Érvek, ellenérvek és kommunikáció a védőoltásokról folyó vitákban Ferenci Tamás vedooltas.blog.hu / Házi Gyermekorvosok Országos Egyesületének.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. Magyar Bálint Oktatási miniszter
Advertisements

Négy Griff - Avarok, kazárok, magyarok - A sztyeppe harcosai - Kortörténeti előadás Lele János, Négy Griff csoport Négy Griff.
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Gégegyulladás - Laryngitis
Veszélyes cégek Hogyan szúrd ki azt a céget, akihez nem szabad elmenni dolgozni? Savanya Erzsébet HR Igazgató
A CSELEKVÉS SZINTJEI AZ ÖKOLÓGIAI KATASZTRÓFÁK ELLEN Fülöp Sándor Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosának Irodája (JNO) London 20th of November, 2011.
Miért jobb egy (nem csak) geolokációs mobil kutatási rendszer? 1 HWSW – App!mobile konferencia, MOM Budapest, november 13. Pintér Róbert.
BEENGEDTEK? BEENGEDÜNK?! AZ EMBEREK ATTITŰDJE AZ AUTISTÁKKAL SZEMBEN
BRANDÉPÍTÉSSEL AZ ONLINE ÉRTÉKESÍTÉSÉRT Budapest,
Segítség! Felnőttem! Nagy terhelhetőségű, magas rendelkezésreállású rendszerek építési és üzemeltetési útmutatója Kovács Zsolt Szerverhotel igazgató.
Tanulmányok szerepe a karrierben Kozellné Szabó Csilla Ozeki Informatikai Kft.
Purple Day 2011 Előadás Köszöntök mindenkit, K L-nak hívnak a EBOC alapítvány képviseletében jöttem hozzátok. Remélem nem baj, ha tegeződünk, csak a könnyebbség.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
2005. április 15.Kulcsár Zoltán - ppos.hu1 Adatvédelem az önkormányzatoknál Kulcsár Zoltán.
Hogyan csökkentheti költségeit versenytársainál nagyobb mértékben?
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Savanya Erzsébet HR Igazgató
Webshop Tuning - Szép Roland Mi az a Webshop Tuning?
Tárki Európai társadalmi jelentés fejezet Állam és piac Janky Béla.
2010. május 6. Kertész Károly http/ 1 Emissziómérések-1 Mérési terv.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
Nemzetközi tárgyalási technikák
Tanulmány a bizalomról Nyolc európai országban és az USA-ban október-november.
Farkas Zoltánné Gázár Előkészítő osztályvezető
Szakdolgozat, mint a legjobb referencia a pályakezdéshez
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
2006. január 27. Kovács József vezérigazgató A 30 éve alapított Paksi Atomerőmű Rt évi működése Sajtótájékoztató január 27.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 2. nap.
A globális felmelegedéssel, klímaváltozással kapcsolatos dilemmák, szkeptikus vélemények Kovács Tamás november 7.
A közoktatás intellektuális infrastruktúrája Magyar Bálint oktatási miniszter.
Vándor Magyar Internetes műveltségi játék.
Könnyek....
Kognitív megközelítések
ADATBÁZISOK
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Semmelweis Egyetem ÁOK Családorvosi Tanszék
IMA MAGYARORSZÁGÉRT. KEDVES SZERETETREMÉLTÓ EMBEREK!
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
1. Mindig legyen egy dosszié a kezedben Azok a dolgozók mindig keményen dolgoznak, vagy éppen értekezletre igyekeznek… Akinek nincs semmi a kezükben,
Ha több pénzre van szükséged, mint amennyi rendelkezésedre áll, dönthetsz úgy, hogy vársz, amíg összegyűlik a pénzed, vagy hitelt veszel fel. Mi a hitel?
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
TERVEZET.
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Frontális pedagógia helyett „konstruktivista” pedagógia Dr. Magyar Bálint Oktatási miniszter október 12.
Bemutatókészítés Takács Béla
Sajátos nevelési igény a fels ő oktatásban Sulyok Tamás f ő iskolai adjunktus Zsigmond Király F ő iskola.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
A tanatológia oktatásának kihívásai
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Személyiségelméletek
Hogyan készüljünk fel a szóbeli interjúra? Milyen kérdések várhatóak?
Hogyan kell megírni egy önéletrajzot, hogy behívjanak állásinterjúra?
Hogyan zajlik egy állásinterjú?

