Nyelvtudományi irányzatok és módszerek a 20. században KGRE, 2011. november 11. Strukturalizmus Biró Tamás Universiteit van Amsterdam (UvA)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A JELÖLT ÉS A JELÖLŐ FOGALMA
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
A fonológia alapfogalmai
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
Szemiot i ka.
Oktatás, kutatás és fejlesztés a PPKE BTK-n Cser András PhD habil. tudományos és kutatási dékánhelyettes.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
A SZOCIÁLGEOGRÁFIA I. ROKONTUDOMÁNYOK
PRAGMATIKA.
Nevelés- és oktatásszociológia
1. Az alapnyelv 2. Az alapnyelv rekonstruálása
Az uráli nyelvcsalád nyelvei A történeti szempont
Kultúra – nemzet – emlékezet 4. A kultúra mint szimbólumrendszer (2.)
A romantika irodalmából
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
ALKALMAZOTT NYELVÉSZET MESTERKÉPZÉSI SZAK
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
Kisebbségi kultúrák.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
Az élőlények rendszerezése
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém 2007.
szakmérnök hallgatók számára
Szinger Veronika HANGTAN Szinger Veronika
Zöngétlenedés: beszélőfüggő paraméter? Gráczi Tekla Etelka, MTA Nyelvtudományi Intézet II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, Budapest,
Az élővilág rendszerezése
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
Edward Sapir ( ).
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A nyelv, mint jelrendszer
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Az irodalomtudomány alapjai Anglisztika alapszak Germanisztika alapszak Kedd ADs 035.
Az irodalomtudomány alapjai
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
A zsidóság nyelvei Vajon a Biblia nyelvén beszélt Dávid király? Bibliai héber és tiberiási héber Biró Tamás
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
A nyelvi jel és jelrendszer
Germanisztika (német) alapszakos képzés
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
U RALISZTIKA U RÁLI N YELVÉSZET. Szerzők (SZTE Finnugor Tanszék) Dolovai Dorottya Körtvély Erika Kozmács István (szerk.) Mészáros Edit Sipőcz Katalin.
Klasszikus (lineáris) Generatív Fonológia
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Sém és Hám fiai? A héber nyelv helye az afroázsiai és a sémi nyelvcsaládban Biró Tamás december.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás április 14.: Strukturalista.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
A generatív nyelvelmélet
Bevezetés a nyelvtudományba 1
A zsidóság nyelvei Biró Tamás március 17.
Antropológusok – a Földön
Bevezetés a nyelvtudományba
Történeti kutatás: kiegészítés
Bevezetés a nyelvtudományba 3. Nyelvi szintek
A nyelvtan szerepe és célja
A nyelv mint jelrendszer
Leíró nyelvtan - adatbázisból
Bevezetés a nyelvtudományba
Nyelv és nyelvtan É. Kiss Katalin PPKE /I..
Előadás másolata:

Nyelvtudományi irányzatok és módszerek a 20. században KGRE, november 11. Strukturalizmus Biró Tamás Universiteit van Amsterdam (UvA)

2 Nyelvészet: miért?

3 Nyelvészet: miért? 1. Preskriptív / előíró nyelvészet Deskriptív / leíró nyelvészet 2. Alkalmazott nyelvészet: a nyelv mint eszköz Elméleti nyelvészet: a nyelv mint cél 3. X nyelv vagy nyelvcsalád nyelvészete Általános nyelvészet: “a” nyelv tudománya

4 Nyelvészet: miért? 1. Alkalmazott nyelvészet: a nyelv eszköz más célhoz  filozófia: nyelvfilozófia  retorika, irodalom, esztétika  exegézis: irodalmi és vallási szövegek értelmezése  történelem  szociológia  szemiotika (jeltudomány)  biológia, pszichológia, agytudomány  nyelvtechnológia  nyelvoktatás 2. Elméleti nyelvészet: a nyelv kutatása önálló cél Értsük meg a nyelvi rendszert,  amely gondolatokat fejez ki,  amely időben változik,  amely társadalmi konszenzus által elfogadott jelekből áll,  amely tükrözi a társadalmat,  amelyet az agy hoz létre,  amely információt kódol,  amely tanulható.

