Digitális eszközök és források a tanórán Országos informatikai mérés Hunya Márta Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Fejlesztési és Innovációs Központ
A mérés körülményei Országos online felmérés a Sulinet portálon, május 1991 igazgató, 3718 tanár 2784 informatikáért is felelős igazgatóhelyettes vagy rendszergazda Nem reprezentatív minta: a kitöltő tanárok digitális írástudók Az SDT-monitorhoz kapcsolódó bázisévi mérés
Évfolyamok reprezentációja
Elvárások a tanárok szerint
Attitűdök - fontosság Miért fontos, hogy a diákok megbarátkozzanak az informatikai kultúrával és a digitális munkamódszerekkel? IgazgatóTanár Mert a tanulást (is) szolgálják84%85,5% Mert motiválóak, szívesen dolgoznak így a tanulók81,7%80,6% Mert így könnyebben megszerzik a szükséges információkat77,4%72,4% Mert így könnyebben eligazodnak az információs társadalomban77,1%73,5% Mert így az iskola közelebb kerül a környező valósághoz71,5%30,7% Mert így könnyebben találnak megfelelő szórakozást70,9%31,5% Mert tanulási képesség fejlődést (is) szolgálják59,3%57,8% Mert felkészítenek a munkahelyeken elvárt munkamódszerekre58,6%55,1% Mert így könnyebben kielégíthetik érdeklődésüket53,9%55,3%
Attitűdök - veszélyek Ellenőrizetlen információkat használnak fel a tanulók91,2%87,9% Csökken a szóbeli kommunikáció szerepe88,8%86,3% Romlik a nyelvi kifejezőképességük82,5%81,4% Nem tanulnak meg szépen írni77,4%73,3% Virtuális világban élnek a valóság helyett76,8%73,5% Kevesebb társas kapcsolatot létesítenek70,2%69,7% Elidegeníti egymástól a tanulókat67,9%66,2% Ki vannak szolgáltatva a rossz szándékú idegeneknek66,8%65,7% Beszűkíti az érdeklődésüket55,4%59,8% Munka és tanulás helyett kész anyagokat „szereznek”3,7%84,6%
Felkészülés az iskolában
Adminisztráció az iskolában
Órai tanári tevékenységek Nem > 5 gyakran A tanulók tesztelése (mérés- értékelés) 39,3%17,3%11,5%21,9%10,0% Feladatok/megoldások kivetítése54,9%13,6%8,4%14,6%8,6% Multimédiahasználat magyarázat közben (pl. CD-ROM) 54,3%16,2%9,9%13,2%6,4% Internet-használat magyarázat közben 53,9%15,4%8,6%15,3%6,7% SDT-használat magyarázat során79,0%10,0%5,6%4,5%0,9% Prezentáció (PowerPoint)54,5%17,2%9,5%12,7%6,1%
Újszerű eszközök Nem > 5 gyakran Aktív (számítógéphez kapcsolt) tábla használata 92,6%3,0%1,5%2,0%1,0% Valamilyen virtuális tanulási környezet használata 95,9%2,2%0,8%0,9%0,3% Tanulásfelügyeleti menedzsment rendszer használata 97,2%1,0%0,5%0,6%0,7%
Tanulók IKT-használata az órán Feladatlapok, tesztek megoldása –Tanár által készített (nem: 61,4%; gyakran: 4,2%) –Kész tesztek, gyakorló feladatok (nem: 51,5%, gyakran: 5,3%) Digitális tananyagok használata –CD / DVD (nem: 46,3%, gyakran: 3,7%) –Hálózatos programok (nem: 80,9%, gyakran: 1,9%) –Iskolában fejlesztett tananyagok (nem: 87,3%, gyakran: 1,3%) –SDT (nem: 82%, gyakran: 0,6%)
Információkeresés az órán
Szokatlanabb munkaformák
Digitális kommunikáció órán
Tantárgyankénti tanulói IKT- használat az órán
Az SDT használatának gyakorisága
Az SDT-ben található hasznos anyagok (saját tantárgy) Sok: 1,3% Jó néhány: 6,8% Néhány: 28,8% Nincsenek: 9,5% Nem tudja: 32,9%
SDT tantárgyankénti látogatottsága - tanárok
Az IKT integrációja BECTA az IKT része egy átfogó iskolafejlesztési programnak, az iskolavezetés gondoskodik arról, hogy a tanárok és az iskola adminisztratív munkatársai is jól kezeljék ezeket az eszközöket, a dolgozók és a tanulók elmondhatják véleményüket a fejlesztésről, és az iskola használ egy olyan adminisztrációs rendszert, amely a működést segíti.
Ajánlások Fontos, hogy a felmérés ismétlődjék, valóban kövesse a folyamatok alakulását, és befolyással legyen a szükséges döntésekre. –Minőségi módszertani képzések számának növelése –Mentor rendszer kialakítása –A jó gyakorlat terjesztése (bemutató órák, videók, kézikönyv) Alakítsuk ki az iskolák önértékelési rendszerét, és ehhez kapcsolódjon egy minősítő és támogató rendszer is Akár a fejlesztések rovására is meg kell történnie az SDT-ben található anyagok revíziójának, és a rendszert barátságosabbá kell tenni A korszerű pedagógiai alapelveknek érvényesülniük kell a tartalom és rendszerfejlesztés minden fázisában, már kiíráskor is
Köszönöm a figyelmet! Hunya Márta