Peer-to-peer és mobil ad hoc Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
Jó vezet ő rossz körülmények között Héder Sándor mérnök, tréner címzetes egyetemi docens
Ráckeresztúri Drogterápiás Otthon
mint ami mások szerint szükséges!
2010. május 6. Kertész Károly http/ 1 Emissziómérések-1 Mérési terv.
Humán Papillóma Vírus (HPV)
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
30 órás Akkreditált továbbképzés viselkedészavarokról pedagógusoknak, szülőknek Reményi Tamás A képzések időpontjai a következők: 1. Blokk -10.
Előadás másolata:

Érvek, ellenérvek és kommunikáció a védőoltásokról folyó vitákban Ferenci Tamás vedooltas.blog.hu / Házi Gyermekorvosok Országos Egyesületének XIX. Őszi Konferenciája Budapest, november 30.

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / Célkitűzéseim I.Érvek és ellenérvek… Konkrét érvek és ellenérvek tárgyalására nyilván nincs mód Ehelyett inkább strukturálni igyekszem a témakört… … egyfajta indexet adva hozzá Megemlítem a leggyakoribb „helytelen cáfolatokat” is II.Kommunikáció, vita, meggyőzés… Általános megjegyzések, jótanácsok (személyes tapasztalataim és a szakirodalom alapján)

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / Ki vagyok én? Biostatisztikai hátterem van… (…orvosi végzettség nélkül) Számomra a vedooltas.blog.hu (és ez a téma) hobbi Honnan indultam és hová jutottam vele? A támogatóimról (anyagi – szerencsére – nincs, szakmai – szerencsére – van)

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / A vita gyújtópontjai „Mint minden gyógyszernél, itt is három kérdés merül fel” Jelesül: –Hatásosság –Biztonság –Minőség –(Költséghatékonyság) Ezt egészítik ki etikai és jogi kérdések II. KommunikációI.Érvek és ellenérvek

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / Hatásosság I. Honnan tudjuk, hogy egy védőoltás eléri a főhatását, azaz megelőzi adott betegség kialakulását? Törzskönyvezés és posztmarketing (avagy a klinikai kísérletektől az epidemiológiai adatokig) II. KommunikációI.Érvek és ellenérvek

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / Hatásosság II. Longitudinális, klinikai adatok a kanyaró példáján: II. KommunikációI.Érvek és ellenérvek (De vigyázzunk, önmagában ez nem indoklás!)

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / Hatásosság III. Keresztmetszeti, klinikai adatok (de vigyázzunk: ‘ecological fallacy’) II. KommunikációI.Érvek és ellenérvek

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / Hatásosság IV. Járványok aránytalanul érintik az oltatlanokat (Farrington screening): Klinikai (!) vizsgálatok Vigyázzunk a végponttal II. KommunikációI.Érvek és ellenérvek

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / Biztonság I. A főhatás elérése közben milyen mellékhatásokat okoz(hat) a védőoltás, és milyen gyakorisággal? Nagyon nehéz kérdés: ritka mellékhatások nehezen szúrhatóak ki a törzskönyvezés alatt Marad a farmakovigilancia (posztmarketing vizsgálatok), a maga bajaival II. KommunikációI.Érvek és ellenérvek

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / Biztonság II. A laikus szemmel vett kényességét pedig az adja, hogy egy sor gondolkodási hibára csábít: –„Mostanában rengeteget oltunk, és mennyi autista van!” (Korreláció nem implikál kauzalitást: ezzel az erővel a védőoltás- ellenesek tehetnek az autizmusról, mostanában ők is aktívabbak!) II. KommunikációI.Érvek és ellenérvek

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / Biztonság III. –„Két héttel az oltás után halt meg!” (Temporális asszociáció ≠ kauzalitás: akkor is gyanús ez a dolog, ha egy autó ütötte el? Avagy ezzel az erővel Magyarországon mindenről a BCG tehet…) De vigyázzunk: a szorosság és a konzisztencia gyanús lehet (egyéni szinten így is nehéz megítélni) –„De ha egyszer én beszéltem olyan anyukával, akinek a gyermeke autista lett…” (Anekdotikus bizonyíték: ezzel az erővel én meg beszéltem olyannal, akinek nem (pl. az enyém); akkor most mi van? → Ez a kérdés egyedi esetek alapján nem vizsgálható, gyakoriságot kell mérni) II. KommunikációI.Érvek és ellenérvek

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / Biztonság IV. Konkrét gyanúsítások: MMR-autizmus, tiomerzál-autizmus, DTP-SIDS stb. stb. –Bizonyos szempontból a jobbik eset, vizsgálható empirikusan „Veszélyes” „összetevők” a védőoltásokban játék: tényleg van rákkeltő formaldehid a DTP-ben! …kb. annyi mint egytized almában avagy 30 ml anyatejben (orális biohasznosulás >90%) –Sola dosis facit venenum II. KommunikációI.Érvek és ellenérvek

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / A kommunikáció alapvonalai Kommunikációban hátrányban vagyunk (pláne a modern média mellett) Az elsődleges cél a meggyőzés (nem a kényszerítés!) A koercív eszközök ugyanis hosszú távon nem biztos, hogy a legjobbak (extrinzik/intrinzik motiváció) Ehelyett ha mód van: tájékoztatás, felvilágosítás Ennek hatásosságához kell: megérteni őket (avagy miért védőoltás-ellenesek a védőoltás-ellenesek) II. KommunikációI.Érvek és ellenérvek

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / Miért védőoltás-ellenesek a védőoltás-ellenesek? I. Bizalom (és elvesztése) –Orvosban? Orvostudományban? (Mindenben…?) Összeesküvés-elméletek pszichológiájával rokon jelenség Paranoia (mint dimenzió) Csoporttagsághoz fűződő érzelmek, csoportkohézió Túlóvó környezet (over protektív magatartás) II. KommunikációI.Érvek és ellenérvek

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / Miért védőoltás-ellenesek a védőoltás-ellenesek? II. Szociokulturális jelenség, nem (csak) egyéni szinten vannak okai A világképüket ők is koherensnek, racionálisnak látják! Szinte soha nem tudatos csalók (legfeljebb néhány, aki anyagi hasznot húz a hiszterizálásból) II. KommunikációI.Érvek és ellenérvek

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / Kommunikációs célok A védőoltás-ellenesek nem alkotnak homogén csoportot Kivel kell foglalkoznunk? –Bizonytalanok? (Csak pár kérdésem van. Csakugyan?) –Manifeszt védőoltás-ellenesek? –Hangadók? Házi gyermekorvos számára az első, esetleg a második lehet tipikus probléma II. KommunikációI.Érvek és ellenérvek

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / Kommunikációs kihívások I. Pszichológiai igényt elégít ki, kemény dió A „valódi” bizonytalanoknál elért eredmények mérik a munkánkat Válaszoljunk mindenre (nincs rossz kérdés!?), szánjuk rá az időt (hogyan?) A többségnél a legfontosabb: elfogadással viszonyulás, empátia II. KommunikációI.Érvek és ellenérvek

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / Kommunikációs kihívások II. Miért legyünk empatikusak és válaszoljunk mindenre? II. KommunikációI.Érvek és ellenérvek „Próbáltam én is utánaolvasni ennek az oltáshisztériának, megkérdeztem a családorvosunkat is, más ismerős orvosokat és kivétel nélkül gúnyos felsőbbrendűséggel utasították el még a gondolatát is annak, hogy az oltás esetleg valami mellékhatással járhat. Én pedig egyre bizonytalanabb vagyok, és már fél éve halasztgatom a második gyerekem egy éves oltását. Nem vagyok meggyőzve. Az, ha valaki lenézően tudomásomra hozza, mint egy dedósnak, hogy itt komoly munka folyik, mit képzelek én, a háziasszony, hogy erről egyáltalán véleményt formálhatok, az nekem nem kielégítő magyarázat, még akkor se ha nincs orvosi szakdiplomám.” OKNE: inkább feleslegesen jelenteni! („Amennyiben az esemény a szülő vagy a lakosság aggodalmát kelti, be kell jelenteni.” Ez az elmélet, kinek van erre ereje? DE: biztos, hogy felesleges macera? Hosszú vs. rövidtáv megint!)

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / Összefoglaló megjegyzések I. Mi igyekezzünk a demagógiát elkerülni, maradjunk a racionalitás talaján, tájékoztassunk objektíven A védőoltások nem tökéletesen hatásosak és nem tökéletesen biztonságosak; ne állítsuk ezek ellenkezőjét (Alkalmazásuk jogosultságát tehát a költség-haszon mérlegelés adja) II. KommunikációI.Érvek és ellenérvek

Ferenci Tamásvedooltas.blog.hu / Összefoglaló megjegyzések II. Alkalmazzunk differenciált érvelési, kommunikációs eszköztárat Válaszoljunk (ha van mire…), véletlenül se keltsünk olyan látszatot, hogy itt bármi „tabu” vagy „dogma” amivel kapcsolatban nincs helye kérdésnek! Empátia! Empátia! Empátia! (Igen, tudom, hogy a gyakorló orvosoknak nehéz az ezredik ugyanolyan kérdésnél… de mégis…) II. KommunikációI.Érvek és ellenérvek

Köszönöm a figyelmet! Ferenci Tamás vedooltas.blog.hu /