A vidékfejlesztés helye és szerepe Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében Baracsi Endre Terület- és Vidékfejlesztési Bizottság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Advertisements

Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat tevékenysége Kiss Ágnes mb. igazgatóhelyettes MNVH Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság HISZ-ünk benne! Budapest, november.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Budapest, március 5. Az MNVH és a NAKVI szerepe az IKSZT program lebonyolításában Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A CIVIL SZERVEZETEK ÉS A MAGYAR NEMZETI VIDÉKI HÁLÓZAT JÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK MEGYEI CIVIL SZERVEZETEK IV. KONFERENCIÁJA Szolnok, március 22. DR. BARANCSI.
területi tervezési és értékelési referens
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Baranya Megyei Önkormányzat
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Vidékfejlesztési Program tervezésének jelenlegi helyzete
Vidékfejlesztési Program
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
Az ÚMVP intézményrendszere
Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
„… a szorgalmas munka meggazdagít…”
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A közötti időszakra vonatkozó Vidékfejlesztési Program tervezési folyamata Pócsi Gabriella NAKVI MTO tervezési referens Hatékonyság, Innováció,
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG LEADER Program a sikeres magyar vidékért Közösség, Összefogás, Tudás.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A közötti programozási időszakra történő felkészülés, a Helyi Fejlesztési Stratégiához kapcsolódó tervezési terület előzetes elismerése.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
ÚJ SZEREPLŐ A VIDÉKFEJLESZTÉSBEN Helyi Vidékfejlesztési Iroda.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Pongrácz Máté megyei referens Somogy megye
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
MNVH Komlóska Baracsi Endre referens.
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Bükk – Térségi LEADER Egyesület
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Vidékfejlesztési program
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
Az MNVH szerepe és a Vidékfejlesztési Program
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A Vidékfejlesztési Program
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Az új Vidékfejlesztési Program
Támogatások önkormányzatok számára Csikász Gábor MNVH megyei területi felelős.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Várható fontosabb pályázatok ban.
Vidékfejlesztési Program Vidékfejlesztési Program ( )
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
Vidékfejlesztési Operatív Program bemutatása LEADER Helyi Fejlesztési Stratégia Tervezése Előadó: Balázs János, munkaszervezet vezető Dél-borsodi.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Közösen Hatvan kulturális fejlődéséért A TOP CLLD Program
Előadás másolata:

A vidékfejlesztés helye és szerepe Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében Baracsi Endre Terület- és Vidékfejlesztési Bizottság

A megyei önkormányzat feladatai megyei szintű területfejlesztés vidékfejlesztés területrendezés koordinációs feladatok

Helyi közösségekhez kapcsolódó feladataink 2014-2020 alakulás LEADER Helyi Akciócsoportok (HACS) Integrált Közösségi és Szolgáltató Terek (IKSZT) MNVH Megyei szintű vidékfejlesztési kezdeményezések – megyei referensek Közreműködés 2014-2020 megyei és helyi tervezésben

A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH) Az MNVH elsődleges feladata a vidékfejlesztésben érdekelt összes szereplő együttműködési hálózatba szervezése: A kormányzati, a szakmai és a civil szféra közötti információáramlás megszervezése; A vidékfejlesztéshez kapcsolódó jelentős témák, problémák folyamatos felvetése, vizsgálata; A jövőbeli vidékprogramokkal kapcsolatos véleményezés, tanácsadás, állásfoglalás; A legjobb gyakorlatok terjesztése; Az MNVH-hoz regisztrált tagok szakmai összefogásának, párbeszédének elősegítése.

Megyei referensi hálózat tevékenysége Megközelítőleg… 250 előadás (többnyire IKSZT-kben) – beleértve a VP társadalmasítása kapcsán, júliusban megtartott fórumokat is 400 megjelenés megyei, helyi médiában (újságok, honlapok) 1900 személy, szervezet tájékoztatása az MNVH regisztrációval kapcsolatban  700 személy, szervezet részére segítségnyújtás, tájékoztatás az MNVH előzetes nyilvántartásba vétellel és a projektötleti felhívásokkal kapcsolatban 1000 alkalommal részvétel a NAKVI, valamint a referens által szervezett egyéb szakmai eseményen 400 személy, szervezete megkeresése a NAKVI / MNVH vezetősége által meghatározott térségi adatgyűjtések kapcsán (pl. tájékoztatás falumegújítási díj lehetőségéről, működésüket még meg nem kezdett IKSZT-k megkeresése, megyénként 3 kiemelkedő tevékenységgel bíró településre javaslat összeállítása)

A LEADER Helyi Akciócsoportok (HACS-ok) Háromoldalú partnerség: önkormányzatok, civil szervezetek, vállalkozások (és magánszemélyek) – a helyi közösség megtestesítője az európai uniós forrásokból megvalósuló vidékfejlesztési kezdeményezések tekintetében A HACS-ok vidékfejlesztési feladatai: a helyi fejlesztési stratégia megalkotása és megvalósítása, közösségfejlesztés, projektgenerálás, ügyfelek tájékoztatása, segítése 95 HACS működik a 2007-2013 programozási időszakban: vidéki térségek teljes lefedése Jelenleg folyamatban van a 2014-2020 programozási időszakra vonatkozóan a HACS-ok szerveződése, stratégiáik előkészítése

