„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 A kerettantervek és implementációjuk szakmai támogatása Bánkuti Zsuzsa.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Kerettanterv – helyi tanterv.
Advertisements

Nyolcosztályos nyílt nap Batthyány Lajos Gimnázium
A Nat és a kerettantervek
Stratégiai lépések a köznevelési intézményekben
Aktualitások a szakképzésben
Miért volt szükség a NAT megújítására?
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A megőrizve változtatás jegyében A történelem kerettantervek (2012)
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Osztályfőnöki helyi tanterv
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
A Nemzeti alaptanterv változásai
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
Tantervtípusok; NAT-ok
Informatika tanítása ea.
A tartalmi szabályzók módosítása a közoktatásban
Közgazdaság szakmacsoport
Az OKNT-adhoc bizottság kerettanterve „Természettudományt mindenkinek” 2009.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
A testnevelési tanterv.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
A nevelési-oktatási program előzményei
A kerettantervek implementációja
2012. szeptember 6. Zalaegerszeg
A kerettantervek fejlesztése
A NAT és a megújuló tanárképzés rendszere
A NAT és a kerettantervek
TÁMOP /08/1 vizsgaanyag Támogatható tevékenységek: A kompetencia alapú oktatás implementációja A hátrányos helyzetű és SNI-s tanulók esélyegyenlőségének.
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Beiskolázási tájékoztató Batthyány Lajos Gimnázium
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Csipp-csepp, egy csepp – Ritmus az életünkben Papp Leonóra.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Kovács Október Budapest, február.
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Néder Katalin Ökoiskolai nevelési-oktatási program fejlesztése.
Dr. Kaposi József Főigazgató Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
Köszöntjük Kedves Vendégeinket a MOB Sportiskolai programjának
Az alsó tagozatos kerettantervekről
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az új Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek
NAT 11/2012. (VI.4.) 66. sz. kormányrendelet A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról A pedagógiai program módosítása.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Természettudományos tudásképváltozás és a természetismeret Makádi Mariann.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
A tartalmi szabályozás hazai változásai ( )
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
NÓGRÁD MEGYEI VÁCI MIHÁLY GIMNÁZIUM
Előadás másolata:

„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A kerettantervek és implementációjuk szakmai támogatása Bánkuti Zsuzsa – Lukács Judit Hajdúszoboszló, október 10.

„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Az előadás vázlata A kerettanterv-készítés folyamata Kutatás – Tartalmi szabályozás vizsgálata – Jelenleg akkreditált kerettantervek elemzése – Az iskolák adaptációs és implementációs gyakorlata A köznevelési törvény és a NAT vonatkozó rendelkezéseinek feldolgozása Az új kerettantervek koncepciójának, struktúrájának kialakítása Kerettantervek kidolgozása – Első változat elkészítése (munkacsoportokban) – Fejlesztési területek – nevelési célok, kulcskompetenciák konkretizálása – Lektorálás – Véglegesítés – szerkesztés Az elkészült kerettantervek felépítése

„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A kerettantervek elemzése – következtetések 3 A kerettanterv legyen egységes, áttekinthető, amelynek a megvalósulását a kerettantervírók különböző eszközökkel való támogatása erősítheti. A részletes, de lényegre törő célhierarchia segíti az iskolai felhasználást. A célhierarchia részeként értelmezhető a NAT által megjelölt kulcskompetenciák és (kiemelt) fejlesztési követelmények minél gyakorlatorientáltabb értelmezése a kerettantervben. A tantervi követelmény (fejlesztési feladat/fejlesztési követelmény) fogalmának pontos definiálása szükséges, hisz a kerettantervírók csak így készíthetik el egységes szemléletben a kerettanterveket.

„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A kerettantervek elemzése – következtetések 4 A differenciálás lehetőségét a kerettantervek különböző módon és változatos eszközökkel biztosíthatják (pl. alternatívák megjelenítése az órakeretekre, tananyag-variációk lehetőségének biztosítása, változatos módszertani és értékelési eljárások ajánlása). Fontos a kerettanterv adaptálhatósága, hogy mind tartalmában, mind formájában segítse a felhasználást (pl. ajánlás az óratervek több változatára).

„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A NAT (110/2012. Korm. rend.) szerint Az egyes iskolatípusokban és oktatási szakaszokban a kerettantervek rögzítik – a nevelés-oktatás céljait, – a tantárgyi rendszert, – az egyes tantárgyak témaköreit, tartalmát, – a tantárgyak egy vagy két évfolyamonkénti követelményeit, – a tantárgyközi tudás- és képességterületek fejlesztésének feladatait, – a követelmények teljesítéséhez rendelkezésre álló kötelező, továbbá az ajánlott időkeretet.

„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A NAT (110/2012. Korm. rend.) szerint A NAT meghatározza a kerettanterv/ekkel szemben támasztott követelményeket: – értékrendszerük tükrözi a Nemzeti alaptantervben meghatározott közös értékeket; – biztosítják az adott pedagógiai szakaszt lezáró vizsgák követelményeire való felkészítést, felkészülést; – azonosítható – koherens és indokolt – szaktudományi és tantárgy-pedagógiai tudományos világképet, műveltségképet közvetítenek; – segítik a differenciált tanulást, a kiemelt figyelmet igénylő gyermekekkel való foglalkozást; – kijelölik mind a kiemelt, mind az egyes műveltségi területekhez rendelt fejlesztési feladatokat; – továbbfejleszthetők, adaptálhatók.

