Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
Advertisements

A történet helyből csalással indul, hiszen a politikusok arra kérnek felhatalmazást az emberektől, hogy az ő érdekeiket képviselhessék a parlamentben –
Készítette: Róza Brigitta 12.B. A nem túl távoli jövőben az idő lesz az új pénznem. Az emberek 25 éves koruk után nem öregszenek tovább, így a gazdagok.
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
Mozgókép és médiaismeret
Gazdaság és technika II. - Tóth Attiláné dr. Gazdaság és technika II. Film, mozi Tóth Attiláné dr.
Szinte lehetetlen??? DWIGHT D. EISENHOWER generálisnak igaza volt akkor, amikor megparancsolta, hogy minél több képeket és filmeket készítsenek a holokausztról.
Művészet By: Turi Krisztina.
Két tenorista igaz története.
Két tenorista igaz története Talán hallottad már ezt a történetet a három tenoristáról, akik közös énekükkel meghódították a világot: Luciano Pavarotti,
A nemzetközi üzleti élet etikája
Új-Zéland történelme Új-Zéland történelme mintegy 1000 évet ölel fel, melynek első részében a sziget lakói (a maorik) teljes elszigeteltségben éltek, majd.
A MOZGÓ KÉP és hang TÖRTÉNETE
„Nagy könyv” A könyv éve a Vetési Albert Gimnáziumban.
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
A magyar külpolitika céljai és kapcsolatai a két világháború között
Nők a globalizált világban
AZ AMERIKAI FÜGGETLENSÉGI HÁBORÚ
A II. VILÁGHÁBORÚ Története Készítette: Orbán Balázs 9/A.
Az etruszkok eredetének kérdése (röviden)
Az európai integráció története
Magyarország az első világháborúban
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
Közösségi portálok használata
MÁTYÁS, AZ IGAZSÁGOS.
Comenius Comenius programokról általában Az egész életen át tartó tanulás Európai Uniós program egyik pályázati egysége: 1.Iskolai Együttműködések.
MAGYARORSZÁG AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
Közösségi oldalak használata
Molnár András bemutatja.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Bepillantás egy boldogabb világba: Anika illúziója és a mozinézők illúziója 10/C.
Charlie Chaplin 14/C. Élete: 1889-ban Londonban látta meg a napvilágot. Apja otthagyta őket, az anyja pedig elmegyógyintézetbe került. Árvaházban töltötte.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
A prezentáció-készítés szabályai
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
Thomas Mann (Lübeck, 1875– Zürich, 1955)
Kelet-Közép-Európa értelmezése
3. A FILMELBESZÉLÉS KIALAKULÁSA
22. MAGYAR ÚJ HULLÁM JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013.
25. Utómunka, FILMSZERKESZTÉS, VÁGÁS
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
A Hollywoodi Reneszánsztól az új Hollywoodig
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Filmelemzési szempontok
FILMGYÁRTÁS – FILMMŰVÉSZET
1.29 EURÓPAI POSZTMODERN FILM
A tavalyi évben a nemzetközi játék keretei között diákjaink kedvenc meséinek kiválasztását, angol nyelvre történő fordítását és továbbítását kérték tőlünk,
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
ABA - NOVÁK (1894 – 1941) a barbár zseni Életmű - kiállítás MODEM Debrecen
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
4. NAGYIPARI FILMGYÁRTÁS KIALAKULÁSA
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Összeállította: Nikli Károly
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
13. FRANCIA LÍRAI REALIZMUS
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
A TANK A harcmező ura.
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
8. FRANCIA IMPRESSZIONIZMUS JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013.
Út a szabadsághoz 1. Téma plakát feladatai. A totaliarianizmus A totalitarizmus csak a XX. században (az olasz fasizmus idején) jelent meg – először a.
Filmezés alapjai, ötlet-forgatókönyv 6. témakör. A forgatókönyv játékfilmek és dokumentumfilmek írásban rögzített anyaga. Hasonló a szövegkönyv, amely.
Paulay Ede (1836. márci márc. 12) Vörösmarty Mihály a Csongor és Tünde első színházi előadása Paulay Ede nevéhez fűződik, ez a nagy jelentőségű.
ASCII kódtáblázat. Kódtáblázat Már a múlt század végén rájöttek arra, hogy a számolást megkönnyítő eszközök alkalmasak szövegek feldolgozására.(emlékezetek.
Tömegfilm és szerzői film
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Előadás másolata:

Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013 16. HOLLYWOOD ARANYKORA Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013

Az európai és az amerikai mozi küzdelme A mozi születésnapja óta folyamatos harcban áll egymással az európai és az amerikai mozi.

A film Európában születik A film megszületésekor Európa, a Lumiére testvérek révén, csak jobb benyúlással nyer az előrehaladottabb kísérleteket folytató New York-i Edison cég előtt.

A filmmese is Európában születik A mesét még – Méliés révén – Európa hozza a moziba.

Amerika előretör Aztán győz a hatalmas tengerentúli piac: az amerikai film központja New York-ból a nyugati partra kerül át, szédületes ütemben építik ki Hollywoodot a zömében Európa középső és keleti részéből érkezett pionírok: Fox, Warner, Cukor, Goldwyn és Mayer.

Az amerikai előretörés okai Az amerikai előretörés oka egyrészt a beláthatatlanul nagy a felvevőpiac, másrészt az a tény, hogy a hollywoodi stúdiókból egyszerű, tiszta, lendületes és erőteljes mesék kerülnek ki.

Az amerikai stúdiórendszer és a populáris műfajok kialakulása Ekkor gyökeresednek meg a máig is működő nagy stúdiók, s ekkorra formálódnak ki a kis változtatásokkal máig élő populáris filmműfajok: a burleszk, a western, a kosztümös kalandfilm, a bűnügyi film, a történelmi film, a romantikus szerelmi történetek, a szörnyfilmek.

A húszas évek európai fölénye A húszas évekre ismét Európa kerül fölénybe. Hollywood nem képes megújulni: az új szelek Európa felől fújnak. Itt íródnak a kor nagy filmesztétikái – Balázs, Kracauer, Hevesy, Eizenstein elméletei –, melyek immár művészetként kezelik a mozgóképet, keresik a fejlődés útjait, a filmnyelv sajátosságait.

A húszas évek európai fölénye Amikor a labda az európai térfélre kerül át, a filmnek, ennek a Janus-arcú médiumnak a kereskedelmi-üzleti és (ebből következően: szórakoztatóipari) profilja halványabb lesz, s tisztább, fényesebb a művészi arcél. A némafilm művészi nyelve, eszköztára Európában teljesedik ki, jut a csúcsra: a német expresszionisták, a francia szürrealisták, s mindenekelőtt az orosz montázsiskola alkotóinak remekműveiben.

A hangosfilm hatása Ám a húszas évek végén teret hódít a hangosfilm – ez a pontos kifejezés, nem a „feltalálják", hiszen a technikai lehetősége már a századfordulótól megvolt –, s Hollywood ismét visszaveszi a kezdeményezést, minden eddiginél hosszabb időre, egészen az ötvenes évek derekáig.

A hangosfilm hatása A fordulat egyik oka a filmhang megjelenése. A mozgókép nyelve addig egyetemes volt, minden ország minden polgára ugyanúgy értette. A hang megjelenésével azonban a film bezáródott a nemzeti kultúra szűkebb keretei közé. Egy dán, svéd, német vagy francia nyelven megszólaló filmnek az amerikai publikumnál semmi esélye nem volt.

A hangosfilm hatása A százmilliós angol nyelvű amerikai piac egyedül is képes volt eltartani, nyereségessé tenni a drága filmipart, ám a kisebb országok filmipara a saját piacán nem tudott megélni.

A hangosfilm hatása Legalább ilyen fontos oka a változásoknak, Hollywood előretörésének, hogy a hang megjelenésével átalakult, pontosabban leegyszerűsödött a mozgókép nyelve. A némafilm bonyolult művészi eszköztára – amely az orosz filmesek műveiben jutott csúcsára – a tisztán képi kifejezés jegyében formálódott ki.

