Íráskészség Előadó: Blasszauer János (multiplikátor)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Euroexam nyelvvizsgákra
Advertisements

Winnie the pooh & friends
Euroexam nyelvvizsgákra
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Euroexam nyelvvizsgákra
Rádai Péter Euroexam Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol, német B2 / C1.
Tippek, anyagok a Beszédkészség vizsgarészre, éles próbavizsgával
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
A buddhizmus szerepe a modern tudatkutatásban
Képességszintek.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
„Songlish” How not to be a „Bicky Chewnigh”. Lehet zöld az ég…
Az Audi Hungaria elvárásai és részvétele a magyar regionális repülőterek fejlesztésében Chicfarm Green Manifesto: -Do you have a farm in your house? -Can.
Az üzleti szaknyelvi ECL nyelvvizsga
1 KÖZÖSSÉG AZ ÚJ TESTAMENTUMBAN Romans 12:10 figyelem egymásra, gyengédség, tisztelet, szolgálatkészség, buzgóság, empátia, az Úr szolgálataRomans 12:10.
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
XVI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia Győr, október 26.
Kliensoldali Programozás
Orosz nyelv TÁMOP / Kép helye április 10.
A francia nyelvi érettségi tapasztalatai. Források: Oktatási Hivatal adatbázisa Országos Közoktatási Intézet Követelmény- és Vizsgafejlesztő Központjában.
SEVEN DONT'S AFTER A MEAL Hét dolog amit nemszabad tenni, étkezés után.
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
House of the Rising Sun There is a house in New Orleans They call the Rising Sun And it's been the ruin of many a poor boy And God I know I'm one A.
Ptol-1 Ptolemy Claudius, the great Greek mathematician lived and worked in the 2 nd century B.C. An important theorem about inscribed quadrilaterals.
Levelezési alapismeretek
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Amerikai Magyar Baptista Gyülekezet, Alhambra
Euroexam nyelvvizsgákra
idegen nyelvi érettségi
Az emelt szintű idegen nyelvi érettségi feladattípusai.
CHINESE Kínai PROVERB Közmondás ( munkatársi csapat épités)
Bevezetés Előadó: Blasszauer János Kaposvár, január 14.
Véleménydetekció különböző szinteken Richard Farkas SZTE.
Továbbítás kattintással Pánsíp (Georghe Zamfir & Dana Dragomir) El tudnál aludni éjszaka anélkül, hogy ne gondolkoznál el azon, hogy a ház a helyén lesz-e,
Levelezési alapismeretek
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
ügyviteli, irodatechnikai, kommunikációs ismeretek
Csak olvasd el… Angol szöveg, magyar fordítással.
Simple Past Egyszerű múlt idő.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Beginner Dialogues - In a motel / hotel Getting a room for the night - Good evening. Can I help you? - Yes, please. I'd like a room for the night. - Would.
From eco-efficiency to sustainable production Maria Csutora Pietro Bertazzi The workshop is based on research done in the HU-0056 “Sustainable consumption,
Winnie the pooh & friends
Virgo Augustus 24. – September 23.. Virgo Symbols.
Indiai tanmese az elefántról …. “The Blind Men and the Elephant", by John Godfrey Saxe ( ). It was six men.
Az üzleti az valóban üzleti? Teaching Business English ELC, Brighton, Egyesült Királyság A projektet az Európai Unió támogatta. A bemutatóban megjelentek.
The official language of our country is Hungarian.
2009.IV.30.Argumentation techniques 1 Non-mirrorable argumentation techniques in English Analysis of theological texts aiming persuasion effects László.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam vizsgákra készülőknek – Angol B2.
 Presentation for our collegues regarding meeting in Greece  Journalist from HVG (Weekly World Economy) visited our school  Visit at the Budapest Zoo.
A Tordai-hasadék legendája. I am going to tell you the legend of how Torda Gorge evolved. Elmesélem nektek az erdélyi Tordai-hasadék keletkezésének történetét.
A dögeltakarító képei. Itt élni, azt nem lehet… a)Az alábbi képeken Pesti Emma Itt élni, azt nem lehet… I-III. című képsorozatát látjátok. Ezek felhasználásával.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ „Dumáljuk meg!” Tippek, anyagok a Speaking vizsgarészhez, éles próbavizsgával Angol B2.
Érettségi élő idegen nyelv
Top tippek az Euroexam vizsgákra készülőknek – Rádai Péter
Simon Péter főtitkár Bolyai János Matematikai Társulat
Farkas Bálint | Technical Evangelist | Microsoft
„Animal Integration in the Educational Programme „ZORO”
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
"Shoes on the Danube Bank”
(Резьба по яичной скорлупе)
„Animal Integration in the Educational Programme „ZORO”
egyetemi docens, tanszékvezető, KJE
(Резьба по яичной скорлупе)
This table is avarage! Read instructions below!
Előadás másolata:

Íráskészség Előadó: Blasszauer János (multiplikátor) Kaposvár, 2005. február 12.

