E BERHARD J ÜNGEL (1934- ) TEOLÓGIAI NÉZETEI „A mi Ratzingerünk”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ezért senki se kérkedjék az emberekkel. Hisz minden a tietek: Pál, Apolló, Kéfás, a világ, az élet, a halál, a jelenvalók, az eljövendők: minden a tietek.
Advertisements

Az Élet Igéje április.
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Krisztus uralma alatt élni 1. András hadművelet Johan Lukasse írása nyomán Megváltóm és Királyom.
2009.jún. 19 – jún. 10. Ebben az időben az egyház a papokra emlékezik. Június 19.-e Jézus Szívének ünnepe, amikor a papokért is imádkozunk világszerte:
A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.
Advent 4. vasárnapja Advent két szálon fut: várakozunk a Messiás születésének a minden évben való megünneplésére, és próbálunk felkészülni a lelkünkben.
Húsvét az élet ünnepe.
Várna i Péter március. „… hogy Ő szolgáljon” (Mt 20,28)
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Ádventi ráhangoló gondolatok
Isten misztériumának előzetes kérdése
Keresztény tanítás Jézus Krisztusról
Zene és Liturgia?!.
Az Istenről való beszéd lehetőségei Thomas Mann József és testvérei című regényében.
Készítette: Mike Martin Témavezető: Dr. Kovács Ábrahám
Fordulópontok a millennium értelmezésében Nagy Zsófia Sola Scriptura Teológiai Főiskola.
Úton böjtben.
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
Életige október.
Bevezetés a pszichológiába
Nagyböjt első hete.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Az Isten országában Annyi-annyi hely van, Mind befér, kit fed a vér. Én is bent vagyok már Krisztus vére árán, Elkísér utamon a fény. Az Isten országában.
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
ISTEN hozott köztünk!.
Edward Sapir ( ).
A boldogság is kegyelemből fakad
DR. habil, Dr. Dr. VASS CSABA
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
A TÉKOZLÓ FIÚ (Ötödik lecke) A döntés. Hogyan jutunk el a keskeny útra? Isten szentsége miatt lehetetlen, hogy a bűnnel közösségben legyünk mivel ez Isten.
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
Az élet igéje december „Ám azoknak, akik befogadták, hatalmat adott, hogy Isten gyermekeivé legyenek.” (Jn 1,12).
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Mi a gyülekezet? Mi a célom? Bibliai gyülekezetplántálás
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
A megtérés fogalma. Mk 1:14-15 Miután Jánost fogságba vetették, elment Jézus Galileába, és így hirdette az Isten evangéliumát: "Betelt az idő, és elközelített.
Az Élet Igéje május „… Krisztus nevében kérünk: engesztelődjetek ki az Istennel!” (2Kor 5,20)
Az Élet Igéje augusztus.
Az élet igéje Az élet igéje január január.
Az Élet Igéje október.
Az Élet Igéje február „Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” (Róm 8,14).
EDWARD CORNELIUS FLORENTIUS ALFONSUS SCHILLEBEECKX ( ) TEOLÓGIÁJA.
Az Élet Igéje január A világ sok részén január 18. és 25. között tartják az imahetet a keresztények egységéért, más helyeken Pünkösdre teszik ezt.
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
 1904-ben született a kanadai Quebec tartományban Buckinghamban  Szerény körülmények, vallásos édesanya  15 évesen súlyos betegség- kórházi tartózkodás.
Református istentisztelet 2015 január 11 vasárnap.
Jöjj, ha éhes vagy.
István király és a magyar keresztyén egyház kezdetei.
AZ IGEHIRDETŐ ÉS GYÜLEKEZETE Pápa - DRA Steinbach József - I. Teológiai alapelvek a prédikáció és a gyülekezet kapcsolatában - II. Homiletikai.
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
A. Az „Ige” kifejezés. János evangélista Jézus Krisztusról mint az „Igéről” ír: - a görög szövegben a Logosz szó szerepel. János a görög filozófiából veszi.
Jézus életének főbb eseményei és tanításának legfontosabb elemei
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
JÉZUS ISTENSÉGÉBE VETTET HIT ALAPJAI
Kérdések az alkalom előtt
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
I. A KIJELENTÉS Isten szól magáról.
A) Jézus Krisztus személye
A teremtő és gondviselő Atya
V. A Szentháromság Isten
VIII. A Szentlélek Isten
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
7. Parancsolat „Ne paráználkodj!”.
Előadás másolata:

E BERHARD J ÜNGEL (1934- ) TEOLÓGIAI NÉZETEI „A mi Ratzingerünk”

J ÜNGEL ÉLETÉNEK FONTOSABB ADATAI Szül dec.5 Magdeburg- nem vallásos családból Az NDK körülményei között nőtt fel (szigorú sztálinista típusú diktatúra) teológiai tanulmányokba kezd az Evangéliumi Egyház Naumburg an der Saale-i Szemináriumában Egyházi Főiskola Kelet Berlinben Basel, Zürich (illegálisan Karl Barth, Gerhard Ebeling és Martin Heidegger tanítványa) teológiai abszolutórium doktorálás „Paulus und Jesus” a disszertáció címe lelkésszé szentelik

A „Sprachenkonvikt” vezetője Kelet Berlinben, előbb az Újszövetség majd a Dogmatika professzora A Zürichi Egyetem Rendszeres Teológia és Dogmatörténet professzora Tübingeni Egyetem professzora a Rendszeres Teológiai és Vallásfilozófiai Tanszéken, a Hermeneutikai Intézet vezetője Jüngel Professor emeritus lesz Richard von Weizsäcker: „A Jüngel, ő a mi Ratzingerünk”

