A vezetésről
A vezetés kérdésével kapcsolatos nézetek Személyiség-elméletek Vezetésistílus-elméletek Függőségi elméletek (Handy, 1986, 27.old.)
Személyiség-elméletek Az egyén fontosabb, mint a helyzet Amennyiben sikerül megtalálnunk az eredményes vezetők megkülönböztető személyiségjegyeit, megoldottuk a vezetés problémáját Különböző vizsgálatok eltérő eredményekhez vezettek a sikerhez vezető személyiségjegyek az adott helyzettől függően változhatnak (Handy, 1986, 27.old.)
Gyakrabban előforduló „hasznos” személyiségjegyek Intelligencia: átlagon felüli, de nem zseni Kezdeményezőkészség Magabiztosság Helikoptertényező Jó egészség Lelkesedés Kapcsolatkészség Bátorság (Handy, 1986, 27-28.old.)
A sikeres művezető tulajdonságai Intelligencia Képzettség Speciális vagy műszaki tudás, kézügyesség vagy testi erő Tapintat Energia Határozottság Becsületesség Ítélőképesség Egészség (Taylor, 1983, 89-91. old)
A személyiség-elméletek bírálata Elérhetetlen eszménykép Túl sok a kivétel Az első 3 „hasznos” személyiségjegy szükséges, de nem elégséges feltétel A személyiségjegyek meghatározása homályos (Handy, 1986, 28.old.)
Vezetésistílus-elméletek Az alkalmazottak olyan vezetőknél dolgoznak keményebben, akik meghatározott vezetési stílust alkalmaznak Autokratikus-Demokratikus dimenzió Strukturáló-Támogató vezetési stílus (Handy, 1986, 28-29.old.)
A támogató vezetési stílus Növeli az alkalmazottak elégedettségét Csökkenti a fluktuációt és a panaszokat Csökkenti a csoportközi konfliktusokat A beosztottak által kívánt stílus (Handy, 1986, 29.old.)
Ellenérvek: Nem szükségképpen eredményez nagyobb termelékenységet Ismétlődő vagy rutin feladatoknál rövid távon a feladatokat pontosan kiosztó vezetési stílus eredményesebb Egyes emberek jobban szeretik, ha irányítják őket (Handy, 1986, 29-30.old.)
Függőségi elméletek Figyelembe veszik a vezetési helyzetekben jelentkező egyéb változókat is: A feladatot A munkacsoportot A vezető csoporton belüli helyzetét (Handy, 1986, 30.old.)
Fiedler elmélete Szempontok: A vezető és csoportja közötti kapcsolat A feladat jellege A konkrét utasításokkal dolgozó (feladatorientált) vezetési stílus akkor a leghatékonyabb, ha a körülmények a vezetés szempontjábül nagyon kedvezőek vagy nagyon kedvezőtlenek Átmeneti helyzetekben inkább a kapcsolatorientált vezetési stílus a sikeres (Handy, 1986, 30.old., Bakacsi, 2001, 200 old. )
Kedvező helyzet: A vezetőt szereti a csoport és bízik benne Az elvégzendő feladatot világosan megfogalmazták és érthetően közölték a csoporttal A vezető jelentős hatalmat élvez a csoportban (Handy, 1986, 30.old.)
Az optimális illeszkedés 4 befolyásoló tényező-csoport: Maga a vezető A beosztottak A feladat A környezet Helyes vezetési stílus nem létezik, a vezetés akkor a legeredményesebb, ha létrejön az első 3 tényező optimális illeszkedése Merev-rugalmas skálán értékelik a tényezőket (Handy, 1986, 31-32.old.)
A vezető magatartását befolyásoló tényezők Értékrend A beosztottak iránti bizalom Megszokás Saját munkájának az értékelése A bizonyosság igénye A stressz tolerálásának mértéke Életkor (Handy, 1986, 32-33. old.)
A beosztottak magatartását befolyásoló tényezők Saját intelligenciájuk és szaktudásuk értékelése A csoport és a vezető közötti pszichológiai szerződés Érdeklődés a probléma iránt A konkrét utasítások iránti igény A csoport múltbeli tapasztalata Kulturális tényezők (Handy, 1986, 33. old.)
A feladat Jellege Az időtényező Bonyolultság A hibák következményeinek súlyossága Fontosság (Handy, 1986, 33-34. old.)
A környezet A vezető hatalmi helyzete, befolyása a szervezetben A vezető és a csoport kapcsolata A szervezeti normák A szerkezeti felépítés és működés A beosztottak sokfélesége (Handy, 1986, 35. old.)
A vezetés alapvető dimenziói Támogatás Az interakciók elősegítése A cél hangsúlyozása A munka elősegítése (Handy, 1986, 36. old.)
A vezető mint közvetítő és példakép Nagyköveti feladat Példakép-szerep (Handy, 1986, 37-38. old.)
A hatalom A hatalom viszonylagossága A hatalom egyensúlya A hatalom hatóköre (Handy, 1986, 40. old.)
A hatalom forrásai Jutalmazás Pozíció Szaktudás Személyiség ereje Negatív hatalom (Handy, 1986, 41-45. old.)
A befolyásolás módszerei Erőszak Szabályok és eljárások Kölcsönös juttatások Meggyőzés Ökológia Fizikai környezet Pszichológiai és szociológiai környezet (Handy, 1986, 45-52. old.)
Az egyén válasza a befolyásolásra Elfogadás Azonosulás Internalizálás (Handy, 1986, 52-55. old.)
Bibliográfia Handy, Ch. B (1986): Szervezetek irányítása a változó világban, Mezőgazdasági Kiadó, Budapest Bakacsi, Gy. (2001): Szervezeti magatartás és vezetés, KJK, Budapest