Digitális eszközök és források a tanórán Országos informatikai mérés 2006. Hunya Márta Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Fejlesztési és Innovációs Központ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
SDT-monitor Informatikai eszközök alkalmazása a tanulási folyamatban – 1. év febr. 6. – május 23.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Pályázati adatok: Projekt címe: „ A pedagógiai módszertani reformot támogató informatikai infrastruktúra fejlesztése Békéscsaba iskoláiban” Azonosító:
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Dobbantó program. Kik vesznek benne részt? Országosan 15 iskola Tervezett: 22.
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
2.3 alszekció: Korszerű kommunikációs és információs eszközök alkalmazása az oktatásban Kárpáti Andrea, ELTE TTK
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
JÓ GYAKORLATOK AZ IKT ISKOLAI ALKALMAZÁSÁBAN
IKT projektek a közoktatásban
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Az IKT-eszközök alkalmazásának és fejlesztésének pedagógiai támogatottsága évfolyam OKI-kutatás-fejlesztési projekt.
Hunya Márta módszertani szakértő
SDT-monitor Informatikai eszközök alkalmazása a tanulási folyamatban Budapest, febr. 6.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
„Intelligens iskola megvalósulása a Kaposvári Egyetem Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban” author A pedagógiai, módszertani reformot támogató informatikai.
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
A pedagógusok valós igényei, a digitális tananyagfejlesztés aspektusai Eger, október 12.
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Előadó: Komjáthy Zoltán Oktatási Hivatal
ELEMÉR Informatikai eszközök az iskolafejlesztés szolgálatában Egressy Géniusz tehetségnap Budapest, április 7. TÁMOP /
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Merre tovább? Tapasztalatok a kétszintű latin nyelvi érettségiről.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Teljesítményértékelés a pedagógiai intézményekben
Az IKT-metria mérőeszköz
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Kompetensek lettünk? június 27..
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS eLEMÉR Projektkonferencia –2010. okt. 21. Leövey Gimnázium, Budapest.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A Calderoni projekt az OFI szakmai tevékenységében Calderoni Taneszköz-információs és Oktatástechnológiai Központ Kőrösné Mikis Márta Budapest, április.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
TIOK IKT – összefoglaló Nagy Regina Sulinet Programiroda tartalomfejlesztési szakértő.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Tanulói laptop használata a tanítási órákon
Az új köznevelési rendszer jellemzői és várható eredményei
Információs és Kommunikációs Technológiák
Informatikai eszközök a tanórán
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
Barcsák Marianna KPSZTI
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Nemzeti Köznevelési Portál
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
A digitális kompetencia fejlesztése
Előadás másolata:

Digitális eszközök és források a tanórán Országos informatikai mérés Hunya Márta Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Fejlesztési és Innovációs Központ

A mérés körülményei  Országos online felmérés a Sulinet portálon, május  1991 igazgató, 3718 tanár 2784 informatikáért is felelős igazgatóhelyettes vagy rendszergazda  Nem reprezentatív minta: a kitöltő tanárok digitális írástudók  Az SDT-monitorhoz kapcsolódó bázisévi mérés

Évfolyamok reprezentációja

Elvárások a tanárok szerint

Attitűdök - fontosság Miért fontos, hogy a diákok megbarátkozzanak az informatikai kultúrával és a digitális munkamódszerekkel? IgazgatóTanár Mert a tanulást (is) szolgálják84%85,5% Mert motiválóak, szívesen dolgoznak így a tanulók81,7%80,6% Mert így könnyebben megszerzik a szükséges információkat77,4%72,4% Mert így könnyebben eligazodnak az információs társadalomban77,1%73,5% Mert így az iskola közelebb kerül a környező valósághoz71,5%30,7% Mert így könnyebben találnak megfelelő szórakozást70,9%31,5% Mert tanulási képesség fejlődést (is) szolgálják59,3%57,8% Mert felkészítenek a munkahelyeken elvárt munkamódszerekre58,6%55,1% Mert így könnyebben kielégíthetik érdeklődésüket53,9%55,3%