5 A nyelvészet története dióhéjban A nyelvészet célja megérteni, megismerni: Kié a nyelv? Középkor század A 20. század első fele A 20. század közepe óta

6 A nyelvészet célja megérteni, megismerni: Kié a nyelv? Középkor“Filológiai nyelvészet” A (régi, szent) szövegeket. A szövegé. A szerzőé század A 20. század első fele A 20. század közepe óta A nyelvészet története dióhéjban

7 A nyelvészet célja megérteni, megismerni: Kié a nyelv? Középkor“Filológiai nyelvészet” A (régi, szent) szövegeket. A szövegé. A szerzőé század Történeti nyelvészet A nemzeti történelmet. Egy nemzeté. A 20. század első fele A 20. század közepe óta

8 A nyelvészet története dióhéjban A nyelvészet célja megérteni, megismerni: Kié a nyelv? Középkor“Filológiai nyelvészet” A (régi, szent) szövegeket. A szövegé. A szerzőé század Történeti nyelvészet A nemzeti történelmet. Egy nemzeté. A 20. század első fele Strukturalista nyelvészet A társadalmi jelrendszert. Egy közösségé. A 20. század közepe óta

9 A nyelvészet története dióhéjban A nyelvészet célja megérteni, megismerni: Kié a nyelv? Középkor“Filológiai nyelvészet” A (régi, szent) szövegeket. A szövegé. A szerzőé század Történeti nyelvészet A nemzeti történelmet. Egy nemzeté. A 20. század első fele Strukturalista nyelvészet A társadalmi jelrendszert. Egy közösségé. A 20. század közepe óta Generatív és kognitív nylvszt Az emberi agyat.A homo sapiens fajé. Egy agyé.

10 A nyelvészet története dióhéjban A nyelvészet célja megérteni, megismerni: A nyelv, mint Középkor“Filológiai nyelvészet” A (régi, szent) szövegeket. Irodalmi jelenség század Történeti nyelvészet A nemzeti történelmet. Történelmi jelenség. A 20. század első fele Strukturalista nyelvészet A társadalmi jelrendszert. Társadalmi jelenség. A 20. század közepe óta Generatív és kognitív nylvszt Az emberi agyat.Biológiai jelenség.

11 A nyelvészet története dióhéjban Néhány kiegészítés a “dióhéjhoz”: – Ókori nyelvészet (Arisztotelész, Panini...) – Nyelvfilozófia (és szemantika), nyelvmisztika, stb. – “Filológiai” és történeti nyelvészet a mai napig. – A különböző felfogások nem zárják ki egymást: a nyelv mint időben változó társadalmi jelenség; a nyelv mint egy társadalomban élő “agyak” emergens jelensége. Hasonló folyamatok más humán tudományokban is, kis időbeli késéssel.

12 Saussure és a strukturalizmus

13 Saussure és a strukturalizmus Előzmények: Hagyományos leíró nyelvészet 19. századi összehasonlító-történeti nyelvészet: Fodor István: Mire jó a nyelvtudomány? Balassi Kiadó, Bp p. 64

14 Saussure és a strukturalizmus Előzmények: Hagyományos leíró nyelvészet 19. századi összehasonlító-történeti nyelvészet: Grimm-testvérek (Jacob Grimm). Családfaelmélet (Schleicher), hullámelmélet (Schmidt). Újgrammatikusok: 19. sz. vége (főleg Lipcsében), a hangváltozások kivételnélkülisége. Természettudományos “háttér” / minták: Biologia: a nemzet élőlény; Darwin, evolúció, törzsfa. Fizika: kivétel nélküli természettörvények. A szociológia kezdetei a 19. század végén.

15 Saussure Ferdinand de Saussure: , Genfi Egyetem (poszthumusz): Bevezetés az Általános Nyelvészetbe A nyelv = jelek rendszere Jel = jelölt + jelölő →szemiotika A jel önkényes és társadalmi megegyezésen alapul. A jelölő lineáris. Rendszer – Oppozíciók a jelöltek közt, ill. a jelölők közt. – A rendszer elemei egymástól függenek.

16 Saussure Ferdinand de Saussure: , Genfi Egyetem (poszthumusz): Bevezetés az Általános Nyelvészetbe Langage (nyelvezet) = langue (nyelv) + parole (beszéd) (V.ö. Chomsky: kompetencia vs. performancia) Szinkrón nyelvészet vs. diakrón nyelvészet 19. század: “csak a nyelvtörténet lehet tudomány”. Saussure óta: hangsúly a szinkrón nyelvészeten. Belső nyelvészet vs. külső nyelvészet

17 Strukturalizmus Prágai nyelvészeti kör: orosz emigránsok két vh. között Roman Jakobson, Nikolai Trubetzkoy, stb. Koppenhágai nyelvészeti kör Louis Hjelmslev (a Saussure-i szemiotika folytatója) Amerikai strukturalizmus Leonard Bloomfield Edward Sapir (és mások): antropológus és nyelvész, amerikai indián terepmunka “automatizálásának” szándéka. Roman Jakobson 1939 után Zellig Harris (Noam Chomsky mestere)

18 A nyelv mint társadalmi jelenség Szociolingvisztika: Főleg az 1960-as évektől kezdve: William Labov, Uriel Weinreich század: dialektológia (földrajzi nyelvváltozatok) század: más dimenziók szerinti nyelvváltozatok is (szociolektusok, etnolektusok, “religiolektusok”). - Kódkeverés, kódváltás. Pidzsin és kreol nyelvek. - A nyelv időbeli változásának társadalmi tényezői. - Nyelvtervezés, nyelvpolitika. - Társadalmi jelenségek nyelvi tükröződései (udvariasság, társadalmi nem/gender, tekintélyviszonyok, szolidaritás...).

19 A nyelv mint társadalmi jelenség A történeti nyelvészetben is eltolódik a hangsúly: sz.: a nemzetek és a nyelvek családfája sz.: a nyelv változásának szociolingvisztikai tényezői sz.: szomszédos (nem feltétlenül rokon) nyelvek kölcsönhatása, areális nyelvészet. (Nyelvtipológia, univerzálék + véletlen hasonlóság: nem minden hasonlóság bizonyítja a rokonságot vagy a kölcsönzést.)

20 Vlagyimir Propp: A mese morfológiája, Rendszerbe szerveződő kulturális jelek, és azok “nyelvészeti” elemzése: Strukturális antropológia: Claude Lévi-Strauss Rokonsági viszonyok, főzés, stb. mint rendszer as, 1970-es évek: strukturalizmus az irodalom- elméletben (pl. Roland Barthes), bibliakritikában, stb. Posztstrukturalizmus és dekonstrukció: Jacques Derrida és Michel Foucault. Strukturalizmus más területeken

21 A strukturalista nyelvészet néhány alapfogalma

22 Fonológia, morfológia Fonetika (beszédhangtan): (1) a beszédképzés fiziológiája, (2) a hanghullámok akusztikája, (3) az észlelés fiziológiája. vs. fonológia (nyelvi hangtan, hangrendszertan). Hang vs. betű. Fonéma: absztrakt nyelvi egységek jelentésmegkülönböztető szereppel. Allofón: a fonémának (a hangtani környezettől függő) változatai. Minimál pár: bizonyítandó a jelentésmegkülönböztető szerepet, azonos hangtani környezetben. Morféma: a legkisebb nyelvi jel (jelölő + jelentés). Allomorf: a morféma jelölőjének környezettől függő változatai.

23 Fonológia, morfológia Hangok (fonémák/allofónok/szegmentumok) különbsége: (bináris) megkülönböztető jegyek (Roman Jakobson) és természetes osztályok: Zöngés vs. zöngétlen Réshang vs. zárhang Ajakkerekítéses vs. ajakkerekítés nélküli Egy nyelv fonémarendszere: a megkülönböztető jegyek rendszere szerint, a hangok viselkedése szerint az adott nyelvben. De mennyire fedi a “fonetikai valóságot”? Strukturalizmus: absztrakt rendszer, mint modell.

24 Fonológia, morfológia Fodor István: Mire jó a nyelvtudomány? P. 48. Kenesei István (szerk.): A nyelv és a nyelvek. Akadémiai Kiadó, Bp P. 86.

25 Fonológia, morfológia Fodor István: Mire jó a nyelvtudomány? P. 48. Kenesei István (szerk.): A nyelv és a nyelvek. Akadémiai Kiadó, Bp., P. 86.

26 Fonológia, morfológia Fodor István: Mire jó a nyelvtudomány? P. 48.

27 Fonológia, morfológia Kenesei István (szerk.): A nyelv és a nyelvek. Akadémiai Kiadó, Bp., Pp. 88.

28 Szintaxis Mi a szófaj? Hogyan elemzünk mondatot? Hogy ábrázoljuk? - A szintaxis és a szemantika szétválasztása. - Leonard Bloomfield: immediate constituent analysis Het kind die het koekje heeft gegeten gaat vandag naar school.

29 Köszönöm a figyelmet!