Bírónők Egyesülete “A távoltartás új szabályainak alkalmazása, hatékonyságának vizsgálata” konferencia A családon belüli erőszak kérdésének közpolitikai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
A SHARE kutatás kínálta elemzési lehetőségek Gál Róbert & Vargha Lili Szirák, 2011.
Pedagógiai problémák-pártfogói programok A pártfogó felügyelet lehetséges válaszai a szakmai problémafelvetésre Budapest, 2009.
ÁLDOZATOK NAPJA „EGYÜTT AZ ÁLDOZATOKÉRT”
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen NANE
Alkoholizmus.
Az Európai Unió a globális világban Készítette: Kozák Magdolna.
INDIVISIBILITER ET INSEPARABILITER? Státustörvények és honosítás Európában Készítette: Szabó István.
Az Európai Unió története
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Ápolásetika.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
EU II..
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Menedék - Migránsokat Segítő Egyesület
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Gyermekszegénység és a gyermekek jól-léte az Európai Unióban
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 A társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája 115/2003. (X. 28.) OGY határozat. Cselekvési program 1009/2004. (II. 26.) Korm.
Mérlegen az atipikus foglalkoztatás
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Kuti Éva Szociális gazdaság, nonprofit szektor, civil társadalom Versengő koncepciók és intézményi leképeződésük.
Német Ferenc Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
1 A MAGYAR GAZDASÁG VERSENYKÉPESSÉGE ÉS BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐI Chikán Attila a Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének egyetemi tanára,
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
A társadalmi bűnmegelőzés stratégiája egy éves tapasztalatai.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
1 A Nyelvi Tesztelés és Értékelés Európai Egyesülete (EALTA)
SZMM – KONSZENZUS BUDAPEST EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNER: NŐI ÉRDEK KORMÁNYZATI SZINTŰ GENDER MAINSTREAMING KÉPZÉS A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, valamint a Miniszterelnöki.
MIT TUDUNK AZ IFJÚSÁGPOLITIKÁRÓL? Kvíz. ISTEN HOZOTT BENNETEKET EGY RÖVID KVÍZBEN, MELY SOK MINDENRE VONATKOZIK, AMI A FIATALOKAT ÉRINTI...
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
Az Európai Unió bővülése Vincze János, 12. osztály Fazekas Mihály Gimnázium Debrecen >
„A nők, fiatalok és gyerekek elleni erőszak Európában” A SCELLES Alapítvány (Franciaország) kiadványa.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Az Európai Unió.
Európa regionális földrajza
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
A fogyatékkal élők integrációjának kérdése Románia EU csatlakozása után.
DUNA STRATÉGIA … Szilvássy István, Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége Nagymegyer, október 19.
V alidáció/elismerés a nagyvilágban és Európában Mi ez? Mire való? Milyen megoldások léteznek?
- A Magyarországon észlelt áldozatok eljárásjogi helyzete
Az emberkereskedelem kérdései az áldozatok szempontjából Gál Eszter Európai Együttműködési Főosztály október 21. Belügyminisztérium.
Felmérés a versenyképességről a Textil/Ruházati-, és Bőriparban az új Tagállamokban valamint Bulgáriában és Romániában. TERMELÉS KISKERESKEDELMI ELADÁSOK.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
AZ időspolitikák hatása
Társadalmi nem és szexuális beállítottságon alapuló üldöztetés
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
Friedrich Ebert Stiftung Szociális párbeszéd és ipar 4.0 konferencia
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

Bírónők Egyesülete “A távoltartás új szabályainak alkalmazása, hatékonyságának vizsgálata” konferencia A családon belüli erőszak kérdésének közpolitikai kezelése az Európai Unió országaiban - Egy összehasonlító kutatás első eredményei - Krizsán Andrea Közép Európai Egyetem

A kutatás  QUING: A nemek közti egyenlőséggel kapcsolatos közpolitikák minősége az Európai Unió országaiban (  29 ország: az összes EU tagország, két csatlakozó, Horvátország és Törökország  Kiindulási pont: a nemek közötti egyenlőtlenségek társadalmi problémáját a közpolitika sok féle módon közelíti meg Európa országaiban. Ezek egy része előremutató a valós társadalmi probléma felszámolása terén, mások hatástalanok, vagy éppenséggel az egyenlőtlenségek tovább fennmaradásához vezetnek  Cél: feltérképezni és magyarázni a közpolitikai megközelítések közötti különbségeket  4 terület: egyenlőségpolitika, foglalkoztatás, családpolitika, erőszak  Itt: feltérképezés a családon belüli erőszak politikák területén

