Az olvasóvá nevelés (tév)útjai Jó és rossz példák iskolákból, könyvtárakból Gombos Péter Kaposvári Egyetem 2010. április 28.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

Arany János: Toldi összefoglaló
Sáráné Lukátsy Sarolta könyvtári szakértő Szeged
Olvasóvá nevelő program a felső tagozaton 5-6. évfolyam
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Don Bosco Oratóriuma. Don Bosco egykor  nevelni másképp!  a kezdetek: börtön és utca  „az alapítás”  „laboratórium” – a kor oratóriumai  háttérbe.
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Gimnáziumi tagozat 9. a normál tantervű 9.b nyelvi előkészítő.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Nyílt napok látogatottsága
Szövegértés-szövegalkotás
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Felkészítés az örömeteli együttműködésre otthon és az iskolában
Dr. Élő Gábor július 9. MKE HKSZ 15. Országos Konferenciája
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Szóbeli érettségi tétel (középszint) Témakör: Portrék Tétel: A felvilágosodás Csokonai Vitéz Mihály költészetében A tétel forrása: SÍPOS Jenőné – SZÉLLNÉ.
Örkény István és a groteszk
TAPASZTALATAIM A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRÓL MŰVELTSÉGTERÜLET SZOCIÁLIS ÉLETVITEL ÉS ÉLETMÓD KÉSZÍTETTE: VARGA GABRIELLA GÁRDONYI GÉZA ÁLTALÁNOS ISKOLA.
Olvasóvá nevelés – de mivel, kivel?
Az olvasás helye és megítélése az általános iskola felső tagozatában
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A gondozás,nevelés egysége
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
A könyvtárak és a könyvek osztályozása
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Hogyan lehet értékes zenét tanítani a gyerekeknek a médián keresztül? Stachó László Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézet.
A szövegértés tanítása II.
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
A magyar kortárs gyermekirodalom elterjedése az iskolában
Gutenberg is e-könyvet olvasna? Dr. Galántai Zoltán október 13. Bevezetés helyett: Az olvasás csupasz gyönyöre: „...valami nagy dolog történt” Miért.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
A szövegértési feladatok összeállítása
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Nehéz kérdések sorozat, Kaposvár, 2012., Jóföldi Endre.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
Irodalomtanítás – de meddig? Egy lehetséges válasz: irodalom_12_11_10_9 Fűzfa Balázs – Irodalomtanítás a harmadik.
„Ó, mondd, Te mit választanál…” A tanár felelőssége és lehetőségei a kötelező olvasmányok kiválasztásában Gombos Péter Kaposvári Egyetem HUNRA.
A magyar- és könyvtárostanár együttműködésének felettébb szükséges voltáról a kötelező olvasmányok kiválasztása terén Cs. Bogyó Katalin (magyar- és) könyvtárostanár.
Gyermekvilág régen és ma
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
KULCS AZ OLVASÁSHOZ Sáráné Lukátsy Sarolta könyvtári szakértő Szeged.
Néhány jótanács prezentációk készítéséhez
Csángó mise - Kacsika, Ahogyan a zarándokút nyíregyházi résztvevői látták, gondolták, megélték Homonyik Sándor: Föld és ég gyermekei.
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
Bevezetés Előadó: Blasszauer János Kaposvár, január 14.
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Az iskolai könyvtárakban végzett szakfelügyelet tanulságai Gondolatébresztő április
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Szülők iskolája program ÉVFOLYAM SZÜLŐI KÖZÖSSÉGE SZÁMÁRA.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
Kötelezőbiztosítás Kötelezőbiztosítás Olvasás és irodalom a digitális bennszülöttek korában Gombos Péter május 4., Szentendre Olvasmányok, amelyek.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Arany János Élete és munkássága.
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Az érzelmi zsarolás.
Böde Péter, VÁNDOR MESEÍRÓ, aki bemutatja verseit, meséit.
AZ EURÓPAI UNIÓ TÁMOGATÁSÁVAL, KORSZERŰ, AKADÁLYMENTES ÉPÜLET
Elektronikus szótárhasználat
Arany János:Toldi -összefoglaló
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

Az olvasóvá nevelés (tév)útjai Jó és rossz példák iskolákból, könyvtárakból Gombos Péter Kaposvári Egyetem április 28.

Rosszul nevelünk olvasóvá? …inkább sehogy… Tudatos olvasóvá nevelés az oktatási intézmények zömében nincs!!! Üdítő kivételek (lehetnek) a könyvtárak. (Nem a könyvek miatt!) Mi a baj? Nincs befogadás.

A befogadás akadályai Mi a célja az olvasásnak? Nem a kifejező szándékot kell rekonstruálni, hanem a szöveg és a befogadó közti dialógust kell elősegíteni (lásd Gadamer). E dialógus akadálya lehet: – értelmi, – érzelmi kapcsolat hiánya.

Az értelmi kapcsolat hiánya „a szövegértés sikeressége nem csak az olvasón múlik, hanem nagymértékben az olvasott szövegen is” (Steklács, 2007) Az olvasás értelmezés (Gadamer) Szerző – mű – közönség –» nem lehet passzív! (Jauss);

Az értelmi kapcsolat hiánya Miért lesz passzív a (gyermek)olvasó? „Ösztövér kutágas hórihorgas gémmel” ösztövér kutágas hórihorgas gémmel – szókincs, – a szövegek „nyelvi alkalmatlansága”, – „Nem baj, ha nem értem” – főleg a versekre jellemző.

Az érzelmi kapcsolat hiánya – az értékrend (nehéz azonosulni), – a tempó! – küllem, terjedelem, – egyéb „tankcsapdák”: olvasónapló, nem „testhezálló” könyv; nem motiválunk.

Irodalomtanítás „Az irodalom nem alkalmazott tudomány” „Nem arra való, nem arra van, hogy irodalomórák tárgya legyen.” Hát nem is az… Vagy maximum tényleg csak tárgya. Egy „új típusú olvasó” is megjelent.

A könyvválasztás hibái – Hol vannak a meseregények? – Hol a kortárs gyermekirodalom? – Hol van a „kamaszirodalom”? – Ki nem szereti ezeket? A magyar gyermekirodalom presztízse…

Mit tehet a könyvtár? Optimista válasz: sokat. Valójában: egyedül keveset. Miért nincs együttműködés az iskolával? (Lásd HUNRA-felmérés 2009)

„A mese útja” „Legyél Te is kölyökolvasó” Olvasó-társ stb. Miért jók ezek? – A feldolgozás módja, – a választott könyvek. Mit tehet a könyvtár?