Attitűdök - veszélyek Ellenőrizetlen információkat használnak fel a tanulók91,2%87,9% Csökken a szóbeli kommunikáció szerepe88,8%86,3% Romlik a nyelvi kifejezőképességük82,5%81,4% Nem tanulnak meg szépen írni77,4%73,3% Virtuális világban élnek a valóság helyett76,8%73,5% Kevesebb társas kapcsolatot létesítenek70,2%69,7% Elidegeníti egymástól a tanulókat67,9%66,2% Ki vannak szolgáltatva a rossz szándékú idegeneknek66,8%65,7% Beszűkíti az érdeklődésüket55,4%59,8% Munka és tanulás helyett kész anyagokat „szereznek”3,7%84,6%

Felkészülés az iskolában

Adminisztráció az iskolában

Órai tanári tevékenységek Nem > 5 gyakran A tanulók tesztelése (mérés- értékelés) 39,3%17,3%11,5%21,9%10,0% Feladatok/megoldások kivetítése54,9%13,6%8,4%14,6%8,6% Multimédiahasználat magyarázat közben (pl. CD-ROM) 54,3%16,2%9,9%13,2%6,4% Internet-használat magyarázat közben 53,9%15,4%8,6%15,3%6,7% SDT-használat magyarázat során79,0%10,0%5,6%4,5%0,9% Prezentáció (PowerPoint)54,5%17,2%9,5%12,7%6,1%

Újszerű eszközök Nem > 5 gyakran Aktív (számítógéphez kapcsolt) tábla használata 92,6%3,0%1,5%2,0%1,0% Valamilyen virtuális tanulási környezet használata 95,9%2,2%0,8%0,9%0,3% Tanulásfelügyeleti menedzsment rendszer használata 97,2%1,0%0,5%0,6%0,7%

Tanulók IKT-használata az órán  Feladatlapok, tesztek megoldása –Tanár által készített (nem: 61,4%; gyakran: 4,2%) –Kész tesztek, gyakorló feladatok (nem: 51,5%, gyakran: 5,3%)  Digitális tananyagok használata –CD / DVD (nem: 46,3%, gyakran: 3,7%) –Hálózatos programok (nem: 80,9%, gyakran: 1,9%) –Iskolában fejlesztett tananyagok (nem: 87,3%, gyakran: 1,3%) –SDT (nem: 82%, gyakran: 0,6%)

Információkeresés az órán

Szokatlanabb munkaformák

Digitális kommunikáció órán

Tantárgyankénti tanulói IKT- használat az órán

Az SDT használatának gyakorisága

Az SDT-ben található hasznos anyagok (saját tantárgy)  Sok: 1,3%  Jó néhány: 6,8%  Néhány: 28,8%  Nincsenek: 9,5%  Nem tudja: 32,9%

SDT tantárgyankénti látogatottsága - tanárok

Az IKT integrációja BECTA  az IKT része egy átfogó iskolafejlesztési programnak,  az iskolavezetés gondoskodik arról, hogy a tanárok és az iskola adminisztratív munkatársai is jól kezeljék ezeket az eszközöket,  a dolgozók és a tanulók elmondhatják véleményüket a fejlesztésről, és  az iskola használ egy olyan adminisztrációs rendszert, amely a működést segíti.

Ajánlások  Fontos, hogy a felmérés ismétlődjék, valóban kövesse a folyamatok alakulását, és befolyással legyen a szükséges döntésekre. –Minőségi módszertani képzések számának növelése –Mentor rendszer kialakítása –A jó gyakorlat terjesztése (bemutató órák, videók, kézikönyv)  Alakítsuk ki az iskolák önértékelési rendszerét, és ehhez kapcsolódjon egy minősítő és támogató rendszer is  Akár a fejlesztések rovására is meg kell történnie az SDT-ben található anyagok revíziójának, és a rendszert barátságosabbá kell tenni  A korszerű pedagógiai alapelveknek érvényesülniük kell a tartalom és rendszerfejlesztés minden fázisában, már kiíráskor is

Köszönöm a figyelmet! Hunya Márta