A belső differenciálás lehetőségeiről a nyelvtanítás és –tanulás során Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
http://www. grundschulpaedagogik. uni-bremen http://www.grundschulpaedagogik.uni-bremen.de/archiv/traxel+karikatur+gleichheit+freiheit.pdf [2014.08.23.] Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Differenciálás „[…] A differenciálás azt jelenti, hogy a tanítás során nem ugyanazt az egyenkosztot osztjuk ki mindenkinek, hanem lehetőség szerint mindenkinek azt nyújtjuk, amire a fejlődéshez szüksége van. […]“ Knausz Imre: A tanítás mestersége http://mek.niif.hu/01800/01817/01817.htm [2014.08.13.] Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
A differenciálás formái Külső differenciálás (homogén csoportok, osztályok, iskolatípusok létrehozása) – ez a magyartanításban lehetetlen Belső differenciálás (a tanítási órán belül) Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Differenciálás „Az irányított differenciálás szükségessé teszi/teheti a tanítási alkalmak (tanítási óra, szakkör, önképzőkör, korrepetálás stb.) során az egyes tanulók vagy a tanulók bizonyos körei számára az oktatási célok, a feldolgozandó tartalom, a megoldandó feladat eltérő meghatározását, hiszen csak így lehet tekintettel lenni a tanulók előzetes tudására, motiváltságára, önálló tanulási sajátosságaira. Mindez nem oldható meg másképp, mint differenciált tanulásszervezéssel, azaz a különböző elsajátítási utaknak és módoknak helyt adó szervezési módok (egyéni munka, páros munka, csoportmunka) alkalmazásával. […]“ M. Nádasi Mária http://www.kislexikon.hu/differencialas.html (2011.02.15.) Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Milyen gyakran alkalmazza az alábbi módszereket a tanórai munka során Milyen gyakran alkalmazza az alábbi módszereket a tanórai munka során? (ötfokú skálán; 5 a leggyakrabban alkalmazott módszer). http://www.ofi.hu/tudastar/hidak-tantargyak-kozott/magyartanitas [2014.08.18.] Eljárások, módszerek, eszközök Összes preferenciaátlag Általános iskolai preferenciaátlag Középiskolai preferenciaátlag 1. Magyarázat 4,64 4,56 4,71 2. Megbeszélés, beszélgetés 4,38 4,47 4,28 3. Egyéni munka 4,23 4,35 4,10 4. Szemléltetés, demonstráció 3,75 4,01 3,48 5. Vita 3,63 3,64 3,61 6. Előadás 3,58 3,29 3,87 7. Differenciálás 3,52 3,86 3,17 8. Játék, szimuláció 3,23 3,55 2,90 9. Tanulói kiselőadás 3,13 3,25 3,00 10. Csoportmunka 3,05 3,26 2,83 11. Páros munka 2,96 3,18 2,73 12. Verseny 2,92 3,16 2,67 13. Multimédia 2,46 2,38 2,54 14. Projektmódszer 2,37 2,52 2,22 15. Számítógép 1,79 1,84 1,74 16. Internet 1,86 Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Mennyire ért egyet azzal, hogy a differenciált munkaformák alkalmazásának az alábbiak az akadályai? Általános iskolai magyartanárok: kifejezetten vagy teljesen egyetért vele (%, top 2 box) Középiskolai magyartanárok: kifejezetten vagy teljesen egyetért vele (%, top 2 box) 1. A pedagógusképzés során nem készítettek fel a feladatra. 38,3 57,1 2. Nincs idő és lehetőség a gyerekek egyéni jellemzőinek megismerésére. 21,9 29,7 3. Túl sok felkészülést igényel. 39,3 53,1 4. Nincsenek meg hozzá a megfelelő taneszközök. 26,1 40,2 5. Nagy az osztálylétszám. 28,1 62,5 6. Nem megfelelő a 45 perces órakeret. 35,8 50,4 7. A befektetett munka és az eredmény nincs összhangban. 26,0 31,2 8. A gyerekek nem szeretik, nem igénylik. 7,6 12,0 9. Túlságosan fellazítja az órafegyelmet. 13,1 20,0 10. Még jobban növeli a tanulók közti különbségeket. 10,9 15,1 11. A munkahelyi környezetem nem nézi jó szemmel az ilyen törekvéseket. 4,8 4,0 12. Nincs idő a munka megszervezésére. 13,0 20,6 13. Nem alkalmas a terem a csoportmunkához. 14,1 33,4 Gordon Győri János Magyartanítás a gyakorlatban Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
