A szülői példa jelentősége az utódok életében Dr. Pintér Sándor Szeged SZTE Gyermekgyógyászati Klinika
a neki megfelelő módon „Neveld a gyermeket még ha megöregszik akkor sem tér el attól” (Példabeszédek 22, 6)
A modell utáni tanulás a legjobb hatásfokú
döntő nevelési tényező A személyes példamutatás döntő nevelési tényező az utódok életében
milyen legyen gyermeke Mit szeretne a szülő, milyen legyen gyermeke viselkedése hasonlítson rá ne hasonlítson rá?
Minek tartja a szülő a gyermeket áldásnak vagy tehernek?
„Isten megáldotta őket és ezt mondta nekik Isten: szaporodjatok, sokasodjatok, töltsétek be és hódítsátok meg a Földet.” (Mózes I,1,28)
„Bizony az Úr ajándéka a gyermek az anyaméh gyümölcse jutalom” (Zsoltárok 127.3)
Hogyan neveljen a szülő megfelelő módon?
Minden újszülött tiszta lappal, de bűnös hajlammal érkezik a világba („vad” emberként) érkezik a világba
Mi szükséges a neveléshez? kapcsolatteremtés kötődés
A kötődés (attachment) a kapcsolatok egyik formája diádikus kapcsolat
A diádikus kapcsolathoz szükséges veleszületett kapcsolati kézség és megfelelő partner (már a legkorábbi életkortól, a születés utáni pillanattól kezdve)
A diádikus kapcsolat alapja a szociális kölcsönösség (reciprocitás) és a megkülönböztetett, különösen szeretett (preferált) személyhez történő ragaszkodás (anya, apa)
Az újszülött- és csecsemőkori kötődés elmaradását semmi nem pótolja
(3–5 éves kor között még igen) 5 éves kortól nem lehet a nevelés alapján a kötődésen javítani (3–5 éves kor között még igen)
szokásrend (szocializáció) A kötődés eredménye a szokásrend (szocializáció) kialakulása
A szokásrend (szocializáció) 60%-a 6 éves korig 80%-a 12 éves korig 100%-a 18 éves korig kialakul
A szocializáció folyamatát befolyásoló tényező (0–18 éves kor között) 0–3 év családi hatás 3 év közösség (óvoda, iskola, barátok, környezet)
A GYERMEK SZEMÉLYISÉG-FEJLŐDÉSÉT MEGHATÁROZÓ KÜLSŐ TÉNYEZŐK
Az egyén magatartásában egy korábbi diád eseményei türköződnek Az intergenerációs „átörökítettség” az „intergenerációs spirál” jelentősége Az egyén magatartásában egy korábbi diád eseményei türköződnek Ez a megállapítás az anyára és az apára egyaránt vonatkozik
kialakításának feltételei A jó kapcsolatteremtés kötődés szokásrend (szocializáció) kialakításának feltételei lehetőség és idő
kialakulásában kulcsfontosságú A biztonságos kötődés kialakulásában kulcsfontosságú a bőr-bőrkontaktus, a szoptatás
elmaradt kötődési zavarokhoz vezet Az újszülött és csecsemőkorban elmaradt anya-gyermek közötti biztonságos kapcsolat kötődési zavarokhoz vezet
személyiségfejlődési A sérült kötődés személyiségfejlődési zavarokat eredményez
A kötődési zavar talaján kialakulhat identitás-diffúzió izoláció kiégés agresszív viselkedés balesetekre való hajlam lelassuló neuropszichológiai fejlődés magatartási zavarok („kezelhetetlen gyermek”)
Kötődés hatása a felnőttkorra (I)
Kötődés hatása a felnőttkorra (II) 3232
A legfontosabb szülői feladatok a bibliai alapértékek szerinti személyes példamutatás (modell) szeretetteljes (nyugodt) családi környezet közös élmények gyűjtése (foglalkozni a gyermekkel, idő!, idő! ...) beszélgetés (követésre méltó személyekről, történetek olvasása) a gyermek meghallgatása (a csecsemőt, kisdedet és az óvodást is) közös játék (társasjátékok, stb.) közös kirándulás közös mozgás (futkározás, labdázás, fáramászás, kerékpározás, stb.) fegyelmezés (de nem haragra ingerlés)