A belső differenciálás lehetőségeiről a nyelvtanítás és –tanulás során

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Dr. HASSAN Elsayed egyetemi docens DUCHON Jenő műszaki tanár Trefort Ágoston Mérnökpedagógia Központ, Óbudai Egyetem AZ ONLINE FORRADALMAK NEVELŐ SZEREPE.
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Angol nyelvi kompetencia
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Budapest, szeptember 22.1 A KÖVI képzései a hallgatói vélemények tükrében Baráth Tibor KÖVI igazgató KÖZOKTATÁSI VEZETŐKÉPZŐ ÉS TOVÁBBKÉPZŐ INTÉZET.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Az e-portfólió használati köre
A nevelési-oktatási program előzményei
szakmérnök hallgatók számára
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Felkészítés az Integrált /inkluzív nevelésre a pedagógusképzésben
Korai tehetségnevelés
A kerekasztal résztvevői
Kompetensek lettünk? június 27..
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Megvalósítás helyszíne: Általános iskola-óvoda Kecskéd
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
A Számvitel Didaktikája
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Gyermekvilág régen és ma
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az óvodai tevékenységterv
Pályaválasztás Pályaválasztás
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Példa egy ppt prezentációhoz
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A matematika-logika programcsomag bevezetése Készítette: Csócsics LajosTokaj, 2008 január 22.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Munkaszervezési formák
Helyzetkép a differenciálásról. Differenciált házi feladat előző órai következő órai Gyakoriság%Gyakoriság% igen 11,7610,2 nem 3661,04271,2 nem válaszolt.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

A belső differenciálás lehetőségeiről a nyelvtanítás és –tanulás során Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

http://www. grundschulpaedagogik. uni-bremen http://www.grundschulpaedagogik.uni-bremen.de/archiv/traxel+karikatur+gleichheit+freiheit.pdf [2014.08.23.] Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Differenciálás „[…] A differenciálás azt jelenti, hogy a tanítás során nem ugyanazt az egyenkosztot osztjuk ki mindenkinek, hanem lehetőség szerint mindenkinek azt nyújtjuk, amire a fejlődéshez szüksége van. […]“ Knausz Imre: A tanítás mestersége http://mek.niif.hu/01800/01817/01817.htm [2014.08.13.] Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

A differenciálás formái Külső differenciálás (homogén csoportok, osztályok, iskolatípusok létrehozása) – ez a magyartanításban lehetetlen Belső differenciálás (a tanítási órán belül) Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Differenciálás „Az irányított differenciálás szükségessé teszi/teheti a tanítási alkalmak (tanítási óra, szakkör, önképzőkör, korrepetálás stb.) során az egyes tanulók vagy a tanulók bizonyos körei számára az oktatási célok, a feldolgozandó tartalom, a megoldandó feladat eltérő meghatározását, hiszen csak így lehet tekintettel lenni a tanulók előzetes tudására, motiváltságára, önálló tanulási sajátosságaira. Mindez nem oldható meg másképp, mint differenciált tanulásszervezéssel, azaz a különböző elsajátítási utaknak és módoknak helyt adó szervezési módok (egyéni munka, páros munka, csoportmunka) alkalmazásával. […]“ M. Nádasi Mária http://www.kislexikon.hu/differencialas.html (2011.02.15.) Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Milyen gyakran alkalmazza az alábbi módszereket a tanórai munka során Milyen gyakran alkalmazza az alábbi módszereket a tanórai munka során? (ötfokú skálán; 5 a leggyakrabban alkalmazott módszer). http://www.ofi.hu/tudastar/hidak-tantargyak-kozott/magyartanitas [2014.08.18.] Eljárások, módszerek, eszközök Összes preferenciaátlag Általános iskolai preferenciaátlag Középiskolai preferenciaátlag 1. Magyarázat 4,64 4,56 4,71 2. Megbeszélés, beszélgetés 4,38 4,47 4,28 3. Egyéni munka 4,23 4,35 4,10 4. Szemléltetés, demonstráció 3,75 4,01 3,48 5. Vita 3,63 3,64 3,61 6. Előadás 3,58 3,29 3,87 7. Differenciálás 3,52 3,86 3,17 8. Játék, szimuláció 3,23 3,55 2,90 9. Tanulói kiselőadás 3,13 3,25 3,00 10. Csoportmunka 3,05 3,26 2,83 11. Páros munka 2,96 3,18 2,73 12. Verseny 2,92 3,16 2,67 13. Multimédia 2,46 2,38 2,54 14. Projektmódszer 2,37 2,52 2,22 15. Számítógép 1,79 1,84 1,74 16. Internet 1,86 Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Mennyire ért egyet azzal, hogy a differenciált munkaformák alkalmazásának az alábbiak az akadályai?   Általános iskolai magyartanárok: kifejezetten vagy teljesen egyetért vele (%, top 2 box) Középiskolai magyartanárok: kifejezetten vagy teljesen egyetért vele (%, top 2 box) 1. A pedagógusképzés során nem készítettek fel a feladatra. 38,3 57,1 2. Nincs idő és lehetőség a gyerekek egyéni jellemzőinek megismerésére. 21,9 29,7 3. Túl sok felkészülést igényel. 39,3 53,1 4. Nincsenek meg hozzá a megfelelő taneszközök. 26,1 40,2 5. Nagy az osztálylétszám. 28,1 62,5 6. Nem megfelelő a 45 perces órakeret. 35,8 50,4 7. A befektetett munka és az eredmény nincs összhangban. 26,0 31,2 8. A gyerekek nem szeretik, nem igénylik. 7,6 12,0 9. Túlságosan fellazítja az órafegyelmet. 13,1 20,0 10. Még jobban növeli a tanulók közti különbségeket. 10,9 15,1 11. A munkahelyi környezetem nem nézi jó szemmel az ilyen törekvéseket. 4,8 4,0 12. Nincs idő a munka megszervezésére. 13,0 20,6 13. Nem alkalmas a terem a csoportmunkához. 14,1 33,4 Gordon Győri János Magyartanítás a gyakorlatban Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

