Munka és vállalkozás Új Magyarország Kormányzati Konferencia február 26.
Amiről nem beszélek: 1. A társadalmi kultúra Welzel és Inglehart ábrája Phelps nyomán
Amiről nem beszélek : 2. A vállalati termelékenység Forrás: MNB Konvergencia jelentés 2006.
Az adócsökkentés nem csodafegyver Mi kell a foglalkoztatás növekedéséhez? –Vállalkozásbarát fejlesztéspolitika –Egyszerű vállalkozási környezet –Fekete-szürke gazdaság visszaszorítása –Korszerű szakképzés –Piacbővítő külgazdasági politika –Fejlett infrastruktúra –Felelős költségvetési politika –Munkára ösztönző szociális és munkaügyi politika –Munkahelyteremtést ösztönző adópolitika
Új Magyarország Vállalkozói Program milliárd Ft Már meghirdetett, elérhető források 330 milliárd Ft Finanszírozás 208 md Ft Mikrohitel 74 md Ft Garancia 49 md Ft Tőke* Pályázatok 85 md Ft Infrastruktúra 69 md Ft Tudás 53 md Ft Logisztika 12 md Ft Ipari parkok 47 md Ft Informatika 10 md Ft K+F 31 md Ft Innováció 18 md Ft Képzés 4 md Ft * 2008.III.n.é 41 md Ft
Vállalkozásbarát szabályozási környezet Cégbejegyzés elektronikusan egy nap, júliustól egy óra alatt Cégalapítás tőkeminimumainak, illetékeinek csökkentése (kft 3 millió helyett 500 ezer) Ingyenes céginformáció Törvény a körbetartozások ellen, az alvállalkozók pozíciójának javítására Ingyenesen lekérdezhető APEH adatok, elektronikus bevallás, ügyintézés, adatbejelentés A számviteli és adóbevallási szabályok egyszerűsítése (59 fajta adóbevallás helyett 23, kevesebb bevallási sor)
Fekete-szürke gazdaság kifehérítése 2007-ben +80 md Ft bevétel Jogosultság ellenőrzés ezerrel több járulékfizető 132 ezer alkalmazott után emelték meg a minimálbér kétszeresére a járulékalapot 14%-kal csökkent a veszteséget valló vállalkozások száma Szigorodó ellenőrzések, több mint 11 ezer vagyonosodási vizsgálat Új intézkedések: –Fekete foglalkoztatásnál elmaradt közteher becsléssel történő megállapítása –Emelt összegű bírságok
Szakképzett munkaerő Szakképzés –Szorosabb kapcsolat a gazdasági élet szereplőivel – regionális fejlesztési-képzési bizottságokban 51%-os részvétel, társelnöki funkció –A vállalkozások érdekeltségének növelése a gyakorlati képzésben – tanulószerződésnél a tanuló pénzbeli juttatásán felül a minimálbér 1,5-szerese helyett 2-szeresét számolhatják el évente költségként a szakképzési hozzájárulás terhére –Területi integrált szakképző központok létrehozása (TISZK) –Szakképző iskolák fokozottabb részvétele a felnőttképzésben
Külgazdaság politika Új piacok a magyar árunak Forrás:KSH
Vállalkozói infrastruktúra : 700 km gyorsforgalmi út, illetve gyorsforgalmi úttá fejleszthető út építése 1200 km közút megerősítése, fejlesztése (11,5 tonna teherbírásúvá) 500 km vasútpálya korszerűsítése Intermodális és regionális logisztikai központok fejlesztése Ipari parkok és területek fejlesztése
Felelős költségvetési politika Forrás: Konvergenciaprogram 2007.
Utak a munkához
Párhuzamosan több lépést kell megtenni a foglalkoztatási szint emeléséhez Út a munkához Foglalkoztatás- barát adórendszer Célzott támogatások a hátrányos helyzetű embereknek és térségeknek Munkára ösztönzés
Programok a hátrányos helyzetűeknek Meglévő START járulékkedvezmények 15,8 mdFt Rehabilitációs járadékosok új pályára állítása 16,8 mdFt Régiós programok alacsony iskolai végzettségűeknek, kisgyermekeseknek, időseknek 26 mdFt Civil programok, munkaerő-kölcsönző, -közvetítő hálózat kiépítése 6 mdFt „Lépj egyet előre” az alapfokú képzettség, szakképzettség megszerzéséért 10,6 mdFt ÚMFT beruházásoknál hátrányos helyzetűek foglalkoztatása (legalább: 10%) Összesen 75,2 mdFt
Programok a leghátrányosabb helyzetben lévő térségeknek „Nem mondunk le senkiről” komplex térségfejlesztési program – 140 MdFt –a gazdaság, infrastruktúra, környezet, közszolgáltatások, szociális ellátás összehangolt fejlesztése –képzési, foglalkoztatási támogatások és programok, közösségi, kulturális értékek megőrzése Start régió - 3 évig járulék és társasági adó mentesség a 47 hátrányos helyzetű kistérségben –Járulékmentességet biztosító kártya a tartós munkanélkülieknek, szociális segélyezetteknek, alacsony iskolai végzettségűeknek –Ha a térségben működő vállalkozó Start-régió kártyással bővíti a foglalkoztatottai számát, a kifizetett bér összegével csökkentheti a társasági adóalapját
Bérköltség Start-régió kártyával Megjegyzés: Többletfoglalkoztatásnál államháztartási szinten nem jelent bevételkiesést
A munkavállalás ösztönzése Alapelv: mindenki tegye meg a tőle elvárható legnagyobb erőfeszítést, hogy a leghátrányosabb helyzetűek is munkához jussanak Segélyben részesülő: álláskeresés, adódó munkalehetőségek elfogadása, legalizálása, részvétel képzésben Foglalkoztatási szolgálat, önkormányzat: munkalehetőség biztosítása, szolgáltatások, támogatások nyújtása, ellenőrzés Civil szervezetek: segítség az „elérhetetlenek” eléréséhez Kormány: programok indítása, kiemelt támogatások, kiegészítő források a leghátrányosabb helyzetű rétegeknek és térségeknek, munkára ösztönző szabályozás Közösségek: védelem és segítség a rászorulóknak, a munka és a munkát végző tisztelete (az alacsony képzettséget igénylő munkáé is)
Adócsökkentés 2009.
Az adóterhelés nem kiugróan magas, de meghaladja versenytársainkét Forrás: Európai Bizottság jelentése 2007.
A személyi jövedelemadó terhelés nem túl magas Forrás: OECD
Bérek járulékterhelése kiugróan nagy Forrás:OECD
Adócsökkentés lehetséges iránya és nagysága Egyetértés: döntően a bérek közterheit kell csökkenteni Amit meg kell vitatni: –A rendelkezésre álló források nagysága –A közteher csökkentés eszközei, módszerei
Az adóterhek mérséklésének reális mozgástere Felelős, egyensúlyra törekvő költségvetési politika mellett az adóterhelés szintje ben nettó mintegy milliárd Ft-tal, a GDP kb. 0,8%-ával csökkenthető. A szükségesnek tartott adócsökkentésekre további forrást teremthet: –A gazdaság további fehéredése –Adóátrendezések –Az igazgatási kiadások további csökkentése
Hoz-e az adócsökkentés többletbevételt?
Realitás Magyarországon Járulékcsökkentés - bevételcsökkenés Forrás: OEP adatok
Járulékcsökkentés nem csodafegyver Forrás: KSH
Csökkenthetők-e tovább a kiadások? Forrás: évi költségvetés 8,2% 60,6% 13,0% 4,1% 14,1%
Gyors ütemben csökkennek a közszféra bér- és működési kiadásai Forrás: Költségvetési adatok
Két év alatt 27%-kal csökken a minisztériumokban dolgozók száma forrás: PM
Folyóáron is csökkennek a minisztériumok igazgatási kiadásai forrás: Költségvetési adatok
Szuperbruttó bérekre vonatkozó javaslat
Szuperbruttó utáni közteherviselés Minden közterhet a munkavállaló fizet Az új bruttó bérek tartalmazzák a munkáltató 32% járulékát és a havi 1950 Ft EHO-t Mind az szja-t, mint a járulékokat ebből a bruttóból a munkavállaló fizeti Adózás: Progresszív szja % Degresszív járulék 30-25%
Javaslat nettó hatása Javaslat nettó adóhatása: md Ft Adócsökkentő lépések md Ft –Járulékcsökkenés –SZJA csökkenés 0 –Kompenzáció Adóátrendező lépések md Ft Személyi jövedelemadó kedvezmények szűkítése, társasági adó egységesítés 20%-on.
Adóék Alacsony kereseteké nő, magas kereseteké csökken
Hatás a lakosságra Magas keresetek nettó összege emelkedik, alacsonyaké kompenzáció nélkül csökken
Teljes kompenzáció esetén nő az alacsonyabb keresetek munkáltatói bérköltsége
Adóváltozások hatása a jövedelemtulajdonosokra Lakosság md Ft –1, 4 millió magas keresetű md Ft (- kedvezmények szűkítése) –1,8 millió alacsonyabb keresetű 0 Ft (- kedvezmények szűkítése) Vállalkozások-50 md Ft –Szuperbruttósítás közvetlen hatása 0 –Egyéb adóváltozások tehernövelése - 50 md Ft (társasági adó, költségelszámolás)
Hatás a makrogazdaságra Eltérés a konvergenciaprogramtól Konvergencia Javaslat program Reálkereset1,5%3,4% Lakossági fogyasztás1,5%2,3% GDP4,0%4,3% Foglalkoztatottság0,6%0,4%
Személyi jövedelemadó fókuszú közteher csökkentés
Adócsökkentések Bérek közterheinek csökkentése –Személyi jövedelemadó csökkentés Adókulcs 2,5 millió éves jövedelemig 20%, felette 30% Különadó – 7 millió felett - megszűnik –Munkáltatói járulékok Szakképzési-munkaadói járulék együtt 1,5 százalékponttal csökken Iparűzési adó a jelenlegi legfeljebb 2%-ról 1%-ra csökken Kulturális járulék megszűnik
Javaslat nettó adóhatása Javaslat nettó adóhatása: md Ft Adócsökkentő lépések md Ft –Személyi jövedelemadó- 310 md Ft –Munkáltatói járulék- 110 md Ft –Iparűzési adó- 260 md Ft –Kulturális járulék- 10 md Ft Adóátrendező lépések md Ft Kötelező ingatlanadó, helyi társasági adó 2%, társasági adó 20%, különadó megszűnik, Szja kedvezmények szűkítése
Adóék Alacsony kereseteknél változatlan, magas kereseteknél csökken
Hatás a lakosságra Magasabb keresetek nettó összege emelkedik
Adóváltozások hatása a jövedelemtulajdonosokra Lakosság+ 270 md Ft –1, 4 millió magas keresetű md Ft –1,8 millió alacsonyabb keresetű 0 Ft Vállalkozások +150 md Ft
Hatás a makrogazdaságra Eltérés a konvergenciaprogramtól Konvergencia Javaslat program Reálkereset1,5%2,5% Lakossági fogyasztás1,5%2,0% GDP4,0%4,3% Foglalkoztatottság0,6%0,6%
Járulék fókuszú köztehercsökkentés
Kiinduló pont: Versenyképességi Kerekasztal javaslata GVK javaslat: Munkáltatói járulékok összesen százalékpontos csökkentése – md Ft –8-10% társadalombiztosítási járulék –2-3% kisadók (szakképzési, innovációs, rehabilitációs, kulturális) megszűntetése Forrás: jelentős adóemelések
Módosított javaslat: Járulékcsökkentés egy lépésben, fokozatos kiterjesztéssel Bérterhek csökkentés: Munkáltatói bérjárulék 20-22%-ra csökkentése –2009-ben a vállalkozások 10 alkalmazott után a minimálbér 1,5-2-szereséig 2010-ben 20 főre, és a kedvezményezettek köre évente szélesedik –Tételes egészségügyi hozzájárulás 2009-ben felére csökken, 2010-ben megszűnik Személyi jövedelemadó csökkentése –sávhatára emelés és/vagy adójóváírás igénybevétel kiszélesítése Társasági különadó egy vagy két lépésben megszűnik
Javaslat nettó hatása Javaslat nettó adóhatása: md Ft Adócsökkentő lépések md Ft –Járulékcsökkentés –EHO csökkenés- 35 –SZJA csökkenés –Társasági adóteher csökkentés Adóátrendező lépések md Ft rehabilitációs járulék emelése, gépkocsi elszámolás szigorítása, kisebb adóalap szélesítő lépések
Adóék Legjobban az alacsony kereseteknél csökken
Hatás a lakosságra A nettó kereset havi Ft felett emelkedik
Adóváltozások hatása a jövedelemtulajdonosokra Lakosság md Ft –2,2 millió 100 ezer Ft-nál magasabb keresetű md Ft –1 millió 100 ezer Ft-nál kevesebbet kereső 0 Ft Vállalkozások md Ft
Járulékcsökkentés – Csökken a bérköltség
Járulékcsökkentéssel érintettek száma 2009-ben a versenyszféra alkalmazottainak 43%-a 1 millió 35 ezer fő után fizetnek alacsonyabb munkáltatói járulékot
Hatás a makrogazdaságra Eltérés a konvergenciaprogramtól Konvergencia Javaslat program Reálkereset1,5%2,4% Lakossági fogyasztás1,5%2,2% GDP4,0%4,3% Foglalkoztatottság0,6%0,8-1%
A különböző javaslatok összehasonlítása SzuperbruttóSZJA fókuszú Járulék fókuszú Mennyibe kerül, mennyi a nettó adóhatása? md Ft- 420 md Ft md Ft Mekkora adóátrendezést, bevételnövelést követel? közepesjelentőscsekély Ki jár jól?magas keresetűek vállalkozások átlagos és átlag körüli keresetűek Van e foglalkoztatási hatása?csökkentisemlegesnöveli Van-e inflációs hatása?növelisemleges Mekkora hatása van a reálkeresetekre? kiugró növekedés növekedés Van e hatása a növekedésre?gyorsít
Munka és vállalkozás Új Magyarország Kormányzati Konferencia február 26.