Munka és vállalkozás Új Magyarország Kormányzati Konferencia 2008. február 26.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
Advertisements

1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
A Kormány intézkedései és tervei
Gyakorló feladatok Makroökönómia.
Foglalkoztatói nyugdíj
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
IX. Adójogi Konferencia, Tapolca, ápr Mihályi Péter A magyar járulékrendszer problémái.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
A magyar gazdaság helyzete, fejlesztési prioritások Varju László államtitkár Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Hogy mindenki jobban éljen! Adókedvezmény az átlagos és az átlag alatti keresetből élőknek.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
A magyar gazdaság Dr. Veres János pénzügyminiszter október 13.
GKI Zrt., Magyarország 2010 Dr. Vértes András elnök november 21.
Adórendszer és feketegazdaság – évi intézkedések december 5-6. Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
„Út a munkához „ program Simon Gábor államtitkár.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Segélyezési rendszer átalakítása
Növekedési dilemmák Simor András Műhelybeszélgetés az Európai Társadalmi Jelentés apropóján 2008 június 10.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Tények a munkaerőpiaci helyzetről Ki veszélyezteti a foglalkoztatás stabilitását? január.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Biztonságot az alkalmi munkából élőknek! Az alkalmi munka után fizetett közterhek csökkentése.
Kormányszóvivői tájékoztató. Öt éves adócsökkentés Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 19.
Pécsi Kistérségi Foglalkoztatási Paktum Workshop Június 10. Foglalkoztatási helyzetkép a Dél-dunántúli régióban Sasvári Gábor igazgató-helyettes.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
1 Tájékoztató munkahelybővítést és megőrzést elősegítő központi és decentralizált pályázatokról, lehetőségekről Kisbér, április 8.
Válságkezelés eredményei, lehetőségek a válság után december 3. Dr. Oszkó Péter pénzügyminiszter.
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
Az inflációs jelentés frissítése augusztus.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Osztalékadó. Osztalékadó A Medgyessy-Gyurcsány-kormány adóreformja I. 550 milliárd Ft elvonás évente (55 ezer Ft/fő) 22 adóemelés Áfa radikális.
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
HOGYAN KÉSZÜLNEK A MAGYAROK NYUGDÍJAS ÉVEIKRE?. A magyarok fele nem, vagy alig törődik a nyugdíjjal.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Kibontakozás helyett gazdasági káosz Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájának csődje.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.
SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
ADÓ Adótörvény változások 2006/2007 Demetrovics Gergely, szenior menedzser február 2.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
A magyar gazdaság mozgástere június 28. Dr. Veres János pénzügyminiszter.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az adó- és illetéktörvények változásainak hatása a vállalkozási szférára Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Összehasonlító példák ‏ 2015/2016 II. Dr Lakatos Mária: ADÓZÁS I.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Összehasonlító példák
„Út a munkához” program tapasztalatai
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

Munka és vállalkozás Új Magyarország Kormányzati Konferencia február 26.

Amiről nem beszélek: 1. A társadalmi kultúra Welzel és Inglehart ábrája Phelps nyomán

Amiről nem beszélek : 2. A vállalati termelékenység Forrás: MNB Konvergencia jelentés 2006.

Az adócsökkentés nem csodafegyver Mi kell a foglalkoztatás növekedéséhez? –Vállalkozásbarát fejlesztéspolitika –Egyszerű vállalkozási környezet –Fekete-szürke gazdaság visszaszorítása –Korszerű szakképzés –Piacbővítő külgazdasági politika –Fejlett infrastruktúra –Felelős költségvetési politika –Munkára ösztönző szociális és munkaügyi politika –Munkahelyteremtést ösztönző adópolitika

Új Magyarország Vállalkozói Program milliárd Ft Már meghirdetett, elérhető források 330 milliárd Ft Finanszírozás 208 md Ft Mikrohitel 74 md Ft Garancia 49 md Ft Tőke* Pályázatok 85 md Ft Infrastruktúra 69 md Ft Tudás 53 md Ft Logisztika 12 md Ft Ipari parkok 47 md Ft Informatika 10 md Ft K+F 31 md Ft Innováció 18 md Ft Képzés 4 md Ft * 2008.III.n.é 41 md Ft