A hangosfilm hatása A kezdeti hangosfilm primitív, nagy tömegekhez szóló, mindenki által érthető, könnyen előállítható filmnyelvet hozott – szemben az európai némafilmes iskolák bonyolult, kifinomult művészi kifejezésmódjával. Ez a fajta elbeszélésmód Hollywoodnak kedvezett.

Hollywood előnyének egyéb okai Ám Hollywood nem pusztán a hangosfilmnek köszönhette, hogy ismét a mozgókép fővárosa lett. Ez csak az egyik feltétel volt, de a teljes győzelemhez önmagában kevés.

Politikai változások Európában Az európai film hanyatlásához nagyban hozzájárultak a politikai változások: Olaszországban hatalomra jut Mussolini, később Németországban Hitler, Spanyolországban polgárháború tör ki, Oroszországban erősödik a sztálinista terror, a kontinens a háborús pszichózis fenyegetettségében él. A legismertebb dán, svéd, német, magyar, osztrák filmesek Hollywoodba települnek át, később sok francia és olasz követi őket.

Hollywood kiépítése Hollywood kiépítése az első közép- és kelet-európai emigrációs hullámhoz fűződik (akkor elsősorban pénzemberek, a későbbi filmmogulok érkeztek a nyugati partra).

Hollywood aranykorának kialakulása Hollywood aranykora a második európai emigrációs hullámnak köszönhető, melynek során már döntően nem üzletemberek, hanem filmkészítők telepedtek le a filmvárosban (Kertész, von Stroheim, Lubitsch, Lang, Wyler, Zinnemann, von Sternberg, Sjöström, Stiller, Murnau, Cukor, a Korda testvérek).

Hollywoodi iparszerű filmkészítés Ekkor szilárdult meg a nagy stúdiókra alapozódó iparszerű filmkészítési mód, amit összefoglalóan stúdió-érának szoktak nevezni.

A producer szerepe A film úgynevezett kreatív alkotói – rendező, producer, forgatókönyvíró, sztár, operatőr – a nagy stúdiók fizetett alkalmazottai, akiket több évre vagy több filmre szóló szigorú szerződés köt munkaadójukhoz. A végső szót a stúdió vezetői mondják ki, övék a végső döntés joga: miből lesz film, hogyan kell megváltoztatni a forgatókönyvet, ki legyen a főszereplő, ki a rendező, mit kell kivágni, illetve utólag hozzáforgatni.

A producer szerepe A produceré a final cut, azaz az utolsó vágás joga, ami nem pusztán a neki nem tetsző részek kivágására szóló jogosítvány, hanem azt is jelenti, hogy ő alakítja ki és hagyja jóvá a közönség elé kerülő végső változatot. (Természetesen a stúdió nagyhatású urai még ezt is felülbírálhatják.)

Sztárrendszer kialakulása Ebben a szisztémában még egy közreműködő fontosabb a rendezőnél: a sztár. A nézők az ő nevére mennek be a moziba, az szerepel a legnagyobb betűkkel a plakátokon, övé a legmagasabb gázsi, a rendező nevét legföljebb a szakmabeliek ismerik.

Hayes-kódex Ebben az időszakban szigorúan szabályozták azt is, mi mutatható meg a filmvásznon szexből, erőszakból. A stúdiók által elfogadott és a producerek számára kötelezővé tett Hays-kódex igen részletesen leírta, mi és meddig tehető közszemlére egy női testből, hogyan lehet ábrázolni a szexuális együttlétet (pontosabban csak utalni rá), kik között lehetséges ilyesmi egyáltalán, vagy azt, hogy a bűnözőnek a film végén el kell nyernie megérdemelt büntetését.

Hollywood aranykorának alkonya A hollywoodi templom a hatvanas években összeomlott, ám romjain a hetvenes években új szentély épült, és ma is stabilan áll. De ez már egy másik történet.

Hollywood aranykorának főbb művei Victor Fleming - George Cukor: Elfújta a szél (1939) John Ford: Hatosfogat (1939) Orson Welles: Aranypolgár (1941) Kertész Mihály: Casablanca (1942)

Orson Welles: Aranypolgár (1941) 01:55:00

Kertész Mihály: Casablanca (1942) 1:39:00

vége