Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
Advertisements

Reform helyett kényszerpálya Sió László. Közoktatás-finanszírozás ( ) •2002 (ősz) - normatíva emelés • stagnálás, értékvesztés •2007/2008-as.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
1. A családpolitika társadalmi hatásai
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
PEDAGÓGUSKÉPZÉS. REFORM? MAJEN? MI A JÓ EBBEN NEKEM?
Tanárképzés : modellváltás a Bologna folyamatban „Apu, hogy megy be?” (Egyszerű kérdések – világos válaszok kellenek.) Bazsa György az FTT elnöke OM, Budapest,
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Gyermekünk jövője attól függ, hogy otthonról milyen útravalót kap!
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
A továbbtanulás ANYAGI oldala Előadó: Márkus Attila Diákhitel Központ Zrt.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
TAMOP /2/KMR Projekt szakmai vezető: Demeter Attila alezredes március 23. A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális.
Javaslatok a magyar közoktatás megújítására Eltérő álláspont a Zöld könyvről.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2007 Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter Oktatási és Kulturális Minisztérium július 26.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
A hazai szociális képzések helyzete a változó környezeti feltételek között „Jósolni bélből” TÁMOP /2-C Patyán László DE EK.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Közigazgatási technológia E-kormányzat. E-kormányzat jelentősége Kormányzási reform Közigazgatási modernizáció Közszféra fejlődése.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2007 Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter Oktatási és Kulturális Minisztérium július 26.
Felvételi 2004 Felsőoktatási felvételi A felsőoktatásba jelentkezők számának alakulása
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A felsőoktatási felvételi eljárás
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Lejtmenetből lendület
Lorem ipsum.
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Munkagazdaságtani feladatok
Előadás másolata:

Reform vagy megszorítás?

Hozzáférés Minőség Hatékonyság

Ami reform… Felsőoktatás képzési rendszerének átalakítása Felvételi rendszer finomítása Kétszintű érettségi bevezetése Minőségértékelés bevezetése Pályakövetés Térségi együttműködések támogatása

…és ami nem Intézmény-összevonások, bezárások kikényszerítése Alaptámogatások csökkentése Óraszámemelés, elbocsátások Tandíj Az állam kivonulása a beruházásokból A jogszabályalkotás csődje

Elhanyagolt területek, átgondolatlan intézkedések Valódi esélyteremtés (tehetséggondozás, kiemelt oktatási körzetek, differenciált iskolaszervezési gyakorlat) Differenciált – a minőségi oktatást támogató - finanszírozási és javadalmazási gyakorlat. Az iskola, mint közösségi színtér Értékelés, ellenőrzés Beválási vizsgálatok

A hallgatókat érintő változások az elmúlt években Felvételi rendszer átalakulása Az államilag finanszírozott, illetve támogatott keretszámok csökkentése A tandíj bevezetése A kisgyermeküket nevelők támogatásának korlátozása Új képzési rendszer bevezetése A családokat érintő kedvezmények csökkenése

Következmények Alkotmánysértő helyzet a felvételin, zavaros keretszám-leosztás Kevesebb diák rövidebb ideig tanul Bizonytalanság (az „alapdiploma” munkaerő-piaci értéke, mesterképzésre történő belépés feltételei, tandíj összege) A tanulás drágulása Csökkenő tanulási kedv, jelentősen kevesebb felvételiző

A felsőoktatásba jelentkezők száma

Az államilag finanszírozott, illetve támogatott keretszámok

Kormányzati érvek a tandíj mellett Megrendelő-szolgáltató viszony kialakítása Növekvő felsőoktatási bevétel Minőség – „ami ingyen van, annak nincs értéke” Igazságosság – „az fizesse a tanulás árát, akinek ebből haszna van” Túl sok a diplomás, telített a munkaerőpiac A tandíj összege csak jelképes, aki akar tanulni, ki tudja fizetni

Érvek a tandíj ellen Akadályozza a felsőoktatás bővülését. (a diplomások aránya 17%, OECD átlag 26 %) A tanulás költsége mind az egyénnek, mind az államnak gyorsan megtérül Magas jövedelmi előny, lényegesen kedvezőbb elhelyezkedési lehetőség A tandíj kizárhatja a fiatalok egy részét a felsőoktatásból (Hiller István, OECD) A tandíj eddig sem javított a minőségen és nem jelent érdemi többletbevételt sem

A tanulást támogató változtatások lehetősége I. 15 %-os szabály (alkotmányos és szakmai aggályok: ki fizeti a kieső tandíjat; nem a legjobbak kapnak mentességet; a rendszer egyirányú) Tehetséggondozó programok bővítése A tandíj, a diákhitel, a hallgatói támogatások, kedvezmények egészének újragondolása

A tanulást támogató változtatások lehetősége II. Felvételi rendszer áttekintése (keretszámok elosztása, emeltszintű érettségi, pontszámítás) Az alapképzések munkaerő-piaci fogadtatásának áttekintése, a mesterképzésre való átlépés feltételrendszerének tisztázása és kommunikálása PPP - programok áttekintése

Milyen Magyarországot szeretnénk 20 év múlva Vízió a 2030-as Magyarország társadalmáról, gazdaságáról, szerepéről Ehhez a vízióhoz igazodó, tervezett köz- és felsőoktatás, szakképzés, amely –minőségi képzést nyújt, –hatékonyan működik –biztosítja a hozzáférést mindenkinek.