Vállalkozásbarát szabályozási környezet Cégbejegyzés elektronikusan egy nap, júliustól egy óra alatt Cégalapítás tőkeminimumainak, illetékeinek csökkentése (kft 3 millió helyett 500 ezer) Ingyenes céginformáció Törvény a körbetartozások ellen, az alvállalkozók pozíciójának javítására Ingyenesen lekérdezhető APEH adatok, elektronikus bevallás, ügyintézés, adatbejelentés A számviteli és adóbevallási szabályok egyszerűsítése (59 fajta adóbevallás helyett 23, kevesebb bevallási sor)

Fekete-szürke gazdaság kifehérítése 2007-ben +80 md Ft bevétel Jogosultság ellenőrzés ezerrel több járulékfizető 132 ezer alkalmazott után emelték meg a minimálbér kétszeresére a járulékalapot 14%-kal csökkent a veszteséget valló vállalkozások száma Szigorodó ellenőrzések, több mint 11 ezer vagyonosodási vizsgálat Új intézkedések: –Fekete foglalkoztatásnál elmaradt közteher becsléssel történő megállapítása –Emelt összegű bírságok

Szakképzett munkaerő Szakképzés –Szorosabb kapcsolat a gazdasági élet szereplőivel – regionális fejlesztési-képzési bizottságokban 51%-os részvétel, társelnöki funkció –A vállalkozások érdekeltségének növelése a gyakorlati képzésben – tanulószerződésnél a tanuló pénzbeli juttatásán felül a minimálbér 1,5-szerese helyett 2-szeresét számolhatják el évente költségként a szakképzési hozzájárulás terhére –Területi integrált szakképző központok létrehozása (TISZK) –Szakképző iskolák fokozottabb részvétele a felnőttképzésben

Külgazdaság politika Új piacok a magyar árunak Forrás:KSH

Vállalkozói infrastruktúra : 700 km gyorsforgalmi út, illetve gyorsforgalmi úttá fejleszthető út építése 1200 km közút megerősítése, fejlesztése (11,5 tonna teherbírásúvá) 500 km vasútpálya korszerűsítése Intermodális és regionális logisztikai központok fejlesztése Ipari parkok és területek fejlesztése

Felelős költségvetési politika Forrás: Konvergenciaprogram 2007.

Utak a munkához

Párhuzamosan több lépést kell megtenni a foglalkoztatási szint emeléséhez Út a munkához Foglalkoztatás- barát adórendszer Célzott támogatások a hátrányos helyzetű embereknek és térségeknek Munkára ösztönzés

Programok a hátrányos helyzetűeknek Meglévő START járulékkedvezmények 15,8 mdFt Rehabilitációs járadékosok új pályára állítása 16,8 mdFt Régiós programok alacsony iskolai végzettségűeknek, kisgyermekeseknek, időseknek 26 mdFt Civil programok, munkaerő-kölcsönző, -közvetítő hálózat kiépítése 6 mdFt „Lépj egyet előre” az alapfokú képzettség, szakképzettség megszerzéséért 10,6 mdFt ÚMFT beruházásoknál hátrányos helyzetűek foglalkoztatása (legalább: 10%) Összesen 75,2 mdFt

Programok a leghátrányosabb helyzetben lévő térségeknek „Nem mondunk le senkiről” komplex térségfejlesztési program – 140 MdFt –a gazdaság, infrastruktúra, környezet, közszolgáltatások, szociális ellátás összehangolt fejlesztése –képzési, foglalkoztatási támogatások és programok, közösségi, kulturális értékek megőrzése Start régió - 3 évig járulék és társasági adó mentesség a 47 hátrányos helyzetű kistérségben –Járulékmentességet biztosító kártya a tartós munkanélkülieknek, szociális segélyezetteknek, alacsony iskolai végzettségűeknek –Ha a térségben működő vállalkozó Start-régió kártyással bővíti a foglalkoztatottai számát, a kifizetett bér összegével csökkentheti a társasági adóalapját

Bérköltség Start-régió kártyával Megjegyzés: Többletfoglalkoztatásnál államháztartási szinten nem jelent bevételkiesést

A munkavállalás ösztönzése Alapelv: mindenki tegye meg a tőle elvárható legnagyobb erőfeszítést, hogy a leghátrányosabb helyzetűek is munkához jussanak  Segélyben részesülő: álláskeresés, adódó munkalehetőségek elfogadása, legalizálása, részvétel képzésben  Foglalkoztatási szolgálat, önkormányzat: munkalehetőség biztosítása, szolgáltatások, támogatások nyújtása, ellenőrzés  Civil szervezetek: segítség az „elérhetetlenek” eléréséhez  Kormány: programok indítása, kiemelt támogatások, kiegészítő források a leghátrányosabb helyzetű rétegeknek és térségeknek, munkára ösztönző szabályozás  Közösségek: védelem és segítség a rászorulóknak, a munka és a munkát végző tisztelete (az alacsony képzettséget igénylő munkáé is)

Adócsökkentés 2009.

