értékek helyett (mellett) a teljesítmény értékelése Az ország teljesítménye és kormányzása közötti összefüggés (Világbank-Kaufmann, UN, OECD, Bertelsmann, EU) Indikátorok (<300)

A REFORMOK BELSŐ MOTIVÁCIÓI Rendszerbe épített tanulás, alkalmazkodás (közpolitika tudománya) pl. német, francia, angolszász, skandináv országok Mintakövetés, forrásabszorpció (kelet-közép- európai országok) Belső politikai feszültségek, verseny kezelésének eszköze- mediterrán Mindenütt hat a politikai környezet (szavazatmaximalizálás, népszerűtlenség kerülése, 2007, Levin)

R EFORMOK TÍPUSAI Gyökeres, sokkszerű vs. kislépéses (Lindblom) inkrementalista Iniciáló vs. válaszoló Totális vs. részleges Funkcionális vs. strukturális Sikeres vs. sikertelen Bottom up-top down

R EFORMOK ÉS A TUDOMÁNY A tudomány mozgatja, szolgálja, értékeli (nem mindegy, hogy milyen szervezeti, szektorális helyzetből, és „intellektuális modell szerint, Wallace, 2007) A szakmai és politikai szempontok soha nem fedik egymást A tudomány inkább a diagnózissal és ideál tipikus javaslatokkal foglalkozik A politika a célok kijelölésével A folyamat megtervezése elhanyagolt mindkét oldalról (vannak kivételek: pl. Németország, kísérletek Skandináviában, szakirodalmi tételek, de inkább public policy, NPM jellegűek)

D ECENTRALIZÁCIÓ ÉS „ JÓ ” KORMÁNYZÁS ( DECENTRALIZÁCIÓS REFORMOK ) Decentralizáció közgazdasági elméletei (Oates, Tiebout, spill over, public choice, laboratórium föderalizmus, fiskális föd. stb.) Később jelenik meg a kritériumok között: glokalizáció, regionalizmus Gazdasági (teljesítmény, versenyképesség) és demokrácia szempontok együttesen (UN, 2007) Kevés és ellentmondásos empirikus evidencia (Saito, 2011) Mégis a decentralizáció elsősorban demokrácia (hatalommegosztási, legitimációs) kritérium (Gold Report, 2008, UN Habitat, 2007 )

T ERÜLETI REFORMOK Divatos, ahogy a közpolitikákat az időbeliség után/mellett a tér egyre inkább áthatja- place- based policy, rescaling Jellemzően strukturális (integratív) Jellemzően hatalom újraosztási, decentralizációs célú Egyik legkomplexebb reform-típus, az amúgy is a komplexitással küzdő közpolitikában

D ECENTRALIZÁCIÓ, MINT POLITIKAI ÉRTÉK Ö NKORMÁNYZATI AUTONÓMIA - FELFOGÁSOK Közösségi gyökerek, helyi felhatalmazás- polgárközelség Demokrácia iskolája Hatalommegosztási dimenzió Többszintű kormányzás Szubszidiaritás, horizontalizmus Konfliktus konténer/pufferzóna „Helyi állam” Szolgáltatás-szervező üzem Maga a probléma

D ECENTRALIZÁCÓ – MINT HATÉKONY KORMÁNYZÁSI „ TECHNOLÓGIA ”, Új intézményi közgazdaságtan, public choice: költség-hatékonysági, méretgazdaságossági megfontolások (közszolgáltatások, gazdaságfejlesztés): „governance matters”, Közpolitikai elemzések tudománya (de nem politikamentes, Stone): holizmus, következmények, hasznosság, demokrácia (Nelson, 2003) Mérési törekvések Decentralizációs index

D ECENTRALIZÁCIÓ ÉRTÉKELÉSEK / ELŐNYÖK VS. HÁTRÁNYOK 1993, Begg 2002, Linder 2004, Barlow 2009, Müller, decentr.index +Több információ +Célzottabb policy +Helyi erőforrások mozgósítása +Helyi mozgástér +Jobb alkalmazkodás +Egészséges verseny +Helyi választás lehetősége +Flexibilitás +Elszámoltathat óság +Legitimáció, részvétel +Identitás, bizalom +Hatékony forrásallokáció - Méretgazdasá- gosság, infláció, államadósság ( Saito, 2011 ) - Méltányosság - Szakértelem Korrupció (Treisman, 2007)

OTKA K (A DECENTRALIZÁCIÓ BIZTOSÍTÉKAI M AGYARORSZÁGON ) Értékkötöttség: európai kihívás+útfüggőség+ideológiai akcentusok, kormányzati pozíció)- H1. a mintaválasztás és az útfüggőség paradoxona Szakmai megalapozottság: milyen szempontokat, kik és hogyan érvényesítettek H2. többnyire hiányzott vagy részleges volt Kontextualitás: függő (politikai kultúra, kormányzási környezet) és független (térszerkezet, gazdasági- társadalmi, kulturális feltételek) változók: H3. a célok inkompatibilitása Reformkapacitás: szervezeti, személyi, eljárási feltételek H4. tervezetlenség, erős ellenállási pontok, nem stabil politikai akarat

A KORMÁNYOK ÖNSZÁNTUKBÓL RITKÁN DECENTRALIZÁLNAK Azonosítani kell a mozgatóerőket (nem a kormány, nem a pártok, nem a központi szint) Azonosítani kell a vétópontokat (bürokrácia, kliensek, pozícióikban veszélyeztetettek, Knill 1999) Erősíteni a reformkapacitásokat ( tudomány, közpolitika elemző háttér, szervezetbe-folyamatba épített reformok, tanulási képesség) Gyűjteni, értékelni a decentralizáció/centralizáció közvetlen következményeit „Átpolitizálni” a területi reformokat- eladni a polgár számára Nem csak igazgatástudományi, hanem politikatudományi kihívások, nagy az adósság!