A szülői példa jelentősége az utódok életében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A gyermekgyógyászat jellemzői Demográfiai mutatók
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
férfivá és nővé teremtette őket.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A TISZTELET RELÁCIÓI ÉS HATÁSA ÉLETÜNKRE
„Férfinak és nőnek teremtette”
Copyright © 1998 Child Evangelism Fellowship. All rights reserved. G y ermekek E vangéliumi T anítása - 2.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Gyermek, család, társadalom
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
Szociális tanulás formái
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
A szeretetről.
A gondozás,nevelés egysége
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
Anya – gyermek kapcsolata
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Anyák napjára szeretettel… Budaörs, 2013.május 7.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
„Ha az ÚR nem építi a házat, hiába fáradoznak az építők
Gyermek: Ki a gyerek? Tiszta lap, vagy csiszolatlan gyémánt?
Az én szüleim és a te szüleid
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Jelen és jövő A Budaörsi Nevelési Tanácsadóban. Mi történik a Nevelési Tanácsadóban? Vizsgálunk Szakvéleményt írunk Terápiát végzünk, gyógyítunk (rajz,
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Szakíts magadnak id ő t Szakíts magadnak id ő t!
1. Anya – gyermek kapcsolat
PROGRAM.
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Gyermek, akit kölcsönkaptál. Anna példája (1Sám 1,11) Erős fogadalmat tett (Anna), Erős fogadalmat tett (Anna), és ezt mondta: és ezt mondta: Seregek.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Korai fejlesztés fontossága
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Református istentisztelet 2014 december 28 óév utosló vasárnap.
Út a sikeres tanuláshoz
Kereszténység - nevelés
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A 5. parancsolat „Tiszteld apádat és anyádat…”
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
„Engedjétek hozzám jönni a kisgyermekeket…” (Mt 19,13-15)
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A szülői példa jelentősége az utódok életében Dr. Pintér Sándor Szeged SZTE Gyermekgyógyászati Klinika

a neki megfelelő módon „Neveld a gyermeket még ha megöregszik akkor sem tér el attól” (Példabeszédek 22, 6)

A modell utáni tanulás a legjobb hatásfokú

döntő nevelési tényező A személyes példamutatás döntő nevelési tényező az utódok életében

milyen legyen gyermeke Mit szeretne a szülő, milyen legyen gyermeke viselkedése hasonlítson rá ne hasonlítson rá?

Minek tartja a szülő a gyermeket áldásnak vagy tehernek?

„Isten megáldotta őket és ezt mondta nekik Isten: szaporodjatok, sokasodjatok, töltsétek be és hódítsátok meg a Földet.” (Mózes I,1,28)

„Bizony az Úr ajándéka a gyermek az anyaméh gyümölcse jutalom” (Zsoltárok 127.3)

Hogyan neveljen a szülő megfelelő módon?

Minden újszülött tiszta lappal, de bűnös hajlammal érkezik a világba („vad” emberként) érkezik a világba

Mi szükséges a neveléshez?  kapcsolatteremtés kötődés

A kötődés (attachment) a kapcsolatok egyik formája diádikus kapcsolat

A diádikus kapcsolathoz szükséges veleszületett kapcsolati kézség és megfelelő partner (már a legkorábbi életkortól, a születés utáni pillanattól kezdve)

A diádikus kapcsolat alapja a szociális kölcsönösség (reciprocitás) és a megkülönböztetett, különösen szeretett (preferált) személyhez történő ragaszkodás (anya, apa)

Az újszülött- és csecsemőkori kötődés elmaradását semmi nem pótolja

(3–5 éves kor között még igen) 5 éves kortól nem lehet a nevelés alapján a kötődésen javítani (3–5 éves kor között még igen)

szokásrend (szocializáció) A kötődés eredménye a szokásrend (szocializáció) kialakulása

A szokásrend (szocializáció) 60%-a 6 éves korig 80%-a 12 éves korig 100%-a 18 éves korig kialakul

A szocializáció folyamatát befolyásoló tényező (0–18 éves kor között) 0–3 év családi hatás 3 év  közösség (óvoda, iskola, barátok, környezet)

A GYERMEK SZEMÉLYISÉG-FEJLŐDÉSÉT MEGHATÁROZÓ KÜLSŐ TÉNYEZŐK

Az egyén magatartásában egy korábbi diád eseményei türköződnek Az intergenerációs „átörökítettség” az „intergenerációs spirál” jelentősége Az egyén magatartásában egy korábbi diád eseményei türköződnek Ez a megállapítás az anyára és az apára egyaránt vonatkozik

kialakításának feltételei A jó kapcsolatteremtés  kötődés szokásrend (szocializáció) kialakításának feltételei lehetőség és idő

kialakulásában kulcsfontosságú A biztonságos kötődés kialakulásában kulcsfontosságú a bőr-bőrkontaktus, a szoptatás

elmaradt kötődési zavarokhoz vezet Az újszülött és csecsemőkorban elmaradt anya-gyermek közötti biztonságos kapcsolat kötődési zavarokhoz vezet

személyiségfejlődési A sérült kötődés személyiségfejlődési zavarokat eredményez

A kötődési zavar talaján kialakulhat identitás-diffúzió izoláció kiégés agresszív viselkedés balesetekre való hajlam lelassuló neuropszichológiai fejlődés magatartási zavarok („kezelhetetlen gyermek”)

Kötődés hatása a felnőttkorra (I)

Kötődés hatása a felnőttkorra (II) 3232

A legfontosabb szülői feladatok a bibliai alapértékek szerinti személyes példamutatás (modell) szeretetteljes (nyugodt) családi környezet közös élmények gyűjtése (foglalkozni a gyermekkel, idő!, idő! ...) beszélgetés (követésre méltó személyekről, történetek olvasása) a gyermek meghallgatása (a csecsemőt, kisdedet és az óvodást is) közös játék (társasjátékok, stb.) közös kirándulás közös mozgás (futkározás, labdázás, fáramászás, kerékpározás, stb.) fegyelmezés (de nem haragra ingerlés)