Az adóterhelés nem kiugróan magas, de meghaladja versenytársainkét Forrás: Európai Bizottság jelentése 2007.

A személyi jövedelemadó terhelés nem túl magas Forrás: OECD

Bérek járulékterhelése kiugróan nagy Forrás:OECD

Adócsökkentés lehetséges iránya és nagysága Egyetértés: döntően a bérek közterheit kell csökkenteni Amit meg kell vitatni: –A rendelkezésre álló források nagysága –A közteher csökkentés eszközei, módszerei

Az adóterhek mérséklésének reális mozgástere Felelős, egyensúlyra törekvő költségvetési politika mellett az adóterhelés szintje ben nettó mintegy milliárd Ft-tal, a GDP kb. 0,8%-ával csökkenthető. A szükségesnek tartott adócsökkentésekre további forrást teremthet: –A gazdaság további fehéredése –Adóátrendezések –Az igazgatási kiadások további csökkentése

Hoz-e az adócsökkentés többletbevételt?

Realitás Magyarországon Járulékcsökkentés - bevételcsökkenés Forrás: OEP adatok

Járulékcsökkentés nem csodafegyver Forrás: KSH

Csökkenthetők-e tovább a kiadások? Forrás: évi költségvetés 8,2% 60,6% 13,0% 4,1% 14,1%

Gyors ütemben csökkennek a közszféra bér- és működési kiadásai Forrás: Költségvetési adatok

Két év alatt 27%-kal csökken a minisztériumokban dolgozók száma forrás: PM

Folyóáron is csökkennek a minisztériumok igazgatási kiadásai forrás: Költségvetési adatok

Szuperbruttó bérekre vonatkozó javaslat

Szuperbruttó utáni közteherviselés Minden közterhet a munkavállaló fizet Az új bruttó bérek tartalmazzák a munkáltató 32% járulékát és a havi 1950 Ft EHO-t Mind az szja-t, mint a járulékokat ebből a bruttóból a munkavállaló fizeti Adózás: Progresszív szja % Degresszív járulék 30-25%

Javaslat nettó hatása Javaslat nettó adóhatása: md Ft Adócsökkentő lépések md Ft –Járulékcsökkenés –SZJA csökkenés 0 –Kompenzáció Adóátrendező lépések md Ft Személyi jövedelemadó kedvezmények szűkítése, társasági adó egységesítés 20%-on.

Adóék Alacsony kereseteké nő, magas kereseteké csökken

Hatás a lakosságra Magas keresetek nettó összege emelkedik, alacsonyaké kompenzáció nélkül csökken

Teljes kompenzáció esetén nő az alacsonyabb keresetek munkáltatói bérköltsége

Adóváltozások hatása a jövedelemtulajdonosokra Lakosság md Ft –1, 4 millió magas keresetű md Ft (- kedvezmények szűkítése) –1,8 millió alacsonyabb keresetű 0 Ft (- kedvezmények szűkítése) Vállalkozások-50 md Ft –Szuperbruttósítás közvetlen hatása 0 –Egyéb adóváltozások tehernövelése - 50 md Ft (társasági adó, költségelszámolás)

Hatás a makrogazdaságra Eltérés a konvergenciaprogramtól Konvergencia Javaslat program Reálkereset1,5%3,4% Lakossági fogyasztás1,5%2,3% GDP4,0%4,3% Foglalkoztatottság0,6%0,4%

Személyi jövedelemadó fókuszú közteher csökkentés

Adócsökkentések Bérek közterheinek csökkentése –Személyi jövedelemadó csökkentés Adókulcs 2,5 millió éves jövedelemig 20%, felette 30% Különadó – 7 millió felett - megszűnik –Munkáltatói járulékok Szakképzési-munkaadói járulék együtt 1,5 százalékponttal csökken Iparűzési adó a jelenlegi legfeljebb 2%-ról 1%-ra csökken Kulturális járulék megszűnik