F ONTOSABB MŰVEI Paulus und Jesus Die Ursprung der Analogie bei Parmanides und Heraklit 1965-Gottes Sein ist im Werden. Verantwortliche Rede vom Sein Gottes bei Karl Barth, eine Paraphrase 1977-Gott als Geheimnis der Welt. Zur Begründung der Theologie des Gekreuzigten im Streit zwischen Theismus und Atheismus Wertlose Wahrheit. Zur Identität und Relevanz des christlichen Glaubens 1998-Das Evangelium von der Rechtfertigung des Gottlosen als Zentrum des christlichen Glaubens

J ÜNGEL TEOLÓGIAI NÉZETEI Disszertációja: páli megigazulástan és a szinoptikusok teológiájának kutatása Közös a két tanítás nyelvi jellege- „nyelvi esemény” (Sprachereignis) A gondolatot Ernst Fuchs-tól kölcsönzi A szóban megtörténik az esemény IGE Az IGE a közös alap, melyben a dogmatika és egzegézis széttartó szálai egybefutnak

Gottes Sein ist im Werden Barth istentanának parafrázisa „Isten számunkra megnyilatkozó léte” = „Isten önmagában való léte” Isten- kontingencia- végesség- szenvedés Kérdés: Miképpen szenvedhet Isten ebben az elgondolásban

G OTT ALS G EHEIMNIS DER W ELT „Isten, mint a világ titka” Az istentan máig leghatásosabb nagymonográfiája Két alapvonal: A. Istenismeret és emberi szubjektum megismerési kategóriái B. Isten tulajdonságai és trinitárius tette Következtetés: Isten = „Titok”

K RISZTOLÓGIA Kulcsszó az azonosulás Isten a kereszten szenvedő Jézussal azonosítja önmagát Immanens és ökonomikus Szentháromság közötti különbségtétel erősen jelentkezik Atya LélekFiú Immanens Opera ad intra Ökonomikus Opera ad extra

Az ún. újkalcedoni tanítás, amely Krisztus kettős természetére vonatkoztatva azt a kérdést taglalja, hogy a két természet önálló, vagy nem önálló lényeg szerint létezik. Az újkalcedoniak felfogásában csak a Szentháromság önálló hüposztázis szerint létező, de a személyek a Trinitáshoz viszonyítva enhüposztatikusan léteznek Anhüposztázia- önálló lényeg szerinti lét Enhüposztázia- A két természet szoros összetartozása (Bizánci Leontinosz). Jézus már az anyaméhben is, mint a testet öltött Logosz létezett

Jézus „léte az Isten uralmát hirdető tettben” volt Jézus Léte EnhüposztátikusAnhüposztátikus Jézus a Logosz létmódjában jelenik meg történetileg Isten országának hirdetése által jelentkezik történetileg

I STENTAN Isten- szenvedés- halál Isten a halát is beemeli önön létébe úgy, hogy aza lét egy sajátos formája lesz Isten legbelső létének lényege a szeretet Isten: ÖNMEGVALÓSÍTÁS AZ ÖNMEGTAGADÁS SZABAD TETTÉBEN Isten Önmegvalósítás Kereszt= Isten önmegtagadás önmegvalósítása Önmegtagadás

A NTROPOLÓGIA Krisztológikus antropológia Krisztus a mi helyünkön és TELJESSÉGGEL a mi helyünkön Ez kötelez a cselekvésre A „dignitas aliena”= Az ember méltóságát ISTEN SZEMÉLYT MEGIGAZÍTÓ IGÉJE adja

T HEOLOGIA N ATURALIS Barth tanítványaként nem vallja a természeti teológiát, de a TERMÉSZET TEOLÓGIÁJÁT igen Különbségtétel: A.) VALÓSÁG B.) LEHETŐSÉG A természet, nem az empirikus valóság, hanem a lehetőség, ami benne rejlik A Kijelentés „kritikus komparastivusza” a természetet új fénybe állítja

T HEOLOGIA N ATURALIS Hagyományos nézet Természet Kijelentés Jüngel felfogása Természet Kijelentés Értelmezési kulcs

NYELVELMÉLET- T EOLÓGIAI NY ELVHASZNÁLAT Létezik-e a teológiának saját nyelve? Jüngel előíró és nem leíró Ellentétben áll az angolszász nyelvfilozófia nézeteivel Wittgenstein: szójátékok elvét nem alkalmazza ISTENRŐL VALÓ BESZÉD= emberileg strukturált rendszer ISTENRŐL VALÓ BESZÉD = nem Isten teremtése Emberi alkotásként metaforákat és analógiákat használ

A teológia nyelve nem merev rendszer- „léte” a beszélés folyamatában „lesz” Isten léte a leszben... Példázatok: Mindkettő együtt van jelen Jézus beszédeiben Elsődleges valóságtartalom Másodlagos valóságtartalom

Isten a világ TITKA olyan értelemben, hogy nem egy néma titok, hanem egy kijelentett, a Jézus szavaiban nyilvánvalóvá lett titok, a minket megszólító Isten TETTE és TITKA ISTEN TETT TITOK Emberi nyelvhasználat ezt a titkot próbálja a tettekből megfogalmazhatóan megragadni