VIDEOTECHNIKA/formanyelv A film formanyelve azt jelenti, milyen eszközök állnak rendelkezésünkre, hogy kifejezzük mondanivalónkat. Beállítás, vagy snitt: (shot, set up) a kamera elindításától a leállításáig folyamatosan rögzített felvétel. Egy beállítás – egy felvétel, illetve ennek ismétlése, újrafelvétele lehet. Ez a legkisebb építőeleme a filmes kifejezési módnak.
VIDEOTECHNIKA/formanyelv Nagyobb egység a „kép”. (scene) Színházi felfogásban kell érteni. Egy kép egy helyszínen játszódik. Állhat egy vagy több beállításból. Fontos az időbeli folyamatosság is. Ha ugyanazon a helyen, de időugrással folytatódik a felvétel, akkor az már másik kép. A „jelenet” egy dramaturgiai egység. (sequence) Általában nagyobb egység, mint a kép, de lehet kisebb is. Valóságban nehezen elválasztható.
VIDEOTECHNIKA/formanyelv Képsor, vagy montázs: (montage) Beállítások egymás után fűzése. Egy magasabb szintű egység. Többet mond el, mint két egymás utáni beállításból következne. A kettő összekapcsolásából egy új jelentés születik. 1+1=3 Példa: színész semleges érzelmű közeli arca, …..
VIDEOTECHNIKA/formanyelv Objektív kiválasztása: nagylátószögű, (wide angle) normál, (normal lens) teleobjektívek, (long lens) illetve nagy varióátfogású (zoom lens) objektívnél a gyújtótávolság meghatározása. A kamera távolsága az „akciótól”! Tessék – action Ennyi - cut
VIDEOTECHNIKA Ezek szoros összefüggésben vannak a rendelkezésre álló fénnyel, illetve a megvalósítani kívánt mélységélességgel. Vagyis, hogy mennyit szeretnék megmutatni az előtérből, vagy a háttérből. Kívülállóként figyeljük – objektíven – az eseményeket, vagy oda helyezzük a nézőt a „cselekménybe”
VIDEOTECHNIKA/formanyelv Gépállások: Kiválasztás szempontjai. Események, fény, műsor műfaja, célja, hossza. Normál – objektív gépállás. Alsó gépállás (..béka perspektíva) Felső gépállás (..madár perspektíva) Szubjektív kamera – valakinek a szemszögét képviseli a kamera. Ferde gépállás, extrém esetek.
VIDEOTECHNIKA/formanyelv Plánok: (image size) Totálok: (long shot,) nagytotál, totál, kistotál A bemutatandót a környezetével együtt ábrázolják. Félközeli képek: (medium close up) egy részt ábrázolnak az egészből embernél: szekond a neve a felső 1/3 rész ábrázolásának. Bőszekond és szűkszekond az ennél tágabb és szűkebb kép neve.
VIDEOTECHNIKA Közeli képek: (close up) egy kis részletet ábrázolnak embernél: premier plán a teljes arc, szuper plán az ennél szűkebb képkivágás elnevezése (extreme close up) Szemszög: POV, (point of view) Amerikai plán: (cowboy shot), pisztolytáska látszik Egészalakos: (full shot) Kétalakos: (two shot)
VIDEOTECHNIKA/formanyelv Kameramozgások: (camera movements) Fix képnél nincs kameramozgás. Igen gyakori. (locked off shot) Svenk - átigazítás – tengely körüli elfordulás. Nagyobb szögben – panorámázás a neve. (pan, tilt) vízszintes és függőleges Virtuális mozgások: Rávarió – zárás – közelítés (zoom in) Elvarió – nyitás – távolodás (zoom out)
VIDEOTECHNIKA Fahrt – kocsizás, mozgás lekövetése. (travelling, tracking shot) Krán (crane) – daruzás. Térbeli kameramozgás, mely összetett mozgásokból áll.
VIDEOTECHNIKA/formanyelv Kompozíció: Egyteres, kétteres, többteres térbeli elrendezés. Háromszög, átlós, vagy valamilyen más tengelyre komponált kép. Szimmetrikus elrendezés. Asszimmetrikus elrendezés. Skurzos beállítás. Ansnittes kompozíció.