Az írás folyamata több szakaszból áll: -Az írásmű megírása -Értékelés (tartalmi és nyelvi feedback) -Átírás, javítás -Az írásbeli kommunikáció megvalósulása (az írásmű eljut az olvasóhoz vagy a tágabb olvasóközönség elé) -Felkészülés: ötlet és/vagy információgyűjtés; az írásmű témájának és céljának tisztázása -Tervezés: a főbb gondolatmenet felvázolása

Az íráskészség számos részkészségből áll (micro-skills): Az írás technikai aspektusai (betűformálás, helyesírás, központozás, íráskép) -Nyelvtan, nyelvhelyesség, nyelvhasználat, mondatszerkezet -Kifejezőkészség (stílus, regiszter, az ehhez illő szóhasználat, szerkezetek) -Szövegalkotás (kötőszók, szövegbeli előre- és hátrautalások, kihagyások, stb.) -A szöveg megszerkesztése (a mondanivaló elrendezése bekezdésekbe, fontos elemek kiemelése, stb.) -Újraolvasás, javítás

A magyar és az angol írott szövegekkel kapcsolatos elvárások különbözőek: az angol szöveg lineáris, explicit, szájbarágós; az író felelőssége az, hogy a szöveg az olvasó számára érthető legyen.

Az írás tanítása: -betűvetés (a jelek elsajátítása) Az írástanítás szintjei: -betűvetés (a jelek elsajátítása) -írás egy megadott nyelven (a jelek alkalmazása -szövegalkotás (tartalmat hordozó, összefüggő mondatok, bekezdések létrehozása) -kifejező írás, fogalmazás: a szöveg kommunikációs célra történő alkalmazása

Spell Checker Eye halve a spelling chequer It came with my pea sea It plainly marques four my revue Miss steaks eye kin knot sea. Eye strike a key and type a word And weight four it two say Weather eye am wrong oar write It shows me strait a weigh. As soon as a mist ache is maid It nose bee fore two long And eye can put the error rite Its rare lea ever wrong. Eye have run this poem threw it I am shore your pleased two no Its letter perfect awl the weigh My chequer tolled me sew.

Rules for Riters :-) Verbs HAS to agree with their subjects. Prepositions are not words to end sentences with. And don't start a sentence with a conjunction. Avoid cliches like the plague. (They're old hat) Also, always avoid annoying alliteration. Be more or less specific. Parenthetical remarks (however relevant) are (usually) unnecessary. Foreign words and phrases are not apropos. Do not be redundant; do not use more words than necessary; it's highly superfluous. One should NEVER generalize. Comparisons are as bad as cliches.

Don't use no double negatives. Analogies in writing are like feathers on a snake. The passive voice is to be ignored. Understatement is always the absolute best way to put forth earth shaking ideas. Go around the barn at high noon to avoid colloquialisms. Who needs rhetorical questions? Exaggeration is a billion times worse than understatement. Proofread carefully to see if you any words out.

A tanítás során alkalmazott írásfeladatok változása az elmúlt 20 év során: 2. Tartalmilag irányított (Guided) Megadott szövegtípusba tartozó szöveg alkotása, megadott szempontok figyelembe vételével, szabad nyelvi megformálásban Szituáció (task environment), azaz az író célja, a témával kapcsolatos követelmények, az olvasó elvárásai, a szövegtípussal kapcsolatos követelmények---->szövegvázlat-->ideiglenes szöveg 3. Teljesen szabad (Free) Megadott cím vagy téma alapján szabad szövegalkotás Az író fantáziája+az író nyelvi eszközkészlete= szöveg Az íráskészség mérése a. A nyelvi tesztekben előforduló írásfeladatok az irányítottság foka szerint: 1. Irányított (Controlled) Pl. szavak beírása, mondatátalakítás Az író nyelvi kompetenciája---->szöveg

(1) (2) (3) Cloze teszt Mondatok sorrendbe rakása Hibakeresés Kérdőív kitöltése Üzenet megfogalmazása egy adott helyzetben Jegyzetek alapján szövegalkotás Megadott szituáció alapján szövegalkotás Válasz egy levélre Egy történet megírása Szövegalkotás megadott témáról

Hayes és Fowler kutatásain alapuló írásfolyamat-modell szerint az írás folyamatának nem az író fantáziája vagy nyelvi kompetenciája a kiindulópontja, hanem a feladat meghatározásában megadott szituáció (task environment).

Dear Son, Just a few lines to let you know I'm still alive Dear Son, Just a few lines to let you know I'm still alive. I'm writing this letter slowly because I know you can't read fast. You won't know the house when you get home - we have moved. About your father - he has a lovely new job. He has 500 men under him - he cuts grass at the cemetery. There was a washing machine at the new house when we moved in but it hasn't been working too good. Last week I put in 14 shirts, pulled the chain, and haven't seen the shirts since. Your sister Mary had a baby this morning but I haven't found out whether it's a boy or a girl, so I don't know if you are an aunt or an uncle. Your Uncle Patrick drowned last week in a vat of drink in the Brewery. Some of his workmates tried to save him but he fought them off bravely. They cremated him and it took three days to put out the fire.

