Területi politika főbb összefüggései
A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban 3.A programozás tapasztalatai a leginkább támogatott országokban –Kohéziós országok (EU15) tapasztalatai között –Visegrádi országok tervezési tapasztalatai A programozás eredményei Magyarországon ben
A ciklus-elmélet
A projektciklus LezárásLezárás Meghatározás Döntés Tervezés Előzetes értékelés Megvalósítás Új projektterv Helyzetvizsgálat Megvalósítható célok meghatározása A projekt részletes kidolgozása A projekt szükséges módosításainak elvégzése Erőforrásokról Finanszírozásról Szervezésről Megvalósításról Tervek szerinti végrehajtás; Rendszeres nyomonkövetés; A projekt befejezése A projekt eredményeit értékelni kell
Helyzetelemzés az Európai Unió szintjén Miért szükséges a regionális (területfejlesztési vagy kohéziós) politika?
GDP/fő (PPS) NUTS II. régiókban 1996-ban (EUR15=100) < >= 125
< GDP/fő NUTS II. régiókban (PPS) 125 Nincs adat EU=100
GDP fő (PPS) 1999 EU-27 átlaga 1. Csoport átlaga average group 2 average group 3
< Az egy főre jutó GDP a mezőgazdaságban 1998-ban EU15= 99 Nincs adat EU15=100
Centrum és periféria a megközelít- hetőség alapján Centrum régiók Periférikus régiók Köztes régiók Source : IRPUD - DG REGIO
A 65 éven felüliek aránya a 15 és 64 év közötti korosztályok százalékában 1995-ben EU15=23% < >= 35 Source: Eurostat
A 65 éven felüliek aránya a 15 és 64 év közötti korosztályok százalékában 2005-ben EU15=25,6% < > = 35 Source: Eurostat
A 65 éven felüliek aránya a 15 és 64 év közötti korosztályok százalékában 2025-ben EU15=34,8% < >= 35 Source: Eurostat
A cél meghatározása az Európai Unióban Magyarország között: Az életminőség javítása között: A foglalkoztatottság és a foglalkoztathatóság növelése Lengyelország között: Az ország versenyképességének javítása között: Az ország politikai és gazdasági súlyának növelése, 2013-ra legalább Portugália szintje Csehország között: Versenyképességen alapuló fenntartható fejlődés Szlovákia között: GDP/fő 2006-ra EU15 átlaga 50%-a fölé között: GDP/fő 2013-ra EU15 átlaga 63%-a fölé
NFT Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése A gazdasági versenyképesség javítása A humán erőforrások jobb kihasználása Kiegyensúlyo- zottabb regionális fejlődés Gazdasági versenyképesség OP Agrár- és vidékfejlesztési OP Humán erőforrás fejlesztési OPRegionális OP Környezetvé- delem és Infrastruktúra OP Versenyképesebb termelő szektor Növekvő foglalkoztatás és az emberi erőforrások fejlesztése Jobb infrastruktúra, tisztább környezet Erősebb regionális és helyi potenciál Jobb minőségű környezet, fejlett infrastruktúra Nemzeti Fejlesztési Terv Hosszú távú cél Általános cél Specifikus cél Prioritások Az életminőség javítása
Országos szintű, többnyire ágazati jellegű fejlesztési terv Regionális Fejlesztési Terv Megyei Fejlesztési Terv Kistérségi Fejlesztési Terv Országos Területfejlesztési Koncepció Regionális Fejlesztési (Operatív) Program Megyei Területfejlesztési Program Ágazati Fejlesztési és Operatív Programok A fejlesztési tervek kapcsolati ábrája Források állami EU helyi magán állami EU helyi magán állami helyi magán Kistérségi (esetleg települési) Fejlesztési Program helyi magán A tervek egymásra való hatása, befolyásolásuk ereje; a kapcsolat a különböző szintek között lehet egyből közvetlen, nem feltételez hierarchiát A tervek megvalósulásának helyei
Célok meghatározása Magyarországon a közlekedés példáján Projekteket valósítanak meg? Autópályák hossza km-ben. Vagy Gazdasági, társadalmi, területfejlesztési hatásokat karunk elérni?
Az infrastruktúra fejlesztésének céljai (projektekben) Az autópálya program főbb elemei: –tovább épül az M0, –az M3 autópálya 2004-ig Görbeházáig, 2006-ig Nyíregyházáig épül meg, –az M30 autópálya 2004-ig Miskolcot éri el, –az M35 autópályán 2006-ig Debrecenig lehet eljutni, –az M5 autópálya 2006-ig megépül Szegedig, –az M7 autópálya a ciklus végéig 58 kilométerrel bővül, –a 6 sz. főút autópályává szélesedik Dunaújváros és Budapest között.
A gyorsforgalmi úthálózat fejlődése 1970 és 2015 között Évek A gyorsforgalmi úthálózat hossza [km]