A DUNA-MOZGALOMTÓL A DUNA-STRATÉGIÁIG Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet „Vizet a Dunába – ne gátakat! Húsz éve terelték el a Dunát” A Duna Charta konferenciája a Magyar Tudományos Akadémia Kistermében Budapest, október 26.
Forrás: Vargha János (1990) Bős-Nagymaros kronológia. [* A megelőző 20+ év] In: Baló Gy. és Lipovecz I. (szerk.) Tények Könyve ’90 Nagy Boldizsár (2005) Bős-Nagymaros kronológia. Beszélő, 10. évf. 10. szám.
4 2./ A Terv CÁPAFOGSOR A DUNÁN Fleischer Tamás (1992) Cápafogsor a Dunán: a dunai vízlépcső esete. Társadalomkutatás, 10. évf szám. pp
4 2./ A Terv CÁPAFOGSOR A DUNÁN Fleischer Tamás (1992) Cápafogsor a Dunán: a dunai vízlépcső esete. Társadalomkutatás, 10. évf szám. pp
CÁPAFOGSOR A DUNÁN Fleischer Tamás (1992) Cápafogsor a Dunán: a dunai vízlépcső esete. Társadalomkutatás, 10. évf szám. pp
CÁPAFOGSOR A DUNÁN Fleischer Tamás (1992) Cápafogsor a Dunán: a dunai vízlépcső esete. Társadalomkutatás, 10. évf szám. pp
4 A Duna 4 Nyugaton 50 m / 100 km esés nálunk kb. 50 m / 417 km 4 Csúcsra járatás: 4 napos készlet + alvízi meder biztosítása * szint-ingadozás 4 Hordalékszállítás egyensúlya 4 Árvízi biztonság? Magasabb töltés állandó víznyomással 4 A cikk – alapvetően nem erről szólt, hanem 4 – a mindenkori konfliktusok hosszabb időszakba helyezése, 4 – a nagypolitikai párhuzamok megfigyelése ( bekeményedéssel együtt jár a vízlépcső ) 4 – rejtett konfliktusok: nem a deklarált probléma a valós nehézség 4 – mindig politikai döntések születtek CÁPAFOGSOR A DUNÁN Fleischer Tamás (1992) Cápafogsor a Dunán: a dunai vízlépcső esete. Társadalomkutatás, 10. évf szám. pp
4 1./ Előtörténet I. Vízmérnökök kontra természet ( ig) 4 3./ Előtörténet II, Vízügy kontra kormányzat ('50-'75-ig) 4 4./ Vízügy+kormányzat kontra szakmai ellenzők ('77-'84) 4 5./ Vízügy+kormányzat kontra mozgalmi csírák ('84-'88) 4 6./ Vízügy+kormányzat kontra politikai ellenzék ('88-'89) 4 7./ Kormányzat kontra vízügy ('89 máj.- '90 ápr.) 4 8./ Pártközi csatározások?('90 máj.- '91 ápr.) 4 9./ Kormányzat kontra parlament ('91 április - '92 május) 4 10./ Magyar kormányzat kontra szlovák kormányzat (? - ?) CÁPAFOGSOR A DUNÁN Fleischer Tamás (1992) Cápafogsor a Dunán: a dunai vízlépcső esete. Társadalomkutatás, 10. évf szám. pp
4 1./ Előtörténet I. Vízmérnökök kontra természet ( ig) XIX. sz-i folyószabályozások + vízerő-hasznosítás esés + víztömeg: 94,5 % a trianoni határon kívül – F-ALG 4 3./ Előtörténet II, Vízügy kontra kormányzat ('50-'75-ig) 1953 Gerő Ernő nem az oldalcsatornára 1975 Minisztertanács igen a tervre (68 utáni bekeményítés + ‘73 olajár-robbanás + F-ALG ) 4 4./ Vízügy+kormányzat kontra szakmai ellenzők ('77-'84) ’81 Gaz.Biz, + Ma-CsSz Gazd és Műsz-Tud Együttm Biz: szüneteltetés ’81 Vargha János Egyre távolabb a jótól. Valóság 1981 George Steiner OMFB, OKTH, MTA (lekési) ’83 folytatás mellett dönt a politika 4 5./ Vízügy+kormányzat kontra mozgalmi csírák ('84-'88) ’84 ‘tájékoztató kampány’ ’84 jan Rakpart Klub OVH lemondja ‘tájékoztatási zárlat’ aláírás, ’85 Right Livelihood Award ki hivatott országos kv-i egyesületet alapítani? Hainburg ’84-85 az osztrák cég osztrák hitellel, állami garanciával épít CÁPAFOGSOR A DUNÁN Fleischer Tamás (1992) Cápafogsor a Dunán: a dunai vízlépcső esete. Társadalomkutatás, 10. évf szám. pp
