TELJESÍTMÉNYREPÜLÉS PASZTERNÁK LÁSZLÓ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
8 Klikkelj az egérrel!.
Advertisements

Hogy hajtogassunk papírrepcsit? Összeállította: Bözöri Imre április. 3.
Sikeres emberek.
VIIII. Szalvéta bemutató
Hitelek – pénzt kölcsönbe?. Ha több pénzre van szükséged, mint amennyi rendelkezésedre áll, dönthetsz úgy, hogy vársz, amíg összegyűlik a pénzed, vagy.
Agytorna. Érdekes kis feladatsor. Érdemes végig csinálni.
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
Az időjárás megfigyelése
A légnyomás és a szél.
Pályatervezés, pályaépítés Sebők István,
LK8000 Bemutató Mateusz Pusz, Rózsahegyi Kálmán
Síkos pályán Az ebédidő – az ebédidő. Lássuk a sajtószabadságot…
Ezennel bemutatjuk a Bunkósági Rt. legújabb találmányát……
DREAM-HOME Agency & Consulting Értékbecslés eladástechnika.
ÖSSZETETT MOZGÁSOK.
FRAME-k (keretek). FRAME-k A frame-ek (keretek) segítségével a képernyőt felosztva egyszerre jeleníthetünk meg több webes dokumentumot a képernyőn. Fejlec.html.
A mozgások leírásával foglalkozik a mozgás okának keresése nélkül
Albert Einstein idézetek.
Hálózat összeállítási feladat 2
Néha úgy érzed, hogy az árral szemben úszol?
A feladatokat az április 21-i Repeta-matek adásában fogjuk megoldani
Nagy morfológiai variancia Énekesek 10 g-túzok 15 kg !
Hegyesszögek szögfüggvényei
Micimackó egy igaz történet
 Klikkelj az egérrel! :20:48
Két magzat beszélget az anyja hasában …
Mindenkinek vannak borongós napjai.
Statisztika Érettségi feladatok
Légnyomás, szél, időjárási frontok, ciklonok, anticiklonok
Albert Einstein idézetek.
Családi vállalkozások - prezentáció
: Adós Aladár számláján 2700 dinár tartozás. Elhatározta, a következő naptól a hónap végéig minden nap befizet 150 dinárt, hogy rendezze.
Hurrikánok, Tájfunok, Tornádók
Tibai Eszter Indíts el új munkatársat! A képek származási helye: internet és saját.
Bekezdésformázás Nevem: Berkes András Speciális kategória
(tömegpontok mozgása)
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
KINEMATIKAI FELADATOK
Gabriel García Márquez
Dollzonevelde! Csinálj magadnak saját Dollit!. Dolli nevelés szabályai Minden héten minimum egyszer látogasd meg! Ne feledd megetetni! Amint a kedve 0%
Ki is az elemző közgazdász?
Befektetési döntések Bevezetés
Olvasd lassan és csendben!.
Telefonos feladat A-ból B-n keresztül C-be utaztunk egyenletes sebességgel. Indulás után 10 perccel megtettük az AB távolság harmadát. B után 24 km-rel.
Boldog 2014-et !.
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Kedves Fiam ....
Hogyan készüljünk fel a szóbeli interjúra? Milyen kérdések várhatóak?
Rowena Morill és Bob Ross festményeivel
Mennyire tudsz relaxálni?. Az alábbi kérdések közül hányra tudsz igennel válaszolni? Előre szólok a tévézés és a semmittevés nem azonos a relaxációval.
Feladat: Adott egy város, benne metrók és állomások. Írjunk algoritmust amely megszámolja hogy mennyi az a legkevesebb átszállás amellyel egy tetszőleges.
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Isten hozott köztünk!.
Olvasd lassan és csendben!
jozefusz Andre Rieu A krónikás feljegyzései a nagy forradalmár életéből.
Mikroökonómia gyakorlat
Kártyaaktiválás: BB: - A jelszavát kérem... Üf: - az hol van? BB: - a számlaszerződésen... Ügyfél motoz... zörög... motoz.... lapoz... motoz... Üf: - Á.
Egyenes vonalú mozgások
Légnyomás, szél, ciklonok, anticiklonok
Tudod most új élet vár.
1. FELKÉSZÜLÉS Ami elromolhat, el is romlik Reméld a legjobbat, készülj a legrosszabbra!
Egyéb műszaki jellemzők
Ételkészítő technológiák
Számítógépes programok használata
Neked nem szabad sokat dolgozni.... …hanem egyszerüen csak heverészni.
Teljesítményrepülés Versenyzés
8 Klikkelj az egérrel!.
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
29. A TENGERVÍZ MOZGÁSAI ?.
Előadás másolata:

