XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 A KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT A TAPASZTALATOK TÜKRÉBEN BODÓ MÁRTON, SIÓFOK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közösségi szolgálat megszervezésével kapcsolatos feladatok
Advertisements

A munkahelyi egészségfejlesztés lehetőségei, nemzetközi tapasztalatok
- tájékoztató.  Szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független,
Közösségi pedagógiai gyakorlat
K özösségi szolgálat „Aranyszabály: mindaz, amit szeretnétek, hogy megtegyenek nektek az emberek, tegyétek meg ti is nekik.” Mt. 7, 12.
KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT A SZÉCHENYI ISTVÁN GIMNÁZIUMBAN
A pedagógus szerepe a közösségi szolgálatban
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A közösségi szolgálat Dr. Kaposi József Budapest, január 17.
A közösségi szolgálat, mint új lehetőség a köznevelésben
Az iskolai szociálismunka
 Európai Parlament és Tanács (2006) – szociális és állampolgári kulcskompetencia fejlesztése  Nemzeti Önkéntes Stratégia (2011), Magyarországi önkéntesség.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Demecser Oktatási Centrum
A szaktanácsadás támogató szerepe
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Összeállította: Sütő Szilvia iskolapszichológus
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
EU II..
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
A középiskolai közösségi szolgálatban rejlő pedagógiai és intézményi lehetőségek - Pavlics Tamás - „Önkéntesség – közoktatás – közösségi szolgálat” szakmai.
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Feladatok az Iskolai Közösségi Szolgálat kapcsán Dr. Bodó.
Az Iskolai Közösségi Szolgálat jogszabályi háttere
Az iskolai közösségi szolgálat bevezetése
Közösségi szolgálat 2014.
Tájékoztató gimnazista gyerekek szüleinek az 50 órás közösségi szolgálatról Károlyi István Gimnázium január Hirmann László.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Budapest I Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / SZOLGÁLAT VAGY TANULÁS? AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT BEVEZETÉSÉNEK.
KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT (intézmény neve) Készítette igazgató.
Az iskolai közösségi szolgálat a koordinátor szemével
Iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ)
Iskolai közösségi szolgálat
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
K özösségi szolgálat „Aranyszabály: mindaz, amit szeretnétek, hogy megtegyenek nektek az emberek, tegyétek meg ti is nekik.” Mt. 7, 12.
Közösségi szolgálat Összeállította:
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
(Hatályos: I. 1-től) 4.§ (15) A közösségi szolgálat: - szociális, - környezetvédelmi, - a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, - szervezett.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Iskolai közösségi szolgálat
Közösségi szolgálat Mit jelent a közösségi szolgálat?
Az IKSZ alapelvei, céljai
Budapest I Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Felkészítés a közösségi szolgálatra
Iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ) a fogadóintézmény szempontjából
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Az IKSZ tevékenység dokumentálása
Tervezési folyamat.
Barcsák Marianna KPSZTI
AZ IKSZ 50 ÓRÁJÁNAK INTÉZMÉNYI SZINTŰ TERVEZÉSE
Iskolai közösségi szolgálat a Borosban
Közösségi szolgálat megszervezésével kapcsolatos feladatok
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Közösségi szolgálat a közgázban
Előadás másolata:

XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / A KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT A TAPASZTALATOK TÜKRÉBEN BODÓ MÁRTON, SIÓFOK OKTÓBER 21.

Miért lehet jó? Forrás: Skrapski Árpád- Kopp Mária: A bizalom mint a társadalmi tőke központi jellemzője, Modellek a világban

A „cselekvők”, a „lázadók” és a „szenvedők” megoszlása az egyes európai országokban Csepeli György-Prazsák Gergő (2011): Az el nem múló feudalizmus

Az önkéntesek kor szerinti megoszlása az Európai Unióban A tendenciaAz országok Fiatal emberek és fiatal felnőttek legaktívabbak az önkéntességben (15-30 év) Bulgária, Csehország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Románia, Szlovákia, Szlovénia, Spanyolország Felnőttek a legaktívabbak (30-50 év) Belgium, Ciprus, Dánia, Észtország, Finnország, Magyarország, Portugália, Svédország Önkéntesség viszonylag magas szintje minden korcsoporton keresztül Ausztria, Franciaország, Németország, Írország, Olaszország, Hollandia, Egyesült Királyság Idősebb emberek növekvő részvétele Románia, Szlovénia, Spanyolország, Svédország, Belgium Forrás: Volunteering in the European Union, GFK,2010.

Bizalom, társadalmi tőke Társadalmi segítőkészség Európában Magyarországi diákok % fiataloknak magányos A számítógépet használók között nőtt a segítségnyújtás Csökkent a példaképek száma % nincs példaképe Ifjúság kutatás Betegek és fogyatékossággal élők iránt 66% Időseknek 63% Szomszédnak 53% Bevándorlóknak 26% Géczi-Sik, 2009.

Programok csoportosítása Revista Iberoamericana de Educaión, Önkéntesség A tevékenység a középpontban Szolgálat és tanulás Segítő és segített Közösségi segítség Akció programok Szakmai gyakorlat Oktatási cél Szolgálat Tanulás

Amerikai kutatási eredmények A diákok attitűdformálásában kimutatható a program eredményessége: az önismeret, iskolához és tanuláshoz való viszony, állampolgári elkötelezettség, szociális érzékenység, tanulmányi eredményesség tekintetében. Christine I. Celio, Joseph Durlak, Allison Dymnicki: A Meta-analysis of the Impact of Service-Learning on Students A közösségi szolgálat diákokra gyakorolt hatásának metaelemzése Journal of Experiential Education, 2011

A NYLC ajánlásai Az Egyesült Államokbeli National Youth Leadership Council (Nemzeti Ifjúsági Vezető Tanács) ajánlásai: A service-learning programokat érdemes a kerettantervbe integrálni, A szolgálat értelmes feladatokból álljon, Fontos a reflexió, Legyen sokszínű, Vegyék tekintetbe a fiatalok véleményét, Legyen hangsúly a partnerségen, Fontos a mérés-értékelés, Az időt és az intenzitást hangolják a feladathoz, a helyi igényekhez.

Nemzeti köznevelési törvény A „közösségi szolgálat: szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása.” (Értelmező rendelkezés 4.§ (13.) bekezdés)

Oktatás Tanulás Állampolgárságra nevelés Emberi jogok Társadalmi Felelősségvállalás Támogatás Fenntartható fejlődés és környezetvédelem Csoportkohézió Önkéntesség Szolgálat Kommunikáció Problémamegoldás Szociális kohézió Állampolgári aktivitás Szolidaritás Pedagógiai és segítő cél Élménypedagógia Tapasztalati úton történő egymástól tanulás Közösségi szolgálat

Az IKSZ keretei A középiskola a 9–11. évfolyamos tanulói számára lehetőség szerint három tanévre, arányosan elosztva szervezi meg. A közösségi szolgálat teljesítése során egy órán hatvan perc közösségi szolgálati idő értendő. A közösségi szolgálat a helyszínén alkalmanként legkevesebb egy, legfeljebb három órás időkeretben végezhető általánosan. A közösségi szolgálatot koordináló pedagógus az ötven órán belül – szükség szerint a mentorral közösen – legfeljebb öt órás felkészítő, majd legfeljebb öt órás záró foglalkozást tart. (5-40-5)

Tevékenységi területek A közösségi szolgálat keretei között folytatható tevékenységek területei: egészségügyi, szociális és jótékonysági, oktatási, kulturális és közösségi, környezet- és természetvédelemi, katasztrófavédelmi, közös sport és szabadidős tevékenység óvodáskorú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, idős emberekkel.

Műhelykonferenciák felmérései Milyen területen szervezte meg az Ön iskolája a közösségi szolgálatot iskolán kívül?

Szociális területen Kölcsönösség A területek egy részén kell csak együttműködési megállapodást kötni. A kölcsönös tisztelet és a partneri viszony nagyon fontos. A fogadó szervezetek jó, ha jelenléti ívet vezetnek. A tevékenységek megvalósulhatnak komplex programként (sétáltatás, orvoshoz kísérés, bevásárolás, színházba kísérés, közös farsang), stb. A program lényege a szociális érzékenyítés, generációk összekapcsolása, egymástól való tanulás.

Készítette  Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet  EMMI Esélyteremtési Főosztály  Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság  Szociális Igazgatók és Szakemberek Magyarországi Egyesülete  Értelmi Sérülteket Szolgáltató Társadalmi Szervezetek és Alapítványok Országos Szövetsége  Magyar Máltai Szeretetszolgálat  Ökumenikus Segélyszervezet

Ajánlás Alapcél Az ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT ELTERJESZTÉSE A SZOCIÁLIS ELLÁTÓRENDSZERBEN -A szociális ellátórendszer munkatársainak -Az iskolai közösségi szolgálathoz kapcsolódó -Szervezést és működtetést érintő -A megvalósuló tevékenységek keretrendszerének kidolgozására

A fő cél Minden intézmény az iskolával együtt a helyi adottságokhoz és a saját elképzeléseihez, felkészültségéhez igazodó tevékenységeket szervezzen a közösségi szolgálat programjában.

Specifikus cél Fontos támogatni az intézményeket, hiszen a szociális ellátórendszer intézményeinek hangsúlyos szerepe van A TÁRSADALMI SZEMLÉLETFORMÁLÁSBAN, a közösségi szolgálat extra feladat a mindennapi intézményi alapfeladatok mellett.  Világossá kell tenni az elvárásokat.  El kell oszlatni az aggodalmakat. EHHEZ SZAKMAI IRÁNYMUTATÁS SZÜKSÉGES.