LEADER alapelvek LEADER Együttműködésre irányuló projektek Integrált megközelítés A stratégia több szektorra kiterjedő tervezése és végrehajtása, a helyi gazdaság különböző ágazatainak szereplői és projektjei közötti kölcsönhatáson alapulva Hálózatépítés A helyi akciócsoportok közötti hálózatok Innovativitás Innovatív megközelítések végrehajtása Területalapú megközelítés Jól azonosított, szubregionális vidéki területekre irányuló területalapú, helyi fejlesztési stratégiák LEADER Együttműködésre irányuló projektek Partnerség Helyi köz-és magánszférabeli partnerségek, vagyis helyi akciócsoportok Alulról felfelé építkezés A helyi akciócsoportok helyi fejlesztési stratégiák kidolgozására és megvalósítására vonatkozó döntéshozatali hatáskörével

Működő IKSZT-k száma: 427 db Az IKSZT program eredményei Működő IKSZT-k száma: 427 db Első átadott IKSZT: Úrhida (2010. október 15.) 100.-ként kezdte meg működését: Hollóháza, 200.-ként Gyomaendrőd, 300.-ként Zalatárnok… 400. IKSZT átadás: Kuncsorba (2013. szeptember 6.) A programmal érintett települések összlakosságszáma: mintegy 1,2 millió fő Közösségi Animátor Képzés: eddig 3 „forduló”, összesen 150 fő vizsgázott. Jelenleg folyamatban: Gersekarát és Hajdúnánás-Tedej helyszínnel, 56 fő résztvevővel Helyi Aktivációs Műhely (HAM)

Nemzeti célok/stratégiák Vidékfejlesztési Program (VP) 2014-2020 A VP helye és szerepe a tervezési folyamatban Nemzeti célok/stratégiák EU Kohéziós politika Operatív Programok* EU Prioritások EU 2020 Stratégia Nemzeti Reform Program CSF (Közös Stratégiai Keret) Növekedési Terv Versenyképes Közép-Magyarország OP Terület- és Településfejlesztési OP Szakpolitikai Stratégiák OFTK Partnerségi Megállapodás Emberi Erőforrás Fejlesztési OP Megyei fejlesztési Igények Környezet és Energetikai Hatékonysági OP NVS Intelligens Közlekedésfejlesztési OP KAP célkitűzések EMVA vidékfejlesztési prioritások Magyar Halgazdálkodási OP Közös Agrárpolitika

Vidékfejlesztési Program (VP) 2014-2020 A VP prioritástengelyei 1. A tudásátadás és az innováció előmozdítása a mezőgazdáságban, az erdészetben és a vidéki térségekben 2. A versenyképesség fokozása a mezőgazdasági termelés valamennyi típusa esetében és a mezőgazdasági üzemek életképességének javítása 3. Az élelmiszerlánc szervezésének és a kockázatkezelésnek a mezőgazdaság terén történő előmozdítása 4. A mezőgazdaságtól és az erdészettől függő ökoszisztémák állapotának helyreállítása, megőrzése és javítása 5. Az erőforrás-hatékonyság előmozdítása, valamint az alacsony széndioxid kibocsátású és az éghajlatváltozás hatásaihoz alkalmazkodni képes gazdaság irányába történő elmozdulás támogatása a mezőgazdasági, az élelmiszer-ipari és az erdészeti ágazatban 6. A társadalmi befogadás előmozdítása, a szegénység csökkentése és a gazdasági fejlődés támogatása a vidéki térségekben

A Vidékfejlesztési Program 2014 - 2020 A magyar VP legfontosabb célkitűzései, prioritásai: Fókuszált fejlesztési célok: Vidéki munkahelyek megőrzése, fejlesztése = munkaigényes ágazatok; Kisebb gazdaságok differenciált segítése; Versenyképesség, termelési és jövedelembiztonság; Erőforrás-hatékonyság és környezetkímélő gazdálkodás; Korszerű tudásbővítés, tudástranszfer és innováció; Területi kiegyenlítés és fókuszálás; Vidéki települések erőforrás-hatékony működése (helyi alapanyagok, szolgáltatások, megújuló erőforrások és együttműködések) + 2 tematikus alprogram: Rövid Ellátási Lánc ( REL) és Fiatal Gazda (FIG)

Vidéki térségek eszközei Jogosultak: Vidéki térségek = mint az előző programban (városok 10 000 lakosig) FONTOS: a NEM agrár/erdő/Annex 1 élip tevékenységű mikro-vállalkozás fejlesztésének támogatása mindenhol a GINOP-ból lesz elérhető! Eszközök: Diverzifikáció (on-farm): mezőgazdasági termelő által nem mezőgazdasági tevékenység kezdése vagy folytatása (kézműves, turisztika, stb.) Annex-1 élelmiszer-feldolgozás NEM Együttműködési: Kis gazdasági szereplők projektjei/fejlesztései Együttműködési: Szolidáris gazdálkodás és közösség által támogatott mg. Vidéki területek kis infrastrukturális fejlesztései / helyi alapszolgáltatások infrastrukturális fejlesztései (új épület NEM, költségtakarékosság IGEN) LEADER (4 művelet): helyi fejlesztési stratégiák készítése/ hely stratégiák megvalósítása (helyi pályáztatás) /együttműködések / szervezés, működés,

A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program szerepe a megye fejlesztésében

A megyei szintű területfejlesztés meghatározottsága Megyei stratégia Megyei helyzet Nemzeti stratégia EU tematikus célok

Megyei célrendszer 2014- 2020

Miért közösségi alapon? alulról építkező vidéki problémák jobb feltárása szubszidiaritás decentralizált társadalmilag elfogadottabb intézkedések

KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET! Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása, ÁROP-1.2.11-2013-2013-0001