TELJESÍTMÉNYREPÜLÉS PASZTERNÁK LÁSZLÓ

FELKÉSZÜLÉS – A PILÓTA Akarj repülni – kényszerből ne szállj fel! Legyél kipihent! Tervezz előre, reggel ne kelljen rohanni. Reggelizz!  Legyen meg a rep.gyakorlatod! (év eleji 5 óra helyben) Ismerd a gépet! (min. távfeltétel) Jól tervezd meg a feladatot! (saját tudás, időjárás, stb.)

FELKÉSZÜLÉS – A REPÜLŐGÉP Év eleji ápolás – polír, wax Napi ápolás – alapos mosás, leragasztás Gépátvétel Teljesen feltöltött akksi(k)! Kabinban: Térkép PDA Mobil (+egy papír mobilszámokkal) Enni-, innivaló Fehér sapka Napszemüveg Pénztárca Meleg ruha

FELADAT MEGTERVEZÉSE Szempontok: Hány km-t szeretnék? (mire vagyok képes) Mit enged a periódus? Mikor/hol fog várhatóan beindulni az idő? Milyen lesz a felhőalap? Milyen/mekkora szél lesz? Mennyire ismerem a környéket? (mi van ha terep van?) Meteor infók: http://wetter-jetzt.de http://metnet.hu/?m=termik-szamitasok http://meteor38.elte.hu/wrf/tmp/index.html Gliding Windows Phone app 

Lehetőségek Miskolcról indulva TÉRKÉP Lehetőségek Miskolcról indulva

TAKTIKA Mikor szálljak fel? (Miskolcon ez örök dilemma ) Mondanak-e valahová összeállást, zivatarosodást? Merre vannak légterek? (meddig vannak nyitva/zárva?) Milyen terepen visz a kurzus? (pl. nagy vízfelület belassíthat)

INDULÁS Mikor induljak? Indulásig hol várakozzak? Lehetőleg alapról, de ez nem mindig lehetséges A vonal mentén is lehet/kell helyezkedni! MVK-ban mindenhol 500m-es cilinder van, ott elég kötött az indulás helye (120km/h-nál 15sec veszteség, ha a kör széléről indulok) Várakozás alatt fel kell mérni a kurzus időjárást. Ki kell választani az első siklás irányát, és meg kell választani a MacCready-t!

SIKLÁS Sokkal nehezebb siklani, mint tekerni  Először csak foglalkozzunk a távolsággal…

SIKLÁS Mi van ha merülésbe/emelésbe érünk?

SIKLÁS Mi van ha fúj a szél?

SIKLÁS Most már tudjuk, mi a legjobb siklósebesség ahhoz, hogy a legmesszebb jussunk. De ez eredményezi a leggyorsabb átlagsebességet? NEM! A következő termik tetejére szeretnénk mihamarabb odaérni. Ehhez MacCready kell!

Paul MacCready (1925. szeptember 25. – 2007. augusztus 28.)

A MacCready tárcsa

MI A HELYZET A POLÁRISSAL? Fix? NEM! El lehet tolni!

MINDIG EZ A LEGJOBB? Lehet, hogy lassabban kell siklani: Pl. ha nagy távolságot kell átsiklani…földbe állnánk Pl. ha lökéses az idő, és a MacCready a Va-n felül diktál Lehet, hogy gyorsabban kell siklani: Pl. ha tudunk pályázni -> nagyobb sebességgel tudjuk ugyanazt a siklószámot produkálni, kvázi feltolódik a poláris

TERMIK FOGÁS Lehetőleg elsőre találjuk meg  Megálljunk benne? Eléri a Mac értékünket? Ha nem, akkor Mac szerint belehúzunk, és tovább megyünk Ha igen, akkor megdöntjük -> termikelési sebesség +10%-nál A fenti döntés azért bonyolultabb: lehet, hogy lenne jobb is, csak nem a közepét találtuk meg elsőre…illetve az se mindegy, milyen magasan vagyunk (working height band) Ha jót találtunk, érdemes leütni a pontot. (team code)

TERMIK ÁTLAG Az átlag az első körtől az utolsóig értendő! Hallgassunk a PDA-ra, a finom varió nem erre való. Példa: 1000m emelkedés egy 2m/s-es termikben: +egy-egy kör a tetején és az alján: 1000m/600s = 1.66m/s

TERMIK ELHAGYÁSA Már tekerés közben figyelni kell a kurzust, a következő felhőt! Mikor hagyom ott? Ha elértem az alapot Ha lecsökken az átlag a MacCready alá Ha biztos vagyok benne, hogy előrébb jobbat találok Ha megvan a szükséges magasság (végsiklásnál) Hogy hagyom ott? Gyorsító körrel!

FORDULÓPONT Megcélzom a szektor kiválasztott pontját, nagyítok a PDA-n. Biztosan legyen ütött pont a szektorban! Már a pont előtt figyelem a következő szár időjárását. A fordulás nem műrepülő figura! Ügyeljünk a sebességre! (elképzelni, milyen lenne ez földközelben)

EMBERI TÉNYEZŐ Veszélyforrások a repülés alatt: Fáradtság Koncentrációhiány Hideg/meleg Szomjúság/éhség Egyéb szükségletek  Rádióüzenetek Pilótahibák: Kései terepválasztás, kapkodás Erőltetés alacsonyan

VÉGSIKLÁS – UTOLSÓ TERMIK -> ez Mac függő. Ilyenkor a Mac-et az aktuális emeléshez állítjuk Az utolsó termik utáni siklás. De mi az utolsó termik? Nem biztos, hogy lehet eleget emelkedni az utolsó termikben. Lehetőségek: Ha van még elől emelés-> Ha nincs-> Ha 0-s Mac-el is mínuszt ír-> akkor ez még nem végsiklás lesz lejjebb tekerem a Mac-et, azzal hazaérhet bukta  Az utolsó termikben hagyjunk tartalékot! (SeeYou-ban állítható)

VÉGSIKLÁS – SIKLÁS KÖZBEN Használjuk a Mac-et! ->0-s Mac-el végsiklani tartalék nélkül tuti bukta! A siklás pályája csak egyenes, vagy lefelé görbülő lehet. Ragaszkodjunk a tartalék magasságunkhoz-> ha kell állítsuk utána a Mac-et! Érdemes nézni a Current L/D – Required L/D arányt! A SeeYou STF-jében viszont nem szabad bízni! Az első pár igazi végsiklás nagyon szokatlan lesz!

VÉGSIKLÁS AZ LHMC-RE Az ideális végsiklás: sosem kell lassítanunk mert túlnyomtuk volna, és végül a küszöb fölött 1m-en biztonságos sebességgel megérkezünk Miskolcon viszont gyakori a speed landing Ny-DNy-i irányból A speed landing egyébként hibát jelent: Túl magasra tekertünk Nagyon tartott a pálya

Köszönöm a figyelmet!