A családon belüli erőszak szabályzásának történetéről  Angol, Amerikai, Holland független nőmozgalmak az úttörők  A nemzetközi mozgalom: Nemzetközi nőmozgalom szerepe Nők elleni erőszak keretben (szexuális erőszak, szexuális zaklatás, korai házasságok, emberkereskedelem, csonkítás, hozomány és becsület gyilkosságok mellett) A globális nőmozgalom egyik legnagyobb sikere:az erőszak különböző formái mindenütt megtalálhatóak – közös platform Paradigmaváltás emberijogi téren A PRIVÁT SZFÉRÁN - partnerkapcsolatokon, szűk közösségen - belüli emberijogi sérelmek problematizálása  Mára a nemzetközi normák elfogadott része ENSZ után Készül az Európa Tanácsi egyezmény (második olvasat) Európai Parlament (2010) és a Svéd (2009) meg a Spanyol (2010) elnökség javaslatára tervbe véve egy új nők elleni erőszak EU Direktíva

A vizsgálat keretei  29 ország törvényei és végrehajtási stratégiái  Nehány alapvető nemzetközi dokumentum  Időkeret:  Módszer: Közpolitikai fejlődés leírása Törvények, tervek, viták standardizált kódolása helyi kutatók által Kiindulási pontunk: minden közpolitika mögött a társadalmi problémára vonatkozó erősen normatív koncepció áll, amely meghatározza az alkalmazandó eszközöket és azok tágabb beágyazottságát. Ezeket a koncepciókat és az általuk meghatározott eszköztárat vizsgáltuk. Így az elemzésnek a középpontjában nem a jogi eszközök pontos jogi összehasonlítása állt, bár az eredmények fontos szempontokat nyújtanak a rendelkezésre álló jogi eszközök jobb megértéséhez. Implementációval nem foglalkoztunk. Következő lépés (pénz, shelterek száma, programok stb.)

A minta  23 CSBE törvényt Lett országban nincs 5 helyen tematikus trv. módosító csomagok (Csehország, Észtország, Litvánia, Málta, Szlovákia) Dánia: nem specifikus távoltartó intézkedés trv.  21 CSBE közpolitikai stratégia Nincs külon stratégia: A, CZ, Ee, Gr, Hu, Ie, Lu, Ma (nemek közti egyenlőség stratégia részeként) Szlovén terv 2009es, nincs benne

Törvények és stratégiák

Eredmények  A CSBE politika Európa legtöbb országában a törvények, stratégiák és sokszor a büntető szabályozás együtteséből áll össze. Az elemekre fektetett hangsúly változó  A legitim megoldások alapkövei terén majdnem teljes egyetértés az Európai közpolitikai gondolkodásban. A hangsúlyok változóak  Ugyanakkor látható, hogy nem egy lehetséges szabályozási koncepció jelenik meg, hanem a megoldások egy skálája  A nemzetközi emberijogi alapvetéseknek ellentmondó koncepciók is megjelennek ugyanakkor, bár kevésbé a közpolitikai szinten, mint a viták anyagaiban

A legitim megoldások skálája Nők elleni erőszak keret Általános emberi jogi keret A kettő között ezek fokozatai Bár vannak különbségek a két végponton levő koncepció között, logikájukban és eszköztárukban mégis nagyon hasonlóak

A közös elemek  A társadalmi probléma: Univerzális probléma A egyén jogaival való visszaélés a magán szférában CSBE által a méltóság, testi-, lelki épség sérül Függőségi viszonyok kihasználásán alapszik, amelyekből nehéz kilépni A társadalom, az érintettek és a különböző szolgáltatók társadalmi tabuként kezelik, szemet hunynak fölötte: rejtőzködő A problémát sokszor súlyosbítja az illetékesek (szociális szolgáltatók, rendőrség, bíróságok, civilek) közötti kooperáció hiánya

A közös elemek  Válasz intézkedések Az államnak be kell avatkozni, ugyanúgy kell kezelni mint a közszférában történő erőszakot Komplex, kooperáción alapuló csomag kell: bíróság, rendőrség, szociális és gyermekvédelem, civilek Ádozatok  védelme – védett házak, krízis központok, telefonsegély, jog segély  nem az áldozatnak kell távozni, hanem az elkövetőnek  önállóságának megteremtése: elkövető eltávolítása mellett az anyagi, lakhatási, állampolgársági függetlenség megteremtése  mediálás az egyenlőtlen erőviszonyok és a fennálló mechanizmusok miatt kizárt Elkövető távoltartása, szankcionálása Megelőzés: CSBE-al kapcsolatos társadalmi érzékenyítés minden szinten