A differenciálás szükségessége A tanulók előzetes tudása különböző. A tanulók hiányosságai az egyes kompetenciaterületeken különbözőek. Az egyéni elsajátítási utak és módok eltérőek. Az egész életen át tartó tanulásra fel kell készíteni a tanulókat. …. Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Differenciálni lehet: − ismeretelsajátítás (mód, idő) − gyakorlás − ellenőrzés − értékelés területén Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Differenciálás „A fejlesztés csak aktív, állandó, tevékeny részvétellel lehetséges. Erre a frontális nem, csak az egyéni, páros, illetve csoportos munkaforma, illetve az olvasási stratégiák kialakítására szolgáló módszerek és eljárások alkalmasak. Mindebből következik a tanár szerepének megváltozása: feladata a munka szervezése, segítő nyomon követése, a motiválás és az értékelés.“ Schafferné Varga Judit www.freeweb.hu/.../VargaJ_Differencialas_oktatasban.doc (2011.02.17.) Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

A tanár szerepe megváltozik http://www. educatio Régi parancsnok tudós monopol helyzet kritikus betanító külső motiváló totális felelősségvállaló centrális irányító frontális tanításszervező jutalmazó és büntető Új társ nyílt elemző belső motiváló felelősséget megosztó indirekt irányító Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

A differenciálás alapja http://www. educatio A tanár ismeri a tanulók − életkorát, − fejlődési ütemét, − személyes tulajdonságait, − tanulási stílusát, − szociális érettségét – önállóságuk mértékét, − visszajelzésre való igényét (azonnali, vagy késleltetett), − képességeit, − előzetes tudását, ismereteit, − aktuális teljesítményét Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

A differenciáláshoz felhasználható módszerek Hagyományosan alkalmazott módszerek Munkáltatói módszerek előadás magyarázat elbeszélés tanulók kiselőadásai megbeszélés vita szemléltetés projektmódszer tanulási szerződés kooperatív oktatási módszer szimuláció, szerepjáték és a játék tanulmányi kirándulás házi feladat Kovátsné dr. habil Németh Mária NYME-Felsőpulya 2010.03.01. Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

A differenciálás lehetőségei A megvalósítás Mennyiségi differenciálás Egyéni tanulási és munkatempó Minőségi differenciálás Könnyebb/nehezebb feladatok, különböző segédeszközök Szociális differenciálás Egyéni-, partner-, csoportmunka Módszerbeli differenciálás Különféle utak, módok vezetnek a közös célhoz Érdeklődés szerinti differenciálás Szabadon választható, projektmunka http://bildungsserver.berlin-brandenburg.de/fileadmin/bbb/unterricht/rahmenlehrplaene_und_curriculare_materialien/grundschule/implementationsmaterial/fremdsprachen/SchlerinnenundSchlermitProblemenbeimLernenMrz2006_01.pdf [2014.08.22.] Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