Javaslat nettó adóhatása Javaslat nettó adóhatása: md Ft Adócsökkentő lépések md Ft –Személyi jövedelemadó- 310 md Ft –Munkáltatói járulék- 110 md Ft –Iparűzési adó- 260 md Ft –Kulturális járulék- 10 md Ft Adóátrendező lépések md Ft Kötelező ingatlanadó, helyi társasági adó 2%, társasági adó 20%, különadó megszűnik, Szja kedvezmények szűkítése

Adóék Alacsony kereseteknél változatlan, magas kereseteknél csökken

Hatás a lakosságra Magasabb keresetek nettó összege emelkedik

Adóváltozások hatása a jövedelemtulajdonosokra Lakosság+ 270 md Ft –1, 4 millió magas keresetű md Ft –1,8 millió alacsonyabb keresetű 0 Ft Vállalkozások +150 md Ft

Hatás a makrogazdaságra Eltérés a konvergenciaprogramtól Konvergencia Javaslat program Reálkereset1,5%2,5% Lakossági fogyasztás1,5%2,0% GDP4,0%4,3% Foglalkoztatottság0,6%0,6%

Járulék fókuszú köztehercsökkentés

Kiinduló pont: Versenyképességi Kerekasztal javaslata GVK javaslat: Munkáltatói járulékok összesen százalékpontos csökkentése – md Ft –8-10% társadalombiztosítási járulék –2-3% kisadók (szakképzési, innovációs, rehabilitációs, kulturális) megszűntetése Forrás: jelentős adóemelések

Módosított javaslat: Járulékcsökkentés egy lépésben, fokozatos kiterjesztéssel Bérterhek csökkentés: Munkáltatói bérjárulék 20-22%-ra csökkentése –2009-ben a vállalkozások 10 alkalmazott után a minimálbér 1,5-2-szereséig 2010-ben 20 főre, és a kedvezményezettek köre évente szélesedik –Tételes egészségügyi hozzájárulás 2009-ben felére csökken, 2010-ben megszűnik Személyi jövedelemadó csökkentése –sávhatára emelés és/vagy adójóváírás igénybevétel kiszélesítése Társasági különadó egy vagy két lépésben megszűnik

Javaslat nettó hatása Javaslat nettó adóhatása: md Ft Adócsökkentő lépések md Ft –Járulékcsökkentés –EHO csökkenés- 35 –SZJA csökkenés –Társasági adóteher csökkentés Adóátrendező lépések md Ft rehabilitációs járulék emelése, gépkocsi elszámolás szigorítása, kisebb adóalap szélesítő lépések

Adóék Legjobban az alacsony kereseteknél csökken

Hatás a lakosságra A nettó kereset havi Ft felett emelkedik

Adóváltozások hatása a jövedelemtulajdonosokra Lakosság md Ft –2,2 millió 100 ezer Ft-nál magasabb keresetű md Ft –1 millió 100 ezer Ft-nál kevesebbet kereső 0 Ft Vállalkozások md Ft

Járulékcsökkentés – Csökken a bérköltség

Járulékcsökkentéssel érintettek száma 2009-ben a versenyszféra alkalmazottainak 43%-a 1 millió 35 ezer fő után fizetnek alacsonyabb munkáltatói járulékot

Hatás a makrogazdaságra Eltérés a konvergenciaprogramtól Konvergencia Javaslat program Reálkereset1,5%2,4% Lakossági fogyasztás1,5%2,2% GDP4,0%4,3% Foglalkoztatottság0,6%0,8-1%

A különböző javaslatok összehasonlítása SzuperbruttóSZJA fókuszú Járulék fókuszú Mennyibe kerül, mennyi a nettó adóhatása? md Ft- 420 md Ft md Ft Mekkora adóátrendezést, bevételnövelést követel? közepesjelentőscsekély Ki jár jól?magas keresetűek vállalkozások átlagos és átlag körüli keresetűek Van e foglalkoztatási hatása?csökkentisemlegesnöveli Van-e inflációs hatása?növelisemleges Mekkora hatása van a reálkeresetekre? kiugró növekedés növekedés Van e hatása a növekedésre?gyorsít

Munka és vállalkozás Új Magyarország Kormányzati Konferencia február 26.