Különbségek  A Nők elleni erőszak keret hozzáadódó elemei: A függőség hátterében a nemek közötti egyenlőtlenség a leggyakrabban előforduló ok. A CSBE a nők elleni erőszak egyik formája. A legtöbbször nők az áldozatok. Erőszak: oka és egyben okozata is az egyenlőtlenségnek Ezért nem elég az egyéni problémát orvosolni, hanem társadalmi gyökereihez kell visszanyúlni, ahhoz, hogy hatékonyan léphessünk fel Eszközök: nők számára kialakított shelterek, társadalmi átalakítás, hagyományos nemi egyenlőtlenséggel kapcsolatos sztereotípiák tudatosítása, felszámolása.  Átmenet: Női áldozatokra vonatkozó statisztikák Hivatkozások a nemzetközi NEE normakeretre

A skála Nők elleni erőszak Általános emberi jogok A nemzetközi normáknak megfelelően Nemek társadalmi egyenlőségére törekvés, független női shelterek Különb- ségek Intézkedések komplex csomagja: áldozatok védelme, önállóságának megteremtése, elkövető megszorítása, szankcionálása; megelőzés; társadalmi érzékenyítés, széleskörű együtműködés (állam és civilek) Eszköz- tár A KÖZPOLITIKAI VÁLASZ Áldozatok Nőket említiNőkÁldozat ok CSBE általános emberi jogi sérelem CSBE általános emberi jogi sérelem. Referenciák NEE nemzetközi normákra CSBE általános emberi jogi sérelem, melynek főként nők az áldozatai CSBE a nemek közti egyenlőtlenségek megnyilvánulási formája CSBE viszonya a nemek egyenlős égéhez MEGFOGALMAZOTT TÁRSADALMI PROBLÉMA Emberi jogok Rejtett NEELegtöbb áldozat nőNemek egyenlősége

Európai országok szabályozásában:  A Nők elleni erőszak keret: Törvényi szinten: Spanyolország, Svédország. Valamennyi a témában született nemzetközi dokumentum (ENSZ, ET, EU). Különösen: ET új egyezmény tervezet Stratégia szintjén: országok tulnyomó többsége (Dk, Fr, G, Ie, I, Lt, Pt, Es, Se, Tr)  érdekes: Francia, Dán  Emberi jogi keret: Törvényi szinten domináns (Ausztria mesterpélda). Erős hangsúly az utóbbi években a távoltartás bevezetésén, finomításán, így sok a büntető elem, viszonylag kevés a puha intézkedés Stratégia:Cy, Lengyel,  Átmenet: Stratégia: Belga, Bolgár, Holland, Horvát, Finn, Szlovák, UK  Hangsúly változó: Ausztria: trv.en keresztül szabályoz mindent Svéd, Spanyol: törvény, stratégia, Bt Egyébként a trv.kben erős tendencia az elkövetőre irányuló intézkedésekre (büntetés, távoltartás): UK, IE, Be, Nl, Dk. Komplex intézkedéscsomag stratégia szintre kerül Modosító csomagok csak az elkövetőre, a BT gondolkodásra helyezik a hangsúlyt (Cz, Ee, Lt, Ma, Sk)

Nemzetközi emberijogi alapvetéseknek ellentmondó koncepciók  A CSBE szabályozásának legitimitását alapjaiban, nyíltan nem kérdőjelezik meg sehol Európában közpolitikai szinten  Néhány koncepció mégis alapjaiban ellentmond az elfogadott elveknek  Relativizálás: “nem a mi gondunk” Függőség mentén (alkohol Pl), bevándorlási státusz mentén (Hollandia, Dánia)  Család integritását előtérbe helyező koncepció (pl. Román szabályozás teljességében, Lett, Görög stratégia)  Elkövető jogai: vitákban mindenütt, ahol távoltartás bevezetése felmerült (Lt, Bg, Be, Hu)  Nem jellemző az ellenkoncepciók jelenléte – szabályozás problémái leginkább politikai akarat hiánya és implementációs gondok sokasága

Konklúziók  A európai gyakorlat jól mutatja a CSBE különböző közpolitikai megközelítési módjait. Bár a feltérképezett megoldási formák között vannak különbségek, fontos számontartani a néhány sarokkövet, amely megkérdőjelezhetetlen a sikeres CSBE politika szempontjából, és általánosan elfogadott Európában  A CSBE bírói kezelése tágabb többszereplős stratégia fontos részeként értelmezendő  Bírói szempontból fontos a jelenséget annak tágabb, társadalmi egyenlőtlenségi és közpolitikai kontextusában látni  Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a bírói munka bármilyen hatékony a többi intézkedés nélkül csak rövid távú, tüneti kezelést nyújthat a febnálló társadalmi problémára

KÖSZÖNÖM! További kérdések: