Dr. Mezei Éva gyermek és ifjúsági orvos, pszichoterapeuta

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
10. Erőszak a családban, válás
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Csoport munka.
FÉSZEKRAKÓ és GÓLYAVÁRÓ CSOPORT
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A tehetség és felelősség
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Szociális munka az onkológiában
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Alkoholizmus.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Gyermekkori depresszió
Szociális tanulás formái
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
A gondozás,nevelés egysége
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Pszichikus működés zavarai
Az erőszakmentes kommunikáció technikája
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Nevelés és nevelői attitűdök
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
A kriminálpszichológia
Az alapvető művelődési igények meghatározói
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Mindennapi veszteségeink
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Az OGYEI kiemelt programjai
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Magatartászavarok és agressziókezelés
Út a sikeres tanuláshoz
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A szocializáció folyamata
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
A diszfunkcionálisan működő család
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Dr. Mezei Éva gyermek és ifjúsági orvos, pszichoterapeuta Kulcs a serdülőkhöz A serdülőkor érzelmi, magatartási jellemzői. Serdülőkori problémák és kezelésük. Dr. Mezei Éva gyermek és ifjúsági orvos, pszichoterapeuta

Testi változások Hossznövekedés felgyorsul Kialakul a nemre jellemző testalkat Megjelennek a másodlagos nemi jellegek Nemi működés beindul Fokozott izzadás, faggyúmirigy működés

Lelki változások Önállósodás, szülőkről való leválás Nemi öntudat, párkapcsolatok Intellektuális fejlődés, elvont gondolkodás,pályaválasztás

A személyiség dimenziói testi szellemi szociális lelki érzelmi

A gondolkodás, megismerés fejlődése - segít a környezethez való alkalmazkodáshoz Újszülött: szociális ingerek előnyben 1hó-2éves: - ok-okozati összefüggések megértése - utánzás, szimbolikus játék 2-4 év: varázslatok világa, ok-okozati összefüggéseket összekever, társak 4-7 év: tudását élményei adják 7-11 év: konkrét műveletek, ismeretszerzés 11 év felett: összefüggések, szabályok megértése

Pszichoszociális fejlődés- személyiségfejlődés és társadalmi beilleszkedés Temperamentumok: könnyű, nehéz, lassan felmelegedő gyermek Csecsemőkor: ősbizalom, 7-9 hónapos-félelem az idegenektől, szeparációs szorongás(7hó-2év) Kisgyermekkor:A világ megismerése, dackorszak, szobatisztaság Óvodáskor:szerepjátékok, nemi öntudat, félelmek a sötéttől, szörnytől, haláltól, mese szerepe Kisiskoláskor:sikerorientált, szabályokat megérti, elfogadja, csapatszerveződés, fő támasz a család

Serdülőkor Önálló személyiség kialakulása Érzelmi viharok, indulati kitörések, sértődések, magába zárkózás. Kortárs csoportokhoz való tartozás igénye Önbizalma a végletek között ingadozik Gyakran családon kívüli felnőtt modellt keresnek, új életstílust próbálnak ki. A család, mint hátvéd.

Gyermekkori lelki betegségek okai Genetikai hatások- IQ, temperamentum Temperamentum- 3-4 éves kor Központi idegrendszeri betegségek Családi körülmények sokgyermekes családok:legidősebb szorongó szülők mentális betegsége,nevelési módszerek szociokultúrális környezet: társadalmi réteg, iskola, TV

Nevelési módszerek meleg-korlátozó: legkedvezőbb meleg-engedékeny: agresszív gyermek hideg-korlátozó: visszahúzódó, szorongó hideg-engedékeny: agresszív, gyenge önbizalmú gyermek

Hiperkinetikus szindróma Ok: genetikai, KIR károsodás, terhesség alatti dohányzás, hányás,cukor,foszfátfogyasztás? Tünetek: (ált. iskolás korban) hiperaktivitás: nyugtalan, képtelen egy helyben megülni,közbeszól impulzivitás:csúnya, hibával teli írás, veszélyes viselkedés, lopás figyelemzavar: feladatát nem fejezi be,kapkod, nem figyel, ha szólnak hozzá Kezelés: magatartásterápia, pozitív megerősítések, gyógyszer

Magatartászavarok Okok: -agresszív tartalmú tömegkommunikáció - agresszív szülők - biológiai tényezők: fiúk, temperamentum, kötődési zavar - pszichológiai tényezők: önértékelési zavar, depresszió, - rossz beszédkézség, problémamegoldás

