2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Advertisements

Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Tanulásszervezés 3. Bemutató
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szocializáció Fogalmak:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Az egyéni fejlesztési terv
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
Soft skills.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés?
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
Az objektív tápláltsági állapot, a szubjektív testkép és a kortárs bántalmazásban való érintettség vizsgálata országosan reprezentatív adatokon Várnai.
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A lelki egészség védelme az iskolában
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
Út a sikeres tanuláshoz
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Személyiségfejlődési zavarok
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A szocializáció folyamata
Értékek.
ENABLE foglalkozások az iskolánkban
ÖNISMERET.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Szociális segítő a kollégiumokban
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia Buda Béla dr. Empátia és érzelmi intelligencia A fejlesztés lehetőségei iskoláskorban 2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia

A kérdésfeltevés gyökerei A proszociális viselkedés és az empátia /érzelmi ill. szociális intelligencia/ szoros korrelációja gyermekkorban Az iskolai közösségben elszenvedett zaklatás /bullying/ elkövetőinek sajátosságai A szexuális bűnelkövetők empátiahiánya Az érzelmi és a szociális intelligencia defektusai az áldozatokban Az érzelmi -pszichoszociális- fejlődés elmaradásai fiatalkori pszichopatológiai állapotokban /drog, határeseti személyiség, beilleszkedési zavarok, pszichoszexuális és párkapcsolati problémák/

A megelőzés és a fejlesztés kérdésfeltevései A család szerepe – kötődés /attachment/ szerepe, korai traumák Mikroközösségek a család körül – a természetes erőforrások Az óvodai nevelés lehetőségei Preventiv és korrektiv iskola – alsó tagozat Fejlesztési lehetőségek a tizenéves korban az iskolai közegben Speciális iskolák Korrekciós és fejlesztő szolgálatok és szervezetek – együttműködések az iskolával Beavatkozási csomópontok – empátia, érzelmi és szociális intelligencia

Empátia Érzékenység a nemverbális kommunikációra ill. a metakommunikációra A másik érzelmi és motivációs állapotának rezonatív megértése Reflektivitás a másik ember érzelmi állapotaival kapcsolatosan A másik intencionalitásának megértése A reflektivitás visszajelzéses értelmezése Theory of mind, Mind reading, mentalizáció, stb. A másik perspektívája – szociális, kulturális, szervezeti, szituációs helyzete, vonatkozási keretei /frames of reference/

Érzelmi intelligencia – Coleman, 1995 Érzelmi tudatosság Érzelmek kezelése Érzelmek produktív kihasználása Empátia: érzelmi jártasság Kapcsolatkezelés: A kapcsolatok elemzése és megértése Konfliktusmegoldás Kapcsolati problémamegoldás Határozottabb, ügyesebb kommunikáció Népszerűség és kortársi elfogadottság Kortársak fokozott érdeklődése Több gondoskodás és figyelmesség Közösségi beilleszkedés Önzetlenség, együttműködés és segítőkészség Demokratikus viszonyulás

Társas Intelligencia – Coleman, 2006. Társas tudatosság Elemi empátia -primal emphaty Ráhangolódás -attunement Empátiás pontosság -empathic accuracy Szociális jártasság -social cognition Társas készség Azonos hullámhossz -synchrony Önmagunk prezentálása -self-presentation Befolyásolás -influence Törődés -concern

Az iskolai fejlesztés koncepció Tantervszerű, csoportos foglalkozások, élménypedagógiai megközelítés, kortársi közösségben, pedagógusi vezetéssel Alternatív iskolák – Rogers, Gordon, stb. Programszerű, készség- ill. képességorientált /skill/ tréning /hatékonyság, evidence-based módszerek, költségtudatosság, fenntarthatság, quality thinking/ Felzárkoztatás, korrektív fejlesztés, speciális célok /pl. erőszakpevenció, streetwise viselkedés, stb./ Az életkor dilemmái – fejlődési menetrend, a fejlődési különbségek kezelése, krízis és regresszió, a tüneti megnyilvánulások értelmezése

Az új irányok Az én és az önazonosság fejlődési primátusa – a reflexivitás fejlődésének ill. a mentalizációnak feltételeként A csoportban való feloldódás – decentrálás, együttműködés, „mi érzés” – szerepe, ennek fejlesztési lehetőségei A versengés pedagógiai kontrollja Figyelem és érdeklődés a másik iránt A másik elfogadása – a Rogers-féle feltétlen respektus /uncondicional positive regard/ Agressziókontroll Az önértékelés, énkép és identitás -korspecifikus- védelme

Iskolai nevelési lehetőségek A viselkedés szabályok /etikett/ hangsúlyos tanítása A társas viselkedés normatív rendszerének fokozatos tudatosítása – a gyermek által megélt világ /iskola, család, nyilvános környezet/ példáján A mentalizáció kiemelése a társas viselkedés értelmezésében Szerepjátékok – a másik perspektíváinak gyakorlásos átvétele A humor és a poliszémia kiemelése a nevelésben, fantáziatréning Proszociális feszültséglevezetési formák és ezek értelmezési keretei A saját belső világ megismerése /introspekció, flow, esztétikum, stb./ és vonatkoztatása a másikra