Az Ajánlás struktúrája Az IKSZ Küldetése a szociális ellátórendszerben, Előzmények, jelenlegi állapot bemutatása, Jogszabályi háttér, Pedagógiai célok, alapelvek, Szociális terület - tevékenységek, feladatok Forgatókönyv, szervezési mód Együttműködési megállapodás Biztosítás Felelősségvállalás Az IKSZ nem önkéntesség

Fontos elemek  Szakmai feladatokat nem végezhetnek a diákok, ilyen tevékenység végzése, végeztetése tilos!  Kizárólag olyan segítő tevékenységeket végezhetnek, amelyek szakképzettséget nem igényelnek, és az nem az adott szervezet munkatársának/munkatársainak a munkaköri feladata.  A fogadóintézményben is elengedhetetlen ennek tisztázása, ami segíti a szakmai feladatokkal megbízott dolgozókkal való együttműködést, bizalmi légkör kialakítását. Az iskolai közösségi szolgálat tevékenységeit úgy kell meghatározni, hogy azok megfeleljenek a diákok életkorának, testi, értelmi és erkölcsi fejlettségének, illetve képességeinek, valamint nem veszélyeztetik sem a diákok, sem az ellátott, segített személyek testi-lelki egészségét és nem sértik alapvető emberi jogaikat.

Tevékenységek, feladatok Ötletek a szociális ágazat intézményei számára  AZ INTÉZMÉNY FALAIN BELÜLI TEVÉKENYSÉGEK Szociális szabadidős tevékenység segítése Napi gondozási, mentálhigiénés, egyéb tevékenység segítése Szabadtéri programokban való részvétel  AZ INTÉZMÉNY TERÜLETÉN KÍVÜLI TEVÉKENYSÉGEK

Feladatmegosztás Az igazgató feladata, hogy kinevezze a koordinátort ! iskola, igazgató koordináló pedagógus osztályfőnökdiák, szülőfogadó intézmény  a tevékenység megszervezése  a létszámtól függő koordináló pedagógus/ok kijelölése  igazolás kiadása  pedagógiai programban rögzítése a szervezett tevékenységeknek  egyéb iskolai dokumentumokban való adminisztrálás  tantestület tájékoztatása  fogadó szervezetek felkutatása, kiválasztása  jelentkezési lap, tevékenységnapló elkészítése  diákok felkészítése  pedagógiai feldolgozás, kísérés, iskolai zárás megszervezése  tájékoztatás  kapcsolattartás  a megvalósított projektek dokumentálása  adminisztráció (napló, törzslap, bizonyítvány)  egyéni célok kialakítása szülőkkel, diákokkal közösen  jelentkezési lap összegyűjtése  tájékoztatás  kísérés, feldolgozás egyénileg, csoportosan  tervezésben való részvétel (tevékenységi ötletek)  jelentkezési lap kitöltése  közösségi szolgálati tevékenységnapló vezetése  kapcsolattartó személy kijelölése  jelenléti ív vezetése  felügyelet esetleges biztosítása  a közösségi szolgálati napló aláírása teljesítést követően  szóbeli vagy írásbeli visszajelzés a diákok számára

Feladatkörök az intézményekben kapcsolattartás az iskolával munkatársak érzékenyítése, felkészítése kapcsolattartás a diákokkal diákok felkészítése tevékenységek meghatározása a diákok időbeosztásának és a szervezet napirendjének összehangolása tevékenységek ellenőrzése adminisztráció pedagógiai feladatok: kísérés, feldolgozás együttműködés az iskolával (bekapcsolódva a pedagógiai feladatokba, stb.)

Mellékletek Kérdések az intézmények értékeléséhez Együttműködési megállapodás Igazolás az iskolai közösségi szolgálaton túli önkéntes tevékenységről Jelenléti ív Balesetvédelmi tájékoztató Visszajelzés az intézmények számára Etikai kérdések Orientációs kérdőív

Jó gyakorlatok Szociális otthon forrás: Békéscsabai Szent – Györgyi Albert Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium Szociális Igazgatók és Szakemberek Magyarországi Egyesülete Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság, Máltai Szeretetszolgálat, Ökumenikus Segélyszervezet Lépésről lépésre közelebb menni! Irodalmi teadélután, Kóstoló, Énekes délután Egészségügyi szűrés-egészség megőrzés, Játékok az állatok jegyében (párosával) Mozgás az élet, „Látni a világot, látni a szépet” ( közös múzeumlátogatás) A tél nyomainak felszámolása a kertben Változatosság

Az óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal és az idős emberekkel közös sport- és szabadidős tevékenységek. Részrehajlás mentesség ÉRTELMI SÉRÜLTEKET SZOLGÁLÓ TÁRSADALMI SZERVEZETEK ÉSALAPÍTVÁNYOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE Sport- és szabadidő tevékenységek

Támogatás SegédletGYIK Módszertani ajánlás

facebook.com/kozossegi.szolgalat 1046

További irányok A szociális ellátórendszer szakemberei számára akkreditált képzés kidolgozása. Pályázatok: „Segítő diákok”OFI Új Európa Alapítvány

kozossegi.ofi.hu

XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!