IKT IMPLANTÁTUMOK - közvetlen ember gép kommunikáció - ( IT3 mélyfúrás) - IT3 Baráti Társaság 2007. március 2. -

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Advertisements

Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
IKT = információs és kommunikációs technológia
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
Lobbizás az egészségügyben
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
… with NFC A mobil contactless (NFC) technológia lehetőségei a pénzügyi szektorban.
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Rádiófrekvenciás azonosítás (RFID)
Drajkó László Microsoft Magyarország
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
A Jövő Internet Nemzeti Kutatási Program – JINKA 1.3 Dr. Sallai Gyula Jövő Internet Kutatáskoordinációs Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi.
EMLA Környezeti Mangement és Jog Egyesület, BME Management Szakkollégium Támogatók: Phare Access 2003 micro alap Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Műegyetem - Kutatóegyetem Fenntartható energetika 1/11 Fenntartható Energetika Kiemelt Kutatási Terület.
Beszéd és hallásdiagnosztika tantárgy bemutatása BMEVITMM2030
A számítástechnika és informatika tárgya
Informatika.
HAS Research Centre for Economic and Regional Studies Dráva régió egységes fejlesztési keretterve DUPLO IPA HU-HR 1101/2.1.4/0014 Suvák Andrea projektvezető,
Doktorandusi Pálya a Pázmány Egyetem Interdiszciplináris Műszaki Tudományok Doktori Iskolájában 2009 április.
Mérnöki objektumok leírása és elemzése virtuális terekben c. tantárgy Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Új törekvések a logisztikaiközreműködésben
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Számítástechnika a KFKI AEKI-ben
Globalizáció, avagy a nemzeti energiapolitikák alkonya MAGYAR ENERGETIKAI STRATÉGIÁK-műhelyvita június 2. Hegedűs Miklós GKI Energiakutató Kft.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
EGYENLŐ ESÉLYEK Tapasztalatok, teendők, tervek Dr. Derera Mihály igazgató MEOSZ Oktatási, Továbbképző és Távmunka Intézet.
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
A BIZOTTSÁG 2075/2005/EK RENDELETE (2005. december 5
Eszterházy Károly Főiskola Élelmiszerbiztonsági nyomkövető rendszer 1 Az EGERFOOD élelmiszerbiztonsági tudásközpont projekt információs rendszerének kialakítása.
Az innováció forrásai.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Pszichológiai Ismeretek
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
Minőségfejlesztés az ápolás szakfelügyeletben
Készítette: Szirmai István
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
IDMSYS projekt GOP Akkreditált innovációs klaszterek közös technológiai innovációjának támogatása, GOP pályázati ablak A.
Igazságügyi pszichiáter szerepe a büntetőeljárás rendőri szakában
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
MTA SZTAKI Department of Distributed Systems Mutasd a hangod! intelligens gépi jeltolmács beszéd- és halláskárosultaknak Mátételki Péter.
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Brain Computer Interfacing
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
BKIK – VI. Országos Tanácsadói Konferencia LEAN COACHING Bárány Péter, CMC üzletág-vezető Projektverzum Kft Budapest, március 21.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
A hallás Készítette: Speth Evelin. A fül Fül: a hallás és az egyensúlyozás érzékszerve. 3 részre tagolódik 1.Külső fül 2.Közép fül 3.Belső fül.
IKT A PEDAGÓGIÁBAN 1 Készítette: dr. Létray Zoltán.
Készítette: Lőrincz Ágota óvodapedagógus
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
BME VBK tájékoztató 1.
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

IKT IMPLANTÁTUMOK - közvetlen ember gép kommunikáció - ( IT3 mélyfúrás) - IT3 Baráti Társaság március 2. -

A vizsgált terület IKT implantátum alatt olyan információs és kommunikációs eszközöket értünk, amelyek az emberi testbe ültetve működnek, az emberi test és a külvilág közötti információátvitelt segítik. Áttekintésünk kiterjed a bőrfelületre helyezett vagy az emberi test közelében található eszközök egy részére is. Fontosabb területek: - az agyi működés monitorozása, - az agyi működés befolyásolása, - az idegrendszer jeleinek érzékelése, - idegpályák stimulálása, - az emberi test biokémiai folyamatainak monitorozása.

IKT IMPLANTÁTUMOK Idegi impulzusok által vezérelt érző művégtagok Testi folyamatokat monitorozó bioszenzorok és idegstimulátorok Látó és halló implantátumok Agyi folyamatok nem invazív monitorozása

Tipikus felhasználások hallás- és látássegítő implantátumok (visual and audio implants)‏ agy-komputer interfészek (brain-computer interface)‏ művégtagok és idegrendszer közötti interfészek (neural interface)‏ idegpályák stimulálására alkalmas implantátumok egyéb (nem idegi) testi funkciókat monitorozó technológiák (implantált bioszenzorok).

Nem vizsgált kérdések nem vizsgált kérdések: a passzív implantátumok (pl. implantált RFID chip-ek), off-line eszközök, amelyek nem kommunikálnak az aggyal vagy az idegrendszerrel és nem az emberi testben zajló, illetve nem idegi-biokémiai folyamatokról szolgáltatnak információt (pl. lenyelhető bélkamera). jó-e vagy rossz-e az IKT implantátumok használata, az emberi gondolkodási folyamatok leírását célzó tudományos ismeretek fejlődése.

Cochlearis hallássegítő implantátum közvetlenül a hallóidegpályákat stimulálja 100,000 beültetés

Látássegítő implantátumok Corticalis látássegítő implantátum Retinalis látássegítő implantátum

Agy-számítógép interfész Agyi tevékenység monitorozása beültetett implantátum segítségével Agyi tevékenység kiértékelése számítógéppel Donoghue Lab - Neuroscience Department, Brown University Neural Prosthetic Systems Laboratory - Stanford University

Neurocsipek, FES Művégtagok esetében neurocsipek fontos szerepet játszanak Fájdalomcsillapítás

Nem invazív eszközök Transcranialis mágneses ingerlés (TMS)‏ EEG, NIR

Várható fejlődés retinalis látássegítő implantátumok agyi működést monitorozó nem invazív hordható (wearable) eszközök, és ezekre épülő alkalmazások megjelenése hosszú távon működőképes, testbarát neurocsipek beültetett vezetéknélküli bioszenzorok magas információ-átviteli kapacitással rendelkező agy-számítógép interfész beültetett fájdalomcsillapító idegstimulátorok cochlearis hallássegítő implantátumok

Kutatási területek kognitív tudomány biofizika neurológia neurobiológia neuropszichológia idegélettan idegsebészet radiológia információ átvitel információ tárolás információ feldolgozás finommechanika elektronika szenzortechnológia nanotechnológia IKT implantátumok Élettani tudományterületek Egyéb műszaki tudományok Információtechnológia

Magyar vonatkozások? Cochlearis hallássegítő implantátumok Pszichiátriai alkalmazások és kutatások (DBS, VNS)‏ SZTAKI, PPKE

Társadalmi hatások „Hálófüggés” - technikai kiszolgáltatottság IKT implantátumok és kiskorúak Felügyelet, nyomon követhetőség Személyes adatok védelme IKT dopping Esélyegyenlőtlenség növekedése Technikai „felsőbbrendűség”

Következtetések A rendszeres áttekintés és elemzés szükségessége Társadalmi, kulturális és egészségügyi hatások kutatásának szükségessége Tájékoztatás, nyilvános vita, demokratikus döntéshozatal Szabályozás szükségessége

Köszönöm a figyelmet!