Társadalmi és állampolgári nevelés-oktatás a szakiskolákban finanszírozásának támogatására c. projekt Demokratikus értékeket támogató képzőprogramok tapasztalata.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egymásért fordítsuk meg a napot!. Célok •a fogyatékos emberek elfogadottságának növelése érdekében: ▫integrált események szervezése, ▫a fogyatékos emberek.
Advertisements

Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
A Hallgatói Mentorprogram működése
„Ezt egy életen át kell játszani”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
SZOMSZÉDVÁRAK A határ menti településközi együttműködéshez szükséges kompetenciák fejlesztése a Nyugat-Pannon Eurégióban.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Pénziskola Az Unghváry László Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser „Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a pedagógusképzésben” EKF HEFOP/2006/3.3.2 pályázat.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
SZAKKÉPZÉSI SZAKMAI NAPOK Farkas Olga ÁLLAMPOLGÁRI KOMPETENCIÁK ÉS GAZDASÁG Kutatástól a felhasználásig Szakképzés és gazdaság.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
TANÁR-TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAM
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
"Új látásmód" érzékenység, innováció és közös tanulás a látássérült emberek munkaerő-piaci re/integrációjáért TAMOP /
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Kompetensek lettünk? június 27..
A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása TÁMOP /2-2F A projekt az Európai Unió támogatásával,
Az EDUCOOP-projekt szakmai programja
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Pedagógus-továbbképzések hasznosulása
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Mottó „A tanítvány nem pohár, amelyet meg kell tölteni, hanem fáklya, melyet lángra kell lobbantani.” (I. Tamm)
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe a felsőoktatási állampolgári nevelésben Kocsis Mihály.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
AJÁNLÁSOK AZ AKTÍV ÉS FELELŐS ÁLLAMPOLGÁRSÁGRA NEVELÉS STRATÉGIÁJÁHOZ A Stratégia készítő bizottság tagjai: Falus Katalin Galambos Rita Kende Ágnes Mihály.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A Calderoni Program helye és szerepe a HEFOP-ban Záró-konferencia március 27. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Telefon:
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
CALDERONI PROGRAM HEFOP K /1.0 A PROGRAM CÉLJA, FELADATAI ÉS SZEREPE AZ ÚMFT-BEN március 4. IV. Calderoni Informatika Kerekasztal,
FELKÉSZÍTÉS AZ ORSZÁGGYŰLÉSI VÁLASZTÁSOKRA Down Alapítvány Az Értelmi Fogyatékosok Fejlődését Szolgáló Magyar Down Alapítvány TÁMOGATOTT ÜGYINTÉZÉS 1145.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Tiéd a pálya” avagy amit a pályaorinentációról, pályaválasztásról.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
FÖKIR Integrált Elektronikus Közoktatási Információs Rendszer
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Szakiskolai fejlesztési program
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Szociális kompetencia
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Társadalmi és állampolgári nevelés-oktatás a szakiskolákban finanszírozásának támogatására c. projekt Demokratikus értékeket támogató képzőprogramok tapasztalata

A képzőprogramok lebonyolításának a megszervezése SZTE JGYPK Szakképzési Központ, február Hat térségi integrált szakképzési központ kiválasztása: 1. Savaria TISZK - Szombathely 2. Kecskeméti TISZK Kht. - Kecskemét 3. Egri TISZK Kht. - Eger 4. Belvárosi TISZK – Budapest 5. Pannon TISZK – Pécs Mester Szakképzés-Szervezési Nonprofit Kft. - Szeged Képzésben résztvevő szakképző iskolák tantestületeinek kiválasztása, kapcsolattartás a tantestületekkel

SZTE JGYPK Szakképzési Központ, február „Demokratikus iskolavezetés a gyakorlatban” című képzőprogram elektronikus tananyagának elkészítése, fejlesztése „Demokratikus értékek és attitűdök” képzőprogram elektronikus tananyagának elkészítése, fejlesztése Attitűd vizsgálat, e-learning képzések visszajelző vizsgálat mérőeszközök elkészítése

SZTE JGYPK Szakképzési Központ, OFI E-learning Portál február 23-március 13. A „Demokratikus iskolavezetés a gyakorlatban” című képzőprogram teljes körű lebonyolítása a képzők körében Az elektronikus portál tesztelése a képzők körében Elektronikus tanulási-attitűd vizsgálat a képzők körében

SZTE JGYPK Szakképzési Központ, OFI E-learning Portál február 23-március 8. „Demokratikus értékek és attitűdök” képz ő program teljes körű lebonyolítása felsőfokú szakképzési hallgatók körében Az elektronikus portál tesztelése a hallgatók körében Elektronikus tanulási-attitűd vizsgálat a hallgatók körében

6 TISZK, OFI E-learning Portál február 23-március 13. „Demokratikus iskolavezetés a gyakorlatban” című képzőprogram teljes körű lebonyolítása pedagógusok körében március „Demokratikus értékek és attitűdök” képzőprogram teljes körű lebonyolítása a szakképzésben résztvevő tanulók körében Az elektronikus portál tesztelése a pedagógusok, a tanulók körében Elektronikus tanulási-attitűd vizsgálat

SZTE JGYPK Szakképzési Központ, március Képzések tesztelése, eredmények feldolgozása, javaslattétel megfogalmazása a fejlesztő programok módosítására Fejlesztő program módosítása a tesztelés eredményeinek tükrében Tanulmány készítése a képzések tapasztalatairól, eredményeiről és javaslattétel a program kiterjesztésére széles körben.

E-tananyagok kialakítása Kialakított e-képzőprogramok: „Demokratikus iskolavezetés a gyakorlatban” képzők képzése, 30 óra, e-teszt „Demokratikus iskolavezetés a gyakorlatban” szakiskolák vezetői és tantestületei számára, 30 óra, e-teszt „Demokratikus értékek és attitűdök” képzőprogram szakképző iskolákban tanuló diákok számára, 10 óra, e-teszt „Demokratikus értékek és attitűdök” képzőprogram szakképző iskolákban tanuló diákok számára, 20 óra, e-teszt „Demokratikus értékek és attitűdök” képzőprogram szakképző iskolákban tanuló diákok számára, 30 óra, e-teszt Visszajelző lap: Társadalmi és állampolgári nevelés-oktatás a szakiskolákban

A tartalom kialakítása, a tananyag strukturálása az állampolgári dimenziók mentén történt: Politikai és jogi dimenzió Társadalmi dimenzió Gazdasági dimenzió Kulturális dimenzió

Az e-képzőprogramok általános célja, hogy a célcsoportokban tudatosuljon az, hogy: Miért fontos az egyének és a közösségek jó kapcsolata (kölcsönös függés). Miért fontos a gazdasági ismeret és készség (gazdasági műveltség). Miért fontos a jogok ismerete és a kötelességek teljesítése. Mi a választás lényege intézményi szinttől a társadalmi szintig (politikai műveltség). A kultúra szerepe a működő demokráciában (műveltség és kulturáltság).

Az e-képzőprogramok alkalmazási célja, hogy az igényt és érdeklődést felkeltsék a téma iránt. A képzőprogramok elve, hogy a demokratizálódási folyamatban ugyanolyan élményeket és tapasztalatokat szerezzenek a szakképző intézmények vezetői, tantestületei és diákjai. Ennek érdekében azonos szemléletű képzőprogramok kerültek kidolgozásra szakiskolai vezetők, tanárok és diákok számára. Fő hangsúlyok: az aktív állampolgári magatartással és a gazdasági műveltséggel kapcsolatos képességek fejlesztése. A tananyagok szellemisége támogatja az aktív és felelős állampolgárságra nevelés nemzeti stratégia megvalósulását a közoktatási intézményekben zajló munka és a felsőfokú szakképzés keretei között.

Vizsgálat tárgya: Elektronikus portál tesztelése, e-részmintánként. Tanulási attitűd vizsgálat e-részmintánként, e-tartalom és e-módszer vonatkozásban. Kritérium: (1) az e-képzőprogramot elfogadják és jónak ítéljék meg legalább 60 %-ban; (2) legalább egy olyan dolgot nevezzenek meg, amit az e-teszt után másként látnak, amivel szembesültek, vagy amire eddig nem gondoltak, ami újat jelentett. E-tananyag jósága az állampolgári dimenziók mentén, e- részmintánként.

Jó a képzőprogram, ha rávilágított arra, hogy: miért fontos a jogi és politikai műveltség ahhoz, hogy működjön a demokrácia; miért fontos az egyének és a közösségek jó kapcsolata ahhoz, hogy működjön a demokrácia; miért fontos a gazdasági ismeret és készség ahhoz, hogy működjön a demokrácia; az írás, az olvasás, az idegen nyelvek ismerete (szélesebb értelemben a kultúra) a demokratikus állampolgárságra nevelés alapvető feltétele.

E-részminták összehasonlítása. A személyes jelenlétet kívánó (N=309) és az e- képzőprogramok hatékonyságának összehasonlítása a tartalom és a módszer szempontjából a Szegedi Tudományegyetem Pedagógusképző Kar Szakképzési, Továbbképzési és Távoktatási Központjában zajló képzésekben résztvevők körében.

A tesztelés eredményeinek a kiértékelése Az e-képzésbe beiratkozott résztvevők száma Az e-képzőprogramról visszajelzést adó részminták létszámadatai DiákokTanárokKépzők DiákokTanárokKépzők A tartalom érdeklődésfelkeltő jellege A foglalkozás módszerének hatékonysága

P=0,04 P=0,048

Az Egyetértek és Nagymértékben egyetértek (4 vagy 5) válaszok aránya a diákok és tanárok körében DiákokTanárok A foglalkozás rávilágított arra, hogy …. … miért fontos a jogi és politikai műveltség ahhoz, hogy működjön a demokrácia. 65,6%83,3% … miért fontos az egyének és közösségek jó kapcsolata ahhoz, hogy működjön a demokrácia. 72,1%90,3% …miért fontos a gazdasági ismeret és készség ahhoz, hogy működjön a demokrácia. 58,4%73,8% … az írás, az olvasás, az idegen nyelvek ismerete a demokratikus állampolgárságra nevelés alapvető feltétele. 73,5%83,3%

A személyes jelenlétet kívánó képzőprogramok vissza- jelzései ugyan nem sokkal, de kedvezőbbek voltak. A személyes jelenlétet kívánó tanóra jellemzői: Az Állampolgári tudatosság – felelős jövőépítés című, személyes jelenlétet kívánó tanórát 2008 tavaszán teszteltük (N=309), és a hallgatói visszajelzések alapján javítottuk. A tanóra segíti az elmozdulást az elméleti modellhez képest a legsürgősebb beavatkozást igénylő területeken. Átfogó célja az állampolgári tudatosság növelése és a figyelem ráirányítása a felelős jövőépítés jelentőségére.

Fókuszai: választás lényege a működő demokráciában; anyagi és szociális jólét a jövőkép tükrében; szervezeti élethez fűződő társas kapcsolatok; agresszió nélküli konfliktuskezelés. A nagy pedagógiai és pszichológiai iskolák bevált, alternatív módszereit alkalmazza. Dominál a csoportmunka nyílt, plenáris vitával. A feladatok tudatosítják az aktív és felelős állampolgári léttel kapcsolatos személyes és közös érdeket. Jellemző a támogató és a szokásosnál magasabb bizalomszintű légkör. Alkalmazási cél az igény és érdeklődés felkeltése a téma iránt.

A tanóra jóságának két kritériuma volt: Az egyik, hogy az óra végén mindenki legalább egy új momentumot nevezzen meg, ami motivációs erővel hatott. A másik, hogy a diákok az órát elfogadják, és „jónak” ítéljék meg. A hallgatói vélemények messze meghaladták a vártakat, pozitív irányban. A tartalmát 94 %-ban 10 fokozatú skálán 8-as és 9-es értékre, a módszert 9-es és 10-es értékre becsülték.

Az eredmények tükrében az e-képzőprogramok előnyei: Rövidebb idő alatt több személy részesülhet a képzésben, Lebonyolítása gazdaságosabb, Kevesebb élőmunkát kíván a képzőprogramok szervezése, Az infrastrukturális feltételek az E-learning portálra és a számítógépekre korlátozódnak, A tanítási-tanulási folyamatban használt tesztek megoldásai tetszés szerint ismételhetők.

Hátrányok: A személyes jelenlét, a tapasztalati tanulás és az interaktív műhelymunka előnyeit nem pótolhatja a számítógép, A tanár nem tud reagálni az „itt és most” történtekre, így azok lélektani hatásait nem lehet kihasználni.

Ajánlások megfogalmazása az e-tananyagok módosítására Határozottan kedvezőnek ítélhető meg a képzőprogramok azon elve, hogy a demokratizálódási folyamatban ugyanolyan élményeket és tapasztalatokat szerezzenek a szakképző intézmények vezetői, tantestületei és diákjai. Ennek szellemében az alábbi javasolt módosítások kívánatosak, hogy megjelenjenek a különböző szintű képzőprogramokban:

A tananyagok szerkezete világosabban kövesse az állampolgári dimenziókat, az állampolgári dimenziók és a tananyagok tagolása nagyobb harmonizációt mutasson! A tananyagok jobban tudatosítsák az állampolgári dimenziók összefüggéseit! A szakképzés profiljához illeszkedően a tananyagokban nagyobb hangsúlyt kapjon a gazdasági dimenzió, ebből következően célirányosabban törekedjen a gazdasági műveltséghez köthető képességek fej- lesztésére. Kívánatos, hogy a tananyagok nagyobb mértékben hang- súlyozzák a személyes felelősségvállalás fontosságát a fejlődési folyamatban!

Köszönet a projekt lebonyolításában és a bemutató összeállításában nyújtott segítségért az SZTE JGYPK Szakképzési Központ munkatársainak: Döbör András (projektvezetés) Lengyel Sándorné (adminisztráció) Tóth Károly (kapcsolattartás, rendezvényszervezés) D. Fizel Natasa (e-tananyagfejlesztés) Vedelek Tamás (e-tananyagfejlesztés) Farkas Olga, Kinyó László (értékelés, elemzés)

Köszönöm a figyelmet!