A vezetésről.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZOLGÁLTATÁS VEZETÉS SAJÁTOSSÁGAI
Advertisements

A kölcsönös befolyásolás

A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
Rizikó magatartások népegészségügyi és lokális közösségi hatásai, kompetenciák és kommunikáció (érvelés-film)
Család – munka Dr. Ternovszky Ferenc.
(A vezető magatartása, stílusa)
Csoport munka.
A humán erőforrás jövőbeni kihívásai
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
EMPOWERMENT Az alkalmazottak felhatalmazása
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Humánkineziológia szak
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
A nevelés stílusa.
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A tanulók társas helyzete az iskolában
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Vezetés és Szervezetfejlesztés előadás
3. előadás.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
6. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Vezetés – Vezetési Stílusok
Egyéni döntések a szervezetben
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A kulturális intelligencia
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
szakmérnök hallgatók számára
Az iskolai csoportok sajátosságai
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Tanuló szervezet.
A háború és a modern fegyveres erő
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A pedagógus.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3. KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A munkával való elégedettség
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Neveléslélektan Debrecen
Vezetői hatékonyság, vezetési stílus
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
PROJEKTMENEDZSMENT Szabó Mária
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
SZOLGÁLTATÁS VEZETÉS SAJÁTOSSÁGAI
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Vezetéselmélet, rendezvény szervezés készítette: Petrika Ibolya
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

A vezetésről

A vezetés kérdésével kapcsolatos nézetek Személyiség-elméletek Vezetésistílus-elméletek Függőségi elméletek (Handy, 1986, 27.old.)

Személyiség-elméletek Az egyén fontosabb, mint a helyzet Amennyiben sikerül megtalálnunk az eredményes vezetők megkülönböztető személyiségjegyeit, megoldottuk a vezetés problémáját Különböző vizsgálatok eltérő eredményekhez vezettek  a sikerhez vezető személyiségjegyek az adott helyzettől függően változhatnak (Handy, 1986, 27.old.)

Gyakrabban előforduló „hasznos” személyiségjegyek Intelligencia: átlagon felüli, de nem zseni Kezdeményezőkészség Magabiztosság Helikoptertényező Jó egészség Lelkesedés Kapcsolatkészség Bátorság (Handy, 1986, 27-28.old.)

A sikeres művezető tulajdonságai Intelligencia Képzettség Speciális vagy műszaki tudás, kézügyesség vagy testi erő Tapintat Energia Határozottság Becsületesség Ítélőképesség Egészség (Taylor, 1983, 89-91. old)

A személyiség-elméletek bírálata Elérhetetlen eszménykép Túl sok a kivétel Az első 3 „hasznos” személyiségjegy szükséges, de nem elégséges feltétel A személyiségjegyek meghatározása homályos (Handy, 1986, 28.old.)

Vezetésistílus-elméletek Az alkalmazottak olyan vezetőknél dolgoznak keményebben, akik meghatározott vezetési stílust alkalmaznak Autokratikus-Demokratikus dimenzió Strukturáló-Támogató vezetési stílus (Handy, 1986, 28-29.old.)

A támogató vezetési stílus Növeli az alkalmazottak elégedettségét Csökkenti a fluktuációt és a panaszokat Csökkenti a csoportközi konfliktusokat A beosztottak által kívánt stílus (Handy, 1986, 29.old.)

Ellenérvek: Nem szükségképpen eredményez nagyobb termelékenységet Ismétlődő vagy rutin feladatoknál rövid távon a feladatokat pontosan kiosztó vezetési stílus eredményesebb Egyes emberek jobban szeretik, ha irányítják őket (Handy, 1986, 29-30.old.)

Függőségi elméletek Figyelembe veszik a vezetési helyzetekben jelentkező egyéb változókat is: A feladatot A munkacsoportot A vezető csoporton belüli helyzetét (Handy, 1986, 30.old.)

Fiedler elmélete Szempontok: A vezető és csoportja közötti kapcsolat A feladat jellege A konkrét utasításokkal dolgozó (feladatorientált) vezetési stílus akkor a leghatékonyabb, ha a körülmények a vezetés szempontjábül nagyon kedvezőek vagy nagyon kedvezőtlenek Átmeneti helyzetekben inkább a kapcsolatorientált vezetési stílus a sikeres (Handy, 1986, 30.old., Bakacsi, 2001, 200 old. )

Kedvező helyzet: A vezetőt szereti a csoport és bízik benne Az elvégzendő feladatot világosan megfogalmazták és érthetően közölték a csoporttal A vezető jelentős hatalmat élvez a csoportban (Handy, 1986, 30.old.)

Az optimális illeszkedés 4 befolyásoló tényező-csoport: Maga a vezető A beosztottak A feladat A környezet Helyes vezetési stílus nem létezik, a vezetés akkor a legeredményesebb, ha létrejön az első 3 tényező optimális illeszkedése Merev-rugalmas skálán értékelik a tényezőket (Handy, 1986, 31-32.old.)

A vezető magatartását befolyásoló tényezők Értékrend A beosztottak iránti bizalom Megszokás Saját munkájának az értékelése A bizonyosság igénye A stressz tolerálásának mértéke Életkor (Handy, 1986, 32-33. old.)

A beosztottak magatartását befolyásoló tényezők Saját intelligenciájuk és szaktudásuk értékelése A csoport és a vezető közötti pszichológiai szerződés Érdeklődés a probléma iránt A konkrét utasítások iránti igény A csoport múltbeli tapasztalata Kulturális tényezők (Handy, 1986, 33. old.)

A feladat Jellege Az időtényező Bonyolultság A hibák következményeinek súlyossága Fontosság (Handy, 1986, 33-34. old.)

A környezet A vezető hatalmi helyzete, befolyása a szervezetben A vezető és a csoport kapcsolata A szervezeti normák A szerkezeti felépítés és működés A beosztottak sokfélesége (Handy, 1986, 35. old.)

A vezetés alapvető dimenziói Támogatás Az interakciók elősegítése A cél hangsúlyozása A munka elősegítése (Handy, 1986, 36. old.)

A vezető mint közvetítő és példakép Nagyköveti feladat Példakép-szerep (Handy, 1986, 37-38. old.)

A hatalom A hatalom viszonylagossága A hatalom egyensúlya A hatalom hatóköre (Handy, 1986, 40. old.)

A hatalom forrásai Jutalmazás Pozíció Szaktudás Személyiség ereje Negatív hatalom (Handy, 1986, 41-45. old.)

A befolyásolás módszerei Erőszak Szabályok és eljárások Kölcsönös juttatások Meggyőzés Ökológia Fizikai környezet Pszichológiai és szociológiai környezet (Handy, 1986, 45-52. old.)

Az egyén válasza a befolyásolásra Elfogadás Azonosulás Internalizálás (Handy, 1986, 52-55. old.)

Bibliográfia Handy, Ch. B (1986): Szervezetek irányítása a változó világban, Mezőgazdasági Kiadó, Budapest Bakacsi, Gy. (2001): Szervezeti magatartás és vezetés, KJK, Budapest