4 6./ Vízügy+kormányzat kontra politikai ellenzék ('88-'89) OVH + OKTH = KvM aláírás népszavazásért parlamenti szavazás pártfeladatként, Németh kormány: ’89 május 12 Nagymaros felfüggesztése 4 7./ Kormányzat kontra vízügy ('89 máj.- '90 ápr.) ellen aláírás-gyűjtés: ‘ne legyen népszavazás’ * a sértettség gyökerei szakmai bizottságok, kötelező DK részvétellel * Tervhivatal + Ipari Minisztérium U.L. kormánybiztos, aki pattra játszik, minden számítás döntetlenre jön ki 4 8./ Pártközi csatározások?('90 máj.- '91 ápr.) új politikusok, régi dörzsölt ipari érdekcsoportok. A kormány nem lép nki bizalom a környezettudatos fordulatban 4 9./ Kormányzat kontra parlament ('91 április - '92 május) ’92 május 25 a szerződés felmondása 4 10./ Magyar kormányzat kontra szlovák kormányzat (? - ?) ‘ökológiatudatos gondolkodás’ vs ‘a szerződést be kell tartani’ mindkét fél európai méltánylásban, sőt anyagi támogatásban bízik műszaki, gazdasági, ökológiai, jogi stb. kérdéseket felnőtt módra egymás közt kellene megoldani, a konfliktus mediálásában lehetne segítséget kérni CÁPAFOGSOR A DUNÁN Fleischer Tamás (1992) Cápafogsor a Dunán: a dunai vízlépcső esete. Társadalomkutatás, 10. évf szám. pp
4 * A hivatalos ismertetőben „kapcsolatok, környezet, jólét, közszolgáltatások javítása” is PILLÉREKPRIORITÁSI TERÜLETEK A Duna régió összekapcsolása Mobilitás és multimodalitás Fenntartható energiarendszer Kultúra és turizmus az emberi kapcsolatokért A Duna régió környezetének védelme Vízminőség helyreállítása Környezeti kockázatok kezelése Biodiverzitás, táj, levegő- és talajminőség A Duna régió prosperitásának biztosítása Tudástársadalom megalapozása Versenyképesség javítása Emberi készségek fejlesztése A Duna régió [ közszolgáltatásai *] megerősítése Intézményi kapacitás és együttműködés Biztonság – szervezett bűnözés elleni együttműködés Az Európai Unió Duna Régió Stratégiája ( EUDRS )
4 Mi is jelenleg [2010] a Duna Stratégia? 4 Ígéret Németországnak, hogy megerősítheti a gazdasági pozícióit a térségben; 4 Ígéret Ausztriának jobb együttműködésről az egykori birodalomban; 4 Ígéret Szlovákiának, hogy belvízi hajózási hub lehet a Balti tenger, a Fekete tenger és az Északi tenger között; 4 Ígéret Magyarországnak, hogy vezető szerepe lehet egy jól fizetett, de nem igazán definiált európai együttműködésben („a Duna fővárosa”) ; 4 Ígéret Szerbiának és Horvátországnak egy gyors csatlakozásra az Európai Közösséghez 4 stb. stb. El tudjuk (vagy nem) képzelni az álmok sorát… 4 …vagyis a Duna Stratégia egyelőre vágyak gyűjtőhelye, ahová minden érdekelt ráaggatja az álmait. (v.ö. expo, olimpia, korm. negyed) DUNA, HAJÓZÁS, STRATÉGIA
4 Pozitív megközelítés 4 (1) Különböző kohéziós helyzetben lévő országok hosszmetszete: alapító tag, régi tag, újabb tag, eltérő státuszú jövőbeli csatlakozók 4 (2) A Duna szimbolikus jelentése: A Rajna az alapító tagok egységét jelképezte – a Duna a bővülő uniót jelképezheti => DUNA, HAJÓZÁS, STRATÉGIA
A Rajna, mint kapocs az Európai Közösségek alapítói között
Adatok forrása: Europe in figures - Eurostat yearbook 2010 A népességi adatok jan. 1-re, a GDP értékek 2008-ra vonatkoznak. GDP per capita in Purchasing Power Standards (PPS) (EU-27 = 100)Europe in figures - Eurostat yearbook 2010 Az Európai Unió Duna Régió Stratégiája ( EUDRS )
GDP per capita in Purchasing Power Standards (PPS) (EU-27 = 100) Adatok forrása: Europe in figures - Eurostat yearbook 2010 A népességi adatok jan. 1-re, a GDP értékek 2008-ra vonatkoznak.Europe in figures - Eurostat yearbook 2010 DUNA Az Európai Unió Duna Régió Stratégiája ( EUDRS )
4 Különböző kohéziót segítő uniós beavatkozási politikák 4 1 CBC Lépcsők finomítása, éles határ tompítása 4 2 INTERREG multilaterális funkcionális térségi együttműködés 4 3 A fő kohéziós cél: a lejtő kiegyenlítése, „felzárkóztatás” a ‘növekedési’ dimenzióban, összekapcsolással csak kis különbségek esetén működnek 4 Fenti 1–3 beavatkozások csak kis különbségek esetén működnek 4 4 Makro régió: különböző régiók eltérő fejlődési útja több dimenziós értékrend, eltérő aktuális célok Az Európai Unió Duna Régió Stratégiája ( EUDRS )
A DUNA-MOZGALOMTÓL A DUNA-STRATÉGIÁIG Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet „Vizet a Dunába – ne gátakat! Húsz éve terelték el a Dunát” A Duna Charta konferenciája a Magyar Tudományos Akadémia Kistermében Budapest, október 26. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !