2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia Buda Béla dr. Empátia és érzelmi intelligencia A fejlesztés lehetőségei iskoláskorban 2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
A kérdésfeltevés gyökerei A proszociális viselkedés és az empátia /érzelmi ill. szociális intelligencia/ szoros korrelációja gyermekkorban Az iskolai közösségben elszenvedett zaklatás /bullying/ elkövetőinek sajátosságai A szexuális bűnelkövetők empátiahiánya Az érzelmi és a szociális intelligencia defektusai az áldozatokban Az érzelmi -pszichoszociális- fejlődés elmaradásai fiatalkori pszichopatológiai állapotokban /drog, határeseti személyiség, beilleszkedési zavarok, pszichoszexuális és párkapcsolati problémák/
A megelőzés és a fejlesztés kérdésfeltevései A család szerepe – kötődés /attachment/ szerepe, korai traumák Mikroközösségek a család körül – a természetes erőforrások Az óvodai nevelés lehetőségei Preventiv és korrektiv iskola – alsó tagozat Fejlesztési lehetőségek a tizenéves korban az iskolai közegben Speciális iskolák Korrekciós és fejlesztő szolgálatok és szervezetek – együttműködések az iskolával Beavatkozási csomópontok – empátia, érzelmi és szociális intelligencia
Empátia Érzékenység a nemverbális kommunikációra ill. a metakommunikációra A másik érzelmi és motivációs állapotának rezonatív megértése Reflektivitás a másik ember érzelmi állapotaival kapcsolatosan A másik intencionalitásának megértése A reflektivitás visszajelzéses értelmezése Theory of mind, Mind reading, mentalizáció, stb. A másik perspektívája – szociális, kulturális, szervezeti, szituációs helyzete, vonatkozási keretei /frames of reference/
Érzelmi intelligencia – Coleman, 1995 Érzelmi tudatosság Érzelmek kezelése Érzelmek produktív kihasználása Empátia: érzelmi jártasság Kapcsolatkezelés: A kapcsolatok elemzése és megértése Konfliktusmegoldás Kapcsolati problémamegoldás Határozottabb, ügyesebb kommunikáció Népszerűség és kortársi elfogadottság Kortársak fokozott érdeklődése Több gondoskodás és figyelmesség Közösségi beilleszkedés Önzetlenség, együttműködés és segítőkészség Demokratikus viszonyulás
Társas Intelligencia – Coleman, 2006. Társas tudatosság Elemi empátia -primal emphaty Ráhangolódás -attunement Empátiás pontosság -empathic accuracy Szociális jártasság -social cognition Társas készség Azonos hullámhossz -synchrony Önmagunk prezentálása -self-presentation Befolyásolás -influence Törődés -concern
Az iskolai fejlesztés koncepció Tantervszerű, csoportos foglalkozások, élménypedagógiai megközelítés, kortársi közösségben, pedagógusi vezetéssel Alternatív iskolák – Rogers, Gordon, stb. Programszerű, készség- ill. képességorientált /skill/ tréning /hatékonyság, evidence-based módszerek, költségtudatosság, fenntarthatság, quality thinking/ Felzárkoztatás, korrektív fejlesztés, speciális célok /pl. erőszakpevenció, streetwise viselkedés, stb./ Az életkor dilemmái – fejlődési menetrend, a fejlődési különbségek kezelése, krízis és regresszió, a tüneti megnyilvánulások értelmezése
Az új irányok Az én és az önazonosság fejlődési primátusa – a reflexivitás fejlődésének ill. a mentalizációnak feltételeként A csoportban való feloldódás – decentrálás, együttműködés, „mi érzés” – szerepe, ennek fejlesztési lehetőségei A versengés pedagógiai kontrollja Figyelem és érdeklődés a másik iránt A másik elfogadása – a Rogers-féle feltétlen respektus /uncondicional positive regard/ Agressziókontroll Az önértékelés, énkép és identitás -korspecifikus- védelme
Iskolai nevelési lehetőségek A viselkedés szabályok /etikett/ hangsúlyos tanítása A társas viselkedés normatív rendszerének fokozatos tudatosítása – a gyermek által megélt világ /iskola, család, nyilvános környezet/ példáján A mentalizáció kiemelése a társas viselkedés értelmezésében Szerepjátékok – a másik perspektíváinak gyakorlásos átvétele A humor és a poliszémia kiemelése a nevelésben, fantáziatréning Proszociális feszültséglevezetési formák és ezek értelmezési keretei A saját belső világ megismerése /introspekció, flow, esztétikum, stb./ és vonatkoztatása a másikra