idegen nyelv anyanyelv magyar származásnyelv környezeti nyelv Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Életkor szerinti heterogenitás a csoportokban: 3 – 6 évesek Tudás szintje szerinti heterogenitás egy csoporton belül Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Differenciálás a magyartanításban Interferencia: ige nélküli mondatok szórend vonzatok névutók használata birtokos szerkezet bővített jelzős szerkezetek (Präpositionalattribut) …… Lényeges nyelvtani különbségek: alanyi és tárgyas ragozás vonzatok igekötős igék mutató névmások tagadás passzív hiánya a magyarban ….. Gyakorlatok (www.kaleidovox.hu), nyelvtani összefoglaló, táblázat1, 2, Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Példák a gyakorlatból A kompetenciaterületek Hallás: egyes adatok, nevek, számok – részletes információk, összefüggések A kakas, … Olvasás: egyes adatok, nevek, számok → részletes információk, összefüggések Szövegértés (egészség) Lúdas Matyi kártyák Lúdas M szöveg Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Példák a gyakorlatból Olvasás: A: Keresd meg a farsang tipikus szavait a szövegben! B: kérdés - válasz Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Példák a gyakorlatból Beszéd – összefüggő beszéd és társalgás: a vegyes csoportok hasznosabbak játékosan Írás: másolás → elemcsere → megadott elemek (Wortgeländer) → önálló szövegírás http://www.nyeomszsz.org/orszavak/pdf/04Csaladom29_42.pdf [2014.08.25.] Szövegfeldolgozás + szókincs 1, 2, Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Az én világom VIII. lecke – óravázlat (az „Őrszavak“ honlapon) Maszkabál – fonetika / szövegértés Bohóc – szövegértés / szókincsbővítés Farsang 139/h – a szövegfeldolgozás különféle módjai (Az INSERT-módszer (Interactive Noting System for Effective Reading and Thinking), …. http://orszavak.nyeomszsz.org/pdf/11JelesNapok.pdf [2014.08.25.] Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Módszertani ötletek: http://www.tpf.hu/pages/idea/index.php?page_id=375&id=118 (2011.02.13.) Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Differenciálásra, kooperatív csoportmunkára nagyon sok Módszertani ötletek: http://szivarvanyujsag.tudastar.com/documents/tanitas-tanulas-magazin/2012-marcius/sokszinu_magyarora.pdf [2014.08.21.] Differenciálásra, kooperatív csoportmunkára nagyon sok eszközt fejlesztett ki az Apáczai Kiadó:  Arany ÁBÉCÉ  Szövegértést fejlesztő gyakorlatok  Betűzgető  Kép- és szókártyák  Interaktív tananyagok  […] Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Feladatlap készítése ? gyakorlás ? teljesítménymérés érvényes (valid), megbízható (reliabilis) eduline.hu/segedanyagtalalatok/letolt/2415 [2014.08.22.] http://www.goethe.de/lhr/prj/usg/deindex.htm (2011.01.09.) Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Ajánlott irodalom Báthory Zoltán (1993): Komprehenzivitás és differenciálás. Új Pedagógiai Szemle, 12. sz. Dr. Balogh László (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Urbis Könyvkiadó, Budapest Hortobágyi Katalin (1995): A tanulási folyamat differenciálásának elvei és gyakorlata: feldolgozási program a pedagógus-továbbképzés számára. Fővárosi Pedagógiai Intézet, Iskolafejlesztési Alapítvány, OKI Iskolafejlesztési Központ, Bp. Hortobágyi Katalin (szerk.) (1989): A differenciálás néhány elvi és gyakorlati kérdése: Válogatás a szakirodalomból, Somogy Megyei Pedagógiai Intézet, Kaposvár Horváthné Zilahy Ágnes (2004): Hatékony tanulás. Új Pedagógiai Szemle, 12. sz. Illyés Sándor (1999): Másság és differenciálás az ezredfordulón. Új Pedagógiai Szemle, 1. szám Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Kulcsár Mihályné (2003):A tanulás öröm is lehet. Magánkiadás, Bicske Loránd Ferenc (2002): Az iskolai minőség tartalma és a hátrányos helyzetűek szükségletei. Új Pedagógiai Szemle, 4. sz. 16−24. o. Loránd Ferenc (1997): Az egységes iskoláról. Új Pedagógiai Szemle, 1. sz. Mihály Ottó (1999): Esélyegyenlőség és differenciálás. Új Pedagógiai Szemle, 1. sz. 11–19. o. Móri Árpádné – Sziklavári Beáta: Differenciálás a tanítási órákon Az egészséges életvitelre, életmódra nevelés. Erzsébetvárosi Pedagógiai Szolgáltató Központ, 2004. Budapest Hansági Katalin − Nanszákné Cserfalvi Ilona (1998): Gyermekközpontú pedagógiák. Fonó 33 Bt., Debrecen Szászné Csikós Klára – Varga Katalin (2004): Segítőkészség. Ec-Pec Alapítvány, Budapest Rázsó Katalin – Nagy Lajos: Játsszunk együtt! Szalay Könyvkiadó és Kereskedőház Kft., Kisújszállás 111 közösségi játék. Robert E. Valett: A tanulási zavarok terápiája. Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, 1996. Budapest Vreugdehil, Kees (1995): A belső differenciálás fejlesztése. Új Pedagógia Szemle, 1995. 45. évf. No. 10. 36–40. o Játékos tanulás óvodásoknak - http://volksgruppen.orf.at/magyarok/aktualis/stories/147990 (2011. 08.24.) Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém