A CSOPORTFEJLŐDÉS ELMÉLETEI ÉS AZ INTERAKCIÓ-ELEMZÉS KATEGÓRIÁI Paul A

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Vezetéstudományi Intézet Szervezeti magatartás tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1)
Szociális munka a börtönben
Kvantitatív Módszerek
GAZDASÁGPSZICHOLÓGIA
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Konfliktus és kooperáció
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
INTERAKCIÓ KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK ÖNDEFINICIÓ.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A képzőművészet-terápia
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A tanulók társas helyzete az iskolában
Sikeres, egészséges vagy örömteli szervezet? Készítette: Frank Ádám.
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Konfliktus és konfliktuskezelés
Fenomenológiai megközelítés
Személyiség- pszichológia II
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Együtt egymásért és magunkért
A fejlesztő értékelés.
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Az iskolai csoportok sajátosságai
2004 tavasz dr.SzaD Innováció és Technológia Menedszment Tanszék TEAM…. dehogy ! TEAM, de hogy ?
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Tanuló szervezet.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Csoportindítás Az első csoportülés megtervezése 0. szakasz - Felkészülés cél meghatározása módszer kiválasztása keretek meghatározása a környezettel való.
A csoportfejlődés modelljei
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
DR. ERDÉLYI ÁGNES ADDIKTOLÓGIAI OSZTÁLY
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Hozzátartozói csoport
A MENTORÁLÁS TAPASZTALATAI (3.1.3) Veszprém, február 26.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Magatartászavarok és agressziókezelés
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Az üzletek operatív működtetése
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A képzőművészet-terápia
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Fenomenológiai megközelítés
Kognitív és emotív jelentés
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Az iskolai szervezet és fejlesztése
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
A diszfunkcionálisan működő család
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A CSOPORTFEJLŐDÉS ELMÉLETEI ÉS AZ INTERAKCIÓ-ELEMZÉS KATEGÓRIÁI Paul A A CSOPORTFEJLŐDÉS ELMÉLETEI ÉS AZ INTERAKCIÓ-ELEMZÉS KATEGÓRIÁI Paul A. Hare (1973)

Egy kis vitacsoport interakciós profilja % pozitív reakciók 1. szolidaritást fejez ki 3,4 2. feszültségcsökkenést fejez ki 6 3. egyetértést fejez ki 16,5 8 30,1 17,9 3,5 2,4 1,1 negatív reakciók 10. véleménykülönbséget fejez ki 7,8 11. feszültséget fejez ki 2,7 12. ellenséges érzelmeket fejez ki 0,7 10 20 30 % pozitív reakciók 1. szolidaritást fejez ki 3,4 2. feszültségcsökkenést fejez ki 6 3. egyetértést fejez ki 16,5 feladatra irányuló viselkedés 4. javaslatot tesz 8 5. véleményt nyilvánít 30,1 6. útmutatással szolgál 17,9 problémamegoldó erőfeszítések 7. útmutatást kér 3,5 8. véleményt kér 2,4 9. javaslatot kér 1,1 negatív reakciók 10. véleménykülönbséget fejez ki 7,8 11. feszültséget fejez ki 2,7 12. ellenséges érzelmeket fejez ki 0,7 10 20 30

A beszélgető első és következő aktusának összehasonlítása % 1. szolidaritást fejez ki 3.8 4.1 2. feszültségcsökkenést fejez ki 1.6 8 3. egyetértést fejez ki 2 26.3 4. javaslatot tesz 10 5.9 5. véleményt nyilvánít 39.5 22.3 6. útmutatással szolgál 31.4 15.4 7. útmutatást kér 3.4 8. véleményt kér 2.1 9. javaslatot kér 1.4 0.9 10. véleménykülönbséget fejez ki 8.7 11. feszültséget fejez ki 1.8 12. ellenséges érzelmeket fejez ki 0.7 1.1 20 30

A csoportdöntés folyamatának szakaszai Arány aktusonként 100 40 vélemény 30 információ 20 pozitív reakció 10 javaslat 9 negatív reakció 8 7 6 5 1. harmad 2. harmad 3. harmad Csoportvita szakaszai

Az aktusok osztályozása Thelen és mts. nyomán Kijelentés minősítése a 4 tevékenységi típusnak megfelelően A kifejezésre jutó emocionalitás jellege Személyes szükségletek kielégítésére irányuló, a csoporttevékenységtől független tevékenység szintje Harc (H): ellenségesség és agresszió kifejezése Menekülés (M): a probléma megkerülése vagy a részvéttől való tartózkodás kifejezése Fenntartó vagy rutin tevékenység szintje, olyan aktusok mint: feladat meghatározási törekvések, módszerek keresése, korábbi tervek tisztázása, stb… Párbaállás (P): melegség, intimitás és támogatás kifejezése Koncentrált tevékenység szintje: a tevékenységbe új tényezőket vonnak be, aktív problémamegoldás Függés (F): a csoporttagokon kívüli személyekre vagy dolgokra való hagyatkozás Döntően alkotó jellegű, értelmes és összehangolt tevékenység szintje: gyakran csoportdöntések értelmezése, tagok különböző élményeinek összehasonlítása E: jelen van érzelmi megnyilvánulás, de túl zavaros/diffúz a kategorizáláshoz

Bennis és Shepard csoportfejlődési elmélete: I. szakasz: Függés-hatalmi viszonyok 1. részszakasz: függés-alárendelődés 2. részszakasz: függetlenség 3. részszakasz: megoldás 1. érzelmi modalitás függés menekülés harc a függetlenségért párbaállás, intenzív bekapcsolódás a csoportfeladat megoldásba 2. Tartalmi témák külsődleges személyes problémák megbeszélése csoportszerveződés megbeszélése vezető szerepének megvitatása és meghatározása 3. Domináns szerepek támadókedvű csoporttagok szervezői tapasztalatokkal legagresszívabb független/függő csoporttagok támadó függetlenek 4. Csoportstruktúra előzetes tapasztalatok alapján alcsoportok szervezése függetlenek/függők két szoros alcsoportjának kialakulása belső hatalmi rendszer, egyesülés a cél megvalósítására 5. Csoporttevékenység önmagára irányuló viselkedés egyetértés mechanizmusainak kérdései vezetői szerepeket a tagok veszik át 6. A csoportfejlődést serkenti fair play szabály kidolgozás, részvételi szabályok oktatótól való elhatárolódás támadó függetlenek zendülése 7. Főbb elhárítások projekció, tekintély becsmérlése átlépés a II. szakaszba

Bennis és Shepard csoportfejlődési elmélete: II. szakasz: Kölcsönös függés-személyes viszonyok 4. részszakasz: elragadtatás 5. részszakasz: kiábrándulás 6. részszakasz: egyetértéses megerősítés 1. érzelmi modalitás párbaállás menekülés, a csoport szentképként való tisztelete harc-menekülés, szorongás-reakciók, bizalmatlanság párbaállás, megértés, elfogadás 2. Tartalmi témák "csoporttörténet" megvitatása 1.részszakasz témái újraélednek megbeszélés, értékelés 3. Domináns szerepek a részvétel egyenletes eloszlása legagresszívabbak kiemelkedése támadó kedvű függetlenek 4. Csoportstruktúra szolidaritás egybeolvadás LeBon "csoportszellem" átstrukturálódás, versengő alcsoportokká tájékozódáson alapuló kapcsolatok lazítása, fontos kérdésekben könnyebb egyetértés 5. Csoporttevékenység nevetés, tréfa, humor egyet nem értés megnyilvánulása, elutasítások a csoport az egyéni értelmezéseket összeveti a tényleges helyzettel 6. A csoportfejlődést serkenti függetlenség, teljesítmény 7. Főbb elhárítások visszautasítás, elszigetelődés, intellektualizáció, elidegenedés kiábrándulás a képzeleti várakozások miatt barométer effektus: tagok ellenőrzik a valóságot, enyhítik az önkényes meggyőződéseket

Tuckman csoportfejlődési szakaszai Csoportstruktúra vizsgálódás és függés Feladatra irányuló tevékenység tájékozódás és vizsgálódás 2. szakasz csoporton belüli konfliktus emocionális válasz a feladat előzményeire 3. szakasz csoportkohézió kialakulása saját és csoporttársak problémáinak megbeszélése 4. szakasz funkcionális szerepviszonyok kialakulása megértés kialakulása

Mann kategóriarendszere a csoporttag-vezető viszony értékelésére Terület Részterület Kategória Impulzus Gyűlölet ellenmozgás ellenállás visszahúzódás bűntudatkezelés Szeretet jóvátétel azonosulás elfogadás közeledés Hatalmi viszonyok érzelmi függés kifejezése érzelmi függetlenség kifejezése érzelmi egymásrautaltság kifejezése Én állapot Szorongás szorongás kifejezésre juttatása szorongás tagadása Depresszió depresszió kifejezésre juttatása depresszió tagadása