A differenciálás szükségessége A tanulók előzetes tudása különböző. A tanulók hiányosságai az egyes kompetenciaterületeken különbözőek. Az egyéni elsajátítási utak és módok eltérőek. Az egész életen át tartó tanulásra fel kell készíteni a tanulókat. …. Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Differenciálni lehet: − ismeretelsajátítás (mód, idő) − gyakorlás − ellenőrzés − értékelés területén Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Differenciálás „A fejlesztés csak aktív, állandó, tevékeny részvétellel lehetséges. Erre a frontális nem, csak az egyéni, páros, illetve csoportos munkaforma, illetve az olvasási stratégiák kialakítására szolgáló módszerek és eljárások alkalmasak. Mindebből következik a tanár szerepének megváltozása: feladata a munka szervezése, segítő nyomon követése, a motiválás és az értékelés.“ Schafferné Varga Judit www.freeweb.hu/.../VargaJ_Differencialas_oktatasban.doc (2011.02.17.) Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
A tanár szerepe megváltozik http://www. educatio Régi parancsnok tudós monopol helyzet kritikus betanító külső motiváló totális felelősségvállaló centrális irányító frontális tanításszervező jutalmazó és büntető Új társ nyílt elemző belső motiváló felelősséget megosztó indirekt irányító Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
A differenciálás alapja http://www. educatio A tanár ismeri a tanulók − életkorát, − fejlődési ütemét, − személyes tulajdonságait, − tanulási stílusát, − szociális érettségét – önállóságuk mértékét, − visszajelzésre való igényét (azonnali, vagy késleltetett), − képességeit, − előzetes tudását, ismereteit, − aktuális teljesítményét Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
A differenciáláshoz felhasználható módszerek Hagyományosan alkalmazott módszerek Munkáltatói módszerek előadás magyarázat elbeszélés tanulók kiselőadásai megbeszélés vita szemléltetés projektmódszer tanulási szerződés kooperatív oktatási módszer szimuláció, szerepjáték és a játék tanulmányi kirándulás házi feladat Kovátsné dr. habil Németh Mária NYME-Felsőpulya 2010.03.01. Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
A differenciálás lehetőségei A megvalósítás Mennyiségi differenciálás Egyéni tanulási és munkatempó Minőségi differenciálás Könnyebb/nehezebb feladatok, különböző segédeszközök Szociális differenciálás Egyéni-, partner-, csoportmunka Módszerbeli differenciálás Különféle utak, módok vezetnek a közös célhoz Érdeklődés szerinti differenciálás Szabadon választható, projektmunka http://bildungsserver.berlin-brandenburg.de/fileadmin/bbb/unterricht/rahmenlehrplaene_und_curriculare_materialien/grundschule/implementationsmaterial/fremdsprachen/SchlerinnenundSchlermitProblemenbeimLernenMrz2006_01.pdf [2014.08.22.] Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
idegen nyelv anyanyelv magyar származásnyelv környezeti nyelv Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Életkor szerinti heterogenitás a csoportokban: 3 – 6 évesek Tudás szintje szerinti heterogenitás egy csoporton belül Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Differenciálás a magyartanításban Interferencia: ige nélküli mondatok szórend vonzatok névutók használata birtokos szerkezet bővített jelzős szerkezetek (Präpositionalattribut) …… Lényeges nyelvtani különbségek: alanyi és tárgyas ragozás vonzatok igekötős igék mutató névmások tagadás passzív hiánya a magyarban ….. Gyakorlatok (www.kaleidovox.hu), nyelvtani összefoglaló, táblázat1, 2, Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Példák a gyakorlatból A kompetenciaterületek Hallás: egyes adatok, nevek, számok – részletes információk, összefüggések A kakas, … Olvasás: egyes adatok, nevek, számok → részletes információk, összefüggések Szövegértés (egészség) Lúdas Matyi kártyák Lúdas M szöveg Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Példák a gyakorlatból Olvasás: A: Keresd meg a farsang tipikus szavait a szövegben! B: kérdés - válasz Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Példák a gyakorlatból Beszéd – összefüggő beszéd és társalgás: a vegyes csoportok hasznosabbak játékosan Írás: másolás → elemcsere → megadott elemek (Wortgeländer) → önálló szövegírás http://www.nyeomszsz.org/orszavak/pdf/04Csaladom29_42.pdf [2014.08.25.] Szövegfeldolgozás + szókincs 1, 2, Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Az én világom VIII. lecke – óravázlat (az „Őrszavak“ honlapon) Maszkabál – fonetika / szövegértés Bohóc – szövegértés / szókincsbővítés Farsang 139/h – a szövegfeldolgozás különféle módjai (Az INSERT-módszer (Interactive Noting System for Effective Reading and Thinking), …. http://orszavak.nyeomszsz.org/pdf/11JelesNapok.pdf [2014.08.25.] Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Módszertani ötletek: http://www.tpf.hu/pages/idea/index.php?page_id=375&id=118 (2011.02.13.) Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Differenciálásra, kooperatív csoportmunkára nagyon sok Módszertani ötletek: http://szivarvanyujsag.tudastar.com/documents/tanitas-tanulas-magazin/2012-marcius/sokszinu_magyarora.pdf [2014.08.21.] Differenciálásra, kooperatív csoportmunkára nagyon sok eszközt fejlesztett ki az Apáczai Kiadó: Arany ÁBÉCÉ Szövegértést fejlesztő gyakorlatok Betűzgető Kép- és szókártyák Interaktív tananyagok […] Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Feladatlap készítése ? gyakorlás ? teljesítménymérés érvényes (valid), megbízható (reliabilis) eduline.hu/segedanyagtalalatok/letolt/2415 [2014.08.22.] http://www.goethe.de/lhr/prj/usg/deindex.htm (2011.01.09.) Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Ajánlott irodalom Báthory Zoltán (1993): Komprehenzivitás és differenciálás. Új Pedagógiai Szemle, 12. sz. Dr. Balogh László (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Urbis Könyvkiadó, Budapest Hortobágyi Katalin (1995): A tanulási folyamat differenciálásának elvei és gyakorlata: feldolgozási program a pedagógus-továbbképzés számára. Fővárosi Pedagógiai Intézet, Iskolafejlesztési Alapítvány, OKI Iskolafejlesztési Központ, Bp. Hortobágyi Katalin (szerk.) (1989): A differenciálás néhány elvi és gyakorlati kérdése: Válogatás a szakirodalomból, Somogy Megyei Pedagógiai Intézet, Kaposvár Horváthné Zilahy Ágnes (2004): Hatékony tanulás. Új Pedagógiai Szemle, 12. sz. Illyés Sándor (1999): Másság és differenciálás az ezredfordulón. Új Pedagógiai Szemle, 1. szám Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Kulcsár Mihályné (2003):A tanulás öröm is lehet. Magánkiadás, Bicske Loránd Ferenc (2002): Az iskolai minőség tartalma és a hátrányos helyzetűek szükségletei. Új Pedagógiai Szemle, 4. sz. 16−24. o. Loránd Ferenc (1997): Az egységes iskoláról. Új Pedagógiai Szemle, 1. sz. Mihály Ottó (1999): Esélyegyenlőség és differenciálás. Új Pedagógiai Szemle, 1. sz. 11–19. o. Móri Árpádné – Sziklavári Beáta: Differenciálás a tanítási órákon Az egészséges életvitelre, életmódra nevelés. Erzsébetvárosi Pedagógiai Szolgáltató Központ, 2004. Budapest Hansági Katalin − Nanszákné Cserfalvi Ilona (1998): Gyermekközpontú pedagógiák. Fonó 33 Bt., Debrecen Szászné Csikós Klára – Varga Katalin (2004): Segítőkészség. Ec-Pec Alapítvány, Budapest Rázsó Katalin – Nagy Lajos: Játsszunk együtt! Szalay Könyvkiadó és Kereskedőház Kft., Kisújszállás 111 közösségi játék. Robert E. Valett: A tanulási zavarok terápiája. Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, 1996. Budapest Vreugdehil, Kees (1995): A belső differenciálás fejlesztése. Új Pedagógia Szemle, 1995. 45. évf. No. 10. 36–40. o Játékos tanulás óvodásoknak - http://volksgruppen.orf.at/magyarok/aktualis/stories/147990 (2011. 08.24.) Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Pathy Lívia / 2014.08.28. Veszprém