Szektorsemlegesség Európában – magánszolgáltatók közszerepben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
Advertisements

Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
Az egészségpolitika aktuális és koncepcionális kihívásai
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
VÁLSÁGÁLLÓ PORTFÓLIÓMENEDZSMENT KILÁTÁS A ‘B’ ÉPÜLETBŐL május 11. Sellyey Tamás, Indotek Group.
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Minőség az egészségügyben Szubjektív fogalom (nézőpont kérdése) Különböző emberek (betegek), különböző fogalmak (kifizetem!) Szituáció függő:  Mi az igény?
A napenergia-piac jellemzői Magyarországon
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Egészségpolitika.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Milyen egészségbiztosítási rendszerünk lehet év múlva? Prof. Dr. Orosz Éva Egyetemi tanár, ELTE Egészség-gazdaságtani Kutatóközpont vezetője, az.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Szakmai kihívások mazohista PR-esek számára, avagy az egészségügyi magánvállalkozások kommunikációjának realitásai Kurucz Beáta ügyvezető igazgató Humán.
A kapacitás fogalma az egészségügyben
1/7 KONSZENZUS: PRIVATIZÁCIÓ. 2/7 A privatizációs stratégia javasolt elemei I. A privatizációs stratégiának az alábbi területeket kell érintenie: –A privatizáció.
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
Pénzügyi szervezetek felügyelete a válság időszakában XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Budapest, szeptember 3. Farkas Ádám PSZÁF Felügyeleti.
Összehasonlító gazdaságtan
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Egészségügy, magánegészségügy, biztosításügy makrogazdasági szempontjai Prof. Dr. Bod Péter Ákos, tanszékvezető egyetemi tanár Gazdaságpolitikai Tanszék,
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Alternatív finanszírozási lehetőség a határ menti térségek megsegítésére Békéscsaba, május 20.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Nyugdíjpénztári megtakarítás a többi befektetés mellett Schuszter Péter vezérigazgató Generali Alapkezelő 2008/../.. Pénztárkonferencia.
A gazdasági válság mint lehetőség Winkler Gyula Európai Parlamenti képviselő RMDSZ, ENP Nagyvárad, szeptember 24.
Üdvözöljük konferenciánkon!
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A háziorvosi privatizáció hatásai, háziorvosok a privatizációban 1/22 Skultéty László A GKI-EKI Egészségügykutató Intézet felmérései tükrében május.
Alsó-Ausztria Gazdasági Stratégiája RECOM hálózati találkozó – gazdaság/ innováció - Győr, Mag. Florian Riess, MBA, M.E.S.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Adómentes juttatási elemek: egészségbiztosítás
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A sürgősségi osztály indításával és működtetésével nyert tapasztalataink. CSMEK Hódmezővásárhely - Makó Dr. Lóczi Gerda.
Európa regionális földrajza
A betegellátás keretei és rendszere
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Merre vagy előre? Versus: Merre van az előre?
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
ZALA MEGYEI VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSI ALAPÍTVÁNY Nagy András Ügyvezető igazgató.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Szükségletek és igények lehetséges értelmezése … Nemzeti Drogmegelőzési Intézet és az Országos Addiktológiai Intézet „Határ – Helyzetek” Konferencia Budapest,
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
Szakmai és politikai kérdések, megoldások kommunikációja az egészségügyben Márton péter vezérigazgató
AZ ELHATÁROZÁSTÓL A CÉGBÍRÓSÁGI BEJEGYZÉSIG
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Kempinski Hotel s Január 25.
Gazdasági rendszerek.
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Előadás másolata:

Szektorsemlegesség Európában – magánszolgáltatók közszerepben Ivády, SE EMK: Privatizáció Önkormányzati Egészségügyi Napok XVIII. Konferencia 2014. szeptember 2. Szektorsemlegesség Európában – magánszolgáltatók közszerepben Ivády Vilmos PTE KK

Az előadás fókuszában: magánszolgáltatók szerepvállalásának közgazdasági, politikai és társadalmi megfontolásai, várakozások szabályozási vagy érzékenységi kérdés a privatizáció? szektorsemlegesség Európában, a magánosítás trendjei és érzékeny kérdései Európában- néhány példa

Privatizáció, makro nézőpont: közgazdasági várakozások megtakarítás profit Ellátás költsége, magán-szolgáltató Árverseny, árcsökkenés Ráfordítás-csökkentési modell Szolgál-tatási díj Nem szolgál-tatási díj Eredményesség: hatékonyság javulás ˃ üzemgazdasági profit Ellátás költsége, magán-szolgáltató Eredmény-növelési modell Minőségi verseny, minőségjavulás (várólista) Ellátás költsége, állami szolgáltató profit + ellátás,+ minőség