Típusai: 1. Családi körre korlátozódó: lopás, rongálás 2. Kortárscsoportba be nem illeszkedők: kötekedés, durvaság, indulatkitörések, engedetlenség. 3. Nyílt oppozíciós zavar: ellenséges, provokatív viselkedés szülőkkel, tanárokkal szemben. Haragtartók, sértődékenyek, de nem destruktívak, nem agresszívek. Kezelés: világos, átlátható szabályok, család,csoportterápia, egyéni tanulási program

Depresszió Ok: szeretett személy elvesztése, betegség, önbizalom elvesztése magatartásváltozás külső megjelenés megváltozása hangulati nyomottság étvágy-, alvászavar iskolai teljesítmény hirtelen romlása agresszivitás, csavargás, deviancia önsértések Kezelés: gyógyszerek, egyéni és családterápia

Öngyilkossági veszély felismerése( Ringel triász) 1. magába zárkózik 2. mindenért saját magát okolja 3. kijelentéseiben utal arra, hogy az életnek nincs értelme, neki már úgyis mindegy… Mit tehetünk? Felfigyelünk a változásokra, visszatükrözzük neki, meghallgatjuk, érdeklődünk, segítséget kínálunk fel.

Szorongásos zavarok fóbiák (szociális fóbia, agorafóbia, iskolafóbia) generalizált szorongás teljesítmény szorongás pánik kényszer( mosakodási, rendrakási…)

A serdülőkori lelki problémák megelőzésének kulcsa a megfelelő családi háttér.

Szükségletek Önmegvalósítás Megbecsülés, siker Elfogadás Biztonság Létfenntartás

Szülői aggodalmak Mit engedjek? Barátai nem viszik-e bele valami rosszba? Mit tegyek, ha szerelmes? Ha nem úgy tanul, ahogyan elvárom?

Problémák Magatartászavarok,csavargás, deviancia Mértéktelen, válogatatlan televíziózás Önértékelési zavarok- hangulatzavar, öngyilkosság Szorongás Korai szexualitás Céltalanság

A probléma megoldás lépcsői Mi a probléma? Alternatív megoldások Lehetséges megoldások értékelése (jó, rossz oldala, következmények) Döntés Utólagos értékelés

Kommunikációt segítő technikák passzív hallgatás bíztató üzenetként ható jelzések (szemkontaktus, fejbólintás, előredőlő testtartás) aktív, értő figyelem (rövid, összegző mondatok)

Kommunikációs gátak utasítás, irányítás fenyegetés, figyelmeztetés hízelgés prédikálás, nyomásgyakorlás azonnali tanácsadás,gyors megoldási javaslatok kritizálás,hibáztatás,ítélkezés címkézés, megszégyenítés értelmezés, elemzés bagatellizálás, vigasztalás faggatás, kikérdezés figyelemelterelés, humorizálás

A zökkenőmentességet elősegíti Fokozatosan megtanulja az önállóságot, felelősséget. Megfelelő mintát lát a családban( férfi, női szerep, probléma megoldás- modelltanulás) Fizikai és érzelmi biztonságot nyújtó család. Következetesség a gyermeknevelésben, világos, átlátható szabályok. Megfelelő önértékelés elősegítése Nyitottság

A közösség szerepe a kortársak hatása nagy szükség van elfogadó, pozitív értékeket hordozó baráti társaságra,osztályközösségre fontos az egymás iránti felelősség érzése, empátia, egymás tisztelete nyitottság a másik értékeire

Mit tegyen a szülő ? Kerítsen alkalmat meghitt beszélgetésekre! Biztosítsa gyermekét szeretetéről! Ne a gyereket, a cselekedetet minősítse! Mondja el, mit érez az adott esetben! Kérdezze meg, mit gondol gyermeke? Kutassa a dolgok hátterét! Hogyan lehetne a jövőben elkerülni a problémát?

Segítő intézmények Pedagógus, orvos, védőnő Nevelési tanácsadó Családsegítő Szolgálat Mentálhygiénés Csoport RÉV, Drogambulancia Telefonos Lelkisegély Szolgálat

Összefoglalás A serdülőkori változások életünk természetes velejárói. A későbbi életmód serdülőkorban alapozódik meg. A betegségek megelőzése és a lelki kríziseken való túljutás szempontjából fontos a család példamutatása, segítsége.

Köszönöm a figyelmet!