I went to the doctor on Thursday and your father went with me I went to the doctor on Thursday and your father went with me. The doctor put a small tube in my mouth and told me not to talk for ten minutes. Your father offered to buy it from him. It only rained twice this week, first for three days and then for four days. Monday was so windy one of the chickens laid the same egg four times. We had a letter from the undertaker. He said if the last payment on your Grandmother's plot wasn't paid in seven days, up she comes. Your loving Mother.

Az íráskészség mérésével kapcsolatban felmerülő kérdések: -A készségek integrációja a feladathoz tartozó “olvasnivaló”, azaz a szöveges segédanyag nem több, mint 150 szó. Mind a feladat leírás, mind a segédanyag csak olyan nyelvi elemeket tartalmaz, amelyek ismerete (megértése) a Követelményrendszer szerint az adott szinten elvárható. -Az oktatási folyamatra való visszahatás (washback effect) washforward effect

A kommunikatív írásfeladat ismérvei: - A kommunikatív írásfeladat ismérvei: - Részletesen kifejtett szituáció (task environment), amelyben megtalálható a válasz az alábbi kérdésekre: Hol? A hely meghatározása (Valódi-nem valódi, az író saját otthona vagy a feladatban megnevezett hely, stb.) Mikor? Időpont, háttéresemény(ek) időpontja Mi? Téma, tartalom, információ (részletezve, hogy mi az, amit az író és az olvasó egyaránt tud, és mi az, amit az olvasónak meg kell tudnia) Ki? Az író szerepének részletezése (saját nevében ír vagy valakinek a szerepében, egy másik személy vagy szervezet nevében, érdekében) Kinek? Olvasó (meghatározva az író és az olvasó közötti viszonyt is, pl. idősebb-fiatalabb, ismerős-ismeretlen, alárendelt-fölérendelt, stb.) Hogyan? Szövegtípus ((utalással a stílusra és a formai elvárásokra) Miért? Az írás oka, kiváltója (utalással arra, hogy az író milyen hatást szeretne kiváltani az olvasóban, pl. rábeszélés, magyarázat, stb.)

Autenticitás A feladat akkor autentikus, ha a létrehozott szöveg a valóságban is létező szövegtípus, az írás folyamata pedig teljes egészében megvalósul, a tervezéstől az ellenőrzésig és javításig.

Az írásfeladatok értékelése 1. Az egyetlen feladat értékelésére kialakított skála (Individual marking scale) 2. Globális értékelő skála (Global rating scale) 3. Analitikus értékelő skála (Analytic rating scale)

Az érettségi vizsga íráskészség komponense · Az érettségi vizsga íráskészség komponense · A feladatok és a feladatsor felépítése Kommunikációs helyzetek és szándékok valamint a Témakörök című listákra épülnek. A feladatok a következő feladattípusok egy vagy több elemét tartalmazhatják: - meghatározott szituációban megadott szempontok alapján történő szövegalkotás, - szöveges segédanyagok (pl. személyes feljegyzések, üzenetek, levelek, cikkek, felhívások, hirdetések, szórólapok, stb.) alapján történő szövegalkotás és/vagy azokra való reagálás, - vizuális segédanyagok (pl. ábrák, grafikonok, képek, képsorok, táblázatok, stb.) alapján történő szövegalkotás.

A vizsgázónak az alábbi szövegfajtákat kell létrehoznia: - rövid, személyes jellegű közlés (pl. üzenet, naplóbejegyzés) - üdvözlőlap - meghívó - magánjellegű vagy intézménynek szóló levél - olvasói levél - cikk (diák)újság számára

Középszint Emeltszint A) feladat rövidebb, interakciós vagy tranzakciós szöveg 50-100 szó B) feladat hosszabb, véleménykifejtő szöveg létrehozása 120-150 szó Emeltszint A) feladat rövidebb, interakciós vagy tranzakciós szöveg 100-150 szó B) feladat hosszabb, véleménykifejtő szöveg létrehozása 200-250 szó a vizsgázó maga dönt arról, hogy hogyan osztja be az idejét a két feladat megírására

Az értékelés középszinten maga a tanár javítja emelt szint esetében két független javító a javítási és értékelési útmutató alapján

Hosszú- és rövidtávú felkészítés az érettségire kommunikatív írásfeladatok adása (üdvözlőlap, email, üzenet, intézménynek szóló levél (ügyintézés, jelentkezés tanfolyamra, nyári munkára, stb.) cikk, olvasói levél, hozzászólás egy internetes vitához, stb megfelelő irányító szempont Az írás folyamatának szakaszain közösen végigmenni az órán anyaggyűjtés, tervezés, írás, tartalmi és nyelvi feedback átírás végső változat megvalósítja a kommunikációs célt

Tisztázni kell: a levél/cikk terjedelmét a tervezési szakaszban a formai sajátosságokat a szöveg nyelvi jellemzőit szerkezeti felépítését beszédszándékoknak megfelelő fordulatok gyűjtése szótár használata megengedett