„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP /

Célok, feladatok Fejlesztési területek – nevelési célok Kulcskompetenciák, kompetenciafejlesztés Egységesség és differenciálás Tantárgyak és óraszámok Tantárgyi kerettantervek Az egyes kerettantervek felépítése

„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A tantárgyi kerettantervek szerkezete Tematikai egység/ Fejlesztési cél A tematikai egység – az adott tantárgyi terület sajátosságaitól függően – lehet konkrét téma: pl. Relációk, függvények, sorozatok, de képességterület is: pl. Szóbeli szövegek megértése és alkotása; Gondolkodási, megismerési módszerek. A tevékenységre épülő műveltségterületek tantárgyaiban a tematikai egységek fejlesztési célként jelennek meg. Órakeret Előzetes tudás A témakör elsajátításához, azaz sikeres tanításához és tanulásához szükséges kulcsfogalmak, ismeretelemek, szabályok, képességek megnevezése a témakör sajátosságainak megfelelően. Nevelési, fejlesztési célok Az adott tematikai egység tanítási-tanulási folyamatában hangsúlyos, kiemelt fejlesztési feladatok megnevezése az adott két évfolyamonként meghatározott sajátos tantárgyi fejlesztési célok, feladatok alapján. Követelmények – Ismeretek/fejlesztési követelményekKapcsolódási pontok A tematikai egység tartalmi elemeinek és/vagy fejlesztési feladatainak megjelenítése a tematikai egység sajátosságainak megfelelően (a cella két oszlopra is bontható, ha a tantárgy vagy a tematikai egység sajátosságai ezt indokolják). Tantárgyak, konkrét tudáselemekkel részletezve. Kulcsfogalmak/ fogalmak A tematikai egységben előforduló kulcsfogalmak, illetve a fogalmi gondolkodás fejlesztéséhez szükséges fogalmi műveltség összetevőinek jelzése. A fejlesztés várt eredményei a két évfolyamos ciklus végén Az adott ciklus végén (az adott tantárgyban) elvárható legfontosabb tudás- és képességelemek.

„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Tantárgyak és óraszámok az 1–4. évfolyamon Tantárgyak1. évf.2. évf.3. évf.4. évf. Magyar nyelv és irodalom7766 Idegen nyelvek2 Matematika4444 Erkölcstan1111 Környezetismeret1111 Ének-zene2222 Vizuális kultúra2222 Technika, életvitel és gyakorlat1111 Testnevelés és sport5555 Szabadon tervezhető órakeret2233 Rendelkezésre álló órakeret25 27

„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Tantárgyak és óraszámok az 5–8. évfolyamon Tantárgyak 5. évf. 6. évf. 7. évf. 8. évf. Magyar nyelv és irodalom4434 Idegen nyelv3333 Matematika4333 Erkölcstan1111 Tört., társ. és államp. Ismeretek 2222 Természetismeret22 Fizika 21 Kémia 12 Biológia – egészségtan 21 Tantárgyak 5. évf. 6. évf. 7. évf. 8. évf. Földrajz 12 Ének-zene1111 Dráma és tánc / Hon- és népismeret 1 Vizuális kultúra1111 Informatika 111 Technika, életvitel és gyakorlat 111 Testnevelés és sport5555 Osztályfőnöki óra1111 Szabadon tervezhető órakeret 2333 Rendelkezésre álló órakeret28 31

„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Tantárgyak és óraszámok a 4 évfolyamos gimnáziumban Tantárgyak 9. évf. 10. évf. 11. évf. 12. évf. Magyar nyelv és irodalom 4444 I. Idegen nyelv 3333 II. Idegen nyelv 3333 Matematika 3333 Etika 1 Tört., társ. és államp. ismeretek 2233 Fizika 222 Kémia 22 Biológia – egészségtan 222 Földrajz 22 Tantárgyak 9. évf. 10. évf. 11. évf. 12. évf. Ének-zene 11 Vizuális kultúra 11 Dráma és tánc / Mozgóképk. és médiaism.. 1 Művészetek 22 Informatika 11 Technika, életvitel és gyakorlat 1 Testnevelés és sport 5555 Osztályfőnöki 1111 Szabadon tervezhető órakeret 4468 Rendelkezésre álló órakeret

„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Tantárgyak és óraszámok a szakközépiskolában Tantárgyak 9. évf. 10. évf. 11. évf. 12. évf. Magyar nyelv és irodalom4444 Idegen nyelvek3333 Matematika3333 Etika 1 Tört., társ. és államp. ismeretek 2233 Fizika221 Kémia21 Biológia – egészségtan 221 Földrajz21 Szakmai tárgyak67811 Művészetek* 1 Informatika1 Testnevelés5555 Osztályfőnöki1111 Szabadon tervezhető órakeret 4444 Rendelkezésre álló órakeret

„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Tervek a bevezetés segítéséhez Módszertani ajánlások, segédletek kidolgozása a belépő évfolyamokon, kés ő bbiekben a többi évfolyamra is Új tantárgyakhoz, pl. erkölcstan, természettudományos gyakorlatok Új tartalmak feldolgozásához, pl. a fejlesztési területek, nevelési célok megvalósításához IKT-eszközök, informatikai módszerek használatának támogatása Új tantárgyi tartalmakhoz, megközelítési módokhoz A mindennapi testneveléshez