…és várható kockázatok A monopólium kockázata: a privatizáció piaci verseny és/vagy szigorú minőségbiztosítás nélkül nem biztosítja a forrásfelhasználás hatékonyságának növelését A piaci verseny felesleges kapacitások fenntartása mellett lehetséges, ami drágítja az egészségügyi rendszer működtetését A tőkemegtérülési kényszer indokolatlan költségcsökkenésre, a betegek szelekciójára ösztönözhet Ahol pontosan nem definiálható a szolgáltatások tartalma, ott fennáll a betegellátás biztonságának és minőségromlásának kockázata

Szabályozás: uniós és nemzeti szinten Nincs EU-s direktíva az egészségügyi ellátásról, csak alapelvek érvényesülése Kivétel: határon túli ellátásokra való jogosultság (2011/24/EU on patients rights in cross-border healthcare) Nemzeti szabályozási szint Benne: magánszolgáltatók beengedése a közfinanszírozott ellátásokba országonként eltérő, de általában megengedő Kockázatok kezelése: gazdasági racionalitás vagy politikai ideológia alapján

Magánszolgáltatók közreműködése: európai trendek Minden országban jelen vannak, de a jelenlét Területei (ellátási fajták és progresszivitási szintek) Mértéke (aránya a teljes közfinanszírozásban) jelentősen eltérő Általános jellemzők: Társadalombiztosítási rendszerekben erősebb Kevesebb ellenállás Állami egészségügyi rendszerekben gyengébb Erősebb ellenállás: pl. Svédország, Anglia, Spanyolország Nyugat-Európában a jóléti modell válsága, Hatékonyságjavítás Gyorsabb adaptáció a változó környezethez Kelet-Európában a forráshiány a fő motiváció Ellátási minőség javítása Pótlólagos források bevonása

Magánszolgáltatók közreműködése: európai trendek Alapellátás Itt kötődik leginkább a magánszolgáltatás a közfeladat ellátásához, szinte mindenütt vállalkozó vagy szabadfoglalkozású háziorvos működteti a praxist Angliában a háziorvosok egyúttal a szakellátás vásárlói is (GP konzorciumok), a belső piac fejlesztésben Anglia úttörő, NHS kiadásainak 60 %-át generálják Spanyolország, Finnország, Svédország esetében domináns az állami praxis A többi EU-s országban a magánpraxis illetve a szabadfoglalkozású praxis dominál Sürgősség, mentőszolgálat Általános a magánszolgáltatók jelenléte, nagyobbrészt a betegszállításban, légimentésben, speciális mentésben

Magánszolgáltatók közreműködése: európai trendek Járóbeteg szakellátás Cél: várólisták megszüntetése Általában elfogadott a közfinanszírozott magánpraxis, de mértéke eltér az állami és a társadalombiztosítási rendszerekben Tendencia az egynapos sebészetek, diagnosztika privatizációja Fekvőbeteg ellátás Nagy eltérések Állami egészségügy észak, 10 % körüli a magánszolgáltatók részesedése Állami egészségügy dél, 25-30 % a részesedés Társadalombiztosítás nyugat, akár 40-50 % Társadalombiztosítás kelet, 10 % alatt

Jogi szabályozás- finanszírozási befogadás Jogi szabályozás kifejezetten nem akadályozza a szektorsemlegességet, a befogadásból nincsenek automatikusan kizárva a magánszolgáltatók Vannak explicit korlátok Lengyelország, ahol a TB költségvetés 1,5 %-a a magánszektoré Vannak implicit korlátok Társadalmi ellenállás Minimumfeltételek érvényesítése Kormányzati szándék Néhány kizárási kivétel Svédországban a St Göran kórház privatizációja után a „ Stop law” befagyasztotta a sürgősségi kórházak privatizációját Angliai nyitás Independent Treatment Centres Programme, kis kockázatú elektív sebészet, nagy hatékonysággal Konkordátum a magánszektorral évi 150.000 beavatkozás elvégzésére Szerződés 40-50.000 katarakta műtét elvégzésére

Véleménykülönbség a privatizáció körül Anglia Az egészségügyi miniszter: a privatizáció a betegek nagyobb választásáról, a minőség javulásáról és az erősebb kontrolról szól Civilek: ez a profitról szól, fel kell erre hívni az orvosok és a betegek figyelmét Svédország A magánszolgáltatók költségcsökkentése a profitot szolgálja, nem a betegek érdekeit (felnőtt pelenkák lemérése, hogy fér-e még bele több…) Az emberek nem tudják megemészteni, hogy az ő gyógyulásuk a profitról szól A stockholmi St Göran korház privatizálása: Angliában akkor adtak el kórházat ha pénzügyi válságba került, Svédországban a legjobbat adták el Capio Holding a St Göran üzemeltetője: „a legjobból még jobbat csinálunk”, ” a profit ösztönzi a munkavégzést, nem az altruizmus” ( a holding elnöke) Az adófizetők pénzét szivattyúzzák ki (Nordic Capital pere)

Délen és középen sem más a helyzet… Spanyolország: Madridban állandósult sztrájkok a privatizáció ellen, 27 tartományi kórházban magáncég venné át a kórházak üzemeltetését a 270-ből A kormányzat a válságra és a költségcsökkentési kényszerre hivatkozik Ausztria: Steiermarkban a tartományi kormány mind a 21 területi kórház üzemeltetését szerette volna kiszervezni, csak egyet sikerült megvalósítani a társadalmi ellenállás miatt A bécsi általános kórház üzemeltetését sikerült kiszervezni Magyarország: Állami egészségügy felé 28+3 gazdasági társaság költségvetési szervé alakult, csak 3 magántáraság maradt meg Diagnosztikai vállalkozásokat visszavenné az állam (labor, képalkotó diagnosztika)?

Példák a magánszolgáltatók közreműködésére a közellátásban Kórházak privatizációja Legradikálisabb privatizáció Németország az élen, 25 %-ra nőtt a for-profit kórházak aránya Svédország megtorpant Anglia , Ausztria fontolva halad Több kórház visszaállamosítására került sor Új magánkórházak alapítása Nagyrészt magánbiztosítási rendszerre épülnek Alapításuk a magánbiztosítás terjedésének függvénye Lengyelországban 5 % alatt az új magánkórházak ágyszámának aránya, de gyors növekedés prognosztizálható Magyarországon a magánkórházak létjogosultsága korlátozott, nincs TB finanszírozás, kicsi a kereslet (szűk spektrumú magánklinikák)

Példák a magánszolgáltatók közreműködésére a közellátásban Outsourcing Belső piac fejlesztése Anglia törekvései, labor, képalkotás, elektív sebészet Menedzsment kiszervezések, Ausztria, Spanyolország A viták ellenére a privatizáció halad tovább Stockholm St Göran kórházat újabb 10 évre működtetheti a Capio, 120 m svéd korona megtakarítása mellett (”oda a profitunk, ha nem hajtunk végre költségcsökkentést”) A svéd helyi önkormányzatok már sem az egészségügyi központok lokációjába, sem a számukba nem szólhatnak bele Anglia a széles körű privatizáció útján, a mentőszolgálattól a kiemelt kórházakig Olaszország, Görögország és Spanyolország a válság miatt privatizál

Multik Európa közellátásban Capio AB, Svédország St Göran kórház+ német magánkórház lánc átvétele További 6 országban van jelen ( Sp, 1., Fr, 2. NHS legnagyobb partnere) Tőzsdei eladási ára 1,8 mrd EUR Apax partners, vegyes tulajdon (US, GB) Capio és a Netcare (Dél-Afrika) tulajdonosa Netcare a General Healthcare Group (49 angliai kórház) tulajdonosa Vezető egészségügyi befektető a világban Franciaország 2. legnagyobb magán lánca (34 kórház) Generale de Santé, Franciaország 173 magánkórház Franciaország és Olaszország, valamit Németországi terjeszkedés

Multik Európa közellátásban Fresenius, Németország Európa vezető dialízis szolgáltatója Számos országban van jelen, Európán kívül 2000 dialízis központ Helios vevője, amely cseh és ausztriai irányban terjeszkedik VAMED kórházüzemeltető tulajdonosa, amely a bécsi általános kórházat üzemelteti Medicover, Svédország Biztosító és ellátó egyben Közép-Európa legnagyobb befektetetője Euromedic, Hollandia 74 egészségügyi központ 12 országban Közép-Európa második legnagyobb befektetője Diagnosztikai üzletág, a GE Capital is tulajdonos

A két út egy irányba vezet? Egészségpolitikai célkitűzések: Forrásbevonás Menedzsment eszközök bővítése Minőségjavulás Várólista csökkentés Technikai hatékonyság növelés Magánszektor növekvő szerep (pl. Szlovákia) Magánszektor csökkenő szerep (pl. Magyarország) Egyértelmű válasz hiánya

Levonható következtetések A szektorsemlegesség érvényesülését elsősorban nem a jogi szabályozás vagy az egészségpolitikai döntéshozók korlátozzák, hanem a társadalom viszonyulása a magánosítás kérdéséhez A privatizáció és körülötte a vita ráirányítja a döntéshozók és a laikusok figyelmét az egészségügyre, a hatékonysági problémára és a hozzáférési anomáliákra, ebből a közszolgáltatás is profitál A magánbefektetők térnyerése a bizonytalanság ellenére is töretlen: az egészségügyi szektor működése nem ciklikus,válság idején is stabil, államilag támogatott kereslet A magánszolgáltatók bevonásának motivációja és fogadtatása eltér Kelet- illetve Nyugat-Európában, valamint az állami illetve a társadalombiztosítási rendszerekben A magánszolgáltatók elfogadottsága az ellátás progresszivitásával fordítottan arányos, és a társadalombiztosítási rendszerekben erősebb